Dolétáno. Historicky první linka ČSA skončila, zaniklo i poslední vnitrostátní spojení
V říjnu 1923 to byla úplně první linka, kam se tehdejší České aerolinie vydaly. Z pražského letiště ve Kbelích odstartovalo
V říjnu 1923 to byla úplně první linka, kam se tehdejší České aerolinie vydaly. Z pražského letiště ve Kbelích odstartovalo letadlo Aero A-14 a za tři hodiny přistálo v Bratislavě. Dnes se z Prahy do slovenského hlavního města vydal pravidelný spoj naposledy.
Tři nejkratší linky ČSA v pátek v podvečer skončily. Z letového řádu zmizelo pojení Prahy s Ostravou a Bratislavou a také slovenské vnitrostátní spojení. Firma oficiálně vysvětluje konec linky tím, že nemá vhodná letadla.
Poslední let z Bratislavy byl nakonec nezvykle dlouhý, kvůli přívalům sněhu muselo letadlo kroužit nad dálnicí D1 mezi Vlašimí a Humpolcem. Let, který běžně trvá maximálně hodinu, tak trval o více než půl hodiny déle a letadlo přistálo s více než hodinovým zpožděním v Praze po šesté hodině večer.
Poslední let z Ostravy přistál v v Praze 16:41. Šlo o poslední vnitrostátní spojení ČSA.
Linka do Ostravy může sloužit jako ukázka častých změn plánů ČSA pod novými majiteli, společností Smartwings. Ještě loni v zimě firma oznamovala v Ostravě expanzi a navýšení počtu letů, nakonec spojení zrušila úplně. Letiště Ostrava teď hledá narychlo náhradu, která by Ostravu spojila s jiným větším letištěm a umožnila spojení se světem.
„Hlavním důvodem ukončení provozu na obou linkách je nedostatečná kapacita odpovídajícího typu letadel ve flotile koncernu vzhledem k odchodu tří letadel ATR 42 a jejich vrácení lessorům v následujících týdnech. Nasazovat na obě linky proudová letadla s větší kapacitou z flotily koncernu nedává z ekonomického hlediska smysl. Ani jedna z linek nemá pro to obchodní potenciál či předpoklad dalšího růstu poptávky. V rámci koncernu Smartwings se pod značkou ČSA chceme zaměřovat na pravidelné linky, které nabízí zajímavý obchodní potenciál, možnosti růstu a dalšího rozvoje, a je možné je provozovat jednotnou flotilou proudových letadel,“ řekl v prosinci mluvčí ČSA Daniel Šabík.
Všechny tři rušené linky obsluhovala letadla ATR, která nezapadají do flotily Smartwings složené z boeingů 737. Na trhu je sice poměrně dost volných ATR, aerolinka ale o ně už zájem nemá. I když dosud tyto linky plnily hlavně roli letů, které dodávaly cestující na další linky po Evropě či světě, ČSA je ruší.
Smartwings jsou zvyklé téměř výhradně na lety bez přestupů, model sítě s linkami s přestupy je pro ně neznámou. Chaotičnost v plánování některých linek Smartwings nejlépe dokresluje plánované celoroční spojení Prahy s Chorvatskem. To zaniklo jen po pár letech.
ČSA už jednou spojení se slovenským hlavním městem ukončily: v roce 2011 poté, co dočasně létaly z Bratislavy přímo do jiných evropských měst. Dva roky poté se na linku vrátily, současně se zahájením provozu vnitrostátní slovenské linky z Bratislavy do Košic. Rušení linek bude pokračovat, během ledna zmizí ještě spojení Karlových Varů s Moskvou a Prahy s Jekatěrinburgem.