dkv_obrazok

Reportáž psaná v motoráku: Lokálkami z nejzápadnější stanice v zemi až na kraj Prahy

Nádraží Hranice. Autor: Zdopravy.cz/Ondřej KubalaNádraží Hranice. Autor: Zdopravy.cz/Ondřej Kubala

V některých regionálních spojích nejel kromě mě ani jeden cestující.

Odebírat
Upozornit na
guest
27 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
vladki

Pripomnelo mi to moji cestu pred par lety vlakem ze Slavonic do Pardubic. Ze Slavonic do HB regioShark, to bylo celkem fajn. Ale pak prisla 810 se zapnutym topenim (v parnem lete) a snad jeste originalnimy okny. Na dotaz proc topime, odpovedel(a) pruvodci, ze kdybychom netopili tak nejedeme.

Vzdusnou carou 100 km, po trati 200 km, doba jizdy 4:40…
(autem 150 km a polovicni cas). Pak se neni cemu divit ze vlakem moc lidi nejezdi.

Juraj

Už na to kápnul Martin B, ale taky můj první impuls po přečtení bečovsko-rakovnické etapy bylo vyhledat si kartogram hustoty osídlení.

Na jedné straně tu máme směry, kde dojezd do Prahy beznadějně kolabuje a města musí redukovat novou rezidenční výstavbu (Mníšek…), nebo upadají do dopravní pasti (Jesenice, Nymbursko, Kladensko…), a na straně druhé skoro vylidněný region, který je navíc přesně ve směru chystané kapacitní dvoukolejky Praha-Kladno.

Chápu, že na MD nikdo takto daleko nepřemýšlí, ale Transit-oriented Development už jsme snad objevili a tady se určité příležitosti nabízejí, místo neustálých úvah, zda ten region definitivně odstřihnout.

va.ma1537

Při odobné cestě z Prahy do Karlových Varů jsem v úseku za Blatnem a hlavně kolem Toužimi poznal, jaké to bylo cestovat dostavníkem na Divokém západě. Imdiány ani bandity jsme nepotkali, ale jestli měl kočí pod sedačkou nabitou pušku, to nevím.

Jakub

Děkuji za reportáž! S kamarádkou jsme minulý rok v září podnikli pěší pochod po zrušené trati z Adorfu do Hranic v Čechách. Akorát jsme stihli jediný Os v pracovní dny do Aše. Počty cestujících byly zcela totožné jako v reportáži – pouze my a strojvedoucí (mám dojem, že minulý rok bylo na vlaku “oko”). Až z Aše město se vlak slušně zaplnil. Obdobné to je i na trati z Rakovníku do Bečova. Trať jsem několikrát projel, jen v sezóně byla 810 od Chyše po Rakovník slušně zaplněna (30-40 osob). V opačném směru od Chyše na Bečov v pracovní dny do… Číst vice »

Zelinář

Mě by zajímalo, jak probíhal ještě nákup jízdenek ČD a PID. Jsou na nádražích nějaké pokladny? Nebo ve vlaku u průvodčí(ho)? Děkuji za případné doplnění.

Modré zábradlí

Obojí by mělo jít koupit z mobilu, ne?

Juraj

Můj vlak a PID Lítačka.
V ideálním světě by na to měla stačit jedna z nich – v mnoha krajích už tomu tak je, tak třeba se dočkáme i v PIDu.

šufec

I když není ideální, chválím fungující provoz na přeshraničních regionálních tratích jako Hof-Cheb a Gera-Bad Brambach-Cheb. Pravidelně jezdím mezi Durynskem a Moravou a kupodivu i tyto pomalejší tratě jsou občas nejlepší volbou pro cestování na dlouhé vzdálenosti, když tak či tak neexistují přímá spojení.

Málokde v Evropě fungují rozumná přeshraniční regionální spojení, že jo Slovensko.

Dominik Janda

Opravdu nádherný článek, opět chválím.

Johnny

Letos jsme projížděli něco podobného a úsek Teplá-Bečov je krajinově opravdu krásná trať, doporučuji.

Z Rakovníka na Bečov vyjížděla v pátek po poledni 810 téměř plná a několik lidí dokonce jelo celou cestu, tomu jsem skoro nevěřil:)

Radek Rybář

Zajimavy clanek👍 Autor prosil o sdileni zkušeností- v lete jsem hodne cestoval po Ašsku, tak jich pár přidám;) Doporucuju jet z Chebu přes Aš až do Selbu, tedy po trase “Vlaku svobody”, který 11.9.1951 projel železnou oponu, následně se vrátit do Česka přes nejzápadnější bod Česka a túru pokračovat kamkoliv po Ašsku, např.Podhradí a rozhlednu Háj. Spoj Cheb-Aš-Hranice (jezdí myslím o víkendech) využívají hlavně Stezkaři na Stezce Českem- vystupují na zastávce Štítary a jdou na zmíněný nejzápadnější bod ČR. Já doporučuju vystoupit v Hranicích (cca v 11 hod) a udělat si túru do Trojmezí- krásná cesta na hranici Česka, Bavorska… Číst vice »

Jira

Díky za reportáž, už jsem tady dlouho žádnou nečetl. Opravdu nejsou nebo jsem je jenom přehlednul?

