Dopravci Železnice

Online: Kupec, Jančura, Svoboda. Debata o liberalizaci železnice

Vlaky GW Trainu a ČD se potkávají na českobudějovickém nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Vlaky GW Trainu a ČD se potkávají na českobudějovickém nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Desítky zájemců přilákal seminář o liberalizaci osobní železniční dopravy, kterou v budově Sněmovny pořádá poslanec ODS Zbyněk Stanjura. O budoucnosti české železnice diskutují zástupci dopravců, SŽDC nebo drážního regulátora. 

Seminář, jehož je deník Zdopravy.cz mediálním partnerem, lze sledovat živě na facebookovém profilu Zbyňka Stanjury. Nejdůležitější výroky přinášíme v textové podobě. 

Seminář na téma Liberalizace osobní železniční dopravy, 2. část

Gepostet von Zbyněk Stanjura am Dienstag, 11. Dezember 2018

17:48 V závěru se ještě strhla všeobecná debata, kterou už řada účastníků nemá sílu sledovat. Tím končí i přenos Zdopravy.cz.

17:38. České dráhy jsou nejlepším dopravcem ve středoevropském regionu, udělaly největší pokrok, řekl na závěr Radim Jančura s tím, že nechce jen kritizovat. 

17:33 Stanjura upozornil, že se v celé debatě zapomíná na cestujícího. Podle něj nemá obavy o tom, že by České dráhy nezvládly liberalizaci, spíše se obává nástupu velkých státních dopravců na tuzemský trh. 

17:25 Tomáš Tyll jako právní zástupce ŽESNAD.cz tvrdí, že jde o nesmysl. Upozornil, že osobní dopravci jsou zvýhodněni například v platbách za trakční elektřinu. Poděkoval generálními řediteli SŽDC, že začal řešit systémové změny. Podle Tylla se na koleje musí vejít oba druhy dopravy.

17:25 Jančura tvrdí, že nákladní vlaky jsou dnes zvýhodněny, protože nákladní vlaky „ošoupávají“ tratě více než osobní. 

17:23 Radim Jančura tvrdí, že dieselový provoz je příliš drahý a stát by měl investovat do elektrizace. Naváží se do Regionov Českých drah. „To snad ani vlaky nejsou.“ Zastal se tak motoráků Arrivy, do kterých se obul šéf ČD Kupec..

17:18 Emanuel Šíp z Hospodářské komory kritizuje, že se nedodržely vůbec původní harmonogramy otvírání trhu. 

17:07 Köhler kritizuje stav železničního průmyslu, dodavatelům podle něj trvá příliš dlouho, než vlaky vyrobí, a i proto musí alternativní dopravci často používat ojeté vozy. 

17:05 Podle Köhlera některé předpisy zbytečně zpomalují rozvoj železnice, jako příklad uvádí výměnu světel pro jednotky Stadler Flirt pro provoz v Polsku. 

17:00 Peter Köhler z Leo Expressu tvrdí, že je zhrozený, jak je železniční doprava u nás zpolitizovaná. Upozorňuje, že výkony na železnici začaly růst po nástupu soukromých dopravců. Podle něj je železnice u nás stále podhodnocená. 

16:59 Kupec se pustil do nabídky RegioJetu v Ústeckém kraji, podle něj neodpovídá nákladům. 

16:58 Kupec:  Zapomeňte na to, pane Jančuro, že strojvedoucí přejdou k vám. Strojvedoucí u nás mají přes 20 % přesčasů, máme jich nedostatek, takže není důvod, aby šli k vám

16:55 Kupec upozorňuje, že nejde jen o pozemky pod kolejemi, ale i pozemky okolo nádraží. „Nemůžeme převádět pozemky zadarmo nebo za korunu jen proto, že si to někdo přeje,“ dodal Kupec. 

16:54 Podle Kupce nemají ČD šanci obstát čistě cenou, protože jsou znevýhodněny například režijkou. „My jsme minulý týden vytahovali vaše vlaky z koridoru, a kdyby nebylo nás, tak jste tam zůstal,“ řekl Kupec v narážce na ledovku minulý týden. 

