Dopravci Lidé Železnice

U ČD končím, neměl bych už žádné osobní volno, říká známý strojvedoucí z twitteru

Michal Kopťár při řízení lokomotivy 363 v čele Západního expresu. Foto: Lukáš Pošepný
Michal Kopťár při řízení lokomotivy 363 v čele Západního expresu. Foto: Lukáš Pošepný

Michal Kopťár je v Česku bezkonkurenčně nejznámějším strojvedoucím. Díky jeho účtům na sociálních sítích ukazuje profesi z různých stran a snaží se o její popularizaci. Po třech letech u Českých drah ho ale čeká přestup. Včera oznámil, že u státního dopravce končí, protože podle něj nelze dál skloubit práci s osobním volnem.

Uvádíte, že nejde skloubit práci a osobní volno. Jak konkrétně?

Ano, odkazoval jsem tím na nový grafikon, který každoročně přichází v prosinci a přináší s sebou mnoho změn, které korespondují i s personálním zařazením strojvedoucích v turnusech, letmu (nepravidelné přidělování směn, pozn. redakce) nebo skladbě směn. Rád bych upozornil, že jde jen o můj pokorný pohled na celou budoucí problematiku, který nikomu nevnucuji a plyne pouze z vlastních potřeb, které mám. Nacházím se v současné době v turnuse, který se zmiňovaným příchodem grafikonem bude rapidně ponížen o délku volna, zhoršuje se skladba směn a posouvají se nástupy například na 0:52.  Máte-li takto složené směny, tak ve volném čase budete spíš dospávat nebo budete fungovat v lehce apatickém stavu, protože další den opět budete vstávat ve dvě hodiny ráno. Zkrátka budete neproduktivní a cirkadiánní rytmus bude rozhozen více, nežli je tomu dnes. V tomhle ohledu jsem si řekl, že nemohu od příštího roku pokračovat.

Nebylo jiné řešení?

Byla zde možnost jít logicky do letma, které je dnes již v takovém stavu, že není výjimkou mít i 14 nočních v měsíci, což už z podstaty věci je špatně, a čerpám z reálného podkladu. Poslední možností bylo se přestěhovat, protože se zdá, že na jiných pracovištích v rámci Českých drah, jsou výkony “lidštější”, alespoň co jsem měl možnost vidět, je-li to plošné, nemohu potvrdit. V zásadě platí, že všude je chleba o dvou kůrkách, Praha se mi v tomto ohledu zdá však absolutně mimo.

Jak dlouho jste výpověď zvažoval, co bylo posledním impulsem pro podání?

Výpověď jsem zvažoval poslední tři měsíce, ve kterých jsem se snažil neustále hledat cíle pro následující roky a směr, kterým se chci ubírat. Jak jsem již zmiňoval – stěhování nebo výpověď. Rozhodnutí se proto urodilo na pragmatických základech. A ačkoliv to u mé první odpovědi výše vyznělo očividně velmi negativně, u drah jsem za posledního půl roku zažíval opravdu krásné momenty, které mě vždy na nějaký čas dokázaly odtrhnout od toho odejít, ale pak se to stejně vrátilo, protože negativa převažují. Posledním impulzem byl návrh turnusů a směn pro nový grafikon.

https://twitter.com/istrojvedouci/status/1057637648305549314

Je důvodem i nedostatečné finanční ohodnocení?

Musím ještě jednou raději zopakovat, že se jedná čistě o můj pohled a tak jak to vnímám, nicméně co se aglomerace, kde žijeme, týče a ostatních povolání, která jsou taktéž velmi zodpovědná (policie, hasiči, učitelé, záchranáři), máme dobré ohodnocení ve srovnání s nimi, avšak i tak to není úplně ideální, důvodem však z výše uvedeného není.

Zkoušel jste nějak nadřízeným vysvětlit, že situace s počty přesčasů je neúnosná? Jaká byla z jejich strany reakce na výpověď?

Postupoval jsem v souladu s tím, co ze své pozice řadového strojvůdce mohu udělat. Své námitky, jako i ostatní, jsem adresoval našemu turnusovému důvěrníkovi, který je předložil na setkání s povolanými osobami, které mají sestavování v gesci. Setkání nicméně moc změn nepřineslo a proto se celá věc předává další instanci. Nicméně než se podaří na další úrovni něco změnit, bude zde již platný grafikon a bude se podle něho fungovat. Proces je to zdlouhavý a efekt minimální. Je to hrozná škoda, protože zmiňovaný důvěrník apeloval argumentem, že hrozí další odliv strojvůdců, který zde byl před několika lety, kdy ze stejných nebo podobných důvodů odešli strojvůdci ke konkurenci. Jeho slova však nikdo nebral na zřetel a odchody jsou zde. Asi nebudou tak masivní, uvidíme.

Přemlouvali vás nějak?

Ne. Možná i proto, že jsem deklaroval, že mé a rozhodnutí kolegy, co přišel taky přinést výpověď ve stejnou dobu, je neměnné. Poslechl jsem si akorát důsledky mého rozhodnutí, kdy nebudu mít právo dostat plánované odměny. Což beru sportovně, proč bych je taky dostával, přece jsem tu celý rok nepracoval a nedělal přesčasy. Vem to čert, ale tím se potvrdilo mé rozhodnutí a politika společnosti vůči lidem, kteří tvoří její základ.

Byl jste v odborech?

Členem odborové organizace jsem byl a stále ještě jsem dokud mi neuplyne výpovědní lhůta. Bohužel však jen z důvodu pojištění odpovědnosti, protože jiný benefit, který bych citelně vnímal, mi to nepřináší. Budu za to pravděpodobně pranýřován, ale postoj a schopnosti odborů třeba při vyjednávání podmínek kolektivní smlouvy mi přijde nešťastné. Možná je to můj chybný úsudek, beru. Reálně však srovnávám schopnosti těchto organizací s Dopravním podnikem hl.města Prahy, kde taktéž funguji a tam je jejich práce nesrovnatelná s tím, co je tady na železnici, proto jsem v tomhle ohledu skeptický. Rád bych se však pletl, opravdu.

Víte o dalších strojvedoucích, kteří dávají výpověď?

Ano, vím o několika, kteří již výpověď podali již za měsíc říjen. Nespokojenost je enormní a ostatní dopravci nabízejí si troufám říct lepší nebo srovnatelné podmínky.

Budete muset ČD za předčasný odchod platit něco za výcvik nebo můžete jít bez doplatku čehokoliv?

Národní dopravce do mého výcviku investoval nemalé peníze. Proto jsem se mu zavázal na pět let. Zmíněnou dobu díky okolnostem nesplním, zbylá část tak bude delegována na mého nového zaměstnavatele, který se zavázal, že jí uhradí, protože mu to i tak přinese benefity v podobě hotového strojvůdce.

V minulosti jste chvíli přerušil působení na twitteru i kvůli kolegům. Změnilo se nějak vnímání vašeho účtu mezi kolegy, případně nadřízenými?

Nevím, zda-li se změnilo plošně, nicméně mám však pocit, že někteří možná pochopili, že nešlo o můj osobní profit, ale o zviditelnění naší profese jako takové, což zpětně mohu s čistým svědomím říct, se podařilo. Žádná jiná PR akce neměla takový dosah, aby zviditelnila něčí povolání, ani současná oficiální náborová kampaň. Možná i opadla fáma, kdy si mnoho lidí myslelo, že do mého vystupování v mediích jsou nějakým způsobem zaháčkovány dráhy. Opak byl však pravdou. Mé vystoupení na konferencích bylo vždy čistě na bázi oslovení pořadatele a tak to bylo i v jiných oblastech. Paradoxně až tam jsem se zpětně dozvěděl, že mojí práci vedení sledovalo a kvitovalo jí, avšak žádnou zpětnou vazbu jsem nikdy nedostal. Můj budoucí zaměstnavatel mi naznačil, že by chtěl v tomto ohledu spolupracovat a využít tak potenciál, který v tomhle ohledu mám. Což je v pořadí druhý benefit, který může v tomto konkrétním případě dostat. Dráhy o to nestály.

Máte už představu, kam půjdete?

Nabídky mám i mimo železniční sektor, strojvůdcem však chci zůstat i nadále, proto si velmi vážím nabídky společnosti RegioJet, kterou jsem s pokorou přijal.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
vin
Host
vin

Pan kolega si moc nepolepší, resp. vůbec – stačí se podívat na idnes kde je video – pohled z Vectronu z Košic do Prahy – v Olomouci jsem neviděl střídání strojvedoucích, takže ten jede v kuse 7 hodin jako otrok …. ps: dráhu strojvedoucího jsem ukončil v r. 1993 a udělal jsem dobře.

Fíra
Host
Fíra

Dělal jsem strojvedoucího 40 let a zažil jsem na vlastní kůži pracovní podmínky jak u ČD, tak u soukromého dopravce. Od ČD jsem odešel jenom proto, že soukromý dopravce převzal provozování na trati na které jsem jezdil. Můžu tedy srovnávat. U ČD: norma pracovní doby 36 hodin týdně, dodržování Zákoníku práce a turnusového řádu včetně všech příplatků, turnusy jsme si dělali sami a zaměstnavatel je, pokud splňovaly zákonné podmínky vždy akceptoval, veškeré sociální zázemí(šatny, umývárny, odpočívárny, nocležny), všechny opravy včetně provozního ošetření a čištění a úklidu na vozidlech prováděla správkárna, 5 týdnů dovolené, každý rok rekondiční rehabilitace, U soukromého dopravce:… Číst vice »

MB
Host
MB

Paráda. Konečně někdo, kdo má kuráž a odvahu. Za mě palec nahoru. Lidi nejsou otroci a ti, co před tím zavírají oči a nic nedělají by se měli stydět, odboráři především. Jdětě do háje, vy zasloužilí pracovníci, podržtašky a jim podobní vyžírkové.

Jiří
Host
Jiří

Ano

LK
Host
LK

Byla tu diskuze, proc zavest vicejazycnou komunikaci v AJ nebo v jinem jazyce u strojvedoucich. Doporucuji se podivat napr. na vlak ICE28. Pokud ctu spravne IDOS, tento vlak z Vidne (AT) do Frankfurtu nad Mohanem (DE) provozuje cely OeBB – od zacatku do konce – misto v CR/SR/HU obvykleho meneni vlakovych cet, strojvedoucich a z toho vyplyvajiciho cekani na hranicich a organizacnich problemu. Obdobne take Os 62 (MAV) nebo rj 167 (SBB). Vzdy je treba nejak smeny zorganizovat, to je prakticky zaklad rizeni lidskych zdroju :). Ale kdyz jede delsi cas jedna spolecnost, ma delsi hodinove i kilometrove vykon a… Číst vice »

R.F.
Host
R.F.

Omyl. Vídeňák z mašiny spadne v Passau a v Norimberku se čety prostřídají ještě minimálně jednou..

Fan_thomas
Host
Fan_thomas

To by se jako český průvodčí měl učit maďarské předpisy a mít jazykové zkoušky z maďarštiny ? No pěkně děkuju 😀

Őrült vagy?

Petr1234
Host
Petr1234

Rád bych vám některým připomněl, že být strojvedoucím je práce. Práce by nás pokud možno měla bavit, ale děláme ji především kvůli obživě. Ne kvůli sebeobětování za každou cenu. Některé firmy, a nebudu konkrétně jmenovat ČD, si asi myslí, že pouhá „prestiž povolání“ zaměstnancům stačí… I strojvedoucí má právo mít život mimo zaměstnání, volný čas a odpočinek. To sice nebude stejné jako u jiných profesí, ale to na podstatě nic nemění. Michal Kopťár asi dostal nabídku s lepšími podmínky než má u ČD, otázka je zda to tak bude stále, ale o svém životě rozhoduje sám. Respektujte to prosím. PS:… Číst vice »

R.F.
Host
R.F.

Možná si p.Kopťár mohl odpustit tento teatrální způsob odchodu od ČD. Když se mu nelíbil systém, jehož byl součástí, mohl získat podporu svých kolegů a pokusit se jej změnit. Takhle to spíš vyznívá, že chtěl pro sebe získat určitý prospěch, čehož nedosáhnul a tudíž má nyní potřebu si na rozloučenou plivnout. I když se vyjadřuje poměrně umírněně, poselství je jasné. Když ne já, tak nikdo. Taky jsem nebyl spokojený se stavem, který u ČD panoval, proto jsem taktéž změnil dres, ale existuje mnoho zůstavších spolupracovníků, kterým tento stav naprosto vyhovuje. Je otázkou času, jak dlouho to ještě vydrží, ale věřím… Číst vice »

MartinS.
Host
MartinS.

Je mi smutno, když tady čtu ty zapšklé komentáře… je mu 30, tak je fracek… po 3 letech se dostal na expresy, přitom by měl jezdit sotva lokálky a být za to vděčný… po 3 letech jezdí v turnusu a nelíbí se mu to… není dostatečný „srdcař“… je to frajírek, kterému jde jen o sebeprezentaci… je namyšlený… je to uplakánek… Tak pánové (dámy se tu v diskusi vyskytují zřídka), já si myslím, že je to naprosto normální chlap, který má ve svém věku zdravé sebevědomí a nechce sebou nechat vláčet v brázdě. A takových v jeho věku je čím dál… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Ono velice záleží na tom, jak se kdo „prodává“ – je-li to ve své podstatě soustavný „prudič“, tak obvykle nemůže dosáhnout toho, čeho by chtěl, i kdyby to bylo sebe ideálnější pro všechny: to, že někdo „se snaží představit na sociálních sítích svou práci běžným lidem a to stravitelnou formou, s vtipem, s nadhledem“, ještě vůbec neznamená, že umí slušně jednat v osobním styku – a zejména ve styku se svými nadřízenými, od nichž pak těžko může očekávat vstřícnost.

K.S.
Host
K.S.

Otázka je také, jak se k němu chová druhá strana, což tedy nevíme asi ani jeden, kdy se mu může za ten „exhibicionismus“ někdo ze šéfů mstít. Situace může být složitější a rozházené směny by mohly být jen poslední kapka či záminka kryjící jiné důvody.

Gogo
Host
Gogo

Být všichni strojvedoucí svobodní třicátníci bez rodiny tak by si mohli odbory dupnout, ale za situace že dost z nich má rodinu a nad 50 jste pro soukromníky „vyhořelé palivo“ tak vám zaměstnavatel s klidem odpoví tak si klidně stávkujte, protože dobře ví že ze 100 fírů bude opravdu stávkovat tak 5 max 10 protože ostatní se o práci bojí, a zkuste manželce na mateřské říct že příští měsíc nebude na plenky nebo na sunar. Pro ty kteří tvrdí že odbory nic nevyjednali bych doporučil vzpomenout na rok kdy nebyla podepsaná kolektivní smlouva (nepodepsala ji FS, všechny ostatní odbory ano)… Číst vice »

Gogo
Host
Gogo

Kdysi jsem slyšel krásnou definici proč jsou české drážní předpisy tak tlusté, prý je to proto že musí popsat každou situaci která může v provozu nastat aby nebyl umožněn dvojí výklad, a proto české drážní předpisy řeší i pád meteoritu na Českou Třebovou.

K.S.
Host
K.S.

😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀

Kylchap
Host
Kylchap

Není pan strojvedoucí pozér a exhibicionista?

Kolega
Host
Kolega

Je, rád se předvádí a ukazuje 🙂
Proto taky nebyl oblíbený u starousedlíků a pomlouval je v rozhovorech pro média.

Kolega
Host
Kolega

Panu Kopťárovi o profesi strojvedoucího nikdy opravdu nesli, vždy mu šlo jen u honění ega. Stačí se podívat na starší články, kde říká jak to byl jeho sen, měli to v rodině… To by pak musel vědět jak to chodí. Divím se, kolik lidí mu to baští. Jediný důvod, proč jde k RJ je ten, že na rozdíl od ČD di budou tuto mediální celebritu cpát všude možné aby byla na očích. To ČD nedělali a přesně toto je motivace pana Kopťára. Alespoň již konečně tohle ucho co všechno ví nejlépe přestane navrhovat na kolegy co jezdí celý život. Namachrovanej… Číst vice »

K.S.
Host
K.S.

Závist? Jo taky občas ten pocit mám, ale většinou z toho pak mám výčitky.

No nevím, když jsem s ním viděl naposledy rozhovor ČT24, tak tam o tom že strojvůdcování mají v rodině nemluvil, kladný vztah k dráze možná, ale to neznamená že ví jak to chodí u strojvůdců.

Kolega
Host
Kolega

Říkal to v jednom rozhovoru, snad pro rozhlas (teď nevím, vychází s ním rozhovor někde každý týden, těžko se to pamatuje).
Pak je smutné, že se tak prezentuje, když neví jak to na dráze chodí…
Je smutné, že pan Kopťár (jestli to nejste náhodou vy) vždy vše svádí na závist…

Jirka
Host
Jirka

U žlutýho ho lidi budou žrát ještě víc,stejně jako slibotechu,jeho zaměstnavatele.

To
Host
To

U ČD končím, jdu ke konkurenci – tam budu dělat šestnáctky 5 dnů v týdnu. Sice to bude za nižší mzdu, ale zase budu dělat víc hodin.

Franta Jouda
Host
Franta Jouda

Kolegové vlakvedoucí se shodují, že chlapeček je namyšlený ve stylu „já jsem fíra a kdo je víc“. Tímto komplexem většinou trpí padesátníci. Tak bude uplakánek brečet u RegioJetu no…

K.S.
Host
K.S.

Dominik 20:47 Hmm, budu se po tom muset podívat. Ne, zákony je třeba jednou za pár desítek let přehodnotit, zda není pro množství novel lepší napsat nový, nebo jestli náhodou nepominuly staré skutečnosti, nevznikly nové, nebo zda se nejedná o přestárlý zákon někde z první republiky a pod. Nedělám si iluze o tom že by to byl nějaký nový zákon, spíš bych to viděl na první republiku/poválečné období, nebo minimálně tuto část, nicméně v době sjednocené Evropy, otevírání hranic atd. by bylo pro železnice lepší pokud by se našla cesta jak jazykové překážky odstraňovat. Co se týče předpisu, tak je… Číst vice »

Dominik
Host
Dominik

Zákon o drahách (266/94) je z roku 94, navíc má za ty roky různé novelizace. Takže vcelku nový zákon a z té doby je požadavek na český jazyk rozumný (tolerována slovenština, tak jako na Slovensku čeština), a neměnil bych ho. Doba sjednocené Evropy však neznamená boření našich zákonů , stále je u nás úředním jazykem Český jazyk a to je hlavní. Jenže to odstraňování jazykových bariér nesmí uškodit nám, což v případně povinné angličtiny (např.) uškodí. Co se týče předpisu (konkrétně D1), tak i kdyby dané návěstidlo existovalo už jen jedno, tak tam být musí. A ono kolikrát lépe, když… Číst vice »

K.S.
Host
K.S.

Pokud ten zákon jenom novelizujete, bude z toho dříve či později slepenina, neskutečná, takže je třeba udělat ten zákon znovu, je otázka, jestli to má být dvě, nebo deset novel, nebo kolik těch paragrafů se má změnit, ale v určitý moment dosáhnete toho že je vhodné jej změnit. Sjednocená Evropa, pravda, neznamená opuštění národních zákonů, ale národní zákony nemají zbytečně klást překážky volnému pohybu zboží (mmch jedné ze čtyř základních ekonomických svobod EU), což tato opatření znamenají, respektive výrazně posouvají přepravy na silnice, které jazykovou bariérou netrpí. A s dovolením cizí jazyky nejsou problém, je možné je učit dost kvalitně… Číst vice »

Dominik
Host
Dominik

Pokud změníte (vyškrtnete) jeden paragraf, tak je zbytečné dělat celý nový zákon. Jazyk není zas takove omezení pohybu, a opravdu mi přijde absurdní stěžovat podmínky, když je málo fírů a naopak to nezaručí, že fíra bude dobrý, jelikož kluk, který bude dobrý bude vyřazen, jelikož se vyřadí učni. A jako hlavní nesmysl vidím, že Čech s Čechem bych se měl bavit cizím jazykem. Nebo bude povolena Čeština a cizí jazyk? To zas hrozí vznik kolizních situací. Navíc úroveň B1 rozhodně není postačující na dráze, kde hlášení musí být přesná a jasná. Co se týče silnice, tam bych byl pro, aby… Číst vice »

Já
Host

Pánové, ohledně jazyka řešíte nesmysly. V letecké dopravě už dlouho funguje kombinace angličtiny a češtiny a problémy nejsou.

Dominik
Host
Dominik

Jenže piloti jí musí umět, kdežto fíra ne, a vzhledem k tomu, že je fíru málo a angličtinu umět nemusí, tak při jejím povinném zavedení to v prvé řadě povede k poklesu strojvedoucích a vyřazení učňů, což je zbytečné, když většina dopravy se provádí vnitrostátně, takže povinný jazyk je zbytečný a co kolega navrhoval úroveň B1, tak ta je málo.

K.S.
Host
K.S.

Já to tu ale říkám furt, viz dole.

K.S.
Host
K.S.

Ano, změna jednoho paragrafu, nebo nějaké sazby v zákoně, to vem čert, to se přežije, ale pokud budete aktualizovat hodně, tak dříve či později tam bude chaos, bohužel zmetkovitost je už mnohdy při psaní nového zákona, například zákon o GDPR by měl být okamžitě aktualizován, protože například je ve větě …použije se článků a až f, napsané použije se článků a a f. Pokud se tam podíváte, tak někde ve vláknu jsem pal o bilingvních tiskopisech a pod. A naopak, pokud má obor jasně danou terminologii a způsob komunikace, tak pro dorozumění by nemělo být třeba tak vysoké úrovně jako… Číst vice »

Dominik
Host
Dominik

Bilingvní tiskopisy, to bude super až se rozkaz dlouhý kilometr bude tisknout 2krát. V případě možnosti národních jazyků je zbytečné tvořit jeden univerzální, jestliže tedy z toho strojvedoucí vyjmeme, protože nebudou jezdit mezinárodní dopravu, tak se pro ně nic nezmění, ale výpravčí budou biti, kvůli jednomu strojvedoucímu za rok, budou muset umět angličtinu (třeba, nebo jazyk dle dohody), držel bych se tedy zásady, že máme nějaký úřední jazyk a ten je zde důležitý. Protože to nebudou jenom tiskopisy, rozkazy, ale přeložit všechny předpisy, a že těch specifik máme. Chceš zde jezdit, tak si uděláš zkoušku z jazyka a předpisů. Stejně… Číst vice »

K.S.
Host
K.S.

No tak jim do počítače přihodí zatržítko jestli chtějí česky, nebo mezinárodně. Co se týká těch výpravčích, tak se prosím zase podívejte že nemluvím o všech. Jinými slovy asi takto: „Chceš sloužit na koridoru/trati s možným mezinárodním provozem? Dobře, ale ještě je třeba tenhle jazyk.“ 13 hodin je hodně dlouhá doba, na druhou stranu tu máme třeba na Moravě 200km mezi hraničními body a to je tak na 2-3 hodiny, to ten vlak dotáhnete v pohodě někde z Katovic až třeba do Vídně, nebo dál. Pokud by se dopravci mohlo vyplatit aby vlak nestavěl na dlouho, tak je tu pořád… Číst vice »

Bery
Host
Bery

Silnice jazykovou barierou netrpi ? Nedavno jsem videl nejakyho madara, jak se snazil bavit s policii a to bylo rozhazovani rukama na vsechny strany. 😀 Na silnicich se jazykova bariera jen tolik neprojevuje, protoze tam je minimalni potreba komunikace… vetsina projizdejicich ridicu totiz na nasem uzemi nemusi promluvit ani slovo. 😛 Ale jinak mame jeden uredni jazyk a na tom bych nic nemenil. Pokud je to turista, tak se to nejak prezije, ale pokud se tu ma zivit profesionalne, tak at se jazyk nauci. Nevim proc nekomu lezt stale do zadele, kdyz nasincum se v cizine taky nikdo neprizpusobuje. 😉

K.S.
Host
K.S.

Maďaři jsou kapitola sama o sobě :D. Otázka ještě co policie, mám bývalého spolužáka co se k nim dal, v původním oboru práce nebylo, a prý mu neustále jeho kolegové vyvolávají aby šel tlumočit, takže problém mohl být na obou stranách,ale to je ne o tom že by lidé nebyli schopní se jazyky učit, ale o obecné úrovni jazykového vzdělávání. I kdyby jim nakrásně ministerstvo platilo týdně hodinu a dávalo jim to jako normální čas v práci, tak pokud pojedete tím jak se většinou jede na školách, tak se nic nenaučí. Na gymnáziu jsem měl učitelku angličtiny, která ten jazyk… Číst vice »

Dominik
Host
Dominik

Víte co je zajímavé, Čech když přijede do ciziny a neumí alespoň angličtinu, tak je buran, který se nechce přizpůsobit (to ještě chápu, jedu někam, tak je nebudu nutit po našem), ale když cizinec přijede k nám a Čech neumí angličtinu, tak je zase buran, který vše komplikuje. Neříkám, na informacích by angličtinu umět dotyčný v nějaké základní verzi umět mohl, aby podal, alespoň základní informace.
Ale podřizovat naše zákony a předpisy cizincům už lezení do zadku je, stačí, že se ustupuje soukromníkům.

K.S.
Host
K.S.

Podřizování by to bylo, kdybychom tu unilaterálně rozhodli třeba o rovnoprávnosti Češtiny a Němčiny na železnici, aniž by stejný krok vykonaly německy mluvící země kolem, to by bylo špatné, ale udělat dohodu o mezinárodním provozu po hlavních tratích ve stanoveném mezinárodním jazyce by podle mého názoru lezení do zadku nebylo. Berte to takto, ta dohoda by umožnila provoz jak cizích vlaků u nás, tak našich v cizině, aniž by to představovalo personální problémy. Co se týče Čechů, Cizinců a angličtiny, nebo dejme tomu ruštiny, tak to je asi to samé jako fusekle v sandálech, je to náš pitomý mem někdy… Číst vice »

Pavel
Host
Pavel

S RegioJetem si tedy fakt pomůže….

Garry
Host
Garry

Pokud jezdite na ZDO. Nemáte moc na vybranou.Končíte ve 2hodiny ráno v nějaké díře,pak 3 hodiny na nocležně.Tak je jasné ze vám ty hodiny nenabíhají.Samé přerušení!Jř.si zadává kraj či stát.Jak si s tím poradí tvůrce turnusů je jeho věc.Je to velice těžké.Ne jako u soukromníků.Ti si tvoří svůj oběh a nejsou omezováni požadavky objednatele.Tím pádem nabízejí lepší turnus.U soukromých společností se ledasco zamete.U dráhy by to jen tak neprošlo.Ale chápu že rodina a čas jsou důležité.Jen jsem zvědavý jak to bude dělat Regiojet až bude jezdit v ZDO.Tož hodně zdaru!😁

Pavel Hromek
Host
Pavel Hromek

Holt,je to těžké,strojvedoucí to má na železnici nejtěžší,o tom není sporu…..I když všude „chleba o dvou kůrkách“.Domnívám se,že „svištět“ v noci s rychlíkem RJ nebo u ČD,vyjde asi nastejno…….,odpovědnost obrovská.Je to obětování se za vlast a fírové by měli být lépe finančně ohodnoceni,když už nic jiného……

Jirka
Host
Jirka

Dělám strojvedoucího 30 let a co píše tento kolega je k rozvracení.Po 3 letech v turnusu? To hned půjdu do Prahy.Musel vědět,že jde pracovat na dráhu,tak počítat s nočním.Nikdo ho nepřinutí dělat přesčas,když nechce.14 nočních za měsíc,porušuje turnusový řád.Ani teoreticky to nemůže vycházet.Z noci na noc se nesmí.Potom jednou za týden 36 hodin volna a jednou za 14 dní 48 hodin volna.Takže kecá a dělá si slávu.

MiKi
Host
MiKi

Hned se k vám nechám přeložit. Kde že to je ten ráj, kde se vše strikně dodržuje a když nevezmu přesčas, tak se na mě strojmistr jenom usměje ?
Jinak z vašeho příspěvku cítím závist. Že jste vy byl 20 let letmo a přistoupil tím na podmínky „soudruhů“, je čistě jenom vaše volba.

To
Host
To

pán píše, že dělá 30 let na dráze… myslíte tedy podmínky soudruhů kapitalistů?

Jirka
Host
Jirka

V Brně .Rádi tě uvidíme.Žádnou závist nemám.Jen ten namachrovanej fracek si plete počítačovou hru s ježděním s vlakem.Zná jen počítač a návštěvy tetovacích salónů.

Paddy
Host
Paddy

Musím se usmát nad tím, že kvůli přesčasům neměl skoro žádné volno. Ty přesčasy dělat nemusel. Jakmile jako leťák měl normu hodin na měsíc, nikdo ho nemohl do přesčasů nutit. Ledaže by si o ně sám řekl. Pak ale proč brečet nad tím, že neměl volno. Podnik přesčas může nařídit , ale pouze za stanovených podmínek Zákoníkem práce a Kolektivní smlouvou. Jezdím již 30 let a ještě jsem se s tím nesetkal. Jo a pro PetrR: ty jsi zřejmě na to kafe RJ ujetej. Zkus si dát kafe někde v kavárně , kde ti barista udělá pravou kávu a pochopíš… Číst vice »

petr.r
Host
petr.r

Já kávu nepiji, co máš dál?

odborarosz
Host
odborarosz

Samozřejmě, že do přesčasů, Tě nikdo nutit nemůže, pouze v přesně stanovených případech v Zákoníku Práce, ALE (záměrně velké) je to o MEZILIDSKÝCH vztazích, takže se lehce můžeš dostat do situace, kdy naopak podle stejného Zákoníku Práce například dovolenou určuje prioritně zaměstnavatel. Pak musíš sám zvolit, zda přesčas uděláš a pak Ti zaměstnavatel prostřednictvím komandující osoby vyjde vstříc k Tvému plánu dovolené, nebo neuděláš a pak Ti nebude například vyhověno při schvalování návrhu na dovolenou. O přesčasech se diskutuje neustále. Zaměstnavatelé je započítavají do statistiky mezd a pak se chlubí výškou mezd a jejich meziročních nárůstech, čímž jsou ale tato… Číst vice »

Kolega
Host
Kolega

V jednom svém příspěvku uvedl…
„To když vám dispečer zavolá, jestli nechcete rychlík na Beroun…“ či něco podobného. Takže mohl říct ne..
To o tom volnu je jen výmluva, ať není za slabocha před těmi, co ho obdivují.

M
Host
M

Čteme stejný rozhovor? Kde je psáno, že neměl čas kvůli přesčasům? Myslím, že velmi dobře popisuje změny, které zde budou, nikoliv jsou. Zbytečně tu vidíte jen to, co vidět chcete.

petr.r
Host
petr.r

tohle je srdcař železnice, musíte si uvědomit že dráha není čd a už se těším jak popisuje, že mu stévardka donese do lokotky občerstvení, kávu a hlavně usměv, za který u čd musel platit.

To
Host
To

a ještě mu ho stevardka vystevarduje… a k tomu mu dá 3 in 1

To
Host
To

srdcař a po 3 letech utíká?

K.S.
Host
K.S.

A nemohlo třeba dojít k rapidnímu zhoršení situace? Kde dělám (ne na dráze) se třeba během půl roku změnil tým takovým způsobem že to nejde a o útěku tak nějak uvažujeme všichni. Ano, IT je proti dráze sranda řeklo by se, ale, psal jsem to tu někde, taky nechcete donekonečna dotovat neschopnost HR oddělení a šéfů. Ono, nemyslete si, tam taky dělají všechno aby neplatili.

Milan
Host
Milan

Holt pán zjevně není „srdcař“ a podle mě ani u konkurence, resp. vůbec na dráze, do penze nezůstane. Co by za to dříve strojvedoucí dali, mít možnost jezdit po třech letech s expresními vlaky…

petr.r
Host
petr.r

Dříve na expresní vlaky se dostali jen tvrdí komunisti a třeba u leo expresu tam nemáš na vybranou.

Garry
Host
Garry

29 let po převratu!Ti modrogumní komouši vám museli udělat strašný věci!Zajímalo by mě co berete za materiál?Chci to taky!!!😁

petr.r
Host
petr.r

Píši dříve, jsem asi dříve narozený jak vy a mám jiné kamarády a známé.

To
Host
To

jako že třeba se na expres dostal třeba Brežněv?

Fan_thomas
Host
Fan_thomas

Brežněv tak leda na expres do Vizovic. 😀

Paeris Kiran
Host
Paeris Kiran

Holt dneska jsme prostě ve stavu že lidi chtějí dělat v práci 8 hodin a pak mít absolutní klid se vším všudy a být prostě doma a ne někde na druhé straně republiky.

Bratt
Host
Bratt

Krásný náborový příspěvek Regiojetu,no jo, expanduje a nemá dost lidí.Panu kolegovi ale přeji hodně štěstí,je pravda,že turnusy jsou čím dál horší-a proč?Zvedá se produktivita, aby se vyhrávala výběrová řízení,člověk je až na konci,nezastaví li se to,bude to fungovat jako na autobusové dopravě-nebudou lidi.A úředníci ať si v teplé kanceláři malují svoje „skvělé produktivní turnusy“ ,však oni v pátek nejpozději ve 14hod. zmizí a přijdou až v pondělí v 7hod.To já mám klidně po 5 dnech v práci jeden den volna(děkuji pane Kudere)

Jirka P.
Host
Jirka P.

Držím panu Michalovi palce a přeju vše dobré…
V ČD, Cargu i SŽDC chybí lidé, mzdy jsou dobré jen díky přesčasům, pokud je nebudete dělat odejdete s podprůměrnou výplatou při vědomí značné (mimo jiné hmotné) zodpovědnosti. Pokud je dělat budete, vyděláte si a dopadnete jako pan Michal.
Vedení odborů (ústředí OSŽ, prezidium FS atd.) jdou na ruku zaměstnavateli… nic se nemění ani nezmění…
Doufám, že brzy dojde ke kolapsu a začnou padat hlavy…

Newsletter