Trať z Prahy do Liberce může zrychlit, ale jen do půlky. Poprvé vyšla její ekonomika
Nekonečný příběh v podobě zkoumání, zda se vyplatí postavit rychlejší trať z Prahy do Liberce, nabral nečekaný směr. Po dvaceti
Nekonečný příběh v podobě zkoumání, zda se vyplatí postavit rychlejší trať z Prahy do Liberce, nabral nečekaný směr. Po dvaceti letech a šestnácti různých studiích vyšel poslední zásadní materiál pozitivně a investice do částečně nové trati se ukazuje jako ekonomicky výhodná.
Obyvatelé Liberce ale rozhodně nemohou jásat, že by se spojení do Prahy vlakem zrychlilo alespoň na úroveň auta. Jako ekonomicky efektivní ve studii proveditelnosti vyšly varianty s názvem Ceko a Deko. Obě končí s úpravami tratí ve směru z Prahy v Mladé Boleslavi, dál se nic nemění.
SŽDC už se zpracovatelem studie, společnostmi Metroprojekt a AF-City Plan, prezentovala první závěry ze zatím nedokončené studie. Že ekonomika vyšla, se stalo především díky započítání většího objemu nákladní dopravy, která má být na trase klíčová díky přítomnosti automobilky Škoda Auto. Studie počítá téměř se ztrojnásobením počtu nákladních vlaků v Mladé Boleslavi. Cílovým stavem je, aby cesta z centra Prahy do Mladé Boleslavi trvala do 45 minut. Dosud trvá cesta vlakům na mladoboleslavské hlavní nádraží nejméně 72 minut. Celá prezentace je ke stažení zde.
Obě trasy, které ekonomicky vyšly, počítají s trasováním přes Lysou nad Labem a vybudováním takzvané Všejanské spojky. Před Mladou Boleslaví má u Nepřevázky trať nově odbočit a vést pod vrchem Chlum podél dálnice D10 a zaústit do centra města. Varianta Ceko počítá i s modernizací tratě přes Všetaty v celé délce, Deko s modernizací tratě jen do Neratovic a trasováním hlavní trasy přes Lysou nad Labem. U varianty Deko vyšla návratnost lépe.
Dál za Mladou Boleslav se už s žádnými úpravami ve studii nepočítá a tak pro cestující v relaci Praha – Liberec bude stále bezkonkurenčně nejrychlejší autobus či auto, i když zkrácením jízdní doby z Prahy do Mladé Boleslavi by se měla celková doba jízdy vlakem z centra Prahy do Liberce zkrátit o téměř půl hodiny na dvě hodiny a 10 minut. Autobus z Černého Mostu zvládá cestu za 65 minut, s připočtením cesty metrem z centra města hodinu a půl.
Studie musí jít ještě ke schválení na centrální komisi ministerstva dopravy. SŽDC má ale důvod tlačit stavbu dopředu i z jiných důvodů: vláda letos v létě nezávazně slíbila Škodě Auto pomoc s rozvojem infrastruktury v okolí Mladé Boleslavi, v materiálu se mluví i o změnách na železnici a novém spojení do automobilky.
Dá se očekávat velký tlak z Libereckého kraje, aby se řešilo spojení i dál na sever. Nově by tomu měla pomoci i snaha saských politiků o vznik nového železničního koridoru přes Liberec, kraj chystá i svoji verzi zrychlení trati, kterou připravuje společnost Valbek.