16:53 Kupec: Snažíme se přesvědčit objednatele, že jsme silným a spolehlivým dopravcem. Máme uzavřít přes 50 smluv, jednáme s lidmi, kteří často železniční dopravě příliš nerozumí. Máme pokryto 41 % výkonů po 2019, v regionální železniční dopravě přijdeme o 4 %.  

16:51 Kupec reaguje, že ho nepřekvapuje, že Jančura ví, co a jak mají dělat. „Opět jste pojmenoval svého nepřítele, tím jsou České dráhy. Jsme národním dopravcem, který poskytuje síťovou službu,“ řekl Kupec. Podle něj situace míří do stavu, jaký je v Anglii. 

16:50 Režijky je podle Jančury navždy potřeba vyřešit tím, že je budou mít zaměstnanci všech dopravců nebo nikdo.

16:47 Jančura by si podle svých slov rád koupil některé staré lokomotivy ČD, které jinak ČD šrotují. Podle něj ČD prodaly státu či na trhu majetek za 20 miliard. ČD mají podle něj obrovskou výhodu, že banky vnímají firmu jako stát. 

16:44 Jančura se obrací na šéfa ČD Miroslava Kupce, proč tvrdí, že soukromníci si neúčtují náklady na údržbu. „Poprosil bych vás, abyste neříkal takové blbiny,“ řekl Jančura, který kroutí hlavou. 

16:43 Jančura mluví o mýtech o soukromých železničních dopravcích, například vyzobávání rozinek. „Praha – Ostrava není žádná rozinka. ČD tam prodělávají, Leo tam prodělává, my jsme tam prodělávali,“ řekl Jančura. 

16:41 Jančura se pouští do kritiky prodeje majetku Českých drah zpět státu. Podle něj EK rozhodla, že se prodej majetku z ČD musí prodávat výnosovou metodou, což vedlo k velkému poklesu cen například u nádraží.

16:35 Začíná debata mezi dopravci. Radim Jančura připomíná, že obvykle jeho přítomnost vzbuzovala spíše úsměv a až později ho začal brát vážně. Přímé zadání, které provedlo nyní MD, je podle něj dobrou formou soutěže. 

16:22 Podle Stanjury by neměly České dráhy dostat ani korunu za pozemky pod kolejemi. Přítomný šéf ČD Miroslav Kupec na to reagoval z publika, že je to strašné. Po okřiknutí Stanjurou se omluvil s tím, že to není strašné. 

16:20 Dotazy z facebooku: neměla by se privatizovat celá železnice? Podle Svobody je to nesmysl. 

16: 14 Výkonný ředitel ŽESNAD.cz Oldřich Sládek upozornil, že současná podoba liberalizace vede ke snižování kapacity české železnice. 

16:12 Svoboda mluví o přechodu napájecích soustav, akce si vyžádá 20 miliard korun. Postupovat bude od východu. 

16:06 SŽDC chystá podle Svobody přepočítávání propustnosti všech tratí, aby odpovídalo více současnému stavu. 

16:01 Jiří Svoboda, generální ředitel SŽDC. Mluví o hrozbě velké finanční zátěže pro dopravce kvůli zavádění ETCS. Podle něj chtějí v příštích týdnech spustit provoz podle ETCS mezi Kolínem a Břeclaví. Upozornil na vysoké náklady s jeho zavedením. „Technologie ETCS pro náš vůz MUV stojí stejně, jako celý vůz,“ řekl Svoboda. 

15:59 Kodym považuje za důležité začít řešit problém nevyužívaných tratí. 

15:55 Kodym upozornil na fakt, že stále nedošlo k oddělení infrastruktury od dopravců (např. pozemky). 

15:51 Předseda Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře Pavel Kodym mluví o nutnosti spravedlivých soutěží. Upozorňuje na problém kapacity. „Nebude dlouho trvat, kdy se bude jezdit místo z Prahy do Ostravy z Kolína do Ostravy, protože nebude mezi Prahou a Kolínem kapacita,“ podotkl Kodym. 

15:41 Mluví zástupce Evropské komise, který nemá být veřejně citován. Mluví pouze o směrnicích atd. Podle něj jsou dvě třetiny železničních služeb v závazku veřejné služby. 

15:35 V nabídkách takzvaných tržních konzultacích jsme získal nabídky, které nám ušetří 300 milionů korun. České dráhy podle něj budou mít po nových smlouvách podíl 88 % na dopravních výkonech objednaných ministerstvem dopravy. 

