Státní slevy zastavily úbytek cestujících v autobusech, vlaky jsou na novém rekordu
Zářijové zavedení státních slev pro občany nad 65 let a studenty do 26 let se výrazně promítlo za jediný měsíc
Zářijové zavedení státních slev pro občany nad 65 let a studenty do 26 let se výrazně promítlo za jediný měsíc zejména do počtu cestujících v linkových autobusech. Pravděpodobně i zavedení slev vedlo tomu, že počet cestujících na železnici dál roste
Vyplývá to z nově zveřejněných statistických údajů o české dopravě za první tři čtvrtletí letošního roku. V nich figuruje už i září, kdy první měsíc fungovaly státní slevy. Podle nich jen od července do konce září čtvrtletí stoupl počet cestujících v linkových autobusech o 11%, ve vlacích pak o 1,5%. V případě železnice jde o nejvyšší počet cestujících za třetí čtvrtletí od roku 2007.
Data o dopadu slev na počty cestujících zatím nebyly příliš k dispozici: pouze České dráhy v říjnu zveřejnily informaci o počtech cestujících za třetí čtvrtletí. I ta ukazovala, že nebýt růstu v září díky státním slevám, došlo by spíše na železnici k celkovému poklesu.
Počty cestujících na železnici rostou už deset let v řadě. Poslední data ukazují, že pokračuje trend jezdit vlakem na delší vzdálenosti: přepravní výkon ve třetím čtvrtletí stoupl o 5,5 %, průměrná vzdálenost pro jízdu vlakem stoupla na 57 kilometrů.
Nejzajímavější vývoj v počtu cestujících ukazují za třetí čtvrtletí autobusy. Celkově od července do září stoupl počet cestujících o necelých devět procent, u linkových autobusů je nárůst o jedenáct procent. Neplatí přitom, že by rostly komerční linky provozované bez objednávky: ty dál v minulém čtvrtletí klesly. Naopak v linkových autobusech provozovaných v režimu veřejné služby přibylo za patnáct procent cestujících.
Provoz se státními slevami tvoří v datech za třetí čtvrtletí jen třetinu celého období, právě státní slevy jsou ale nejpravděpodobnějšímu důvodem nárůstu počtu cestujících. Nedošlo k žádnému výraznému navýšení počtu spojů, naopak samotný přepravní výkon (počet cestujících násobený ujetými kilometry) ještě klesl. Důvodem nárůstu je hlavně výrazné zlevnění jízdného pro velkou část cestujících.
Stát očekává, že za slevy vydá ročně kolem šesti miliard. Schválila je letos ještě vláda Andreje Babiše v době, kdy byla bez důvěry Sněmovny.