Automobilový průmysl Infrastruktura Silnice Železnice

Nová železniční trať i silnice. Stát slibuje Škodě Auto přes 7 miliard do dopravy

Regionova ve stanici Mladá Boleslav hlavní nádraží. Foto: Jan Sůra
Regionova ve stanici Mladá Boleslav hlavní nádraží. Foto: Jan Sůra


Mladá Boleslav a okolí má projít v příštích letech výraznou proměnou. Stát chystá s automobilkou Škoda Auto novou dohodu, ve které slibuje firmě velké investice do infrastruktury. Součástí je například výstavba úplně nové železniční tratě či čtyřproudové komunikace kolem sídla automobilky. Stát v materiálu počítá s investicemi za více než sedm miliard korun. Celkem jde o 11 staveb v různé fázi přípravy.

V meziresortním připomínkovém řízení se již objevila aktualizace materiálu s názvem „Ujednání o porozumění se společností ŠKODA AUTO a.s. a návrh zabezpečení investiční přípravy zlepšení veřejné dopravní a technické infrastruktury ve městě Mladá Boleslav a ve vrchlabském regionu“, v kterém ministerstvo dopravy, Mladá Boleslav a Středočeský kraj popisují chystané investice. Redakce Zdopravy.cz ho má k dispozici.

Je to materiál, který vznikal déle než rok a má umožnit celému regionu a automobilce další růst,“ říká mladoboleslavský zastupitel za ČSSD Robin Povšík. Byl v čele komise, která novou dohodu se Škodou Auto připravovala.

Materiál neslibuje Škodě nic závazně, jen v něm stát vyjadřuje snahu řešit dopravu v regionu. Pokud ho vláda odsouhlasí, má Státní fond dopravní infrastruktury uvolnit konkrétní prostředky na jednotlivé akce. Největší položkou jsou dvě železniční stavby: nová Bezděčínská spojka, která vytvoří spojení z tratě Nymburk – Mladá Boleslav přímo do areálu Škody Auto, a velká modernizace trati mezi hlavním nádražím a zastávkou Mladá Boleslav město včetně rekonstrukce hlavního nádraží.

Plán navazuje na materiál z roku 2008, většina staveb z něj je už dokončená. „Neodpovídá původním předpokladům a dynamickému rozvoji závodů Vrchlabí a Mladá Boleslav a okolních průmyslových zón díky investicím Škoda Auto a jejich dodavatelů,” píše ministerstvo dopravy v předkládací zprávě.

Upozorňuje současně, že velký nárůst výroby přinesl i novou situaci v místní dopravě. “…Přináší masivní kamionovou dopravu na sice relativně krátkou vzdálenost, ale s minimálními časovými rezervami. Z toho plyne potřeba zajistit trvalou průjezdnost celé dopravní trasy, včetně všech křižovatek po celých 24 hodin, optimálně s možností rovnocenné náhradní trasy pro případ jakékoli havárie, nutnosti oprav či údržby,“ uvedlo ministerstvo.

Materiál měl projít aktualizací už loni, ale narazil na odpor některých ministerstev. Znovu ho oživilo setkání předsedy vlády s šéfem Škody Auto, poté Středočeský kraj požádal o rozšíření o dvě železniční a jednu silniční stavbu. Všech jedenáct staveb má podle materiálu pozitivní vliv na zlepšení dopravní obslužnosti území a eliminuje tranzitní dopravu mimo zastavěná území.

Celková částka předpokládaných nákladů dosahuje výše 7 616,45 mil. Kč s DPH, většinu by měl zaplatit stát.

Přehled akcí, které jsou součástí navrhované dohody mezi státem a Škodou

Bezděčínská spojka a železniční stanice Mladá Boleslav Východ

Celkové náklady jsou 2,5 miliardy korun, předpoklad stavby 2025 – 2028. Může jít po mnoha letech o první novou železniční trať u nás. Novostavba dvojkolejné trati má vést mezi výhybnou Bezděčín na trati 071 a železniční stanicí Mladá Boleslav město na trati 064. Vede převážně nezastavěným územím východně od dálnice D10 v jejím souběhu. Součástí je také rekonstrukce dobrovického zhlaví výhybny Bezděčín a napojení do současné trati u Mladé Boleslavi město v nezbytném rozsahu včetně nového obvodu Mladá Boleslav východ.

Trasa Bezděčínské spojky. Detailnější náhled http://www.iidol.cz/files/file/TRANS-BORDER/SZDC_Zrychleni%20dopravy%20z%20Liberce%20do%20Prahy.pdf
Trasa Bezděčínské spojky. Detailnější náhled http://www.iidol.cz/files/file/TRANS-BORDER/SZDC_Zrychleni%20dopravy%20z%20Liberce%20do%20Prahy.pdf

Délka je zhruba pět kilometrů, počítá se už s elektrizací. Měla by usnadnit přístup do automobilky po kolejích, odkud 60 % produkce odjíždí právě po železnici. Stávající trasování přes Mladou Boleslav hlavní nádraží už kapacitně není dostačující, má navíc složité sklonové poměry. Součástí stavby je i vybudování nové železniční stanice Mladá Boleslav východ, do níž budou nově zapojeny i vlečky. Pokud dojde v budoucnu také k výstavbě Všejanské spojky (Lysá n. L. – Milovice – Čachovice), bude Bezděčínská spojka sloužit také pro osobní vlaky Praha – Mladá Boleslav

Kompletní rozšíření Třídy Václava Klementa v Mladé Boleslavi

Předpoklad stavby 2019-20, náklady 193 milionů korun. Zkapacitnění hlavní třídy, na které sídlí nyní i vedení Škody Auto, na čtyřproudovou komunikaci od Kosmonos až k autobusovému nádraží a nově vybudované tangentě. Kolem třídy mají vyrůst nové kancelářské prostory Škody Auto (v prostoru mezi Mladou Boleslaví a Kosmonosy)

D10 mimoúrovňová křižovatka (MÚK) Kosmonosy

Celkové náklady 310 milionů korun, předpoklad stavby 2021-23. Úprava stávající křižovatky, kterou proudí po silnici většina zboží do automobilky. Počítá i s budoucí přeložkou silnice I/16 v úseku Mladá Boleslav – Sukorady (Martinovice). Nová křižovatka je navržena jako prstencová s mimoúrovňovým převedením dálnice D10 (okružní křižovatka nad dálnicí D10).

Propojení průmyslové zóny Plazy s MÚK Kosmonosy

Náklady celkem 91 milionů korun, stavba 2020-2022. Silnice má zrychlit zásobování automobilky a současně odlehčit silnici I/16. Délka silnice je 1,6 kilometru.

I/38 Kosmonosy, zkapacitnění křižovatek mezi D10 a Třídou Václava Klementa

Odhad celkových nákladů: 452 milionů korun s DPH, stavět se má 2023-2024. Má dojít k celkovému zkapacitnění celého úseku.  V současné době probíhá detailní studijní prověření možných variant řešení (úpravy okružních křižovatek na spirálové uspořádání s odlehčením některých směrů mimo křižovatku, případně přestavba na světelně řízené křižovatky). O definitivní podobě úprav bude rozhodnuto na základě podrobného kapacitního posouzení návrhů.

Rekonstrukce ulice Boleslavská v Kosmonosech

Celkové náklady 60,5 milionu korun, stavba by měla proběhnout v příštím roce. Celková rekonstrukce uličního prostoru s usměrněním a zpomalením dopravy, při doplnění co možná největšího počtu parkovacích stání, a to vše s ohledem na rozhledové poměry v křižovatkách a rozlišitelnost přechodů pro chodce. Pro zpomalení dopravy jsou v trase komunikace navrženy dělicí ostrůvky a optické psychologické brzdy (vodorovné dopraní značení)


Prodloužení severovýchodní tangenty v Mladé Boleslavi

Náklady celkem 588,6 milionů korun, předpokládaná doba stavby v roce 2019-21. Jde o prodloužení již hotové části tangenty od OC Bondy až k Ptácké ulici. Tímto prodloužením vznikne kapacitní propojení jednak severního sídliště na dálnici D10 a také areálu Škoda Auto s vývojovým centrem Česana. Prodloužení zahrnuje vybudování nové komunikace v úseku od OC Bondy po stávající světelnou křižovatku u Měšťáků, která bude upravena na křižovatku okružní. Úprava křižovatky přinese opravu mostního objektu u Měšťáků, který převádí silniční dopravu přes stávající železniční trať č 064. Dále prodloužení zahrnuje rekonstrukci části stávající ulice Laurinova (15,0 mil. Kč) a úpravu křižovatky ulic Ptácká a Laurinova.


Propojení MÚK Kosmonosy a MÚK Bezděčín – chybějící úseku silnice II/610

Celkové náklady 399 milionů korun, plán na stavbu 2021-22. Náhradní trasa silnice II/610, která je v tomto úseku vedena po D10 nebo městských komunikacích. Trasa by měla vést v novém koridoru společně s novou železniční trasou Bezděčínské spojky. Napojení se předpokládá u průmyslové zóny Nepřevázka u MÚK Bezděčín. Na straně druhé by překonávala D10 v místě stávajícího mostního objektu u Jemníků, jenž by byl upraven dle potřeby nové komunikace. Následně by byla komunikace vedena v souběhu s D10 a napojovala by se na stávající okružní křižovatku u MÚK Mladá Boleslav – centrum.

Rekonstrukce objízdných tras

Rekonstrukce úseků silnic (II/268, II/610, III/2768 a most ev.č. 2769-1, II/272, II/276, most ev.č. 27513-1a), celkové náklady 803,5 milionů korun. Plán na roky 2019-21. Jde o úseky silnic, které se používají v případě uzavírky D10 či silnic I/38 a I/16, součástí je například i oprava mostu přes Jizeru před obcí Klášter-Hradiště nad Jizerou .

Rekonstrukce železniční stanice Mladá Boleslav město včetně spojky Ptácká, rekonstrukce výpravní budovy v železniční stanici Mladá Boleslav hlavní nádraží

Celkové náklady: předpoklad 2,95 miliardy korun, stavba 2021-2030. Rekonstrukce stanice Mladá Boleslav město včetně spojky Ptácká zahrnuje rozšíření současné železniční stanice Mladá Boleslav město, včetně výstavby dvou nových nástupišť, dále rekonstrukci traťového úseku Mladá Boleslav město – Mladá Boleslav hl. n., náhradu železničního přejezdu přes ulici Ptácká za železniční most a také výstavbu nové železniční spojky Ptácká s novým mostem přes řeku Jizeru. Jde o rekonstrukci a částečnou novostavbu železničního svršku, spodku, nástupišť, mostních objektů, zabezpečovacího a sdělovacího zařízení a silnoproudých zařízení. V případě rekonstrukce budovy na hlavním nádraží jde o demolici stávajících prostor a náhradu novým objektem.

Propojení ulice Pražská a MÚK Mladá Boleslav včetně okružní křižovatky ulici Pražská a Mileny Hážové

Celkem náklady 133 milionů korun, stavba po roce 2021. Jedná se o propojení plánovaného rozšíření lokality Dubce na MÚK Mladá Boleslav centrum, které významně zlepší dopravní obsluhu daného území, kde se předpokládá především rozvoj bytové výstavby, součástí je rovněž napojení na komunikace na Celně, součástí stavby je vybudování okružní křižovatky ulic Pražská a Mileny Hážové.

66 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • O napojení vlečky do Škodovky z Dobrovice zadem přes výtažnou kolej se uvažovalo už před cca 20 lety, tehdy to ovšem ztroskotalo na tom že nově budovaná vlečka nemůže křižovat silnici I třídy, a dost pochybuji že to půjde teď.

    • Teď to asi už půjde, protože teď už lze klidně investovat stovky milionů Kč do přeložek silnic – tehdy na (nejen) takové investice (a nejen do silnic) dost peněz nebylo …

  • Takže místo toho, aby se komplexně řešili dlouhé tahy a dělalo studie, budeme ad hoc dělat támhle kousek a tuhle kousek. Kdo zná tu oblast, ví, že mezi MUK Bezděčínem a MUK Kosmonosy dnes chybí další pruh. Že je to nevytíženější čtyřpruh v zemi, že je tu peách I/16 a I/38 a MUK nevyhovují ani starým normám. Proč jsou asi silnice II a III.třídy tak vytížené, protože nefunguje I.třídy a dálnice.
    A železničního spojení Praha – MB – LBC se asi člověk ani nedožije.

    • Omyl. Na širé trati zůstává 80 km/h. 100 km/h je pouze ve stanicích…takže jako by nebylo…

    • To už je dávno „ohraná písnička“: nákladní dopravě (kvůli které je ta investice budována především) taková NTR stačí, a ani v osobní dopravě tam ještě dlouho nebudou většinově jezdit vozidla, která by vyšší NTR využila – a nemá smysl vynakládat prostředky využitelné aktuálně lépe jinde na něco, co by aktuálně bylo využíváno jen výjimečně a minimálně.

  • Promiňte prosím Vás, nevíte kam se ty auta z Boleslavi vozej? Do lesů, na stará nefunkční letiště anebo se shazují v Calais rovnou do moře? No protože neznám nikoho, kdo si v posledních letech koupil škodovku…ani žádný jiný nový auto… Kdyby postavili tu spojku od Bezděčína – daly by se zase hotová auta vozit zpět do škodovky a tam rozebírat. Mohlo by se nabrat docela dost lidí do provozu a mohlo by se ještě daleko víc plánovat a ještě víc bourat a ještě víc stavět… Ale na jedno se nesmí sáhnout a to se věřím splní. Mladoboleslavské hlavní nádraží tady musí zůstat na věčné časy, s tou špínou, břízkami v okapech, děravými taškami na střeše, zašlými okny po bytech, kanceláři a restauraci. A taky ten super stánek s občerstvením, to by se rovnou mohlo ukazovat managementu VW, protože to se nikde neučí a nikde na světě nevidí – pardon v Ugandě – to jo.. To nádraží bylo srdeční záležitostí mého pradědy, dědy, táty a taky mojí a od roku 1907 se tam nic nezměnilo (tedy až na nové 😀 podhledy na peróně a klouzavý nátěr na podlaze 1977, a nové vstupní dvěře (2018) se skleněnou tabulí, kterou v roce 1976 vykopl nějaký ožrala a byly táák hezké … Kdepak, smysl pro detail tomuhle pseudokapitálismu nějak nesedí 😉

  • Nějak se nemůžu zbavit dojmu, že tato úprava na železnici prakticky odstřihne svět na sever od MB od možného zlepšení spojení s Prahou.

  • Po vybudování Bezděčínské spojky a spojky Ptácká se naplno projeví krátkozrakost ČD, resp. města Mladá Boleslav, kteří se podepsali pod zahloubení trati mezi Ptáckou a nově vybudovanou zast. Mladá Boleslav město s místem jen pro jednu kolej. Jestliže začnou přes město jezdit ve větším osobní spoje a zavedou se tudy i dálkové spoje Praha – Liberec, stane se tento úsek kritickým hrdlem. Zatímco tenkrát mohlo zahloubení s dostačující rezervou pro druhou kolej (ev. i pro další nástupiště na zast. město) stát možná něco přes 100 M, v budoucnu to bude stát řádově více a nekonečné vyjednávání s dotčenými subjekty.
    Jeden by řekl, že alespoň plánovaná rekonstrukce trati a výstavba prodloužení severovýchodní tangenty budou zkombinovány a zahloubení bude při té příležitosti rozšířeno. Ale to bychom nemohli žít v Česku, kde SŽDC argumentuje nejistým řešením spojení Praha – Liberec (pro které se zpracovává snad už třináctá studie) a kde dlouhodobá strategie je něco naprosto nedosažitelného.

      • OK, dívám se, že v SP Praha – Liberec to tak je. Zmátnul mě zdejší článek, který o zdvoukolejnění, resp. dvojici jednokolejných tratí nic neuvádí. To nic nemění na tom, že mohli udělat těleso dráhy s rezervou pro druhou kolej už když se to zahlubovalo.

  • Už jim někdo vysvětlil, že pro osobní dopravu je jediná cesta výstavba VRT?
    Proč? Využití trati 231 je na pováženou. I po rekontrukci bude velký tlak na 15 minutový interval, možná časem i poloviční. Kolik vlaků v rychlé vrstvě se sem vejde asi dojde každému. Pokud by se vešli, tak budou mít časy jako osobák. To dělá ze spojení Praha-MB/Lib zcela nekonkurenceschopnou věc.
    Za druhé: vlak nekonkuruje autobusu (a ani tomu by nekonkuroval při tak dlouhé době jízdy), ale především autu. K tomu je třeba opravdu zcela nová trať v nové stopě. I když uznávám, že pro regionální dopravu (dojíždění do ŠA třeba z Nymburku) má tato „nymbursko-boleslavská spojka“ smysl. Pochopitelně i pro nákladní dopravu.

    • No nevím, jestli zrovna VRT, nebo by stačila Vmax 200 (moc nevěřím, že se schválí a natož postaví VRT do Wroclavi zrovna přes Liberec). Ale souhlasím s vámi, že Všejanská spojka nebo přestavba trati přes Všetaty není řešením hodným 21. století. Také jsem příznivcem novostavby mezi Prahou a MB. Od vyústění tunelu VRT z Balabenky by stačilo postavit k Boleslavi jen cca 35-40 km nové trati výškově poměrně příznivým terénem a výsledkem by byla jízdní doba výrazně kratší než při spojení přes Lysou a Všejanskou spojku. Do Liberce by pak stačila modernizace s novým úsekem od Turnova a železnice by byla časově konkurenceschopná. Těžila by z toho i Česká Lípa a další směry.

      • Ono by stačilo udělat několik přeložek na 231 a protáhnout třetí kolej z Balabenky až do Mstětic a zvednout rychlost.
        Do Milovic se počítá se samostatně (a lépe směrově vedenou) vedenou druhou kolejí a odtamtud by pokračovala dvoukolejná elektrifikovaná trať přes Čachovice až do MB, kde by nebyl problém 160 km/h, je to rovina a placka.

        • 3 koleje proboha ne. Nikdy víc. A víc než dvě koleje do Lysé nikdy nebudou. Zvláště, když už je trať před rekonstrukcí.
          Trasováním na 160 přes Milovice si nepomůžete. Bude to pořád pomalejší než autobus+metro.

          • „Trasováním na 160 přes Milovice si nepomůžete. Bude to pořád pomalejší než autobus+metro.“
            Což je ovšem pouhá teorie (stačí si občas poslechnout „Zelenou vlnu“) – a to rozhodně nechci nijak „fandit“ novostavbě spojení přes Milovice …

            • Opakuji, že Čelákovice, Lysá a Milovice budou chtít s opravenou tratí co nejkratší interval, rychlá vrstva bude obtížná-nemožná.
              Navíc nezapomeňte, že se lidi podívají do idosu, který jim najde: Jančura: 60 min, vlak 100 minut (nebo tak něco) a mají jasno.
              Mimochodem, z Černého Mostu to je k Babylonu 93 km. To při +- provozu fakt není autem ani hodina. Pokud tedy chtějí v Liberci někdy opravdu reálně jezdit do Prahy vlaky, musí si vylobovat VRT. Nedá se svítit. Čím víc much se při tom zabije jednou ranou, tím lépe.