15:32 Němec vysvětluje, proč se rozhodli pro postup takzvaných rozstřelů na vybrané linky. Podle něj jsou požadavky na kapacitu a kvalitu vlaků plně odpovědností objednatele. 

15:29 Stát nechce soutěžit všechny linky najednou, má harmonogram postupného soutěžení jednotlivých linek do 2034. 

15:27 Do roku 2033 musí být všechny zakázky na veřejné služby vysoutěženy. 25. prosinec 2023 je poslední termín, kdy je možné využít výjimky a smlouvy uzavřít na základě přímého zadání. 

15:25 Doplatek na dálkové linky se podle Němce pohybuje od 57 Kč za vlakový kilometr až na 202 Kč / vlkm. 

15:22 Ladislav Němec, náměstek ministra dopravy, představuje základní fakta o objednávce dálkové dopravy. Upozorňuje, že volný přístup dopravců na některé dálkové linky předčil očekávání ministerstva a že to vede k problémům s kapacitou. 

15:15: Pavel Peterka, šéf Liberálního institutu, prezentuje výsledky ankety, podle které většina oslovených očekává zlepšení kvality služeb, naopak se obávají zhoršení nákupu jízdních dokladů. 

15:11 Stanjura tvrdí, že konkurence je zdravá a má dopad na kvalitu a cenu poskytovaných služeb. „Jen je to složitější, než slevy na jízdném. Ze soutěží budou profitovat hlavně cestující,“ tvrdí.

15:08 Zbyněk Stanjura konstatoval, že za poslední roky se toho příliš v liberalizaci nestalo.  Kritizuje, že se neustále posouvá termín skutečných soutěží a neustále se mění i linky, které se plánují soutěžit. Stát by podle něj měl soutěžit provoz linek na delší dobu. „Pro vládu jsou soukromí dopravci stále takoví podezřelí,“ říká Stanjura. 

27 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jan

No, bylo to veselé a poetické..

A.R.

„16:43 Jančura mluví o mýtech o soukromých železničních dopravcích, například vyzobávání rozinek. „Praha – Ostrava není žádná rozinka. ČD tam prodělávají, Leo tam prodělává, my jsme tam prodělávali,“ řekl Jančura. “
Tak proč tam teda je? Hraje si na charitu? Je tam dobrovolně sám od sebe, nikdo ho o nic nežádal, sprostě se tam vecpal, říká, že prodělává, ale pořád se tam drží. Proč tam je?

PetrD

„my jsme tam prodělávali“ však to je minulý čas. Uz tam vydělává. Nema důvod odcházet.

Bery

On nerekl, ze tam vydelava, ale ze tam drive prodelaval… tedy muze byt nyni na nule. 😛 Nicmene, kdyz tvrdi, ze ostatni prodelavaji, tak jak to muze vedet ? Ma pro to nejaky dukaz ? Cena jizdneho je u vsech relativne obdobna, ale RJ tam ma proti CD cca 2x tolik personalu na kazdy vlak a nejvyssi naklady budou prave ty personalni.

Bery

jj, vsak nic proti tomu… jen nerozumim pak tem vykrikum, ze ostatni tam prodelavaji, kdyz to nema cim dolozit. Pritom konkurencni Leo ma nizsi poplatek za dopravni cestu a CD zase nepotrebuji platit armadu stevardu…

Roman

Leo tam prodělává. To víme všichni, stačí se podívat na jejich výročky.
ČD není nějak zvlášť složité spočítat. Jediná dišputace se vede o tom, zda ansábl na nábřeží pracuje víc pro lokálku v jižních Čechách nebo pro koridorový komerční vlaky. A pak se teda ještě vede spor o to, kde vlastně jezdí ti, co si koupí nějakou formu síťové jízdenky…

Bery

jj, to si muzeme povidat takhle neoficialne, ale asi by to nemelo bez predlozeni dukazu zaznit verejne

Anjel777

Ten šéf CD Kupec je divny.Jancurovi povie,ze strojveduci od CD k RJ neprejdu. Ale je dolezity aj plat.Som zvedavy,kolko nám pridaju CD,na ZSSK odbory ziadaju +100 EUR do tarif.tried.Kupec na zaciatok kolektiv.vyjednavania navrhnul 0%.Tak si váží svojich zamestnancov v nepretrzitej prevadzke??

