99 kilometrů rychlotrati najednou. Stát řeší spojení staveb dvou VRT do jedné
1. místo, Metroprojekt, Jiří Opočenský a Štěpán Valouch. Podoba budoucího terminálu Praha východ. Pramen: Správa železnic
Kvůli vysokorychlostní trati se pořizovaly vlaky na 200 km/h pro rychlíky do Brna. Teď hrozí, že rychlost nevyužijí.
Jestli by se neušetřilo zrušením výstavby Pražského okruhu. Jižní část stojí každý den a nezdá se, že by kamionové dopravě nějak odlehčovala.
A čím víc přidáváte kolejí, tím víc kraje objednávají a stojí to taky (např. Poříčany)… takže žádné další, je to k ničemu.
Vydal bych velkou knihu s názvem VRT a my. Na křídovém papíře krásné obrázky studií, jak by to jednou mělo vypadat. Uvnitř plakát a vystřihovánka rychlovlaku.
A ještě tématické pexeso, obrázkové karty pro kanastu (na figurách J, Q, K s fotkami oblíbených kladívkářů), záložky do knížek, apku „substráte, nezlob se“ a hru podobnou Sokobanu, kde by bylo úspěšné vybudování vysokorychlostní tratě podmíněno zvládnutím úlohy složitých přesunů hromad šanonů, předpisů, ba i hodnostářů a kufříků s tajemným obsahem.
„Mise úspěšná, můžete se zúčastnit poklepání základního kamene pro trať Nehvizdy – Chrást.“ Tramtadadá!
Současná veřejná prezentace SŽ přesně takto vypadá. Člověk by si myslel, že ta společnost vymýšlí program pro děti v mateřské školce.
Tu knihu o VRT jsem si koupil před 5 lety (v rámci jiné, větší e-shopové objednávky), ač v tu chvíli už byla 7 – 8 let stará.
Už tehdy bylo zajímavé sledovat ty rozdíly plánů jejích autorů vs. reálně navrhované skutečnosti + jejich tehdejších (již odlišných) vyjádření.
Ještě zajímavější je to nyní, po dalších 5 letech. 🙂
A rozhodně bych tam vynechal část, proč se ti vyhýbá letišti a nebo kdo by měl využívat terminály v polích mimo nějaký větší koncentrace sídel.
Stačí si tam přečíst jiné věci: – proč je dobré trasování okolo Benešova + Humpolce – že rozhodně nejde „jen“ o spojnici velkých měst, ale o výraznou pomoc „regionům“ vč. častějšího zastavování v nich; v mapách vyznačeny VRT-stanice Humpolec-Pelhřimov, Velké Meziříčí (přímo na VRT, žádné že se tak nazve stávající nádraží na okraji města) nebo „Mšené Lázně-Libochovice“. – pro Karlovarský kraj ani v té knize není uveden návrh VRT přímo směr Praha (podél D6), jen modernizace t-140 s přeložkami, mj. novostavba tratě z Dalovic směr Ostrov s odbočkou směr Pernink (!) – v Kraji Vysočina pak novostavba Třebíč – Bohušice… Číst vice »
Podtitul :Kolejové vlhké sny, včera, dnes a zítra 😄
Tyto zmatky se skutečně špatně čtou, ať se začne na SŽ a MD ČR začne pracovat nějak jinak, koncepčně, dlouhodobě, s jasnými cíli. Nebo je to jen moje naivní představa ????
Odpovím si sám, takové věci by měly být zcela samozřejmě.
Jeste se nepostavil ani metr a uz na tom chtej zase usetrit. Dopadne to jak ty slavne „tranzitni“ koridory.
Vždyť ten sjezd je velmi důležitý do doby VRT Praha – Brno nebo VRT Východní Čechy. Uvolní to kapacitu mezi Prahou a Poříčanama a v Klánovicích se nebude řešit 4.kolej! Vůbec nechápu co řeší !!!
Negativní průkaz, doufám…
Ještě dotaz, počítá se stále s Lstibořskou spojkou (od Č. Brodu na VRT směr Brno)? Ta je dle mého názoru zbytečná.
ta je navržena primárně z důvodu údržby, údržbová základna má být v Č Brodě. Možná by stačila jednokolejná, tak jak je navržena ale může sloužit pro odklon při mimořádnosti.
Já jsem vždy viděl, že je jednokolejná, kde je vedena jako dvoikolejná? Třeba tady na grafu rychlosti je schema a je tam jedna kolej: https://vrtky.cz/technologie/vlaky-i-provoz/jak-budeme-jezdit
To že má být pro údržbu, to souhlasím.
Omlouvám se, špatně jsem si to pamatoval.
V pohodě. 🙂
Pokud vím, tak byla Lstibořská spojka zrušena a údržbová základna pak byla přesunuta k Pučerům.
I jednokolejka může sloužit na odklony, pokud nejsou „každý den“?
Stále jsme neviděli relevantní ekonomický rozbor VRT v ČR. Nebo o něm někdo víte ( ale prosím jen ne ten blábol, co prezentuje SŽ)
Díky MT
https://vrtky.cz/ke-stazeni/studie-proveditelnosti
Co je na něm blábol?
Nechtěl bych říkat „blábol“, ale řekněme spekulativní/sporné výroky. A takových bych v těch prezentacích viděl spoustu. O snad všech z nich jsem tu už psal.
Abych byl konkrétní, stačil by mi např. výčet firem s mateřskou centrálou v Brně, ale s pobočkou v Břeclavi, kam je to „z Brna vlakem na otočku“. Nebo totéž dvojice Praha – Kolín (pozn. přičemž Kolín si po dokončení VRTek hodně pohorší, tzn. firmy by odtud mohly odejít).
Je čas, aby si NCOZ udělala výlet na GŘ SŽ.
Spíše na SŽ Pan Svoboda tam už dávno neměl být. Jen se divím, pan Kupka od začátku ví o problémech vnitřního chodu SŽ a sliboval nápravu.
Nevim, jestli zrovna pan Kupka je někdo, na koho by se dalo odvolávat…
Tady ale prudí SFDI, že chce něco ušetřit.
O ekologistech bych si iluze nedělal, ta ta dva úseky klidně můžou posoudit oba naráz včetně sjezdu.
Jen aby ta studie nestála víc než ten rušený sjezd… (Jinak při pohledu do mapy mi samozřejmě přijde jako blbost ten sjezd rušit.)
Nedávno jsem dumal nad tím, proč se o VRT Polabí neobjevily ve veřejném prostoru nějaké informace – poslední článek na zdopravy.cz o tomto úseku je z 10.6.2024.
Celou tu dobu čekám na článek o získaném stavebním povolení a přitom se za více než dva roky podařil krok zpět. 🤦♂️🤦♂️😞
Vzhledem k tomu, že úsek Běchovice – Poříčany je jeden z prvních a pokračování Poříčany – HK/PCE je ještě „v plenkách“, tak zrušit Poříčanský sjezd je úplnej bullshit. Úsek do Poříčan je silně vytížen osobáky.
Pro 200 km/h je zapotřebí VRT? To je pro mne novinka.
Fatální chyba. Odbočky Poříčany a Nymburk celému úseku dodávaly na významnosti. Zrušením přijdeme o synergický efekt.
Studie proveditelnosti obsahovala provozní koncept s 2 Ex linkami na Kolín (Praha-východ průjezd bez zastavení) a 4 R linky se zastavením v Nehvizdech hl. n.
Developer a výstavba bytů v Poříčanech?
Beztak.
Pokud ano, proč by to Dobrá správa veřejně neuvedla?
P. S. Pokud ano, tak: – (technické inženýrství – dopravní technologie) si developer neuvědomuje, že právě díky té spojce bude možné i navýšit počet příměstských vlaků z Prahy do Poříčan, které budou přínosem i obyvatelům jeho developerského projektu – (sociální inženýrství, použité ve VRT-prezentacích) developer si neuvědomil, že VRT zabrání ve stěhování lidí mj. do Prahy a jejího okolí = díky VRT o tamní bydlení nebude valný zájem, protože lidi se do Prahy buď vůbec stěhovat nebudou, resp. i ti Pražáci hledající např. své vlastní bydlení se budou stěhovat do míst od Prahy kilometricky vzdálenějších (např. Ústí nad Labem, Mostu,… Číst vice »
Bože s tím snad musel přijít nějaký pošahanec že se nepostaví nejdůležitější sjezd na VRT Polabí? To je vtip?
Možnost obět nejpřetíženější úsek české Železniční sítě pro dálkovou Železniční dopravu někomu přijde jako že není důležitý! To jsou na SFDI fakt všichni pošahaný?
A jsme zas na Řitce. 🙁
Tady – se – někdo – po…? To snad nemyslí vážně? Kolik provizorních nájezdů se buduje na každém dílčím konci dálnice? To snad vůbec není položka, s ohledem na celkové náklady?
Takže nyní na sjezdu ušetříme, aby se později mohl dodatečně stavět dráž, protože jsme zjisti, že je opravdu potřeba…
Už nebude kudy.
Zrušil bych napojení VRT na Prahu, celkem dost by se ušetřilo za Pražské terminály. 😀
“ Podle dodatku mají zpracovat studii postradatelnosti sjezdu u Poříčan právě kvůli spojení výstavby obou úseků”
— prostě studie na studii. Země studií a vizualizací. Country for the future…
Nezbývá, než doufat, že nápad na vypuštění sjezdu u Poříčan bude zavčasu eliminován. Podle mého názoru z něho neplyne žádná úspora, protože v případě nerealizace sjezdu bude potřeba doplnit čtvrtou kolej z Běchovic do Poříčan, což bude ještě dražší a hůře projednatelné. Se sjezdem nám z Běchovic do Poříčan zbydou jen osobáky + dva páry spěšňáků do hodiny + nákladka, což by tři koleje měly zvládnout. Pro zlepšení situace na východ z Prahy považuji zanezbytné tyto stavby: přesmyk do Malešic a odstavné kolejiště Malletova (tyto dvě z důvodu odstranění kolizních jízd a zajištění hladkého průjezdu Libní), ctyřkolejka Libeň – Běchovice… Číst vice »
Ta 4. kolej tam měla dávno být bez ohledu na VRT!
To je neprojednatelný.
fakticky mate pravdu – teoreticky lze vybourat pruh v obcich na cele trase a tu 4. kolej tam proste postavit…
Co zas mění, místo toho aby stavěli..
VRT scifi. Mají 300mld deficit. Staví na PPP.
Chci vidět, jak budou opravovat povodni. Zase tu budou debaty jak za Římana v 98, že se jim opravovat nechce. Pak se bude obnovovat později.
Nevím, co chtějí ušetřit na tomto sjezdu. Zruší flexibilitu.
Pálit prachy v jednom 100km úseku do zprovoznění k ničemu nemá cenu.
Vidíme jak staví R8 na Brno. Už to dávno mělo být postaveno. A bude se to táhnout do 30 let. Pár desítek km nutné stavby.
Zlín… Ostrava Frýdlant.. Nic… Nic..
Tak jo, přesvědčili jste mně. Až dodnes jsem doufal, ale už ne.
V tom případě ale především pozbývá poslední zbytky jakéhokoliv smyslu ta zastávka u Nehvizd. Bude to jen P+R pro dojíždění těch 20 km do Prahy.
…a bez dálničního sjezdu.
To už rovnou můžou postavit pořádný parkovací dům v Poříčanech.
Nebo to jako bude pro lidi z Brandýsa? Lysé? Milovic? Tam všude už S-ka jsou …těch pár minut nebude hrát roli.
Jednou z nezanedbateľných výhod pomerne krátkeho useku VRT Polabí bolo práve prevzatie prevádzky diaľkových liniek v smere na Kolín kriticky preťaženej trate Praha-Poříčany-(Kolín). Ak by došlo k tomuto zámeru „řádneho hospodáře“, táto výhoda opäť trestuhodne premrhá a zvyšenie možností organizácie dopravy sa obmedzí len na budovanie odbočiek. Pridavanie traťových koľají je žiaľ asi niečo nepotrebné z pohľadu spravy železníc. A ešte z toho robia cnosť.
Omlouvám se, tomuhle nerozumím… vlaky Praha – HB -Bo potřebují pro svou funkci spojku do Nymburka??
Ale prečo argumentujete práve zjazdom smer Sadská? Ide len o jeho vypustenie? Ja som myslel primárne zjazd, smer Velim. Vari nejazdí takmer celá súhrná diaľkova doprava smer východ tymto smerom? Vybudovaním zjazdu sa vlastne k troj (resp. dvojkoľajke dalej od Poříčan na východ) pridajú ďalšie dve traťové koľaje. Tie ale bez spomenutych zjazdov a súčasne bez vybudovanej VRT Střední Čechy budu v podstate kusé koľaje bez vyuzitia. A nerobme si iluzie, v sucasnych podmienkach v ČR keď verejnosť dokáže spoľahlivo hodiť vidly do potrebných projektov netreba byť prilisným optimistom na termin vybudovania tak dlheho useku, akým VRT SČ bezpochyby je.… Číst vice »
No já se právě ptám zda má „vypadnout“ sjezd (z VRT, neboli z „rychlejšího“ výjezdu z Prahy) na Poříčany – Pečky – Kolín, nebo ten na Nymburk (o tom se taky v textu zmiňují). Případně oba (což by teda zcela jistě byla pohroma).
Asi by to bylo potřeba vidět namalované v trochu lepším měřítku než jen „ideové schéma“…
Otázka je, zda by nestačilo pro R9 (a nejen ji) pouze ztrojkolejnit Poříčany – Kolín, aby se zvýšila kapacita. Nebo případně udělat sjezd z 1. koridoru na VRT v jiném místě a např. jen jednokolejně (např. v místě mezi Klučovem a Českým Brodem, kde se stejně křížit tratě budou. Na druhou stranu si také říkám, že plno rychlíků přes Kolín a Pardubice (na Českou Třebovou) stejně asi zůstane zachováno, protože VRT prostě tato města mine. Takže jaká je úspora kapacity v budoucnu? Mě se zdá, že bude velmi malá. Další VRT na Hradec a Pardubice (bez sjezdu na 1. koridor)… Číst vice »
Ne, prosím, neblbněme s trojkolejkou. Už teď ta dálkovka dělá od Poříčan až do Prahy slalom mezi vlaky Ska, případně za nimi poskakuje na blok, protože nultá kolej je obsazená vlakem v opačném směru…
Nejde o ɓlbnuti, jde o minimum (3.nebo 4.kolej). Třetí je průchodnost územím (zastavbou) než 4. Samozřejmě bych si přál i 4tou. Ale i 3.pomuze. Bez emocí….
Čtyři koleje, nebo paralelní trať. To jsou dvě praktické možnosti řešení kapacity.
Třetí kolej je marginálně lepší pro úseky s hustou zastávkovou vrstvou, ale systémově nic neřeší. Ta prostřední kolej má rozumnou kapacitu jen tehdy, pokud po ní jedou vlaky pouze v jednom směru, jinak to bude vždy slalom, jak píše kolega alkoholik.
Kdysi (cca do roku 1995) ta třetí kolej z Poříčan do Běchovic byla pro nákladní vlaky čekající na zpracování ve vršovickém ranžíru.
Já nic nepsal..
Slalom nevylučuje kapacitu, mírně nepříjemný je jen z hlediska rychlosti.
Zksoacitnit se dá i snizenim rychlostí všech vlaků na stejnou úroveň a zákaz předjíždění.
😁
Ale budou v nějakém rozumném časovém horizontu dálkové vlaky na Kolín/Pardubice vozit jednotky/soupravy, které bude možno pustit na VRT?
Není důvod aby nejezdily – těch jednotek se bude pořizovat daleko, daleko víc i pro ostatní linky využívající VRT byť jen zčásti.
Zajímavá diskusní iterace, ale věřím, že brzy dojdou k tomu, že bez sjezdu to nepůjde. (Ostatně twl jaká část nákladů na to veledílo ten sjezd asi je…).
A to si vzali k ruce Francouze. Když se podíváme na novější francouzské VRT k Nord nebo Atlantik, tak tam je proti nejstarší SE sjezdů značně více, asi zjistili proč je to vhodnější
Jako Francouzy kecají kudy povede trať? Myslím, že nee.
„Podle plánů měly po VRT Polabí jezdit rychlíky linky R9 z Prahy do Brna přes Havlíčkův Brod.“
To (sice) ano, ale pouze dočasně, a to do vybudování VRT Východní Čechy – pak by R9 musela jezdit z ryze technických důvodů opět po staré trase přes Český Brod.
Navíc je otázka, zda takové soupravy (nyní plánované na R9) budou na VRT vůbec smět.
Proč?
Protože mezi sjezdem VRT Brno a Běchovicemi, kde je naplánovaná nová čtyřkolejka jede linka R-9 po vnějších kolejích s osovou vzdáleností 7,5 m od sousední vnitřní koleje, takže tady netlakotěsnost nevadí, kdežto za sjezdem VRT Brno směr Nymburk a sjezd Poříčany je už pouze dvoukolejka s osovou vzdáleností 4,5 m a tam už se netlakotěsný vlak (V = 200 km/h) s tlakotěsným (V = 320 km/h) potkat fyzicky nesmějí – takže jezdit to tam a) může pouze do zprovoznění VRT Východní Čechy nebo b) by R-9 musela být tlakotěsná – což, pokud vím, nebude, protože to MD nepožadovalo.
A ví co vůbec MD chce? 🙂
To neví ani samotné MD
Jak se to s tlakotěsností vyřeší v úseku Brno – Velká Bíteš, bude-li hotov dříve než VRT Praha – Světlá n/S. (= bude-li nějaký čas jezdit R9 Praha – Kolín – H. Brod – V. Bíteš – po VRT Brno)?
No, po VRT Brno-Velká Bíteš neměla R9 vůbec jezdit, tak pochybuji, že to někdo řešil:-))
Nejabsurdnejsi problem vidim v tom, ze porizujeme vozidla, ktery maj parametry pro stavby, kde se jeste ani zdaleka nekoplo do zeme. Vsichni musi videt, ze realizace techto staveb se posouva o desitky let, takze v dobe, kdy budou uvedeny do provozu, uz budou ty vozidla davno ve srotu. Tunel do Berouna byl schvalen v roce 2005, aktualni termin dokonceni je 2035 (a uprimne – kdo tomu veri?). Podobne push-pully do Frydku. Aktualni termin elektrifikace je 2031 (a zase – kterej nepoucitelnej optimista tomu veri). Podobne pendolina, ktery se rychlosti nad 160 dockaj (mozna) na sklonku zivotnosti (a to jeste takovym… Číst vice »
Muze me nekdo nasmerovat nekam, kde by bylo vysvetleno, proc
1) nevede VRT pres letiste (nebo tam bude zajizdet?) – to budeme mit dva rychle zpusoby prepravy, ktere nebudou propojeny?
2) proc se stavi ty zastavky v polich (Pha vychod, Roudnice).
A dobrý jitro!
1) A která VRT a kam by přes to letiště měla jezdit? Určitě ne tato řešená v článku (Praha-Brno případně Hradec Králové)
To je irelevantni. Zda se, ze tady je urcita poptavka po dalkove zeleznicni doprave na letiste (neprekvapive), kterou dost okazale ignorujeme. Pritom letiste samotne pravdepodobne generuje podobny pocet cestujicich jako kdejake krajske mesto.
skôr je otazka ktoré letisko, ak Kbely, tak je to celkom blízko vzhľadom na tuto VRT 🙂
třeba tato: https://www.koridory.cz/navrhy-reseni-finalni-podoby-prazskeho-uzlu/#
Tak třeba vedení podle D5 je neprojednatelné, proto je v návrhu tunel až do Berouna.
To už bohužel postavit nepůjde tam soudruzi v těchto místech plánují Metro S (kdy písmeno S, značí slovo s*ačka, protože jinak tento nekapacitní paskvil odpovídající roku 2000 nelze nazvat).
Adminům webu se omlouvám za použití ostřejšího slovíčka, snad ta cenzura takto stačí.
Ja se ptam tady, protoze
(1) kdybych polozil dotaz do nejakeho starsiho clanku o VRT, tak uz si toho nikdo nevsimne.
(2) protoze podle mapky prilozene k clanku je videt, ze to letiste mine.
Jsem laik, doufal jsem ze mi nekdo rekne, ze VR vlak bude na letiste zajizdet nizsi rychlosti nebo tak neco.
Pokud se na letiště najde místo, tak muže VRvlak tam zajet (místně možnou rychlostí), neměl by být nějaký problém.
1) ne, protože pro lidi, kteří do Česka přilétají, většinou není moc zajímavé jet do Brna vlakem, když se tam dá letět. A pro těch pár lidí, co chtěj ze zahraničí do Jihlavy, nedává smysl dělat velmi drahý závlek či prodloužení. Holt si přestoupí na Hlaváku
Já bych napojil VRT na Brno-Tuřany, když je tak třeba mít letiště na VRT. Jsem si jistý, že PRG by si toho ani nevšimla.
Ve variantě „Pod Petrovem“ byla tato možnost elegantně vyřešena novou tratí z Komárova k Ponětovicím. Jak je to u varianty „V řece“ akorát tuším, že se rovná oblouk mimo Šlapanice.
Presne tak. Proto taky byla pitomost udelat stanici VRT na letisti ve Frankfurtu, protoze na jedny strane je letiste Koln/Bonn a na druhy Norimberk, takze na co by lidi jezdili na letiste do Frankfurtu.
Frankfurtským letištěm projde násobně víc lidí než pražským. Je to jako tvrdit „když dává smysl stavět v Jihlavě, proč nestavíme i v Kralupech?“
Zkuste argumentovat tím, kolik lidí by to podle vás přilákalo a jak levné by to bylo, ne tím, jak to mají jinde
Ten druhý odstavec je taky takový slušný argumentační klam – nepředpokládáte snad, že by nějaký diskutující měl tu možnost srovnat např. náklady na VRT okolo Líbeznic/Polep vs. přes ruzyňské letiště směrem k Libochovicím.
Dále je obecně nesmysl argumentovat nynějším stavem, tedy mj. nynějším počtem cestujících.
VRT-stanice na pražském letišti by dávala smysl i jako „stanice pro okolní region, aby lidé z něj nemuseli za VR-vlakem jet do centra Prahy“ (stejná argumentace jako u Nehvizd).
Tak pokud to diskutující nemá možnost srovnat, tak by se k tomu neměl vyjadřovat?
Tak kdo jsou ti cestující, které by to na indukovat? Klidně buďte konkrétní, jaké relace se tím tak dramaticky zlepší?
Jako stanice pro region na VRTce do Ústí by to bývalo mohlo dávat smysl (byť by to teda byl hodně dlouhý a drahý tunel…), ale řeč je o tom tam protáhnout spoje od východu, ne?
Hlavně je nesmysl do toho tahat „za každou cenu srovnávání“ s Frankfurtem a dalšími letišti.
Protažení spojů od východu dává největší smysl plně průjezdným modelem, tzn. aby pokračovaly právě směrem na Ústí či Karlovy Vary.
Zlepší se tím (pozn. to „tak dramaticky“ si tam podsouváte vy sám) spojení pražského letiště z přinejmenším nadpoloviční většiny železničních VR-směrů.
P. S. Hodně dlouhý a drahý tunel bude na VRT Praha – Ústí i tak. Akorát tedy ne u pražského letiště.
Já ho sem tahat nezačal, naopak jsem se proti tomu ohradil.
Nevěřím, že se podaří průjezdní model udržet z hlediska stability sítě, zvláště vzhledem ke kapacitě uzlu Prahy a k provozu i pomalejší vrstvy po VRTkách
Jde o to, že to musí být docela dramatické zlepšení, aby Brňáci začali lítat z Prahy místo Drážďan a tady to pro ně mělo smysl.
Ad PS – letmý pohled na mapu napovídá, že tunel Hlavák – Liboc by byl výrazně delší (=dražší), než plánovaný tunel pod Střížkovem
Jestli je problémem průjezdný model, pak bude problémem i linka Berlín – Vídeň/Budapešť. Protože i ta je průjezdná.
Tunel pod Střížkovem se hodí pro směr Liberec (pozn. takto bude směr Liberec řešen kudy?).
P. S. Naopak průjezdný model SNIŽUJE počet spojů, které uzlem potřebují projet či v jeho centrálním nádraží potřebují v danou chvíli stát.
P. S. č. 2: Jak to ti Švýcaři dělají, že z hlediska dálkové dopravy je Bern plně průjezdným a Curych většinově průjezdným uzlem, přičemž po snad všech tratích do nich zapojených jezdí různé vrstvy vlaků?
Taky tuším, že Berlín – Vídeň bude mít buď zpoždění, nebo poměrně málo spojů.
Směr Liberec za našeho života řešen nebude, ale kdyžtak bych ho zaústil u odbočky Skály.
Průjezdný model moc vliv nemá, záleží na délce obratů a na délce čekání průjezdních vlaků. Průjezdní model vyžaduje přejíždění z jedné strany Hlaváku na druhou (Libeň X Balabenka).
Mají málo vlaků a hodně kolejí
Jo a mají, oproti VRT, pomalé dálkové vlaky
Protože VRT nevede okolo Kralup, na rozdíl od Jihlavy.
Beh, jakože letecká linka Praha-Brno nebo co jako?
Ne, pro Pražáky je na cestu do Brna lepší VRV z Hlaváku
A co lidi, z Budejovic, Usti, Jihlavy apod, kteri si koupi letecky zajezd? Tech je dost ne?
Ž Budějic poletí z Budějic. 🙂
Jakože by na Letiště měly vést všechny tři Pražské VRTky? To už by vyžadovalo hodně velké investice.
A když chtějí do Karlových Varů? Nebo do Kutné Hory? (atd.)
Srov. i s vídeňským letištěm (vč. plánu tudy vést i dálkové vlaky směr Budapešť + snad i směr Bratislava-Petržalka).
Do Varů ani do Kutné Hory nemají jezdit vysokorychlostní vlaky
Přinejmenším v případě prvního jmenovaného města to je každopádně chyba (jak píšu výše – jestliže má VRT zabránit ve vylidňování venkova + zrovnoměrnit ekonomickou situaci v rámci ČR, jak pomůže Karlovarskému kraji VRT, když rychlé vlaky do něj pojedou značnou oklikou okolo Loun?).
Tzn. IMHO další chyba nad rámec minutí ruzyňského letiště průjezdnou VRTkou (a nad rámec dalších chyb).
Karlovarákům pomůže hlavně možnost přestěhovat se na lepší místo, případně třeba Vysoká škola. Nedává smysl jim jako rozvojovou pomoc tahat extrémně drahou VRT do Prahy.
Přestěhovat… srov. s třetím proVRTkařským argumentem zde https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/129561401/Prezentace+JABLO%C5%87OV%2C+b%C5%99ezen+2022/40d4b530-3474-4a79-bc05-1be6afc6f45d
P. S. Píšu o obyvatelích Karlovarského kraje (tedy mj. Toužimi, Žlutic a jejich okolí), ne o „Karlovarácích“ (obyvatel K. Varů).
1) Rychlodráhu na letiště nepovažujte za VRT. Je to v podstatě naprosto „běžná“ trať akorát v nové stopě. Tudíž bych to nedával jako dva rychlé způsoby přepravy.
2) Aby lidé z dojezdové vzdálenosti nezaplnili Prahu auty a jednoduše nejeli na Hlavák a pak zase zpátky třeba. Neměly by tam zastavovat všechny vlaky.
Jirka přece o rychlodráze nic nepíše. Píše o letecké dopravě a vysokorychlostní železnici, které spolu v Praze nebudou vzájemně propojeny, což má pravdu.
V tom případě jsem to špatně pochopil. Myslel jsem, že píše o dvou rychlých systémech (VRT a rychlodráha) a nenapadlo mě, že je myšleno letecká doprava a VRT.
Ad 1) Ne, myslel jsem propojeni letecke dopravy a VRT/
Ad 2) Aha, to me nenapadlo. Dik. Ale ta Roudnice je furt dost daleko …
VRT na letiste nebude v souladu s §5 „Bylo by to příliš složité“.
Ne, je to par. 1: Nikdy se to tak nedělalo.
Ad 1) taky nechápu, přitom VRT na Ústí by tudy mohla vést docela přirozeně + stejně tak i VRT směr K. Vary (jediné trasování, které by „zastavilo vylidňování Karlovarského kraje a přiblížilo jej na max. hodinu jízdy Praze“; okliková trasa přes Louny a Most to z pohledu KV-kraje nezlepší) Ad 2) Roudnice coby náhrada za nádraží ve městě, které po dokončení VRT přijde o rychlíkové spojení. Praha-východ je pro mě výraz protiřečení si s ofiko VRT-argumenty o „přínosu VRT coby snižování ekonomických rozdílů mezi regiony“, kdy mnohé oblasti nebudou mít VRT-stanici, ač přes ně VRT povede, zato „pražské satelity“ budou… Číst vice »
VRT nevede proto, že nikdo před 30 lety tudy nenatáhl rezervu v územním plánu.
Zastávky v polích se staví pro nějakou obsluhu území. Kdyby se nestavěli, tak by taky lidi mohli protestovat ještě víc. Za mě je těch stanic málo, chtělo by je trochu zahustit, třeba mezi Brnem a Ostravou není ani jedna.
Pro ostatní VRT (vč.Vysočiny I, jejíž trasování mělo vést úplně jinudy) jsou rezervy v územních plánech taky 30 let?
S druhým odstavcem souhlas.
Ano, těch rezerv je tam přes Vysočinu až moc, slyšel jsem třeba stížnosti starosty z Chotěboře.
P. S. Jestli dobře chápu, tak u té samé VRT naopak nedávno došlo k zakreslení ZCELA NOVÉ trasy, a to „okolo Trnovan + skrz Ústí“, pro kterou do té doby žádná územní rezerva nebyla, jest tak?
Ano, proto je tam tolik protestů, protože v novém směrování už vůbec nikdo nepočítal s vedením VRT.
Mezi Brnem a Ostravou budou stačit sjezdy – Hranice, okolo Přerova, Nezamyslice.
Já bych si dovedl představit ještě stanici na VRT někde v prostroru Oder a na VRT Haná někde u Tovačova a Vyškova.
Co je to zase za hovadinu? Klidně ať to projektují dohromady, ale bez toho sjezdu se využitelnost sníží tak o 70 %. Děkujeme za nic
Bavíme se tu o několika sjezdech (minimálně ten na Kolín a ten na Nymburk (i když tam by spíš bylo na místě označení „propojka“ ne? protože je to docela dlouhé) zdá se že minimálně jeden bude každopádně?
Na ekoteroristy oprávněné nadává celá republika. Ale když za tohle můžou arogantní NIMBY (tentokrát z Poříčan), tak to netrápí vůbec nikoho!
Ano, Poříčany aktivně vystupují proti tomu sjezdu a oni mají na svědomí tohle nesmyslné škrtání!
To není pravda, i takový lidé oprávněně štvou zbytek těch normálních.
Ale aj keby dosiahli zrušenie zjazdu smer Nymburk, dôlezitejší je zjazd smer Kolín, a tam už nemajú pravo Pořícany toto blokovať.
Nějaký odkaz byste k tomu měl?
Na stránkách obce jsem našel vícero argumentů „proti“, ale přímý požadavek na vypuštění spojky tam uveden není.
https://www.obec-poricany.cz/zivot-v-obci/vrt-1/
Nebyli schopni postavit koridory a jezdit po nich s pendolinama, tak ať se na nějaké rychlodráhy vybodnou. Tahle republika navíc nemá peníze na mnohem důležitější věci.
Jakože koridory neexistují a stále máme železnici ve stavu jako v roce 1990?
na které věci?
Ty jo a po čem jsem to včera jel, když nemáme koridory?
No očividně nemáme peníze na vzdělávání a naučení se si vyhledat informace, jestli jste schopný tvrdit, že nemáme koridory.
Nejsou dokončeny.
„Nebyli schopni postavit koridory“ a „Nejsou dokončeny“ je dost velký rozdíl. A to ještě úplně pomíjím ten blábol v následné větě.
A já jsem si doteď myslel, že sjezdy z VRT na konvenční tratě jsou něco jako když podél dálnice vede souběžná komunikace (zpravidla bývalá silnice 1. třídy). V případě problémů na dálnici je možné odklonit provoz na souběžnou silnici a opačně. To se pořád nikdo v Dlážděné nepoučil z toho, co se děje při mimořádnostech na stávajících koridorech, kdy minimálně od Kolína do Ostravy neexistuje dostatečně kapacitní objízdná trasa a od Chocně do Ostravy vlastně vůbec žádná?
Přesně. Ještě bych rád věděl, zda ta snaha o úsporu za každou cenu je vyloženě iniciativa někoho ze SŽ, nebo to zase pochází z CK MD.
Určitě tomu tak je… ovšem i na té dálnici šetří a snaží se dělat sjezdy co nejdál od sebe, a podporují to tvrzením o normách jak blízko k sobě nesmí sjezdy být…
Takže tady určitě sjezd být musí, ale jestli to dobře chápu oni tam mají být dva (plus výhledově ještě pokračování trati na Hradec, a samozřejmě hlavní větev na Světlou n.S.)…
Asi tak, já bych dokonce byl pro přidání druhého sjezdu z VRT od Brna na starý koridor do Prahy, kdyby byl nějaký problém na VRT Polabí… klidně v úsporné variantě s úrovňovým napojením na koridor.
V Dlážděné to vědí, protoji tam navrhli, ale SFDI se to nelíbí.
V tom případě ale musí jako první postavit VRT východní Čechy, aby se aspoň trochu ulevilo hlavnímu koridoru do Pardubic, což se nestane. I tak by ta spojka měla jistě využití, ale nebylo by tak zásadní. Jak teď plánují zvýšit kapacitu koridoru do Poříčan je mi fakt záhadou, když už v tuhle chvíli chtějí vyhlásit stav přetížení dráhy.
Jinak nadpis článku se mi zdá, že řeší tu asi nejméně podstatnou věc ze všech.
Řeší se „studie“….. Žádná VRT se u nás NIKDY nepostaví !
Přesně tak. Prostě Česko.
Jak je taková blbost může vůbec napadnout? Společné řízení ještě snad, ale zrušit vymodlené zkapacitnění v nejzatíženějším místě české železnice? To už tedy nevím.
To skoro vypadá, že se všichni těší na nějaký imaginární poklad/balík peněz, který se musí utratit za něco co bude mít v názvu VRT, ale bez jakýkoliv ohledu, zda to k něčemu bude.
No takze vlastne tak je se to deje doposud na vetsine zeleznicnich staveb.
– Spravíme nádraží v Moravci!
– tam ale nevedou koleje
– VRT!
– to tam taky nepovede
– VRT!
– ok tady máte tři milardy
Absurdní. Ten sjezd při spojení staveb ničemu nevadí. Zase nějaký zástupný důvod.
A v Poříčanech ses byl taky zeptat, jestli nevadí? Vítr může foukat tam odtud…
Posunout? Stejně už je daleko od přímého směru, kde měla být původně.
Vlaky R9 rychlost 200 km/h využijí i tak, protože po VRT mají dojíždět od Velké Bíteše do Brna, to by stálo za to v článku opravit, aby to nepůsobilo jako hoax…
V cílovém stavu má expresní doprava jezdit po VRT až do Pardubic a v Poříčanech sjíždět jen asi jeden vlak za hodinu, takže prověřit, jestli těch X miliard za to stojí nebo ne, je asi správné… VRT Polabí stejně nemůže fungovat jako odklonová trasy pro rychlíky a jiné vlaky z koridoru. Ty soupravy na to nebudou mít nikdy přechodnost…
Mohl bych vidět nějaký dokument, kde se R9 v tomto úseku řeší? Diky
Nechci do toho příliš zasahovat, ale opravdu se to tak plánuje. R9 přes HavlBrod bude v Osové Bitýšce odbočovat na Velkou Bíteš a do Brna přijede podél D1. Mine tedy Tišnov, který je v plánu obsluhovat nejen v dosavadní podobě, ale i zahuštěnou dopravou v elektrické trakci ze Žďáru nad Sázavou přes Bystřici nad Pernštejnem přímo do Brna (Sp vlaky). Kraj Vysočina by k těmto nesmělým plánům sdělil více, stejně tak i hotová studie proveditelnosti k trati 256.
A kampak z Tišnova pojedou vlaky dosud jedoucí směr Křižanov a jaké (ne)budou mít v Osové Bítýšce přípoje směr Brno (VRT) či Praha (přes H. Brod)? 🙂
Tak logicky mezi Tišnovem a Křižanovem zůstanou pouze osobní vlaky.
To je jasné, nicméně se ptám, kam dojedou. Pokud zrovna a právě do Křižanova, tak mi vychází, že si budou ve své trase poněkud překážet s rychlíky. Abych vysvětlil: – R Praha – HB – Brod s uzlem HB v X:00 h – 30min. proklad R Praha – Brno a Sp Brno – Velké Meziříčí mezi Brnem a Os. Bítýškou – ostrý přestup okolo X:45 z R od Prahy na Sp do Velkého Meziříčí v Osové Bítýšce (resp. v X:15 h opačným směrem) – takže ideálně v X:15/X:45 h aby v Osové Bítýšce byl i Os od/to Tišnova, ale nevejde… Číst vice »
Nemáte pravdu, nemáte pravdu a opět nemáte pravdu. Po VRT do Poříčan bude jezdit rychlíková linka z Prahy do Hradce Králové v hodinovém taktu, u Poříčan bude sjíždět aby pak po stávajících tratích obsloužila Nymburk, Poděbrady a Chlumec nad Cidlinou a to v hodinovém taktu, dále z ní budou v Poříčanech sjíždět rychlíkové linky R18 (Slovácké expresy) a R19 (rychlíky Svitava) aby obsloužily Kolín a Přelouč. S tím, že výhled pro rok 2050 na lince R18 počítá s hodinovým taktem a na lince R19 zůstává takt dvouhodinový. A ještě se počítá s využitím sjezdu pro R Praha – Jičín. A… Číst vice »
Tak tady je odpověď MD. Plyne z ní trvalý banán pro vaše lhaní z IP adresy 82.202.100.20. Bude se v úseku R9 využívat ještě někde VRT? Mluví se o úseku Velká Bíteš – Brno, ale nikde oficiálně tuto informaci nemohu nalézt? V případě linky R9 Praha – Havlíčkův Brod – Brno/Jihlava byl v nabídkovém řízení požadavek na rychlost 200 km/h – předpokládalo se možné trasování po VRT Polabí. Trasování linky a provozní koncept budoucího provozu jsme projednávali i s regionálními objednateli. S jiným úsekem nepočítáme, a to i z důvodu, že při vedení linky po úseku Velká Bíteš – Brno… Číst vice »
To zas tak nevadí, ještě mají tak 60-70 let na to, aby se dohodli, než se začne stavět.
Takže rozhodující činitelé hodlají pokračovat v absenci kapacity pro nákladní dopravu a pro odklony a mimořádnosti? Napište jména.
To tam máte, co je to za úřady. 🙂
Opravdu si myslíte, že při mimořádnostech lze odklonit běžnou dopravu na VRT?
Co tomu bude bránit? Jenom minimální rychlost 200?
Jak pomůže kapacitě, když zaústíte 3 koleje konvenční a 2 vysokorychlostní do dvou kolejí Poříčany – Kolín? Kapacita chybí hlavně tam. Proč se tam zůstaly jen 2 koleje i přes tu rekonstrukci nechápu. Být tam koleje 4, měl by ten sjezd smysl. 3 + 2 do 4 by šlo. Ten Regiojet bude muset jezdit po VRT až do Světlé a tím uvolní kapacitu do Kolína a bude rychlejší. Je to vlastně win win win. Úspora peněz, úspora kapacity Poříčany Kolín a rychlejší spojení na Vysočinu.
Protože v Českém Brodě některé osobáky končí, takže mezi Poříčany a Kolínem už toho jezdí o trochu míň. Taky je lepší, když nemáte kapacitu na 20 km, než když ji nemáte na 50 km.
Když pouze zrušíme sjezd Poříčany, tak se nebude dát jet od Nehvizd nikudy do Kolína, než klikatě jednokolejně sjezdem do Nymburka, který je dneska kapacitně v řiti a díky ropidodromu bude i po modernizaci. A odklony přes VRT nebudou možné, leda zase mimo Kolín.
Přitom právě Nehvizdy mohly (i když i tak o dost hůř/klikatěji než Pučery) sloužit jako náhradní „stanice expresů“ pro Kolín a jeho okolí v situaci, kdy Kolín o vyložené expresní spoje po dokončení VRT přijde.
P. S. Když je řeč o Kolínu: (otázka pro kohokoliv) dalo by se zde vypsat, jaké pražské firmy v něm mají pobočku? Protože z pražské centrály je to do něj vlakem vyloženě na otočku. 🙂
A s čím tam bude RegioJet jezdit? Já bych osobně na VRT vlaky s nižší rychlostí než 200 km/h nepouštěl, budou jen zdržovat s ubírat kapacitu. Ne určitě na tu vrt dvoukolejku na Světlou n. S.
Vždyť přesně tak je to navržené – na VRT minimální rychlost 200 km/h, vše pod ETCS L2.
Proto má Regiojet objednané EMU DART 200 od Pesy.
Pořád se nemůžu zbavit dojmu, že VRT má znamenat VYSOKORYCHLOSTNÍ TRAŤ…. Tak proč tam pořád chcete cpát příměstské vlaky a náklady…? Měla by snad být pro vlaky s rychlostí 320 km/h a „pomalejší“ na 200 km/h… V úseku Praha – Český Brod pomůže pro účely příměstské dopravy a nákladů jen čtvrtá kolej, aby byly dvě každým směrem, krajní pro osobáky a střední pro rychlíky a náklady… A údajně už je v plánu… Ovšem plánů už bylo tolik…
Náklady tam nebudou, a pokud by po VRT měly jezdit jen vysokorychlostní vlaky, byli by ty tratě poloprázdné.
Ale nebyly… Mají tam (tedy údajně) jezdit jak na 320 směr Brno a Ostrava, tak na 200 směr Jihlava, dál se počítá s rozvětvením v Břeclavi směr Vídeň/Budapešť, no a jen na to Brno to má jezdit co chvíli…
Jen tedy upřesním tu Jihlavu – míněna byla trať směr Čáslav a HavlBrod, na samotnou Jihlavu se počítá s extra sjezdem z VRT podle přivaděče od D1
Dobře, máte pravdu, jinak. VRT by nepřinesly potřebné zrychlení vlaků i do jiných směrů, než do Brna a Ostravy. Což je vzhledem k pomalosti našich koridorů potřeba. Na pár km do Poříčan nebude ten rychlík na 200 zas tak překážet, navíc, když bude třeba stavět v Nehvizdech a bude se tam dát předjet. Nebo když tam bude stavět vysokorychlostní vlak, který jede za ním, tak ho pak nemá moc šanci dohnat.
Ale vždyť jsem psal, že to má být pro vlaky dvou rychlostí, 320 a 200… Takže wszystko w porzondku 😂
Pomalejší vlaky než na 200 km/h tam ani nebudou moct, takže asi nerozumím Vašemu rozhořčení, budete to muset vysvětlit nějak polopaticky
Ona to hlavně nebyla reakce na článek, ale na příspěvky některých dříve diskutujících…
Mají tam být i vlaky (Ex) co pojedou 250. Teoreticky Railjet 230.
Tak i kdyby to bylo ideálně 1x za hodinu Vídeň, 1x za hodinu Budapešť, 2x za hodinu Ostrava, 1x za hodinu Jihlava a 1x za hodinu něco, co bude končit v Brně (nebo pojede do Zlína), tak to máte 6 vlaků za hodinu, po 10 minutách. To mi na takovou trať přijde, že bude opravdu poloprázdná.
A kvůli tomu aby se líp využila na ni chcete poslat (na prvních 10km) spěšňáky na Nymburk nebo tak něco? Rychlíky na Kolín snad, to bych chápal, ale musely by mít soupravy na 200 (komplet)… což si nejsem jistý jestli budou aspoň z počátku splňovat. A když třeba pojede náhradní souprava na 160, tak to pak bude muset jinudy? Nebudou to časté nepravidelnosti?
Ano 😀
Spěšňáky na Nymburk? No to jsem snad nenapsal… Ale spěšňáky na Kolín, co pojedou 200 do Poříčan a potom zastaví v Kolíně a Kutné Hoře nebo v Kolíně a v Pardubicích si představit umím.
Protože Mezi Běchovicema a rozpletem mají být v konešné podobě 4 koleje, takže se ten spěšňák, co pojede 200, vejde.
2x za hodinu Ostrava? Tam toho pojede rozhodně víc…
2x za hodinu Ostrava po VRT. Myslíte, že to bude jezdit častěji, když to pojede přes Brno? Nemůžete to srovnávat se současným stavem, protože teď se ve vlacích míchají cestující z Prahy do Ostravy s cestujícími z nácestných stanic, ale ti odpadnou, respektive stále budou jezdit rychlíky a expresy po koridoru.
Ale zase tam přibudou cestující mezi Brnem a Ostravou.
Ti ovšem přibudou (i) do vlaků jedoucích z Vídně/Budapeště přes Brno do Polska.
To jste tam toho spoustu zapoměl 🙂
Ano? Tak povídejte. Co ještě tak může po VRT jezdit, aby to nevozilo vzduch? Pokud bude mít jeden vlak kapacitu cca 450 cestujících, tak to máte mezi Prahou a Brnem přes 2000 míst za hodinu. Ale pouze point to point cestujících. Ano, mnozí budou pokračovat dál, ale i tak je to kapacita značná. A nedá se moc počítat, že by jízdenka stála kolem 350 Kč jako nyní, takže kolik lidí pojede za 700 Kč z Prahy do Brna?
“ A nedá se moc počítat, že by jízdenka stála kolem 350 Kč jako nyní,”
To máte odkud? Naopak se počítá se stejnou cenovou hladinou, protože dvojnásobná rychlost = polovina potřebných vlaků i posádky.
mate nejaky relevantni odkaz na kalkulaci ceny jizdneho? thx
Navíc se zkrátí kilometráž, tzn. kilometrické jízdné by naopak mělo být levnější.
Mmch. i dle vyznění příspěvku p. Martina S. je patrné, že 2x vyšší jízdné by ani nemuselo znamenat vyšší tržby.
Přičemž s ostatním než (IMHO nesmyslnou) tezí o dražším jízdném (stejně tak není dražší jízdné ve vlacích jedoucích 160 km/h oproti vlakům 3x pomalejším) bych s jeho příspěvkem jinak souhlasil (ba i těch 450 sedadel není maximum; taková 390m souprava typu TGV Duplex – tedy 2 jednotky spojené do 1 soupravy – pojme cestujících určitě víc).
Příměstský vlak může být Sp s rychlostí 200. A není nijak zakázáno, že by nemohl být vysokorychlostní třeba na 360.
Zakázáno to není, ale ekonomicky je to zcela nesmysl…
Proč dávat na spěšňák VRT jednotku? Zbytečně drahé. Bude stačit něco a-la panter na 200…
V čem je ta VR jednotka drahá oproti jedničce na 200 a jednotce na 160? Nějaké porovnání cen ve stejných sériích byste měl?
Pozn: nepsal jsem, že je výhodné mít VRSp, ale že to není ničím zakázané.
Jak píše Dušan, na VRT by mělo být vše tlakotěsné.
Nikdo tam necme příměstské (zastávkové) vlaky. A náklady budou jezdit z cca Litoměřic do Německa, kde bude maximální rychlost 250 km/h, tady na náklady bude kapacita a vychází s nimi i ekonomika.
Pokud se postaví VRT se sjezdem na Kolín, tak se 4. kolej přidá jen v úseku Libeň Běchovice.
Ta samá Dobrá správa, která předtím právě ty VRTky rozdělila do několika částí, aby se dala v danou chvíli realizovat aspoň část, kdyby u nějaké z nich nastal nějaký finanční/projednávací/jiný zádrhel, to teď zase slučuje dohromady. Dělá to ta samá Dobrá správa, která rozkouskovává i daleko menší stavby jako namátkou elektrizace Brno – Zastávka (s rozdělením na 2 stavby započaté s realizací cca 3 roky od sebe se nikdy předtím nepočítalo, i územní rozhodnutí měli jediné) nebo revitalizace Lovosice – Louny (nejprve revitalizace části tratě, za 3 roky výměna mostu, za další 3 roky rekonstrukce koleje v úseku vynechaném z… Číst vice »
Tady je ten génius spíše SFDI.
Je to tady samej úřad (odbory MD, centrální komise MD, SFDI, SŽ…) plnej “expertů”, co tam na teplejch flekách sedí už 20 let, a výsledky vidíme.
Každejch 10 let by prostě měli příslušní úředníci odejít a nastoupit mladší. Jinak se toho marasmu a mafiánskejch struktur prostě nezbavíme.
Já si teda „teplej flek“ představuju trochu jinak než ministerský rada s 60K brutto po 20 letech praxe a bez možnosti home office…
To je v poho za to, co (ne)dělá
A právě proto tam nechodí schopni lidi.
Ano, není to 200K, ale těm lidem to stačí, potřebujou to doklepat do důchodu.
Jenže tady je důvodem PPP projekt, který nemůžete dělat po nějakých „kilometrových cancích“ jako třeba upgrade štreky mezi Brnem a Kolínem, který je rozdělen na neuvěřitelných 32 staveb s průměrnou délkou jedné pouhých 8,5 km !! Kdyby tady toto byl PPP projekt, tak je to max. na 2 stavby a už dávno celé hotové a jezdí se..takhle se to bude táhnout až za rok 2035.
Takže když máme skoro hotové plány na dva úseky, tak teď budeme pár let přemýšlet, jak je spojit dohromady, pak pár let zdržení na přípravu PPP projektu (o tom zatím SprŽel neřekla ani ň), a pak začneme soutěžit?
To má být to zrychlení stavby, jo?
Ale vždyť to můžou zadat PPP jako jednu stavbu, jen ten sjezd tam nevynechávat.
Ono to asi rozkouskované bylo ptoto, aby se to dalo lépe ufinancovat bez PPP.
Celé mi to přijde jako spekulativní argument – i tak to bude rozdělené do 3 částí (Střední Čechy, Vysočina I, Vysočina II), tzn. pořád se dá argumentovat, že co když PPP-investoři nebudou mít zájem o úsek „od Světlé k V. Bíteši“.
Paradoxně si myslím, že o úsek „v Praze a kousek za ní“, právě bez čehokoliv dál od ní, by byl zájem největší.
A pokud má být argument p. Dušana pádný (+ viz též výše), pak IMHO jedině se vším všudy do důsledků – aby celá trasa Praha – Brno byl jediný PPP-projekt s jediným územním řízením.
S trochou drzosti se dá úsek Světlá Bíteš rozseknout v Jihlavě.
Rozseknutí v Jihlavě znamená marginální přínosy pro relaci Praha – Brno, na rozdíl od rozseknutí u Světlé + u V. Bíteše.
Navíc, stanice Pávov by ležela (tím, že leží „mezi sjezdy“) „mezi rozseknutými úseky“ (de facto ani na jednom, ani na druhém).
Taky bych nechal vlaky zajíždět do Jihlavy (jestli město nebo hlavní to je jedno) a Pak by jely přes Havlbrod s úvratí na Brno, nebo rovnou na Světlou, záleží na tom, která etapa by byla zvolena k výstavbě jako první.
Pak si to tedy měla Dobrá správa uvědomit dřív.
Protože toto si zdržuje sama (mmch. PPP bylo argumentováno mj. „zrychlením realizace“, jestli se nepletu).
P. S. Jestli se něco má dělat za provozu, pak mě rozdělení na 32 staveb neuráží. Jo, jiná věc je to, co Dobrá správa předvedla mezi Křižanovem a Vlkovem aneb kombinace dvou nevýhod (dělat krátký úsek + zavřít to zcela).
Mě by to třeba možná až tak neuráželo – teda dokud jsem nic neslyšel o nickolejném provozu. Už dneska se potichu mluví třeba o tom, že stavba Rekonstrukce ŽST Tišnov a Rekonstrukce traťového úseku Kuřim (mimo) – Tišnov (mimo) se bude dělat spolu v jeden moment. Stejně tak bych čekal spojení staveb Rekonstrukce žst. Čáslav a Rekonstrukce traťového úseku Čáslav (mimo) – Kutná Hora
(mimo).
U Tišnova už nejen potichu…
P. S. jestliže je VRT Polabí tak krátká, tak u něj by snad Dobrá správa PPP nepotřebovala – to snad zvládne zafinancovat sama.
pripadá mi to podobne, ako keď nedávno SŽ s uplným nadšením zverejnila správu že konečne spolu s nejakou nejakou zahranicnou spolocnosťou objavila nizke PHS. Po tom ako zabetónovala desiatky kilometrov koridorov 5m vysokými korytami….
Nebylo z toho všimné.
Dokud nebude VRT směr Parubice/Hradec, tak má ten sjezd význam pro napojení vlaků tímto směrem, ne?
Nesnazte se u SZ hledat logiku v cemkoliv, tu totiz nenajdete ani mikroskopem. Proto je take ceska zeleznice tam co je. Jeste ze se aspon staveji dalnice a na vlaky se clovek nemusi vubec spolehat. Dalkove cesty jezdim uz vyhradne autem.
Zadání MD a státu je právě upřednostnit využívání aut, což se mu nejen u Vás zjevně úspěšně daří. A tam také je právě ta logika. Ona se ta správa železnic neřídí (jen) sama.
Ano, pojďme se tvářit, že železnici je neustále křivděno a ubližováno nějakým „zadáním MD“ a že si za svoje nevyužívání nemůže ani trochu sama…
A nevypadá to tak snad? Se mrkněte na ty úchvatné stavby SŽ vs ŘSD
Vypadat to může jak chce. Ale jak a proč je to doopravdy?
Protože tu vládne točvolantová loby.
Žádné takové zadání určitě neexistuje, jen na centrální komisi MD a SŽ sedí žáby na prameni…..
Než o tajemné spiknutí jde v čr v drtivé většině o neschopnost a korupci.
Kocourkov.
Slušné falešné dilema – ve skutečnosti se existence toho sjezdu nijak nevylučuje s tím, že by ten sjezd byl (ze stavebního/projednávacího hlediska) mezilehlý a ne „na konci“.
P. S. Linka Praha – Kolín – H. Brod – Jihlava je i bez toho projektována bez využití VRT byť jen v úseku Praha – Poříčany, viz i zastavení v Českém Brodě, přes který by jinak vůbec nejela (no a kapitola sama o sobě jsou vůbec ta 4 zastavení mezi žst. Kolín a žst. Praha-Libeň). https://vrtky.cz/documents/159614952/164599101/Linkov%C3%A9+veden%C3%AD.png/b743f4d4-f0f6-4734-86d3-806f71930827?t=1722596981194
To linkové vedení je už několikátá verze co vidím. I zde, stejně jako v předchozích verzích, lze najít více nesmyslů. Usuzuji, že tyto mapy vnikají, aby mohli zaměstnanci SŽ vykázat nějakou líbivou činnost.
Tohle vymýšlí MD. Prostě přestárlé děti, co si hrají s vláčky.
Já se pořád nemůžu zbavit dojmu, že si tímto linkovým vedením zaděláváme na obrovský problém. Teorie je sice hezká, můžete jet přes celou republiku křížem krážem bez přestupu. Ale pak ta síť není vůbec stabilní, koukněme se třeba na Německo. Na spoustu místech máme souběhy linek s prakticky stejným vedením, ale v Libereckém kraji potom máme všechno hezky dělené. Není to vůbec konzistentní. Proč se třeba nezeptáme Švýcarů, jak sestavit kvalitní linkové vedení s tím minimem infrastruktury, co máme.
Těch nelogičností tam je strašná spousta – cílové 2h „takty“ (které do vlaků nemůžou přetáhnout relevantní % lidí), vlaky směr Nový Bor (nadále ne Rumburk, ideálně Šluknov či Ebersbach) i Ústí začínající v (po dokončení VRT málo významném) Kolíně namísto Pardubic; ze Svitav do Prahy nadále jen 2h takt rychlíků (zato expres do Svobody nad Úpou; jak toto zabrání ve vylidňování Svitavska?) atd. atd.
Kdybychom se jich zeptaly, tak bychom musely stavět víc dvoukolejek, protže páteřní expresy na nich jezdí. A dvoikolejka je na spostu mistech sprosté slovo, viz třeba ja se vleče Pardubice – Jaroměř.
Zrovna Švýcaři jsou schopni vyjezdit na jednokolejkách tolik vlaků… viz např. Winterthur – Schaffhausen. Nebo část Lötschberského úpatního tunelu.
Jenže na Winterthur – Schaffhausen nejezdí dálkové vlaky (vnitřní IC)
A jednokolejnost Lötschberského úpatního tunelu je štve a jak to bude možné (prý došli prahy a opravoval se Godhard), tak budou prokračovat na zvojkolejnění.
Nicméně jezdí tam „průjezdný curyšský S-Bahn“.
O. K., IC jezdí do Schaffhausenu přes Bülach, což dodnes je z menší části taky jednokolejka (jak u vodopádů, tak i v úseku přes Německo).
Zrovna v tom Německu je dvoukolejná vložka, ale jinak souhlas.
V rámci snížení nákladů navrhuji zrušení zastávek a řešit tedy trať jen jako průjezd českou republikou.
To by bylo mírné snížení nákladů vs. „větší než mírné“ snížení přínosů.
Ostatně totéž platí i pro další „ušetřené“ stanice a spojky.
To už tady na začátku v podstatě bylo…
Pokud myslíte zastávky polích viz Nehvizdy, tak souhlas, na druhou stranu Roudnici považuji za užitečnou, podobně jako Jihlavu, Hranice…
Já bych se nedivil, kdyby Nehvizdy měly větší využití, než Roudnice VRT.
Pokud ano, pak by se nenaplnila VRTková teze o masivním dojíždění „z regionů do Prahy“ (zde z širšího okolí Roudnice) a stejně tak by se nenaplnila teze, že „VRT zabrání (dalšímu) stěhování lidí do Prahy (a Brna + jejích okolí“ – protože pokud by tomu zabránila, pak význam okolí Nehvizd (kterážto stanice není určena pro dojíždění do Prahy, ale cesty „opačnými směry“) poklesne.
P. S. i tady je vidět zajímavý dvojí metr, kdy u Nehvizd budou zastavovat i expresní spoje do Vídně/Budapeště, zato u Roudnice nezastaví vlaky směr Berlín, ani jiné vlaky jedoucí přímo po VRT do Ústí! (zastaví tam jen vlaky, které sjedou na levobřežku směr Lovosice/Ústí, resp. pravobřežku směr Litoměřice/Ústí).
Vzhledem k počtu očekávajících stavějících linek tomu tak bude. A očekávám i lepší obsluhu (na přípoje) pomocí věřejné dopravy.
Ať se to postaví třeba až do Brna, ale sjezd u Poříčan odlehčí příměstské dopravě a může fungovat i jako odklonová trasa pro rychlíky.
Takže se vracíme zpátky ke studiím? Dalších 10 let se nekopne do země.
Evidentně nějaký kamarád potřeboval kšeft.
Spíš sami neví, co chtějí, protože tomu ve své podstatě nerozumí.
Pokud to má být spojeno s urychlenim VRT Východní Čechy, tak asi OK. Pak by po staré jezdily jen Sp/R pro Kolin, Caslav, Přelouči atd., které řešit VR jednotkami je asi fakt blbost.
Pokud je to opravdu jen o “hledání par miliard z těch stovek, abychom ukázali, ze něco děláme”, tedy veškerá dálková směr Pardubice ještě dlouho přes Česky Brod, tak je to natolik debilni, až se člověk ptá po skrytých motivacich. Třeba výmluva, proč se to zdržuje…?
Kolín/Čáslav/Přelouč se dají řešit jednotkami pro 200 km/h, tedy těmi samými, které budou jezdit na linkách Praha – H. Brod – Brno či Praha – Třebíč – Brno s využitím VRT z Prahy ke Světlé/Jihlavě, resp. v prvním jmenovaném případě i od V. Bíteše do Brna.
P. S. Jaké soupravy vlastně budou jezdit na lince Praha – po VRT Brno – dále po zmodernizované t-300 Kroměříž a dále do Zlína/Luhačovic? Na 320 km/h, i když ji z Brna dál už nevyužijí? Anebo na 200 km/h (= mezi Prahou a Brnem budou „zdržovat ostatní vlaky“)?
Ptát se v roce 2024, jaké soupravy budou jezdit na lince Praha – Brno – Zlín/Luhačovice po VRT? Není to trochu předčasná otázka? Ani za 20 let se nebude vědět, co se bude za 30 let vyrábět a jaké linky budou vlastně po VRT jezdit…
S ohledem na to, že už pár let jsou prezentovány plány na linkové vedení vč. té argumentace o rozdílných max. rychlostech těch kterých linek, tak se jednoduše ptám, do které z nich patří linka do Luhačovic/Zlína (přičemž obě města jsou nevhodná coby konečná VR-vlaků; za oběma městy je daleko víc vhodných cílů – totiž slovenských).
Podle těch samých plánů bude většina VRTek hotových za cca 10 let, tzn. otázka je daleko aktuálnější.
Ohledně naznačených slovenských cílů se hned nabízí kromě vlaků dál po Vláře do Trenčína (místo Luhačovic) také vyladit nevychytanou koncepci Ex2 přes Valašsko, která má zůstat na stávající trati přes Olomouc, v Hranicích s přestupem pouze na vlaky R nikoli Ex. Jelikož je navržena jako hodinová, lepší by bylo míst střídavě spoj přes Brno a druhou hodinu přes Olomouc.
Exy 22 Zlín/Luhačovice by mohly sjíždět navrženým sjezdem na VRT u Nezamyslic, tím pádem ho můžou využít případné prostějovské R, Ex . Nevím čí je to iniciativa, že se přišlo na jeho užitečnost, tuším, že Holomócu. ZK kraj asi ještě úplně neprobral, ale rád bych se mýlil.
Jak se může podle Vás „urychlovat“ stavba VRT Východní Čechy, když před pár měsíci se zde psalo, že tomuto úseku „nevychází ekononomika“ a pokud by se někdy dělal, tak jako až úplně poslední ? To mi hlava nebere:-))
Nemohlo to být třeba myšleno tak že by se VRT postavila v „jedom kuse“ po Velký Osek? To by nějaký smysl dávalo, odtama dál po tom co má vzniknout VOS-HK?
Ve VOseku nemá být sjezd, bohužel.
Protože ho inteligenti udělali do Nymburka, aby pak museli z Nymburka stavět třetí kolej.
Já si myslím, že navržená trojkolejka Libice – Lysá není kvůli neexistenci sjezdu z VRT, ale o dvou dojkolejkách na začátku na konci (Libice v budoucnu).
Ta nevychazejici ekonomika snad byla jen od HK dále… A čisté procesne, bez toho sjezdu do Pecek by pak kompletní zrychlení směr východ bylo Benediktem RS 5, takže to taky muže být nějaká motivace…
Nechápu, že zrovna takovému úseku „nevychází ekonomika“ – stavebně relativně jednoduchý (v nížině), přínosy značné (pro cokoliv jedoucí z Prahy směr HK i Pardubice a kamkoliv dál z nich; stejně tak uvolnění stávajících tratí pro nákladní dopravu nebo četnější příměsto).
Souhlas.
Mohlo by pomoci i nějaký kousek z VRT Východní Čechy, někam k Voseku se sjezdy na Hradec i Kolín, ale tam není v plánu nic. Ani stanice v polích pro Poděbrady.
Právě proto to nějak celé nechápu, ale já to chápat nemusím, hlavně ať mají jasno na SŽ.
Ty Nehvizdy budou na straně dálnice na serveru, že jako budou překonávat dálnici dvakrát? Nebo ti bude jen jako v kastru obce a na jih od dálnice, tedy u Horoušan? Ten jih je jako hodně stanice v polích…
Tak jak je to na vizualizaci, tak se to take planuje, trat je na 350km/h, takze je vice naprimena a dalnici muze prekonavat v CR i vicekrat i kdyz je to ta sama…
V Nehvizdech je sice stanice na jihu, ale je to kousek i pesky…
Česká malost ale i česká naivita? Nebo spíš nenažranost firem a úplatnost politiků. Proč proboha v naší zemi stavět VRT? Když jsem před 30 lety jezdil vlakem z Opavy do Prahy s přestupem v Ostravě -Porubě jel tehdejší Ostravan 4 a půl hodiny,dnes jede 3 a 15 minut a jelikož má vždy zpoždění a v dnešní Ostravě-Svinově (tehdejší Poruba) je připoj pouze 5 minut,tak mi vždy ujede,a čekám hodinu na další,tzn.ze jedu stejně dlouho jako před 30 léty. Když jsem psal na Kodis o posunutí odjezdu a v jiném případě o uspíšení odjezdu autobusu o 5 minut,nebylo mi 2x vyhověno.… Číst vice »
Řekl bych, že proč VRT a jestli vůbec jsme už probrali. Teď jsou na místě otázky kudy a kdy. Jestli VRT nepotřebujete, nemusíte ji využívat. Ale nejste jediný cestující ani jejich mluvčí, takže vás nelze brát za vzor.
Jediná základní odpověď na vaši otázku je: Další vlaky už se na současnou trať nevejdou, ale jsou chtěné a potřebné. Potřebujeme tedy novou trať.
VRT je nejvíce muziky za nejméně peněz.
KODIS je žába na prameni co se týká jízdních řádů obecně. Co taky chtít od tramvajáků a teoretiků bez praxe, že ?
První otázka: Ani jedno z toho. Va vašem případě je to slovo, které hledáte, neznalost.
Druhá otázka: To je vaše poněkud zábavná představa.
Třetí otázka: Těch důvodů je několik. Vracím vás do bodu 1.
Pak je takový moc hezký příběh, který s VRT vůbec nesouvisí.
Kodis opravdu nedělá změny na základě dvou mailů. Tudíž je mi líto. Můžete zkusit třetí…
Jízdní řády je samozřejmě fajn dodržovat, nicméně to vůbec neřeší problém, jehož řešením jsou VRT. To vyřeší akorát váš problém.
Doplním předchzí přispěvatele v tomto vláknu:
Nelze dodržovat jízdní řády, protože jsou tratě přetížené a výluky v noci dělat nemůžete, protože by nákldní doprava neprojela už vůbec.
Ve finále se udělá můj původní projekt Praha Kačerov_ někam k Jesenici_ sjezd u Benešova na IV koridor a dál směr Vysočina
Bohužel asi ne. A i tam by se mohli vymluvit na „nevybudování vhodného sjezdu cca u Strančic“.
Skoro to vypadá že měli pravdu ti, kteří říkali že půjde o izolovanou trať s malým významem pro dopravu na menší vzdálenosti. A bude to mít malý vliv na uvolnění kolejí pro nákladní dopravu.