              • Asi tak. Bydlím na kraji Liberce a na Černý Most to jezdím od domu autem cca 50 minut, za dalších 20 minut jsem v centru (obvykle nejezdím ve špičce, spíš víkendy). Veřejnou dopravou od domu k nádraží v Liberci mi to trvá cca 30 minut (z toho 10 minut pěšky a jeden přestup). Takže abych byl v centru v Praze stejně rychle jako autem, musel by to vlak dát za 40 minut, což mi při 100km vzdálenosti dává průměrnou rychlost 150kmh. Dost se obávám, že to jednak po trati není ani náhodou 100, ale dnes je to 142km a pak při maximálce 160kmh je průměrná 150ka nereálná, takže ano, jako konkurence autu jedině VRT.

                • A ještě dodatek, cesta autem mě stojí při započtení úplně všech nákladů cca 2Kč/km, tj. do centra Prahy 215Kč. Jezdíme vždy minimálně ve dvou, takže 107Kč/os. MHD v Liberci stojí 20Kč/os., takže aby se mi to vyplatilo, musela by jízdenka na vlak stát 87Kč pro jednoho. Kolik stojí nejlevnější jízdenka dnes nevím, vzhledem k časové náročnosti cesty vlakem/autobusem jsem to ani nezjišťoval.

                  • tak jak píšete náklady když jedete autem 215Kč a za jízdenku by jste chtěl dávat 87Kč? sice jedete v autě dva ale co když by jste jezdil sám tak náklady máte stále 215Kč

                    • @Gejza: Když píšu úplné, tak tím myslím úplné, auto nevlastním, mám ho k užívání a vychází mě to 2kč/km včetně PHM. Za opravy jsem nikdy neplatil ani korunu.
                      @Coudy. Když budu jezdit sám, tak budu samozřejmě posuzovat 215Kč za cestu autem vs cena za cestu 1 osoby vlakem. Ale jak píšu jezdíme ve dvou, takže dělím náklady za cestu autem mezi dvě osoby.

    • No na druhou stranu bych brzdil s přílišným optimismem. Pokud nebude prosazeno VRT do Wroclavi přes Liberec, tak vám VRTku do Liberce nikdo nepostaví. Pokud ano, tak se tak nestane dříve, než za cca 30-40 let, což už většině z nás bude také k ničemu. Mě tedy přijde případná novostavba do MB jako maximum možného… Bohužel o tom MD aktuálně vůbec neuvažuje (viz Studie aktuální proveditelnosti Praha – MB – Liberec).

  • Čtyřproudovka po městě kolem fabriky (aby si nemuseli dělat předzásobení a kamiony jezdily přesně podle výroby) a tříproudovka mezi krajským a okresním městem (LB-JN) a zároveň spojnicí Německo-Krkonoše.
    To je logika!!

  • Špatné je, že odjíždí jen 60 % produkce po železnici a tento stav bude zřejmě trvat minimálně dalších deset let, než se postaví zmíněná dvojkolejná trať. Proč se má začít až za sedm let, v roce 2025, když se má řešit aktuální problém?

    • Smiřte se s tím , že více než 60% nebude nikdy z Boleslavi odjíždět po kolejích.. Víte , jsou také sklady u příjemců aut , které žádné kolejové napojení nemají…

        • Jen pro upřesnění Škoda v roce 2017 vyrobila cca 850 000 aut, z toho jich v ČR bylo prodáno nějakých 270 000, to znamená asi třetina. Vlaky se odváží především auta do ciziny. Auta do ČR se vlakem nevyplatí vozit, protože je to poměrně krátká vzdálenost a společný cíl má je malé množství.

        • Smiřte se s tím , že železnice má smysl pouze jenom pro některé komodity , určité minimální množství a určitou minimální přepravní vzdálenost..

  • Abychom se z té německé Škodovky, která denně chrlí tisíce vozů na již tak přeplněné silnice nepo…

      • A kolik přispěli do státního rozpočtu na daních občané ČR? Tak proč podporovat zrovna jednu firmu? V normálním světě je normální, že firmy se naopak podílí na veřejných projektech. U nás se umožní výstavba „X“ hal na orné půdě, „X“ obchoďáků a hekáme blahem, když nám zahraniční investor postaví pár rákosníčkových hřišť, přitom vydělá na nás miliardy.

        • Ona škodovka samotná toho ve svém okolí zaplatila taky dost na růuných infrastrukturních projektech.

          tohle žvanění chudáčků, co závidí suché z nosu je děsivé.

          apropo – škodovka je česká firma. to jen tak naokraj. To, že jí vlastní VW na tom zas tak moc nemění.

          • No a taky nelze opomíjet ty stovky českých dodavatelských firem, které by bez škodovky neexistovaly. Těch lidí kteří těží ze škodovky bude u nás víc jak 100 000.

            • Tj, by mě zajímalo, kolik z těch firem je skutečně českých a kolik zaměstnávají Čechů… pořád slyšíme, jak české firmy potřebují zaměstnance a v druhé půlce věty se mluví o typicky českých firmách jako Hyundaj, TPCA, Opavia, Škoda atd. atd. … a potřebě dovalit sem další tisíce úkáček. nezlobte se na mě, ale vlastní-li firmu německá společnost, opravdu to není česká firma. To by potom mohla být česká firma třeba Penny, Kaufland, … Přiznejme si, že českých firem je tu jako šafránu!

    • a co máme říkat my, – na stejné vzdálenosti od Prahy jen opačnýnm směrem – na jih (Sedlčansko)
      nemáme tu doteď ani dálnici, ani pořádné vlaky, ba ani pořádnou práci (většinou těch pár firmiček co tu sídlí nabízí jen minimální mzduči jen o málo vyšší) Nám by se tu něco jako Škodovka taky šiklo aby se to tu nějsk pohlo a nebyli jsme jen rekreační oblast pro
      zpovykané Pražáky.

      • ale kousek máte tu 2 proudovku na Benešov, co by dal Pražák za to, kdyby mohl bydlet u vás, do práce do Prahy by dojížděl, o odpoledne u vás vychutnával pohodu a klídek, a néé rozpálené ulice v Praze 😉

        • Jo, ono je těch kolon dojíždějících málo. 😀 A ještě dálnici pro ně do krajiny, nebo rovnou dvě… 🙂

    • Chrlí se denně tisíce vozů, protože individuální doprava není regulována a lidem chybí motivace k využívání veřejné dopravy. Nemalou roli hraje řádově snazší dostupnost aut, tj. pokles jejich ceny v porovnání s příjmy a naopak drastické zdražení a omezení rozsahu veřejné dopravy.

      • ano to máte pravdu, ono když se železnice téměř 100 let nerozvíjela, těždo teď něco dohánět. Dám zcela praktický příklad stavu jaký je u nás. Do většího města to máme asi tak 3km, autobusy – jezdí ráno, kolem poledne a poslední kolem 18-19h večer, pak už nic. V sobotu a neděli žádnej. Vlak – stanice je asi tak 1,5 km od nás – na opačené straně – nádraží se kdysi budovala kvůli požárům a pozemkůco nejdále od center. Vlak sice jezdí co každé cca 2-3 hodiny, poslední cca 22h. Teď to shrnu – pokud chce někdo pracovat a většina firem tu poptává práci na směny tj 6-14 a 14-22 + flexibilitu (asi so + přečasy), tak se nikam prostě nedostanete, jízdní řády mluví jasně. U vlaku by stálo za zamyšlení zda původní nádraží nerevidovat nepřesunot stanice jinam, blíže zástavbě. O návaznosti vlaků bych také mohl napsat román, navíc co platí jeden rok kalší pak rozvrtají a je vše zas jinak. Takže co zbývá – jen auto.

          • 3 km se dá v pohodě i pěšky – svižnější chůzí 35 – 40 min. A na kole je to průměrně tak max 10-15 min podle terénu.

            • si choděte denně pěšky sám, ono vás to po týdnu přejde zvlášt v zimě je to po hlavní silnici celkem bezpečný a pohodlný

        • Ano, to máte pravdu, ale jak vysvětlíte, že lidi jezdí autem úplně všude – na návštěvu na druhý konec vesnice (1 km), do krámu (0,5 km), odvézt dítě do školy (do 0,5 km). Přiznejme si, že je to již nemoc – všude se musí jet autem a výmluva pořád stejná – nemám čas chodit pěšky, je to dálka apod. Velká část lidí na sídlišti jede do nejbližšího krámu autem 2 min, pak 10 min parkuje. Lidi sice ušetří 5 min času na jízdě, ale pak to stejně prokecají. Ten kdo se vymlouvá, že nemá čas jít 500 m pěšky, ten by se měl zamyslet, jestli na Zemi nezabírá místo někomu schopnějšímu!

          • ha jak to vysvětlit? pěšky chodí lidé snad už jenom v Severní Korei. 🙂
            a teď vážně. pokud nebydlíte v městě kde je vše takříkajíc u huby, tak je auto nutnost
            Dřív byla práce pomalu v každé vesnici a teď musíte holt jezdit auty , to je vývoj. Navíc
            na veřejnou dopravu vám firmy kašlou, to je nezajímá jestli něco a kdy jede, požadují FLEXIBILITU !!

            jo a Jezdit 2 minuty ze sídliště do500m krámu je fakt úlet, znám i pár lidí co to maj do firmy 4-5 minut pěšky a jezdí auty.

            • Souhlasím, že bydlet někde na vsi, tak tam je auto třeba. Jde mi spíš o ty úlety, kdy lidi jezdí do práce 4 – 5 min… to opravdu už není normální. Bohužel většina lidí si myslí, že tak je to správně, protože když má Čech auto, tak má pocit, že to je vrchol svobody. Bohužel už se dostáváme do situace, že problém s parkováním je už i na některých vesnicích. Jsem zvědav, kdy lidem dojde, že IAD cesta nevede. Lidí je všude jak sr… hlavně ve městech a když si vezmete, že jedno auto (min 10 m2) přepravuje pouze jednu osobu, jedná se o značně neefektivní způsob dopravy. Z Pohodlné dopravy se dřív nebo později stane peklo i mimo města.

    • Naprosto dementní příspěvek. ŠKODA v ČR zaměstnává nějakých 26.000 osob , dalších cca 100.000 pracovních míst generuje u dodavatelů. Za rok zaplatí x miliard na daních , dalších x miliard si tam vydělají zaměstnanci , kteří tyto peníze zase někde utratí. To si laskavě uvědomte , až budete příště psát svoje moudra.

      • Zatím to tak platí – otázkou je, jak dlouho to tak vydrží, protože do nekonečna ta současná „potřeba“ nových osobních automobilů neporoste …

          • Auto je starý, když už ho kupujete. Až přijde první krize, první kdo bude škemrat stát o podporu, budou automobilky. Jinak řečeno – co stát teď vybere, tak jim pak velkou měrou zase vrátí zpět (šrotovné, investiční pobídky, daňové prázdniny atd.)

    • nevím kde bydlíte, ale zeptejte se rodičů jestli ve vašem městě není také dodavatel dílů pro škodu a potom zajděte si prohlídnout rákosničkovo hřiště a zeptejte se na radnici, kolik ušetřili. Kde není doprava tam není průmysl, pochopte to.

      • Vyspělá civilizace žije hlavně ze služeb. Čím chudší země, tím větší podél průmyslu, zemědělství… pochopte to.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora