99 kilometrů rychlotrati najednou. Stát řeší spojení staveb dvou VRT do jedné
1. místo, Metroprojekt, Jiří Opočenský a Štěpán Valouch. Podoba budoucího terminálu Praha východ. Pramen: Správa železnic
Kvůli vysokorychlostní trati se pořizovaly vlaky na 200 km/h pro rychlíky do Brna. Teď hrozí, že rychlost nevyužijí.
Muze me nekdo nasmerovat nekam, kde by bylo vysvetleno, proc
1) nevede VRT pres letiste (nebo tam bude zajizdet?) – to budeme mit dva rychle zpusoby prepravy, ktere nebudou propojeny?
2) proc se stavi ty zastavky v polich (Pha vychod, Roudnice).
Co je to zase za hovadinu? Klidně ať to projektují dohromady, ale bez toho sjezdu se využitelnost sníží tak o 70 %. Děkujeme za nic
Na ekoteroristy oprávněné nadává celá republika. Ale když za tohle můžou arogantní NIMBY (tentokrát z Poříčan), tak to netrápí vůbec nikoho!
Ano, Poříčany aktivně vystupují proti tomu sjezdu a oni mají na svědomí tohle nesmyslné škrtání!
Nebyli schopni postavit koridory a jezdit po nich s pendolinama, tak ať se na nějaké rychlodráhy vybodnou. Tahle republika navíc nemá peníze na mnohem důležitější věci.
Jakože koridory neexistují a stále máme železnici ve stavu jako v roce 1990?
na které věci?
A já jsem si doteď myslel, že sjezdy z VRT na konvenční tratě jsou něco jako když podél dálnice vede souběžná komunikace (zpravidla bývalá silnice 1. třídy). V případě problémů na dálnici je možné odklonit provoz na souběžnou silnici a opačně. To se pořád nikdo v Dlážděné nepoučil z toho, co se děje při mimořádnostech na stávajících koridorech, kdy minimálně od Kolína do Ostravy neexistuje dostatečně kapacitní objízdná trasa a od Chocně do Ostravy vlastně vůbec žádná?
V tom případě ale musí jako první postavit VRT východní Čechy, aby se aspoň trochu ulevilo hlavnímu koridoru do Pardubic, což se nestane. I tak by ta spojka měla jistě využití, ale nebylo by tak zásadní. Jak teď plánují zvýšit kapacitu koridoru do Poříčan je mi fakt záhadou, když už v tuhle chvíli chtějí vyhlásit stav přetížení dráhy.
Jinak nadpis článku se mi zdá, že řeší tu asi nejméně podstatnou věc ze všech.
Jak je taková blbost může vůbec napadnout? Společné řízení ještě snad, ale zrušit vymodlené zkapacitnění v nejzatíženějším místě české železnice? To už tedy nevím.
To skoro vypadá, že se všichni těší na nějaký imaginární poklad/balík peněz, který se musí utratit za něco co bude mít v názvu VRT, ale bez jakýkoliv ohledu, zda to k něčemu bude.
No takze vlastne tak je se to deje doposud na vetsine zeleznicnich staveb.
Absurdní. Ten sjezd při spojení staveb ničemu nevadí. Zase nějaký zástupný důvod.
To zas tak nevadí, ještě mají tak 60-70 let na to, aby se dohodli, než se začne stavět.
Takže rozhodující činitelé hodlají pokračovat v absenci kapacity pro nákladní dopravu a pro odklony a mimořádnosti? Napište jména.
To tam máte, co je to za úřady. 🙂
Jak pomůže kapacitě, když zaústíte 3 koleje konvenční a 2 vysokorychlostní do dvou kolejí Poříčany – Kolín? Kapacita chybí hlavně tam. Proč se tam zůstaly jen 2 koleje i přes tu rekonstrukci nechápu. Být tam koleje 4, měl by ten sjezd smysl. 3 + 2 do 4 by šlo. Ten Regiojet bude muset jezdit po VRT až do Světlé a tím uvolní kapacitu do Kolína a bude rychlejší. Je to vlastně win win win. Úspora peněz, úspora kapacity Poříčany Kolín a rychlejší spojení na Vysočinu.
Protože v Českém Brodě některé osobáky končí, takže mezi Poříčany a Kolínem už toho jezdí o trochu míň. Taky je lepší, když nemáte kapacitu na 20 km, než když ji nemáte na 50 km.
Pořád se nemůžu zbavit dojmu, že VRT má znamenat VYSOKORYCHLOSTNÍ TRAŤ…. Tak proč tam pořád chcete cpát příměstské vlaky a náklady…? Měla by snad být pro vlaky s rychlostí 320 km/h a „pomalejší“ na 200 km/h… V úseku Praha – Český Brod pomůže pro účely příměstské dopravy a nákladů jen čtvrtá kolej, aby byly dvě každým směrem, krajní pro osobáky a střední pro rychlíky a náklady… A údajně už je v plánu… Ovšem plánů už bylo tolik…
Náklady tam nebudou, a pokud by po VRT měly jezdit jen vysokorychlostní vlaky, byli by ty tratě poloprázdné.
Ale nebyly… Mají tam (tedy údajně) jezdit jak na 320 směr Brno a Ostrava, tak na 200 směr Jihlava, dál se počítá s rozvětvením v Břeclavi směr Vídeň/Budapešť, no a jen na to Brno to má jezdit co chvíli…
Jen tedy upřesním tu Jihlavu – míněna byla trať směr Čáslav a HavlBrod, na samotnou Jihlavu se počítá s extra sjezdem z VRT podle přivaděče od D1
Dobře, máte pravdu, jinak. VRT by nepřinesly potřebné zrychlení vlaků i do jiných směrů, než do Brna a Ostravy. Což je vzhledem k pomalosti našich koridorů potřeba. Na pár km do Poříčan nebude ten rychlík na 200 zas tak překážet, navíc, když bude třeba stavět v Nehvizdech a bude se tam dát předjet. Nebo když tam bude stavět vysokorychlostní vlak, který jede za ním, tak ho pak nemá moc šanci dohnat.
Ale vždyť jsem psal, že to má být pro vlaky dvou rychlostí, 320 a 200… Takže wszystko w porzondku 😂
Příměstský vlak může být Sp s rychlostí 200. A není nijak zakázáno, že by nemohl být vysokorychlostní třeba na 360.
Ta samá Dobrá správa, která předtím právě ty VRTky rozdělila do několika částí, aby se dala v danou chvíli realizovat aspoň část, kdyby u nějaké z nich nastal nějaký finanční/projednávací/jiný zádrhel, to teď zase slučuje dohromady. Dělá to ta samá Dobrá správa, která rozkouskovává i daleko menší stavby jako namátkou elektrizace Brno – Zastávka (s rozdělením na 2 stavby započaté s realizací cca 3 roky od sebe se nikdy předtím nepočítalo, i územní rozhodnutí měli jediné) nebo revitalizace Lovosice – Louny (nejprve revitalizace části tratě, za 3 roky výměna mostu, za další 3 roky rekonstrukce koleje v úseku vynechaném z… Číst vice »
Tady je ten génius spíše SFDI.
Je to tady samej úřad (odbory MD, centrální komise MD, SFDI, SŽ…) plnej “expertů”, co tam na teplejch flekách sedí už 20 let, a výsledky vidíme.
Každejch 10 let by prostě měli příslušní úředníci odejít a nastoupit mladší. Jinak se toho marasmu a mafiánskejch struktur prostě nezbavíme.
Dokud nebude VRT směr Parubice/Hradec, tak má ten sjezd význam pro napojení vlaků tímto směrem, ne?
Nesnazte se u SZ hledat logiku v cemkoliv, tu totiz nenajdete ani mikroskopem. Proto je take ceska zeleznice tam co je. Jeste ze se aspon staveji dalnice a na vlaky se clovek nemusi vubec spolehat. Dalkove cesty jezdim uz vyhradne autem.
Slušné falešné dilema – ve skutečnosti se existence toho sjezdu nijak nevylučuje s tím, že by ten sjezd byl (ze stavebního/projednávacího hlediska) mezilehlý a ne „na konci“.
P. S. Linka Praha – Kolín – H. Brod – Jihlava je i bez toho projektována bez využití VRT byť jen v úseku Praha – Poříčany, viz i zastavení v Českém Brodě, přes který by jinak vůbec nejela (no a kapitola sama o sobě jsou vůbec ta 4 zastavení mezi žst. Kolín a žst. Praha-Libeň). https://vrtky.cz/documents/159614952/164599101/Linkov%C3%A9+veden%C3%AD.png/b743f4d4-f0f6-4734-86d3-806f71930827?t=1722596981194
To linkové vedení je už několikátá verze co vidím. I zde, stejně jako v předchozích verzích, lze najít více nesmyslů. Usuzuji, že tyto mapy vnikají, aby mohli zaměstnanci SŽ vykázat nějakou líbivou činnost.
Tohle vymýšlí MD. Prostě přestárlé děti, co si hrají s vláčky.
V rámci snížení nákladů navrhuji zrušení zastávek a řešit tedy trať jen jako průjezd českou republikou.
To by bylo mírné snížení nákladů vs. „větší než mírné“ snížení přínosů.
Ostatně totéž platí i pro další „ušetřené“ stanice a spojky.
Ať se to postaví třeba až do Brna, ale sjezd u Poříčan odlehčí příměstské dopravě a může fungovat i jako odklonová trasa pro rychlíky.
Takže se vracíme zpátky ke studiím? Dalších 10 let se nekopne do země.
Evidentně nějaký kamarád potřeboval kšeft.
Spíš sami neví, co chtějí, protože tomu ve své podstatě nerozumí.
Pokud to má být spojeno s urychlenim VRT Východní Čechy, tak asi OK. Pak by po staré jezdily jen Sp/R pro Kolin, Caslav, Přelouči atd., které řešit VR jednotkami je asi fakt blbost.
Pokud je to opravdu jen o “hledání par miliard z těch stovek, abychom ukázali, ze něco děláme”, tedy veškerá dálková směr Pardubice ještě dlouho přes Česky Brod, tak je to natolik debilni, až se člověk ptá po skrytých motivacich. Třeba výmluva, proč se to zdržuje…?
Kolín/Čáslav/Přelouč se dají řešit jednotkami pro 200 km/h, tedy těmi samými, které budou jezdit na linkách Praha – H. Brod – Brno či Praha – Třebíč – Brno s využitím VRT z Prahy ke Světlé/Jihlavě, resp. v prvním jmenovaném případě i od V. Bíteše do Brna.
P. S. Jaké soupravy vlastně budou jezdit na lince Praha – po VRT Brno – dále po zmodernizované t-300 Kroměříž a dále do Zlína/Luhačovic? Na 320 km/h, i když ji z Brna dál už nevyužijí? Anebo na 200 km/h (= mezi Prahou a Brnem budou „zdržovat ostatní vlaky“)?
Ptát se v roce 2024, jaké soupravy budou jezdit na lince Praha – Brno – Zlín/Luhačovice po VRT? Není to trochu předčasná otázka? Ani za 20 let se nebude vědět, co se bude za 30 let vyrábět a jaké linky budou vlastně po VRT jezdit…
Ty Nehvizdy budou na straně dálnice na serveru, že jako budou překonávat dálnici dvakrát? Nebo ti bude jen jako v kastru obce a na jih od dálnice, tedy u Horoušan? Ten jih je jako hodně stanice v polích…
Tak jak je to na vizualizaci, tak se to take planuje, trat je na 350km/h, takze je vice naprimena a dalnici muze prekonavat v CR i vicekrat i kdyz je to ta sama…
V Nehvizdech je sice stanice na jihu, ale je to kousek i pesky…
Česká malost ale i česká naivita? Nebo spíš nenažranost firem a úplatnost politiků. Proč proboha v naší zemi stavět VRT? Když jsem před 30 lety jezdil vlakem z Opavy do Prahy s přestupem v Ostravě -Porubě jel tehdejší Ostravan 4 a půl hodiny,dnes jede 3 a 15 minut a jelikož má vždy zpoždění a v dnešní Ostravě-Svinově (tehdejší Poruba) je připoj pouze 5 minut,tak mi vždy ujede,a čekám hodinu na další,tzn.ze jedu stejně dlouho jako před 30 léty. Když jsem psal na Kodis o posunutí odjezdu a v jiném případě o uspíšení odjezdu autobusu o 5 minut,nebylo mi 2x vyhověno.… Číst vice »
Řekl bych, že proč VRT a jestli vůbec jsme už probrali. Teď jsou na místě otázky kudy a kdy. Jestli VRT nepotřebujete, nemusíte ji využívat. Ale nejste jediný cestující ani jejich mluvčí, takže vás nelze brát za vzor.
Jediná základní odpověď na vaši otázku je: Další vlaky už se na současnou trať nevejdou, ale jsou chtěné a potřebné. Potřebujeme tedy novou trať.
VRT je nejvíce muziky za nejméně peněz.
Ve finále se udělá můj původní projekt Praha Kačerov_ někam k Jesenici_ sjezd u Benešova na IV koridor a dál směr Vysočina
Bohužel asi ne. A i tam by se mohli vymluvit na „nevybudování vhodného sjezdu cca u Strančic“.
Skoro to vypadá že měli pravdu ti, kteří říkali že půjde o izolovanou trať s malým významem pro dopravu na menší vzdálenosti. A bude to mít malý vliv na uvolnění kolejí pro nákladní dopravu.
To je vyslovene koncepcni podvod. To ze se uvolni stavajici trat do Porican byl hlavni argument, proc vest trat touto trasou misto Benesova. Vubec se nedivim, ze ma SZ takove problemy se stavbou trati, protoze pokud s kazdym vydrbou obdobnym zpusobem jako se snazi predvest ted, tak se vubec nicemu nedivim. Skoro mam obavy, za tak jak jsou zmrvene koridory, tak nakonec bude koncepcne domrvena i ta VRT. Uplne vidim jak v Polabi budou hykat blahem z VRT, kdyz ten hlavni argument a potencialni prinos pro tuto oblast bude timto rozhodnutim splachnut do zachodu.
a druhym duvodem, ze by se musela stavet najednou, coz se take ted deje… a jeste k tomu mame trat na Benesov v nove stope, pac bez VRT se musi postavit jeji alternativa… Treti duvod je cena a narocnost stavby, pri zapocteni nove trati na Benesou severni sice vychazi levneji, ale uz to neni tak znatelny rozdil, prevazuji spis benefity v podobe napojeni Budejovicke (tedy jizni cast Prahy, Benesovsko, Taborsko a Budejovicko). A ctvrta je kapacita, kde na vychod ji vyuzije vice vlaku coz po zruseni sjezdu take pada… Nicmene kazdy sjezd a najezd na trat znamena mnohem vetsi naklady… Číst vice »
Vy se na to divate pouze optikou dalkove dopravy z Prahy smerem na vychod, jenze zde je mozna jeste silnejsi smere z Kolinska a Nymburska do Prahy v ramci dennich dojizdeni a ti na nejaky terminal uprostred poli autem nepojedou, ti pojedou z Nymburka a Kolina z nadrazi. Nemluve, co by vlastne smerem do Kolina jezdilo za vlaky, kdyz by sjely az u Pardubic? Vy zde totiz narazite na parametr na ktery dlouhodobe upozornuji, CR je na klasickou koncepci VRT moc mala a samotne koncove body nemaji sanci vygenerovat potrebnou dopravni kapacitu. VRT v CR bude naopak potrebovat maximum sjezdu,… Číst vice »
V takovém případě bude ta čtyřkolejka k Poříčanům silně nevyužita, ten sjezd na Nymburk (i pokud je součástí) stejně povede jen R10, a zbytek vlaku se musí vejít do 2 kolejí navazujícího úseku …
O vedení VRT dál na HK si můžeme ještě dlouho nechat zdát.
Zatímco tenhle úsek Běchovice-Poříčany dával smysl jako samostatný (rychlý výjezd z Prahy, ulehčení nákladní dopravě, zahuštění intervalu Os), takhle to příliš nepomůže.
Na Nymburk by kromě R10 jezdila asi i hradecká Ex vrstva (dříve bude snad VOCHOC než toto), ale to je detail. Taky té „studii postradatelnosti“ úplně nerozumím. Nejde jen o R9, na to Polabí by se dala ihned šoupnout veškerá dálkovka na Olomouc, která bude významná i poté co by jednou byla VRT přes Brno. Stejně tak nějaká expresní linka přes Pardubice do Brna bude existovat také i nadále.
Ty rychlíky na Brno – nemohly by využít ještě poslední úsek VRT před Brnem?
Samozřejmě, že mohly, ale až tam ta trať (pracovně nazývaná VRT Vysočina I), bude fyzicky stát a za podmínky, že se ze stejných důvodů, jako u Prahy, nezačne také debatovat o zbytečnosti i tohoto propojení u Velké Bíteše.
Na které století je výstavba tohoto úseku plánována, si podkladech SŽ zkuste najít sám.
https://vrtky.cz/vysocina-1
K tomu propojení připomenu:
– nejprve mělo být až u Velkého Meziříčí a mělo odbočovat z VRT-žst. Velké Meziříčí
– pak bylo propojení přesunuto k V. Bíteši s argumentem lepšího zapojení do t-250
– souběžně byla z VRT-projektu vypuštěna VRT-žst. Velké Meziříčí s argumentem „stejně z ní nebude odbočovat spojka“
– ovšem ani ve Velké Bíteši není (byť v intencích toho zdůvodnění by to dávalo logiku) VRT-žst. přímo na VRTce
– na žst. Velká Bíteš pár set metrů od VRT nebudou zastavovat ani rychlíky Praha – H. Brod – Brno… https://vrtky.cz/documents/159614952/164599101/Linkov%C3%A9+veden%C3%AD.png/b743f4d4-f0f6-4734-86d3-806f71930827?t=1722596981194
Prostě to opět domrvili, “experti”.
Neuveritelne, takze stavajici trat na vyjezdu z Prahy zustane stale stejne pretizena?
Sjezd na Nymburk zůstává v plánu?
Tak hlavně ať už se KONEČNĚ začne stavět. Tohle by mělo být brané jako projekt národní prestiže, to znamená prioritní financování a legislativní prostředí nastavené tak, aby Nymbysmus byl zv zásadě nemožný.
Projekt národní prestiže. Vy máte dost.
Ve všech státech, kde VRT stojí nebo se staví, je skutečně brána jako otázka celonárodní hrdosti i prestiže, přestože jde v podstatě jenom o další trať.
„projekt národní prestiže“… 🙂 🙂 🙂 Při pondělku po ránu jste teda na můj vkus docela zaperlil. Asi budu muset jít ten nečekaný zážitek něčím spláchnout… O jaké prestiži chcete mluvit, když investor nemá ani po 20 letech kvákání o VRT v Česku jasno ani v koncepci? O kolik by jeden nevybudovaný sjezd (propojení s klasickým koridorem) tu stavbu zlevnil? Odlehčení nejvíce zatíženého úseku u Poříčan byl jeden z velmi omílaných argumentů, proč vést trasu VRT východní trasou „Nehvizdy“ a ne původně plánovanou jížní trasou „Benešov“ a všichni zainteresovaní na to kvůli částečnému uvolnění kapacity koridoru čekají, jak na smilování.… Číst vice »
Národní prestiže takové, že NIKDE na navazujících tratích v Německu, Polsku, Rakousku či na Slovensku nebude 320 km/h jako u nás = např. na Ex Berlín – Budapešť pojedou soupravy konstruované na 320 km/h, které ale využijí jen cca mezi Polepy a Líbeznicemi + mezi Nehvizdy a (mimo Brna) Rakvicemi.
Asi ty sousední země (O. K. vyjma Německa na jiných trasách) nestojí o prestiž. 🙂
U takové stavby, kde si investor i „správce infrastruktury“ arogantně vypouštění stanice a spojky, které by znamenaly větší přínos i pro občany bydlící podél té trati, přičemž bez nich ten přínos bude o to menší (+ i tak jsou schopni to celé prezentovat, že „VRT sníží ekonomické rozdíly mezi regiony“ atd.), se námitkám občanů (ba i celých obcí, tzn. zde těžko hovořit o občanské NIMBY) vůbec nedivím.
Presne tak, tyhle dost zasadni zmeny, ktere jsou v naprostem rozporu s puvodni argumentaci vzbuzuji jak u mest tak i obcanu silnou neduveru v instituci SZ. Jestli takto jednaji pravidelne, nedivim se, ze nejsou schopni nic postavit. To je zkratka naprsoty podraz uprostred hry.
Koncepci řeší CK MD. Nadávky patří tam.