Ferda

Skvělé čtení, díky…

Ondřej Wagner

Zdá se, že se peazní doprava z Makredwitz do Hofu přes Cheb vyplatí. Zajímalo by mě, zda se také tak vyplatí naše peaz z Děčína do Dolní Pustevny přes Bad Schandau.

Luděk

Jo, do Hranic jsem jezdíval vlakem před nějakými 30 lety.

Martin B

Zajímavé, článek je zveřejněn už 45 minut a zatím nikdo nepřišel se spásou světa v podobě zrušení 810 a zavedením poptávkového mikrobusu.

Možná by místo klasických rušících frází pro jednou neuškodila diskuse, jak do té země nikoho mezi Vary, M. Lázněmi, Podbořany a Plzní přivést život …

lokotomy

Proč by všude mělo být husté osídlení? Proč to vadí, že je někde spousta lesů a velmi řídké osídlení? Je fajn, když tam turisté najdou nějakou základní infrastrukturu (pohostinství), co víc je potřeba?

Marťas

Mno jo, pohostinství… To my všichni rádi… Ovšem když tam nikdo nebydlí ani nechodí… To by se dost blbě uživilo… Samozřejmě souhlas, bylo by to super, ale asi jedině kdyby to někdo pojal jako přivýdělek k důchodu či bonus k vlastnímu podnikání… Samostatně je to asi bohužel passé..

lokotomy

Pokud tam nikdo nechodí, tak tam nikdo nepotřebuje služby. Holt to zůstane neobydlená příroda a když už se tam nějaký pěší turista přeci jen vydá, musí být vytrvalý a svačinu si vzít s sebou, aby ten den mimo civilizaci přežíl. A pokud jich tam zaj(e)de trochu víc, nějaká elementární infrastruktura se tam uživí. I když to někdo bude mít jako přivýdělek k důchodu nebo samozásobitelské farmě. Ne všichni chtějí žít ve velkoměstech. Ale ať už tam nebude žít nikdo nebo tu a tam pár lidí, Martinovi B stejně bude vadit, že je to země nikoho bez života.

Juraj

Nevadí to, ale je to promarněná příležitost.
Kolem Prahy, a vlastně všech větších center, vzniká vždy prstenec lepších či horších satelitů. Ve směrech dálnic a koridorů pak vzniká dojížděcí radius klidně sto a víc km. Stěžujeme si na přetížené dopravní tahy, a přitom na západ od Prahy máme obrovskou populační díru.

A jen ať je jasno, zapadlé regiony nejsou dlouhodobě udržitelné. Kromě pár nadšenců odtud lidé spíše odchází, což dál umrtvuje zdejší ekonomiku, služby, kvalitu života. Proto ta úvaha.

Eman

Smekám před vaší ambicí zde vyřešit to, co se nepovedlo za 40 plus skoro 30 let, ale na úvod bych se tedy s dovolením zeptal, a proč vlastně? Čemu vadí, když to území, s mírnou nadsázkou, vrátíme přírodě?

Juraj

No vadí to třeba tomu, že v těžko dostupných regionech je ochotných žít stále méně lidí, což vytváří určitou zpětnou vazbu na redukci spojení, menší investice a další útlum celého regionu.

Nikomu neberu, že chce žít na samotě u lesa, ale jezdit 40 km do krámu pro základní potřeby taky není zrovna dlouhodobý ideál.

X 1

Co se týče obsazenosti přeshraničních spojů z Chebu do Marktredwitz (Nürnberg) a přes Aš do Hofu, tak jsem je za loňský a letošní rok využil cca 12-15x a musím říci, že vždy byli plně obsazeny v obou směrech.

J.K.

No a od nového GVD pojede něco Praha – Bečov přímo, tak schválně jestli to počty šotoušů zvedne, kdo ví…

Petr

Pěkný článek, díky.

Martin Verner

Tomu říkám počin. Autorovi díky!

JiVe

Pěkné čtení. Taky jsem letos dal kolečko Beroun – ML – Bečov – Rakovník – Nižbor. Obsazenost podobná jako v článku