Robert

Vzhledem k fluktuaci u RGJ je jiste že ani Jančura není ježíšek…..

Fenyamg

16:22 – fantastické, to je jak z nějaké reality show 😀 😀

Kocicak

16:22 mě dostalo

Robert

To byla od ČD chyba že RGJ při ledovce vytáhli. Měli mu říct ať si vytažení RGJ vysoutezi dle zákona o zadávání veřejných zakázek jako musí vše soutěžit ČD 🤣

Alibaba

ad:) výměnu světel pro jednotky Stadler Flirt pro provoz v Polsku
To nezná specifika „velkých očí“ na polských mašinách? 🙂 Slyšel jsem, že to je kvůli velkým rovinám a hustých mlze na nich.

VRT

Zmar, naprostý zmar a ztráta času.

Oldřich Sládek

My ten seminář o liberalizaci osobní dopravy ve Sněmovně považujeme za skvělé PR nákladní dopravy a tudíž jsme maximálně spokojeni 😊 A ještě jsme si pokecali s poslankyněmi 😊😊

VRT

Ale tak rauty tam jsou dobrý, o tom žádná. A mohu se zeptat které poslankyně považujete za tak interesantní?

Oldřich Sládek

Ty, které nám můžou reálně pomoci😊

MartinM

Tak mně hlavně připadá, že většina lidí vůbec nechápe jak „liberalizace“ bude vypadat a představují si to tak jak dnes vypadá na trati Praha-Ostrava, ale tak to přece vůbec nebude… Zcela zásadní omyl je, že liberalizace přinese lepší kvalitu a ještě se ušetří, ale vždyť je to logický nesmysl. Pokud chci kvalitu tak za ní musím zaplatit, jinak to přece nejde. A obě věci přece neurčuje dopravce ale objednatel. A ty zatím jdou cestou nízké ceny. A pokud jde o cenu pro zákazníky, tak ta dolů v 95% taky dolů nepůjde , protože proč? Ve většině krajů už snad dnes… Číst vice »

venkov4ever

Právě kvůli tomu tam byl motýl Emanuel znovu dosazen…aby odklonil státní peníze z modré díry do žluté. V poslední větě jste dokonale vystihl podstatu moderního kapitalismu, jíž je privatizace zisků a socializace ztrát.

Roman

Škoda, že jste tu posledních deset let nebyl. České dráhy se topily v různých kšeftech, kupovaly vlaky výrazně dráž než kdokoliv při smyslech a výsledkem samozřejmě bylo a dosud z velké části je, že mají prostě vyšší náklady než racionálně uvažující konkurence. Když máte vlak o dvacet procent dražší, údržbu o dvacet procent dražší a ansábl o dvacet procent dražší a navíc na cestujícího nemáte čas, protože ten máte možná na Martina Romana, tak prostě nemůžete nikdy přijít s lepším produktem. A když přijdete, bude to daňovej poplatník, co to oklikou třeba přes „převod“ majetku na SŽDC ve výsledku zaplatí.… Číst vice »

venkov4ever

Trojský tandem Šíp & Kupec (pořadí je správně)…na budoucnost „národního dopravce“ bych teď nevsadil ani ukrajinskou hřivnu.

Kubrt

Kolik generací manažerů ČD bude ještě operovat s anglickou kartou? To už je jak sudetští Němci a Benešovy dekrety, s tím se budou volby vyhrávat ještě za 100 let…

Oldřich Sládek

Nás to tady baví 😊

Viktor

Kovanda to neřídil. Byl tam zbytečný, řečníci nedrželi časy. Němec a Svoboda OK. Stavinoha oprášil prezentaci z roku 2014 a informoval o legislativních „novinkách“ roku 2016. Kodym hlavně prezentoval, že jeho úřad nic nemůže a nemá žádné pravomoce…nebo-li hlavně aby nemusel nějaký spor řešit a někoho naštvat… Zatím nuda, o 50% přetáhli čas…

Jirka
ApolloXI.

Schůzí … pardón, seminářů jak za bolševika 😀 Za pár let se zjistí, že všechny ty jejich -izace jsou na H.

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO