Propouštět nebudeme, říkají České dráhy po ztrátě části zakázek
České dráhy mají téměř jisté, že přijdou o zakázky v hodnotě více než tři čtvrtě miliardy korun ze státních a
České dráhy mají téměř jisté, že přijdou o zakázky v hodnotě více než tři čtvrtě miliardy korun ze státních a krajských rozpočtů. Na počtu zaměstnanců, zejména provozních, by se to ale projevit nemělo. Alternativní dopravce tak čeká zřejmě složité shánění zaměstnanců.
České dráhy by měly od příštího prosince přijít o výkony na lince Brno – Bohumín, na motorových rychlících zejména z Prahy, částečně také v Ústeckém, Pardubickém a Zlínském kraji. Jde o zakázky, kde jiní dopravci nabídli lepší podmínky, současně ale není ještě stoprocentně jisté, že vyjedou. Smlouvy stále nejsou podepsané. V celkovém objemu výkonů jde ale řádově jen o jednotky procent.
„Zejména u vlakového personálu, tedy strojvedoucích a vlakvedoucích, nepočítáme s tím, že by byl kdokoliv nadbytečný. Určitě chceme všem nabídnout další práci u nás na výkonech, které máme. Sami tak v těchto profesích určitě nikoho propouštět nebudeme,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.
Jasno o tom, co se strojvedoucími dál, má i generální ředitel ČD Miroslav Kupec. „Zapomeňte na to, pane Jančuro, že strojvedoucí přejdou k vám. Strojvedoucí u nás mají přes 20 % přesčasů, máme jich nedostatek, takže není důvod, aby šli k vám,“ řekl minulý týden při debatě ve Sněmovně Kupec.
Strojvedoucí jsou dlouhodobě nedostatkovým zboží na české i evropské železnici, Českým drahám jich chybí aktuálně kolem 150. „Chceme těmto zaměstnancům zdůraznit, že o ně mámě zájem i nadále a o práci se rozhodně nemusejí bát. V klíčových profesích průvodčí a strojvedoucí nepředpokládáme, že by byli nadbyteční zaměstnanci,“ dodal Štáhlavský.
Alternativní dopravci počítají s tím, že s nábory začnou příští rok. Například RegioJet chce využít zkušenosti z přebírání provozu na lince Bratislava – Komárno, kde měl na zahájení provozu 14 měsíců a nástup od nuly zvládl. „Chystáme se nabídnout novým zaměstnancům nejlepší platové a další podmínky, které by měly být výrazně motivační proto, aby měli zájem pracovat u dopravce RegioJet. Právě například u strojvedoucích díky tomu, že dlouhodobým zájmem RegioJetu je nabízet nejlepší podmínky na trhu, máme personální situaci stabilizovanou – přicházejí k nám další zájemci o zaměstnání a vychováváme si také strojvedoucí vlastními silami,“ řekl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.
Úspěšnost přetahování strojvedoucích Českých drah alternativními dopravci bude záležet i na finišujícím kolektivními vyjednávání. Strojvedoucí patří mezi skupinu zaměstnanců, která byla s loňským nárůstem spokojena nejméně. Postup odborů i zaměstnavatele kritizoval například i Michal Kopťár, který je díky svému působení na sociálních sítích mediálně zřejmě nejznámějším strojvedoucím v Česku. Z Českých drah přechází do RegioJetu.
Podobnou zkušenost se sháněním strojvedoucích měl i GW Train Regio na šumavských lokálkách, jeho vlaky dnes řídí většinou bývalí zaměstnanci Českých drah.
Arriva je zatím v prohlášeních opatrnější, přesto ale už další zaměstnance nabírá. „Společnost Arriva sice se svou nabídkou na provozování vlakových linek pro ministerstvo dopravy vyhrála, ale smlouva ještě podepsaná není. Je tak předčasné se vyjadřovat k otázce personálního zajištění. Obecně však mohu konstatovat, že strojvedoucí i další vlakový personál nabíráme průběžně s přihlédnutím k plánovanému nárůstu rozsahu výkonů. V tuto chvíli zahajujeme nábor i pro rozšíření provozu na lince Praha – Nitra od června 2019,“ řekl mluvčí firmy Martin Farář.
České dráhy čeká rozhodování, co s nepotřebnými vlaky. Půjde zejména o motorové vozy řady 854, které zmizí z výkonů u rychlíků z Prahy. „Pokud jde o vozidla, tam bude další využití a redislokace předmětem chystaných provozních a obchodních analýz a modelů, které zpracujeme v příštích týdnech,“ řekl Štáhlavský.