To je vyslovene koncepcni podvod. To ze se uvolni stavajici trat do Porican byl hlavni argument, proc vest trat touto trasou misto Benesova. Vubec se nedivim, ze ma SZ takove problemy se stavbou trati, protoze pokud s kazdym vydrbou obdobnym zpusobem jako se snazi predvest ted, tak se vubec nicemu nedivim. Skoro mam obavy, za tak jak jsou zmrvene koridory, tak nakonec bude koncepcne domrvena i ta VRT. Uplne vidim jak v Polabi budou hykat blahem z VRT, kdyz ten hlavni argument a potencialni prinos pro tuto oblast bude timto rozhodnutim splachnut do zachodu.
a druhym duvodem, ze by se musela stavet najednou, coz se take ted deje… a jeste k tomu mame trat na Benesov v nove stope, pac bez VRT se musi postavit jeji alternativa… Treti duvod je cena a narocnost stavby, pri zapocteni nove trati na Benesou severni sice vychazi levneji, ale uz to neni tak znatelny rozdil, prevazuji spis benefity v podobe napojeni Budejovicke (tedy jizni cast Prahy, Benesovsko, Taborsko a Budejovicko). A ctvrta je kapacita, kde na vychod ji vyuzije vice vlaku coz po zruseni sjezdu take pada… Nicmene kazdy sjezd a najezd na trat znamena mnohem vetsi naklady… Číst vice »
Vy se na to divate pouze optikou dalkove dopravy z Prahy smerem na vychod, jenze zde je mozna jeste silnejsi smere z Kolinska a Nymburska do Prahy v ramci dennich dojizdeni a ti na nejaky terminal uprostred poli autem nepojedou, ti pojedou z Nymburka a Kolina z nadrazi. Nemluve, co by vlastne smerem do Kolina jezdilo za vlaky, kdyz by sjely az u Pardubic? Vy zde totiz narazite na parametr na ktery dlouhodobe upozornuji, CR je na klasickou koncepci VRT moc mala a samotne koncove body nemaji sanci vygenerovat potrebnou dopravni kapacitu. VRT v CR bude naopak potrebovat maximum sjezdu,… Číst vice »
ja tomu rozumim a chapu, ale to se uplne nevylucuje, pac pro regionalku zustanou puvodni trate na 160, a kupovat pro regionalku vlaky na 200 je znacne neefektivni. Ty vlaky tam dnes uz jezdi akorat v delsim intervalu nez by bylo treba, a tomu pomuze predevsim odklon dalkovych vlaku z puvodnich trati. Samozrejme lze i VRT pouzivat pro regionalku, napr. v Nemecku to tak funguje, jen tento smer VRT bude dost vytizeny i tak a moc rezerva tam neni. A mala dulezita pripominka, jezdeni do poli k terminalu je napr. v Nehvizdech, na Kolinsku jsem uvazoval o podobnem konceptu jako… Číst vice »
V takovém případě bude ta čtyřkolejka k Poříčanům silně nevyužita, ten sjezd na Nymburk (i pokud je součástí) stejně povede jen R10, a zbytek vlaku se musí vejít do 2 kolejí navazujícího úseku …
O vedení VRT dál na HK si můžeme ještě dlouho nechat zdát.
Zatímco tenhle úsek Běchovice-Poříčany dával smysl jako samostatný (rychlý výjezd z Prahy, ulehčení nákladní dopravě, zahuštění intervalu Os), takhle to příliš nepomůže.
Na Nymburk by kromě R10 jezdila asi i hradecká Ex vrstva (dříve bude snad VOCHOC než toto), ale to je detail. Taky té „studii postradatelnosti“ úplně nerozumím. Nejde jen o R9, na to Polabí by se dala ihned šoupnout veškerá dálkovka na Olomouc, která bude významná i poté co by jednou byla VRT přes Brno. Stejně tak nějaká expresní linka přes Pardubice do Brna bude existovat také i nadále.
Hlavně přece se uvádělo, že ty krajní koleje 4kolejky budou ty „jakože konvenční“ – že budou od té středyn VRT v určité vzdálensoti, takže na ně bude moct více dálkových vlaků než jen čistá „VRT“.
Nebo se v rámci těch úspor zruší i ta 4 kolejka VRT? Pak by to asi úspory byly. 😀
4 kolejná trať Libeň – Běchovice bude celá konvenční, 4 kolejná Běchovice – Nehvizdy – Rozplet bude celá VRT, ale jestli se postaví najednou 4 koleje nebo postupně je s návrhem na zrušení sjezdudo Kolína ve hvězdách. Pokud se bude stavět dál směrem na Hradec/Pardubice, tak bou mít 4 koleje smysl.
Ty rychlíky na Brno – nemohly by využít ještě poslední úsek VRT před Brnem?
Samozřejmě, že mohly, ale až tam ta trať (pracovně nazývaná VRT Vysočina I), bude fyzicky stát a za podmínky, že se ze stejných důvodů, jako u Prahy, nezačne také debatovat o zbytečnosti i tohoto propojení u Velké Bíteše.
Na které století je výstavba tohoto úseku plánována, si podkladech SŽ zkuste najít sám.
https://vrtky.cz/vysocina-1
K tomu propojení připomenu:
– nejprve mělo být až u Velkého Meziříčí a mělo odbočovat z VRT-žst. Velké Meziříčí
– pak bylo propojení přesunuto k V. Bíteši s argumentem lepšího zapojení do t-250
– souběžně byla z VRT-projektu vypuštěna VRT-žst. Velké Meziříčí s argumentem „stejně z ní nebude odbočovat spojka“
– ovšem ani ve Velké Bíteši není (byť v intencích toho zdůvodnění by to dávalo logiku) VRT-žst. přímo na VRTce
– na žst. Velká Bíteš pár set metrů od VRT nebudou zastavovat ani rychlíky Praha – H. Brod – Brno… https://vrtky.cz/documents/159614952/164599101/Linkov%C3%A9+veden%C3%AD.png/b743f4d4-f0f6-4734-86d3-806f71930827?t=1722596981194
Prostě to opět domrvili, “experti”.
Vrána k vráně sedá, hlupák hlupáka si hledá………
„Mysleli jsme to dobře, ale dopadlo to jako vždycky“
U Velké Bíteše došlo v projektu ke změně poloměru oblouku napojení konvenční trati na VRT a pravděpodobně dojde k přeprojektování zastávky Velká Bíteš z odbočky na hlavní trasu VRT.
Jaký je důvod této (Kolikáté už, zrovna v tomto regionu?) změny?
(Myšleno zejména: důvod, který by nebyl znám před pár lety, kdy MD naopak přišlo s umístěním toho nádraží mimo samotnou VRT)
Neuveritelne, takze stavajici trat na vyjezdu z Prahy zustane stale stejne pretizena?
Prej to dálnice a kamionky všechno zachrání.
Sjezd na Nymburk zůstává v plánu?
Tak hlavně ať už se KONEČNĚ začne stavět. Tohle by mělo být brané jako projekt národní prestiže, to znamená prioritní financování a legislativní prostředí nastavené tak, aby Nymbysmus byl zv zásadě nemožný.
Projekt národní prestiže. Vy máte dost.
Ve všech státech, kde VRT stojí nebo se staví, je skutečně brána jako otázka celonárodní hrdosti i prestiže, přestože jde v podstatě jenom o další trať.
Tak ještě, aby to kromě „prestiže“ také dobře sloužilo dopravě. Jenže to by tím museli potom jezdit i ti, již o tom rozhodují. Zatím se mi potvrzuje dojem, že půjde hlavně o parádu a k dopravě budou především auta.
„projekt národní prestiže“… 🙂 🙂 🙂 Při pondělku po ránu jste teda na můj vkus docela zaperlil. Asi budu muset jít ten nečekaný zážitek něčím spláchnout… O jaké prestiži chcete mluvit, když investor nemá ani po 20 letech kvákání o VRT v Česku jasno ani v koncepci? O kolik by jeden nevybudovaný sjezd (propojení s klasickým koridorem) tu stavbu zlevnil? Odlehčení nejvíce zatíženého úseku u Poříčan byl jeden z velmi omílaných argumentů, proč vést trasu VRT východní trasou „Nehvizdy“ a ne původně plánovanou jížní trasou „Benešov“ a všichni zainteresovaní na to kvůli částečnému uvolnění kapacity koridoru čekají, jak na smilování.… Číst vice »
Národní prestiže takové, že NIKDE na navazujících tratích v Německu, Polsku, Rakousku či na Slovensku nebude 320 km/h jako u nás = např. na Ex Berlín – Budapešť pojedou soupravy konstruované na 320 km/h, které ale využijí jen cca mezi Polepy a Líbeznicemi + mezi Nehvizdy a (mimo Brna) Rakvicemi.
Asi ty sousední země (O. K. vyjma Německa na jiných trasách) nestojí o prestiž. 🙂
Asi si v Rakousku, které je zhruba stejně dlouhé, jako Česko, spočítali, že se jim na železniční infrastruktuře vyplatí uplatňovat jinou rychlostní politiku, než u nás, a prestiž hledají někde jinde. Například v cenovém zpřístupnní veřejné dopravy „širokým vrstvám“ formou cenově výhodného KlimaTicketu.
Doba projektování rychlých (ovšem ne 320tkových) tratí v Rakousku předcházela zavedení tzv. Klimaticketu o desítky let.
U takové stavby, kde si investor i „správce infrastruktury“ arogantně vypouštění stanice a spojky, které by znamenaly větší přínos i pro občany bydlící podél té trati, přičemž bez nich ten přínos bude o to menší (+ i tak jsou schopni to celé prezentovat, že „VRT sníží ekonomické rozdíly mezi regiony“ atd.), se námitkám občanů (ba i celých obcí, tzn. zde těžko hovořit o občanské NIMBY) vůbec nedivím.
Presne tak, tyhle dost zasadni zmeny, ktere jsou v naprostem rozporu s puvodni argumentaci vzbuzuji jak u mest tak i obcanu silnou neduveru v instituci SZ. Jestli takto jednaji pravidelne, nedivim se, ze nejsou schopni nic postavit. To je zkratka naprsoty podraz uprostred hry.
Koncepci řeší CK MD. Nadávky patří tam.
Ještě dlouho se stavět NEZAČNE!
Všechno bude… Rakouská paní ministryně Gewesslerová před třemi lety na jednom železničním dýchánku v Berlíně utrousila, že: „…společně s kolegy z Německa a České republiky jsme podepsali dohodu o vylepšení spojení Vídeň – Praha – Berlín. Spojíme Vídeň a Berlín za 4 hodiny a pět minut.“ Zmíněná jízdní doba by měla být dosažena v polovině 30. let, kdy údajně budou dokončeny vysokorychlostní tratě na českém území, včetně německo-českého tunelu pod Krušnými horami. https://zdopravy.cz/z-vidne-do-berlina-pres-prahu-za-ctyri-hodiny-slibuji-tri-ministri-81682/ Mně velmi těší, že v polovině 30. let se, jako aktivní důchodce, budu moct prohánět mezi Děčínem a Břeclaví fofrvlakem rychlostí až 320 kmh a když náhodou… Číst vice »
Mohla by sama začít prosazováním VRTky z Vídně směr „východně od Laa“ a odtud do Brna.
Přes Břeclav to bude zbytečně o desítky minut pomalejší.