Infrastruktura Železnice

Nový plán na rychlejší železnici z Liberce do Prahy. Místo rychlovlaků trať na 120 km/h

Rychlík Liberec - Pardubice před stanicí Jeřmanice. Pro rychlé spojení do Prahy počítají některé návrhy s vybudováním tunelu pod touto tratí. Foto: Jan Sůra
Rychlík Liberec - Pardubice před stanicí Jeřmanice. Pro rychlé spojení do Prahy počítají některé návrhy s vybudováním tunelu pod touto tratí. Foto: Jan Sůra

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dosud nevyhodnotila, zda nová vysokorychlostní trať z Prahy do Polska povede přes Hradec Králové nebo Liberec, premiér Andrej Babiš má ale už teď jasno. Rychlovlak do Liberce nepojede, namísto toho se postaví nová, přímější trať na nižší rychlost mezi Svijany a Libercem.

Babiš o konci plánů na rychlovlaky promluvil během návštěvy Libereckého kraje tento týden. „Neuvažujeme o rychlovlaku,“ řekl Babiš při návštěvě kraje. „Proběhla debata, že bychom vlak zrychlili na 120 kilometrů v hodině,“ dodal.

Varianta na 120 kilometrů v hodině je úplně nová. Jde o výsledek studie, kterou představila společnost Valbek. Měla by umožnit dostatečně rychlé spojení mezi Libercem a Prahou. Jen mezi Libercem a Svijany zkrátí cestu o 24 minut. „Je to varianta, o které chceme jednat. A hlavně ukázat, že studie nemusí trvat věčnost,“ řekl hejtman Libereckého kraje Martin Půta. Naráží tím na fakt, že o zrychlení trasy se mluví už desítky let.

Plán je zatím na počátku, jde o další z mnoha variant možné trasy, které za posledních dvacet let vznikly v různých projekčních firmách. Výsledkem těchto debat je zatím to, že vlak mezi Libercem a Prahou je zcela nekonkurenceschopný a většina lidí jezdí autem či autobusem. Cílový stav má být 1 hodina a 20 minut do centra Prahy.

Úsek z Liberce do Turnova a dál do Svijan je dnes nejpomalejším na celé trase z Liberce do Prahy, kde je jízdní doba vlaku oproti autobusu až trojnásobně delší. Může za to především trasování železnice. Plán Valbeku počítá se zkrácením délky o 18,5 kilometry narovnáním trati za pomoci několika tunelů. První ve směru od Liberce je pod Dlouhým Mostem, jeho délka je 750 metrů. Trať pak vede v zářezu nad Jeřmanicemi a překlene silnici I/35 u Rádelského Mlýna, odkud trať vede chvíli podél silnice 35 a následně dalším půlkilometrovým tunelem. Za Hodkovicemi nad Mohelkou má vjet do dalšího tunelu, 860 metrů dlouhého tunelu pod Sedlejovicemi. Pak namísto vedení přes Sychrov klesá postupně do údolí Jizery okolo Paceřic, na stávající trať se napojuje u Svijan.

Prezentaci celé trasy si můžete stáhnout zde.

Návrh počítá s mimoúrovňovým křížením všech silnic, trať bude dvojkolejná a elektrifikovaná. Celková délka trasy je 27,8 kilometrů, v tunelech je 2,5 kilometru, na velkých mostech má vlak jet v součtu 2,89 kilometru.

SŽDC zatím o nových plánech neví. Aktuálně pro ni Metroprojekt zpracovává Studii proveditelnosti Praha – Mladá Boleslav – Liberec, která řeší železniční spojení v několika variantách. Návrhová rychlost v úsecích přeložek trati je až 160 km/h.  Současně má SŽDC dokončenou vyhledávací studii VRT/RS5 Praha – Hradec Králové / Liberec – státní hranice CZ/PL, kde jsou přes Liberec navrženy trasy pro rychlosti až 250 a 350 km/h. „O výsledné trase RS5 přes Liberec nebo Hradec Králové rozhodnuto není,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Alex, Havířov
Host
Alex, Havířov

Tak se Liberec jako jediné stotisícové město dočká konečně elekrifikace? O tom se mluvilo už v 70. létech.
22 promile není zase nějaké velké stoupání. na Jablunkovském i Lyském průsmyku je téměř 20 procent a jezdí tam i těžké uhelné náklaďáky. A do té doby už snad šroty typu 151 a 350 jezdit nebudou a ostatní lokomotivy ani jednotky se stoupáním nemají větší problémy.

Stejně paraleleně je na tom i slovenská Nitra, i té bych přál „dráty“, která také jako jediné větší město nemá doposud přímé spojení spojení s hlavním městem.

K.S.
Host
K.S.

Tak jsem se na tu prezentaci podíval znova, pan je asi trochu vtipálek s tou VRT, nicméně kdyby tam napsal rychlíková, tak by to vzali asi všichni bez připomínek. Návrh je to pěkný, ale ty sklony 22 promile je hrozně moc, pokud by tam mělo jet něco jiného než osobní doprava, těm se nelíbí moc nic víc na 10 promile, chtěli by spíš 6-8, bohužel je to skoro nemožné. Na K-reportu tomuto říkají šotčáry, ale toto je asi nejlíp zpracovaná jakou sem kdy viděl. Ale ano, ať o toho jdou, je to pěkné a dost mi to připomíná novou tišnovku,… Číst vice »

Martin Ruzicka
Host
Martin Ruzicka

Pokud by tam smela jen osobni doprava a pro naklad a tezke vlaky by byla puvodni trat, tak to celkem realne je, zas takove prevyseni co by moderni jednotky nezvladli, tam neni… resp. nemusi byt,…

K.S.
Host
K.S.

Martin Ruzicka:
Když se do toho odkazu podíváte, tak současná trať bude zrušena, nevím jestli je možné udělat úpravy projektu, ale obávám se že nová rozhodně neumožní udělat dostatečně prostorné podjezdy pro současnou trať.

František
Host
František

Přestavět stávající trať pouze pro klasické rychlíky dnešního střihu a tím zcela zazdít nákladní a místní dopravu je velice špatný nápad. Z plánku je celkem zřejmé, že má jít o náhradu staré tratě. Byl by nesmysl stavět novou trať takto při staré. Hodit se to může leda pokračujícímu růstu silniční dopravy – další nákladní auta a autobusy by musely nahradit segmenty, pro něž se trať po přestavbě stane nepoužitelnou. Současně na tom příliš nevydělají ani rychlíky, které sice o něco zkrátí jízdní dobu stávajícím cestujícím, ale těžko přetáhnou ty z dálkových autobusů a automobilů. Nehledě k VRT, která může klidně… Číst vice »

K.S.
Host
K.S.

František:
Myslím že by to stálo za pořádné prověření jestli se nedá ten plán někde ještě přiohnout, kdyby opravdu se měl realizovat, a tu trať udělat s lepším sklonem. Myslím že tu je jenom problém v tom že to dělal někdo kdo na nákladní dopravu zapomenul, na takovémto sklonu by, obávám se, nepomohl ani postrk. Chtělo by to ale vědět o tom mnohem víc.

Martin Ruzicka
Host
Martin Ruzicka

Myslim, ze lze postavit novou trat, Praha-Hodkovice? na rychlost 200-250km/h, dal do Liberce pak uz 140-160 km/h… Stavajici trate at uz u Prahy nebo u Liberce lze vyuzit spise pro regionalni primestskou dopravu. Tak bude Liberec po zeleznici konkurenceschopny…
Praha navic diky rozrustajici se aglomeraci potrebuje volne trate pro regionalni dopravu…

http://www.cedop.info/wp-content/uploads/2013/06/VRT-CR80-postup-005-1024×671.jpg

Milan
Host
Milan

Úvahy o VRT do Liberce jsou zcela mimo realitu, obrovské investice a využitelnost hodně nejistá. Dokážu si představit, kolik lidí si připlácí za jízdu po VRT, když autobusová konkurence srazila ceny k 50Kč. Návrh na dílčí úpravy + elektrifikaci dosavadní tratě je realistický a na rozdíl od naivních snů o VRT dává smysl.

Zodiac
Host
Zodiac

vono to je asi takhle…..kecy v kleci……..člověk, kterej vypotí z hlavy v tomto století……nová trat se 120cítkou by měl být tak možná v kleci někde v nějakém ústavu…..to jsou ty naši „vizionáři“ Už to slýchávám několik desetiletí…jak zrychlíme spojení do Prahy a vůbec z Liberce na jakoukoliv stranu, vono do Pardubek za 3 hoďky to taky pěknej vopruz…..a jsou rádi, když trochu opraví stávající tratě co se postavily ještě za Rakouska- Uherska a to je už sakra dávno a pořád slouží neb musí, žádná náhrada není a jen tak nebude…. pro začátek by stačila už léta uvažovaná a ne příliš… Číst vice »

Pavels
Host
Pavels

Prosim…………… jdete………………… s………………….tema…………………teckama………………..nekam…………..

Pedro
Host
Pedro

Být to černý humor, tak to ocením. Takhle snad radši darujme Reichenberg Němcům. Za co se chce Babiš Liberci pomstít?

petr.r
Host
petr.r

kolik % volilo v liberci ANO? A kdo tam vůbec zvítězil?

Martin
Host
Martin

Nespletli se o 100km/h?
Ta trasa je mi celkem povedoma az na dve vyjimky, ale ja bych ji stavel na 200-230km/h… Nova trat je celkem uspech, ale s 80min. to konkurenceschopne nebude, …
VRT ve smeru Vratislav bych sice take radeji stavel pres H.Kralove na 300-350km/h, ale do Liberce jednoznacne novou trat tak, aby spojeni bylo pod hodinu… To by odpovidalo novostavbe na cca 200km/h, kde nektere useky by byly rychlejsi, nektere pomalejsi, pomalejsi mozna na useku Hodkovice-Liberec, ale Praha-Hodkovice by mel byt vyrazne rychlejsi…

bkp
Host
bkp

Tak do Plzně stavíme koridor, aby tam vlaky nejezdily 80 minut, ale do prakticky stejně vzdáleného Liberece postavíme koridor, po kterém tam vlaky budou jezdit 80 minut.

sladlu
Host

Stat nikdy nic moc nedelal pro zlepseni dopravy na pohranici. Sumava a Krkonose atd… odjakziva koukaji po praci za hranicemi

sladlu
Host

Zeleznice pod 160 km/h nemuze konkurovat autum. Tudiz se na takove trati nepropoklada drasticky zvyseni poctu cestujich. 3-10% cestujicich navic nemuze vydelat ani na udrzbu trate

Poutník99
Host
Poutník99

Takže klasická salámová metoda – teď za velké peníze na 120 km/h; za 10 let za ještě větší peníze na 160 km/h a za 50 let na 200 km/h. Suma sumárum za celkovou sumu 2x VRT do Liberce včetně Nového spojení 2

Gejza
Host
Gejza

Přijde mi, že Babiš začíná čím dál tím víc jednat stylem po nás potopa. Bez schválené komplexní studie proveditelnosti na celý systém VRT/RS tratí nelze kvalifikovaně rozhodnout, jestli RS5 povede přes Liberec, nebo přes Hradec. Jestli se nemýlím, tak je to právě Babišův ministr Ťok, kdo tu studii blokuje. Bez definitivní jistoty, kudy povede RS5 není možné kvalifikovaně rozhodovat o parametrech modernizované trati Praha – Liberec. Pokud povede RS5 přes Liberec, má smysl postupně místo úprav stávající trati budovat přeložky (třeba právě v úseku Liberec – Turnov/Příšovice) a zbytek elektrizovat a upravovat jen s minimálními náklady (byť bude trvat ještě… Číst vice »

Grossák
Host
Grossák

Obávám se, důvod pro závlek by mohl být spíše kvůli sklonovým poměrům.

Gejza
Host
Gejza

To je fakt. Ale je to důsledek toho, že u Sedlejovic trať místo údolím Mohelky (kde je to i v ZÚR) cpou na kopec.

Stan
Host
Stan

Fascinuje mne ta objížďka Paceřic – to tu trať fakt zrychlí…

Daniel Mach
Host
Daniel Mach

To, že se v úseku Turnov – Liberec nepostaví trať na nějakou superzávratnou rychlost mě tolik nepřekvapuje. Překvapivé je úplné odpojení Turnova a trati do Hradce Králové a Pardubic. Myslím, že v případě zrychlení úseku Turnov – Liberec na 120 km/h. by narostl zájem o spojení s Liberce ve směru od Staré Paky, Semil, Železného Brodu a Turnova, a tady by vlak konkurence schopný byl bez problémů. Také mě zaráží, že se navržená trať vyhýbá využití stávajících úseků, což by v rámci majetkových jednání vše jen urychlilo. V celém úseku Turnov – Sychrov nebo v okolí Hodkovic nad Mohelkou by… Číst vice »

MartinM
Host
MartinM

Novostavba s tunelama úplně v nové trase na 120km/h. Jinými slovy za hodně peněz málo muziky, ještěže tohle není nic oficiálního. Kdo je vůbec zadavatelem? A mluvil Babiš vůbec se svým ministrem dopravy než se do Liberce vydal a začal říkat nesmysly? (teda ne že by neměl moc současnou stduii shodit, k té mám sice výhrady, ale pořád lepší než toto). Možná by chtělo zdůraznit, že tato varianta není Ministerstva dopravy resp. SŽDC…

MartinM
Host
MartinM

Ne čím víc na to koukám, tím se mě to zdá jako větší nesmysl, vzhledem k počtu křížení se současnou tratí se dá předpokládat její zrušení, z toho vyplývá její absolutní neprojednatelnost a celkové řešení je nesmysl. Já měl za to, že Valbek taky projektuje železnice, ale toto svěřili evidentně silničáři.

Radek Janata
Host
Radek Janata

MartinM: a vy jste toho názoru, že by se stará trať rušit neměla? Vždyť naprosto neodpovídá dnešním požadavkům a nová trať ji nahradí. Trasování odpovídá době stavby, nevýkonným lokomotivám a praktické nemožnosti stavby delších tunelů a mostů. Takových starých zrušených tratí jsou v Evropě mraky.

František
Host
František

Radek Janata: Skutečně ji nahradí? Kde budou mít zastávky místní vlaky? Budou sklony schůdné pro nákladní dopravu? Půjde na ni vjet od Turnova? Pokud by mělo jít o jednoúčelovou stavbu pro rychlíky Praha – Liberec, ignorující všechny ostatní vazby, pak nelze v žádném případě hovořit o náhradě. Jestliže toto dělali dříve v Evropě, jak jsou tedy dnes v takových místech vlaky využívané a co vše již naopak jezdí po silnicích?

Marek Cerman
Host
Marek Cerman

Ve srovnání s probíhající studií proveditelnosti SŽDC, kterou tvoří AF Cityplan a Metroprojekt, není rozhodně návrh od Valbeku marný: 1) Trasa je proti studii AFC+M bez propadů rychlosti – na 100 km/h v Hodkovicích a bez pomalé sekce od Pilínkova po Liberec. 2) Nejmenší poloměr 800 metrů dovolí expresu vedenému jednotkou nikoliv 120 km/h, ale 140 km/h, přičemž mezi kilometry 10,5 a 18, resp. mezi 19,5 a 25,5 dokonce 150, resp. 160 km/h. 3) Tunely jsou nejdražšími položkami stavby (1 mKč za metr) a návrh Valbeku má poloviční souhrnnou délku tunelů proti studii AFC+M. 4) Obslužnost sídel obou studií je… Číst vice »

František
Host
František

Pěkné by bylo, kdyby kromě zrychlení rychlíků zůstaly náklady na kolejích a přecházely na ně další, a kdyby nebyli ostatní cestující (místní či jiným směrem) vyhnáni do autobusů a aut. Tady neplatí nějaké „nejde to jinak“, nýbrž „je třeba to tak udělat“, třeba i za cenu pořádné dálkové tratě (ne nutně VRT, prostě jen průjezdná trať) vedle té stávající (kterou je možné přizpůsobit potřebám obsluhy). Mimo to, auta a autobusy do Mladé Boleslavi a Prahy holt byly podpořeny dálnicí…

Démon
Host
Démon

VRT je opravdu zbytečná, provozně náročná a není tu pro ni trh. Současně varianta Valbeku je málo ambiciozní a nedomyšlená. Dnes jezdí více cestujících na tahu spojení Liberec – Pardubice. Kde je napojení ???

jan
Host
jan

Ale nová trať Lysá nad Labem Turnov rozhodně zbytečná není. A jestli ji budeme říkat VRT nebo příměstská je celkem jedno. A zákazníci pro ni rozhodně jsou. A 35 mld proti 200 mld za VRT na Ústí, 60 mld za přesun nádraží a 33 mld za Kladno tunel, protože městská čtvrť může blokovat modernizaci železnice která tam je nevím 120 let..

Gejza
Host
Gejza

Jan: Lysá – Boleslav má jeden velký nedostatek a tím je trať Praha – Lysá, která nemá kdovíjaké parametry a je na hraně kapacity (navíc po ní pasou nákladní přepravci, kteří by tamtudy rádi dostaly další vlaky do Pražského uzlu). Přes Lysou je to na MB také docela štreka. Mě by se nejvíce líbila novostavba odbočkou z VRT Praha-Drážďany v prostoru Líbeznice, až do MB. Investičně by to bylo třeba 2* dražší, než Všejanská spojka + modernizace Všejany – Boleslav, ale výsledkem by byla mnohem výraznější úspora času, nižší provozní náklady, vyšší provozní spolehlivost a ve finále možná i potřeba… Číst vice »

Romanero
Host
Romanero

Nevím, jestli je zrovna přínosem, že nová trať vede zcela mimo sídla. VRT to není (tam by se to dalo pochopit), regionální trať taky ne, takže využití poměrně diskutabilní. A řešit jeden úsek, navíc uprostřed ráje neelektrifikovaných jednokolejek mi přijde dost nekoncepční.. Mě se líbil docela nápad kohosi z dřívější diskuze. Koupit v první řadě motorová vozidla na úrovni 21. století, které mají dynamiku podobnou jako elektrický vlak, změřit a od toho se odpíchnout. Úsek Praha – Všetaty je až na výjimky schopný ve stávající stopě nabídnout rychlost 100, místy klidně i kolem 120 km/h. Stav, jaký je na trati… Číst vice »

František
Host
František

Tak nějak. Tenhle nápad je zcela poplatný dnešnímu myšlení „jediný smysluplný vlak je osobní (výjimečně nákladní) expres mezi velkými městy“. Přebudovat jakž takž ucelenou síť na množinu jednoúčelových izolovaných tratí, případně paskvilů na pomezí dvou účelů, z nichž pořádně neslouží ani jednomu, je přitom to nejméně účinné řešení, a děje se. Myslím si však, že v tomto případě jde hlavně o politické body, a stále doufám, že se sice začne co nejdříve, ale s něčím, co optimálně skloubí potřeby různých segmentů a pomůže skutečnému zlepšení nabízených přepravních služeb na kolejích.

Honza
Host
Honza

Určitě mnohonásobně lepší než to co je aktuální stav, to je bez diskuze, jenom se ptám, jak někoho, při vší vážnosti může vůbec napadnout projektovat trat na 120/130km/h v 21.stoleti I kdyby trat byla regionální a neřešili by se Vrt tak je dle mého názoru 160km/h minimum. Další body co mne napadají – jak vypadá napojení Turnova? Jak jsou plánovaný další úseky od Svijan do Prahy? Tohle jsou docela klíčové myšlenky a měli by být zohledněny jako celek při plánování, nemá totiž moc smysl zdvojkolejnit jen úsek a zbytek nechat jednokolejne I když by mne takové uvažování vůbec nepřekvapilo 🙂… Číst vice »

Martin1
Host
Martin1

Nezačíná, nevěřte tomu. Výjezdní zasedání mu slouží k tomu, aby nasliboval hory doly. Jen za těch pár měsíců už nasliboval věci za 70 mld. korun. A to je s cestami do krajů teprve na začátku.

Jan
Host
Jan

Re: Martin :-))

Jan
Host
Jan

No mě ani tak nevadí ten poslední úsek do Liberce, ty tunely by tomu asi pomohly. Ale spíš to, že někdo vymýšlí „Praha“ Turnov pouze na max 160. V době, kdy auto jede příměji 130. A je to páteřní trať.

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

Proč asi Babiš žvaní o trati v úseku z Liberce do Svijan? Konkrétně do Svijan. A konkrétně při návštěvě Lbc kraje. Svijany jsou poslední obcí kraje, dál je kraj Středočeský a tam bude Babiš příště slibovat zase něco jiného, co bude opět končit hranicí kraje.

Jan
Host
Jan

Je to hezké, ale základem je Čelákovice, Boleslav Turnov. To je páteř pro mnoho tratí. A pokud tu nebude nějaká nová trať na cca 200, tak celý sever fungovat nebude. A není to tolik km. Nová by klidně mohla stát 35 mld jako Kladno. Podobně jako Brno Přerov.

Martin1
Host
Martin1

Souhlas. V rozumné variantě se dá postavit VRTka na Liberec levnější než přesun celého brněnského nádraží.

Martin1
Host
Martin1

To bylo nedávno řečí od Babiše, jak se musí u nás stavět VRT, že jsme pozadu a ejhle. Už by prosazoval závratnou rychlost na 120 km/h. Tak aby se nám z této superrychlosti a jeho slibů nakonec nezamotala hlava.

Martin1
Host
Martin1

Souhlas. V rozumné variantě se dá postavit VRTka na Liberec levnější než přesun celého brněnského nádraží.

TJ
Host
TJ

Nenechte se plést, že investice cca 60 mld. Kč půjde pouze do výstavby nové žst. Brno hlavní nádraží. Situace ve studii napoví, o jak rozsáhlý projekt se v celém uzlu jedná.

beran
Host
beran

Tak ve zbytku republiky slibuje hory – doly, na Moravě by elektrizoval nejradši trať Horní – Dolní Kotěhůlky a krajské město Liberec takhle bez mrknutí oka odpálkuje, aniž by věděl, jak dopadne 13. (!!!) studie, která stála – no nevím, zase určitě nějakej ten milion? A modernizace v dnešní době na rychlost 120 km/h? Komedianti! Nevím, jak u ostatních, ale ANO právě ztratilo jednoho voliče. Opravdu jen a jen rozhazujou prachy, šmejdi jedny.

K.S.
Host
K.S.

Martin1:
Bez ETCS na 100km/h. Jinak pokud trať vede horským terénem tak se té 120 ani nedivím, nevím kolik tam naházeli promile, ale pokud se drží <10, tak by to možná mohlo mít smysl i pro náklady, ale nevím, jak ej to pak dál do Německa. Pokud jsou tam ale úseky v rovině, které se dají snadno vytáhnout na 140-200, tak se držte 120 je pitomost.

TJ:
a to u toho nádraží nejsou takové věci jako vyřešení jižní části přesmyky a podobně. To bude ještě peněz, jenže veřejnosti se případně musí prezentovat ta nejlepší, nejlevnější varianta.

Jan Sůra:
Takže prostě šotočára 😀

Ic540
Host
Ic540

beran: Kterou trať na Moravě máte na mysli. Zřejmě myslíte v JMK, ne v MSK.
Děkuji za odpověď.

Vlada
Host
Vlada

Dle prezentace by tedy slo o vysokorychlostni trat s nejnizsi rychlosti na svete?

Honza
Host
Honza

To Jan Sura věřím, že to byl určitě jen vtip že strany navrhovatele, tohle snad nikdo nemohl pronest ve vší vaznosti