Dopravci Lidé Železnice

U ČD končím, neměl bych už žádné osobní volno, říká známý strojvedoucí z twitteru

Michal Kopťár při řízení lokomotivy 363 v čele Západního expresu. Foto: Lukáš Pošepný
Michal Kopťár při řízení lokomotivy 363 v čele Západního expresu. Foto: Lukáš Pošepný

Michal Kopťár je v Česku bezkonkurenčně nejznámějším strojvedoucím. Díky jeho účtům na sociálních sítích ukazuje profesi z různých stran a snaží se o její popularizaci. Po třech letech u Českých drah ho ale čeká přestup. Včera oznámil, že u státního dopravce končí, protože podle něj nelze dál skloubit práci s osobním volnem.

Uvádíte, že nejde skloubit práci a osobní volno. Jak konkrétně?

Ano, odkazoval jsem tím na nový grafikon, který každoročně přichází v prosinci a přináší s sebou mnoho změn, které korespondují i s personálním zařazením strojvedoucích v turnusech, letmu (nepravidelné přidělování směn, pozn. redakce) nebo skladbě směn. Rád bych upozornil, že jde jen o můj pokorný pohled na celou budoucí problematiku, který nikomu nevnucuji a plyne pouze z vlastních potřeb, které mám. Nacházím se v současné době v turnuse, který se zmiňovaným příchodem grafikonem bude rapidně ponížen o délku volna, zhoršuje se skladba směn a posouvají se nástupy například na 0:52.  Máte-li takto složené směny, tak ve volném čase budete spíš dospávat nebo budete fungovat v lehce apatickém stavu, protože další den opět budete vstávat ve dvě hodiny ráno. Zkrátka budete neproduktivní a cirkadiánní rytmus bude rozhozen více, nežli je tomu dnes. V tomhle ohledu jsem si řekl, že nemohu od příštího roku pokračovat.

Nebylo jiné řešení?

Byla zde možnost jít logicky do letma, které je dnes již v takovém stavu, že není výjimkou mít i 14 nočních v měsíci, což už z podstaty věci je špatně, a čerpám z reálného podkladu. Poslední možností bylo se přestěhovat, protože se zdá, že na jiných pracovištích v rámci Českých drah, jsou výkony “lidštější”, alespoň co jsem měl možnost vidět, je-li to plošné, nemohu potvrdit. V zásadě platí, že všude je chleba o dvou kůrkách, Praha se mi v tomto ohledu zdá však absolutně mimo.

Jak dlouho jste výpověď zvažoval, co bylo posledním impulsem pro podání?

Výpověď jsem zvažoval poslední tři měsíce, ve kterých jsem se snažil neustále hledat cíle pro následující roky a směr, kterým se chci ubírat. Jak jsem již zmiňoval – stěhování nebo výpověď. Rozhodnutí se proto urodilo na pragmatických základech. A ačkoliv to u mé první odpovědi výše vyznělo očividně velmi negativně, u drah jsem za posledního půl roku zažíval opravdu krásné momenty, které mě vždy na nějaký čas dokázaly odtrhnout od toho odejít, ale pak se to stejně vrátilo, protože negativa převažují. Posledním impulzem byl návrh turnusů a směn pro nový grafikon.

Je důvodem i nedostatečné finanční ohodnocení?

Musím ještě jednou raději zopakovat, že se jedná čistě o můj pohled a tak jak to vnímám, nicméně co se aglomerace, kde žijeme, týče a ostatních povolání, která jsou taktéž velmi zodpovědná (policie, hasiči, učitelé, záchranáři), máme dobré ohodnocení ve srovnání s nimi, avšak i tak to není úplně ideální, důvodem však z výše uvedeného není.

Zkoušel jste nějak nadřízeným vysvětlit, že situace s počty přesčasů je neúnosná? Jaká byla z jejich strany reakce na výpověď?

Postupoval jsem v souladu s tím, co ze své pozice řadového strojvůdce mohu udělat. Své námitky, jako i ostatní, jsem adresoval našemu turnusovému důvěrníkovi, který je předložil na setkání s povolanými osobami, které mají sestavování v gesci. Setkání nicméně moc změn nepřineslo a proto se celá věc předává další instanci. Nicméně než se podaří na další úrovni něco změnit, bude zde již platný grafikon a bude se podle něho fungovat. Proces je to zdlouhavý a efekt minimální. Je to hrozná škoda, protože zmiňovaný důvěrník apeloval argumentem, že hrozí další odliv strojvůdců, který zde byl před několika lety, kdy ze stejných nebo podobných důvodů odešli strojvůdci ke konkurenci. Jeho slova však nikdo nebral na zřetel a odchody jsou zde. Asi nebudou tak masivní, uvidíme.

Přemlouvali vás nějak?

Ne. Možná i proto, že jsem deklaroval, že mé a rozhodnutí kolegy, co přišel taky přinést výpověď ve stejnou dobu, je neměnné. Poslechl jsem si akorát důsledky mého rozhodnutí, kdy nebudu mít právo dostat plánované odměny. Což beru sportovně, proč bych je taky dostával, přece jsem tu celý rok nepracoval a nedělal přesčasy. Vem to čert, ale tím se potvrdilo mé rozhodnutí a politika společnosti vůči lidem, kteří tvoří její základ.

Byl jste v odborech?

Členem odborové organizace jsem byl a stále ještě jsem dokud mi neuplyne výpovědní lhůta. Bohužel však jen z důvodu pojištění odpovědnosti, protože jiný benefit, který bych citelně vnímal, mi to nepřináší. Budu za to pravděpodobně pranýřován, ale postoj a schopnosti odborů třeba při vyjednávání podmínek kolektivní smlouvy mi přijde nešťastné. Možná je to můj chybný úsudek, beru. Reálně však srovnávám schopnosti těchto organizací s Dopravním podnikem hl.města Prahy, kde taktéž funguji a tam je jejich práce nesrovnatelná s tím, co je tady na železnici, proto jsem v tomhle ohledu skeptický. Rád bych se však pletl, opravdu.

Víte o dalších strojvedoucích, kteří dávají výpověď?

Ano, vím o několika, kteří již výpověď podali již za měsíc říjen. Nespokojenost je enormní a ostatní dopravci nabízejí si troufám říct lepší nebo srovnatelné podmínky.

Budete muset ČD za předčasný odchod platit něco za výcvik nebo můžete jít bez doplatku čehokoliv?

Národní dopravce do mého výcviku investoval nemalé peníze. Proto jsem se mu zavázal na pět let. Zmíněnou dobu díky okolnostem nesplním, zbylá část tak bude delegována na mého nového zaměstnavatele, který se zavázal, že jí uhradí, protože mu to i tak přinese benefity v podobě hotového strojvůdce.

V minulosti jste chvíli přerušil působení na twitteru i kvůli kolegům. Změnilo se nějak vnímání vašeho účtu mezi kolegy, případně nadřízenými?

Nevím, zda-li se změnilo plošně, nicméně mám však pocit, že někteří možná pochopili, že nešlo o můj osobní profit, ale o zviditelnění naší profese jako takové, což zpětně mohu s čistým svědomím říct, se podařilo. Žádná jiná PR akce neměla takový dosah, aby zviditelnila něčí povolání, ani současná oficiální náborová kampaň. Možná i opadla fáma, kdy si mnoho lidí myslelo, že do mého vystupování v mediích jsou nějakým způsobem zaháčkovány dráhy. Opak byl však pravdou. Mé vystoupení na konferencích bylo vždy čistě na bázi oslovení pořadatele a tak to bylo i v jiných oblastech. Paradoxně až tam jsem se zpětně dozvěděl, že mojí práci vedení sledovalo a kvitovalo jí, avšak žádnou zpětnou vazbu jsem nikdy nedostal. Můj budoucí zaměstnavatel mi naznačil, že by chtěl v tomto ohledu spolupracovat a využít tak potenciál, který v tomhle ohledu mám. Což je v pořadí druhý benefit, který může v tomto konkrétním případě dostat. Dráhy o to nestály.

Máte už představu, kam půjdete?

Nabídky mám i mimo železniční sektor, strojvůdcem však chci zůstat i nadále, proto si velmi vážím nabídky společnosti RegioJet, kterou jsem s pokorou přijal.

167 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
vin

Pan kolega si moc nepolepší, resp. vůbec – stačí se podívat na idnes kde je video – pohled z Vectronu z Košic do Prahy – v Olomouci jsem neviděl střídání strojvedoucích, takže ten jede v kuse 7 hodin jako otrok …. ps: dráhu strojvedoucího jsem ukončil v r. 1993 a udělal jsem dobře.

Fíra

Dělal jsem strojvedoucího 40 let a zažil jsem na vlastní kůži pracovní podmínky jak u ČD, tak u soukromého dopravce. Od ČD jsem odešel jenom proto, že soukromý dopravce převzal provozování na trati na které jsem jezdil. Můžu tedy srovnávat. U ČD: norma pracovní doby 36 hodin týdně, dodržování Zákoníku práce a turnusového řádu včetně všech příplatků, turnusy jsme si dělali sami a zaměstnavatel je, pokud splňovaly zákonné podmínky vždy akceptoval, veškeré sociální zázemí(šatny, umývárny, odpočívárny, nocležny), všechny opravy včetně provozního ošetření a čištění a úklidu na vozidlech prováděla správkárna, 5 týdnů dovolené, každý rok rekondiční rehabilitace, U soukromého dopravce:… Číst vice »

MB

Paráda. Konečně někdo, kdo má kuráž a odvahu. Za mě palec nahoru. Lidi nejsou otroci a ti, co před tím zavírají oči a nic nedělají by se měli stydět, odboráři především. Jdětě do háje, vy zasloužilí pracovníci, podržtašky a jim podobní vyžírkové.

Jiří

Ano

LK

Byla tu diskuze, proc zavest vicejazycnou komunikaci v AJ nebo v jinem jazyce u strojvedoucich. Doporucuji se podivat napr. na vlak ICE28. Pokud ctu spravne IDOS, tento vlak z Vidne (AT) do Frankfurtu nad Mohanem (DE) provozuje cely OeBB – od zacatku do konce – misto v CR/SR/HU obvykleho meneni vlakovych cet, strojvedoucich a z toho vyplyvajiciho cekani na hranicich a organizacnich problemu. Obdobne take Os 62 (MAV) nebo rj 167 (SBB). Vzdy je treba nejak smeny zorganizovat, to je prakticky zaklad rizeni lidskych zdroju :). Ale kdyz jede delsi cas jedna spolecnost, ma delsi hodinove i kilometrove vykon a… Číst vice »

R.F.

Omyl. Vídeňák z mašiny spadne v Passau a v Norimberku se čety prostřídají ještě minimálně jednou..

Fan_thomas

To by se jako český průvodčí měl učit maďarské předpisy a mít jazykové zkoušky z maďarštiny ? No pěkně děkuju 😀

Őrült vagy?

Petr1234

Rád bych vám některým připomněl, že být strojvedoucím je práce. Práce by nás pokud možno měla bavit, ale děláme ji především kvůli obživě. Ne kvůli sebeobětování za každou cenu. Některé firmy, a nebudu konkrétně jmenovat ČD, si asi myslí, že pouhá „prestiž povolání“ zaměstnancům stačí… I strojvedoucí má právo mít život mimo zaměstnání, volný čas a odpočinek. To sice nebude stejné jako u jiných profesí, ale to na podstatě nic nemění. Michal Kopťár asi dostal nabídku s lepšími podmínky než má u ČD, otázka je zda to tak bude stále, ale o svém životě rozhoduje sám. Respektujte to prosím. PS:… Číst vice »

R.F.

Možná si p.Kopťár mohl odpustit tento teatrální způsob odchodu od ČD. Když se mu nelíbil systém, jehož byl součástí, mohl získat podporu svých kolegů a pokusit se jej změnit. Takhle to spíš vyznívá, že chtěl pro sebe získat určitý prospěch, čehož nedosáhnul a tudíž má nyní potřebu si na rozloučenou plivnout. I když se vyjadřuje poměrně umírněně, poselství je jasné. Když ne já, tak nikdo. Taky jsem nebyl spokojený se stavem, který u ČD panoval, proto jsem taktéž změnil dres, ale existuje mnoho zůstavších spolupracovníků, kterým tento stav naprosto vyhovuje. Je otázkou času, jak dlouho to ještě vydrží, ale věřím… Číst vice »

MartinS.

Je mi smutno, když tady čtu ty zapšklé komentáře… je mu 30, tak je fracek… po 3 letech se dostal na expresy, přitom by měl jezdit sotva lokálky a být za to vděčný… po 3 letech jezdí v turnusu a nelíbí se mu to… není dostatečný „srdcař“… je to frajírek, kterému jde jen o sebeprezentaci… je namyšlený… je to uplakánek… Tak pánové (dámy se tu v diskusi vyskytují zřídka), já si myslím, že je to naprosto normální chlap, který má ve svém věku zdravé sebevědomí a nechce sebou nechat vláčet v brázdě. A takových v jeho věku je čím dál… Číst vice »

železničář v důchodu

Ono velice záleží na tom, jak se kdo „prodává“ – je-li to ve své podstatě soustavný „prudič“, tak obvykle nemůže dosáhnout toho, čeho by chtěl, i kdyby to bylo sebe ideálnější pro všechny: to, že někdo „se snaží představit na sociálních sítích svou práci běžným lidem a to stravitelnou formou, s vtipem, s nadhledem“, ještě vůbec neznamená, že umí slušně jednat v osobním styku – a zejména ve styku se svými nadřízenými, od nichž pak těžko může očekávat vstřícnost.

K.S.

Otázka je také, jak se k němu chová druhá strana, což tedy nevíme asi ani jeden, kdy se mu může za ten „exhibicionismus“ někdo ze šéfů mstít. Situace může být složitější a rozházené směny by mohly být jen poslední kapka či záminka kryjící jiné důvody.

Gogo

Být všichni strojvedoucí svobodní třicátníci bez rodiny tak by si mohli odbory dupnout, ale za situace že dost z nich má rodinu a nad 50 jste pro soukromníky „vyhořelé palivo“ tak vám zaměstnavatel s klidem odpoví tak si klidně stávkujte, protože dobře ví že ze 100 fírů bude opravdu stávkovat tak 5 max 10 protože ostatní se o práci bojí, a zkuste manželce na mateřské říct že příští měsíc nebude na plenky nebo na sunar. Pro ty kteří tvrdí že odbory nic nevyjednali bych doporučil vzpomenout na rok kdy nebyla podepsaná kolektivní smlouva (nepodepsala ji FS, všechny ostatní odbory ano)… Číst vice »

Gogo

Kdysi jsem slyšel krásnou definici proč jsou české drážní předpisy tak tlusté, prý je to proto že musí popsat každou situaci která může v provozu nastat aby nebyl umožněn dvojí výklad, a proto české drážní předpisy řeší i pád meteoritu na Českou Třebovou.

K.S.

😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀

Kylchap

Není pan strojvedoucí pozér a exhibicionista?

Kolega

Je, rád se předvádí a ukazuje 🙂
Proto taky nebyl oblíbený u starousedlíků a pomlouval je v rozhovorech pro média.

Kolega

Panu Kopťárovi o profesi strojvedoucího nikdy opravdu nesli, vždy mu šlo jen u honění ega. Stačí se podívat na starší články, kde říká jak to byl jeho sen, měli to v rodině… To by pak musel vědět jak to chodí. Divím se, kolik lidí mu to baští. Jediný důvod, proč jde k RJ je ten, že na rozdíl od ČD di budou tuto mediální celebritu cpát všude možné aby byla na očích. To ČD nedělali a přesně toto je motivace pana Kopťára. Alespoň již konečně tohle ucho co všechno ví nejlépe přestane navrhovat na kolegy co jezdí celý život. Namachrovanej… Číst vice »

K.S.

Závist? Jo taky občas ten pocit mám, ale většinou z toho pak mám výčitky.

No nevím, když jsem s ním viděl naposledy rozhovor ČT24, tak tam o tom že strojvůdcování mají v rodině nemluvil, kladný vztah k dráze možná, ale to neznamená že ví jak to chodí u strojvůdců.

Kolega

Říkal to v jednom rozhovoru, snad pro rozhlas (teď nevím, vychází s ním rozhovor někde každý týden, těžko se to pamatuje).
Pak je smutné, že se tak prezentuje, když neví jak to na dráze chodí…
Je smutné, že pan Kopťár (jestli to nejste náhodou vy) vždy vše svádí na závist…

Jirka

U žlutýho ho lidi budou žrát ještě víc,stejně jako slibotechu,jeho zaměstnavatele.

To

U ČD končím, jdu ke konkurenci – tam budu dělat šestnáctky 5 dnů v týdnu. Sice to bude za nižší mzdu, ale zase budu dělat víc hodin.

Franta Jouda

Kolegové vlakvedoucí se shodují, že chlapeček je namyšlený ve stylu „já jsem fíra a kdo je víc“. Tímto komplexem většinou trpí padesátníci. Tak bude uplakánek brečet u RegioJetu no…

K.S.

Dominik 20:47 Hmm, budu se po tom muset podívat. Ne, zákony je třeba jednou za pár desítek let přehodnotit, zda není pro množství novel lepší napsat nový, nebo jestli náhodou nepominuly staré skutečnosti, nevznikly nové, nebo zda se nejedná o přestárlý zákon někde z první republiky a pod. Nedělám si iluze o tom že by to byl nějaký nový zákon, spíš bych to viděl na první republiku/poválečné období, nebo minimálně tuto část, nicméně v době sjednocené Evropy, otevírání hranic atd. by bylo pro železnice lepší pokud by se našla cesta jak jazykové překážky odstraňovat. Co se týče předpisu, tak je… Číst vice »

Dominik

Zákon o drahách (266/94) je z roku 94, navíc má za ty roky různé novelizace. Takže vcelku nový zákon a z té doby je požadavek na český jazyk rozumný (tolerována slovenština, tak jako na Slovensku čeština), a neměnil bych ho. Doba sjednocené Evropy však neznamená boření našich zákonů , stále je u nás úředním jazykem Český jazyk a to je hlavní. Jenže to odstraňování jazykových bariér nesmí uškodit nám, což v případně povinné angličtiny (např.) uškodí. Co se týče předpisu (konkrétně D1), tak i kdyby dané návěstidlo existovalo už jen jedno, tak tam být musí. A ono kolikrát lépe, když… Číst vice »

K.S.

Pokud ten zákon jenom novelizujete, bude z toho dříve či později slepenina, neskutečná, takže je třeba udělat ten zákon znovu, je otázka, jestli to má být dvě, nebo deset novel, nebo kolik těch paragrafů se má změnit, ale v určitý moment dosáhnete toho že je vhodné jej změnit. Sjednocená Evropa, pravda, neznamená opuštění národních zákonů, ale národní zákony nemají zbytečně klást překážky volnému pohybu zboží (mmch jedné ze čtyř základních ekonomických svobod EU), což tato opatření znamenají, respektive výrazně posouvají přepravy na silnice, které jazykovou bariérou netrpí. A s dovolením cizí jazyky nejsou problém, je možné je učit dost kvalitně… Číst vice »

Dominik

Pokud změníte (vyškrtnete) jeden paragraf, tak je zbytečné dělat celý nový zákon. Jazyk není zas takove omezení pohybu, a opravdu mi přijde absurdní stěžovat podmínky, když je málo fírů a naopak to nezaručí, že fíra bude dobrý, jelikož kluk, který bude dobrý bude vyřazen, jelikož se vyřadí učni. A jako hlavní nesmysl vidím, že Čech s Čechem bych se měl bavit cizím jazykem. Nebo bude povolena Čeština a cizí jazyk? To zas hrozí vznik kolizních situací. Navíc úroveň B1 rozhodně není postačující na dráze, kde hlášení musí být přesná a jasná. Co se týče silnice, tam bych byl pro, aby… Číst vice »

Já

Pánové, ohledně jazyka řešíte nesmysly. V letecké dopravě už dlouho funguje kombinace angličtiny a češtiny a problémy nejsou.

Dominik

Jenže piloti jí musí umět, kdežto fíra ne, a vzhledem k tomu, že je fíru málo a angličtinu umět nemusí, tak při jejím povinném zavedení to v prvé řadě povede k poklesu strojvedoucích a vyřazení učňů, což je zbytečné, když většina dopravy se provádí vnitrostátně, takže povinný jazyk je zbytečný a co kolega navrhoval úroveň B1, tak ta je málo.

K.S.

Já to tu ale říkám furt, viz dole.

K.S.

Ano, změna jednoho paragrafu, nebo nějaké sazby v zákoně, to vem čert, to se přežije, ale pokud budete aktualizovat hodně, tak dříve či později tam bude chaos, bohužel zmetkovitost je už mnohdy při psaní nového zákona, například zákon o GDPR by měl být okamžitě aktualizován, protože například je ve větě …použije se článků a až f, napsané použije se článků a a f. Pokud se tam podíváte, tak někde ve vláknu jsem pal o bilingvních tiskopisech a pod. A naopak, pokud má obor jasně danou terminologii a způsob komunikace, tak pro dorozumění by nemělo být třeba tak vysoké úrovně jako… Číst vice »

Dominik

Bilingvní tiskopisy, to bude super až se rozkaz dlouhý kilometr bude tisknout 2krát. V případě možnosti národních jazyků je zbytečné tvořit jeden univerzální, jestliže tedy z toho strojvedoucí vyjmeme, protože nebudou jezdit mezinárodní dopravu, tak se pro ně nic nezmění, ale výpravčí budou biti, kvůli jednomu strojvedoucímu za rok, budou muset umět angličtinu (třeba, nebo jazyk dle dohody), držel bych se tedy zásady, že máme nějaký úřední jazyk a ten je zde důležitý. Protože to nebudou jenom tiskopisy, rozkazy, ale přeložit všechny předpisy, a že těch specifik máme. Chceš zde jezdit, tak si uděláš zkoušku z jazyka a předpisů. Stejně… Číst vice »

K.S.

No tak jim do počítače přihodí zatržítko jestli chtějí česky, nebo mezinárodně. Co se týká těch výpravčích, tak se prosím zase podívejte že nemluvím o všech. Jinými slovy asi takto: „Chceš sloužit na koridoru/trati s možným mezinárodním provozem? Dobře, ale ještě je třeba tenhle jazyk.“ 13 hodin je hodně dlouhá doba, na druhou stranu tu máme třeba na Moravě 200km mezi hraničními body a to je tak na 2-3 hodiny, to ten vlak dotáhnete v pohodě někde z Katovic až třeba do Vídně, nebo dál. Pokud by se dopravci mohlo vyplatit aby vlak nestavěl na dlouho, tak je tu pořád… Číst vice »

Bery

Silnice jazykovou barierou netrpi ? Nedavno jsem videl nejakyho madara, jak se snazil bavit s policii a to bylo rozhazovani rukama na vsechny strany. 😀 Na silnicich se jazykova bariera jen tolik neprojevuje, protoze tam je minimalni potreba komunikace… vetsina projizdejicich ridicu totiz na nasem uzemi nemusi promluvit ani slovo. 😛 Ale jinak mame jeden uredni jazyk a na tom bych nic nemenil. Pokud je to turista, tak se to nejak prezije, ale pokud se tu ma zivit profesionalne, tak at se jazyk nauci. Nevim proc nekomu lezt stale do zadele, kdyz nasincum se v cizine taky nikdo neprizpusobuje. 😉

K.S.

Maďaři jsou kapitola sama o sobě :D. Otázka ještě co policie, mám bývalého spolužáka co se k nim dal, v původním oboru práce nebylo, a prý mu neustále jeho kolegové vyvolávají aby šel tlumočit, takže problém mohl být na obou stranách,ale to je ne o tom že by lidé nebyli schopní se jazyky učit, ale o obecné úrovni jazykového vzdělávání. I kdyby jim nakrásně ministerstvo platilo týdně hodinu a dávalo jim to jako normální čas v práci, tak pokud pojedete tím jak se většinou jede na školách, tak se nic nenaučí. Na gymnáziu jsem měl učitelku angličtiny, která ten jazyk… Číst vice »

Dominik

Víte co je zajímavé, Čech když přijede do ciziny a neumí alespoň angličtinu, tak je buran, který se nechce přizpůsobit (to ještě chápu, jedu někam, tak je nebudu nutit po našem), ale když cizinec přijede k nám a Čech neumí angličtinu, tak je zase buran, který vše komplikuje. Neříkám, na informacích by angličtinu umět dotyčný v nějaké základní verzi umět mohl, aby podal, alespoň základní informace.
Ale podřizovat naše zákony a předpisy cizincům už lezení do zadku je, stačí, že se ustupuje soukromníkům.

K.S.

Podřizování by to bylo, kdybychom tu unilaterálně rozhodli třeba o rovnoprávnosti Češtiny a Němčiny na železnici, aniž by stejný krok vykonaly německy mluvící země kolem, to by bylo špatné, ale udělat dohodu o mezinárodním provozu po hlavních tratích ve stanoveném mezinárodním jazyce by podle mého názoru lezení do zadku nebylo. Berte to takto, ta dohoda by umožnila provoz jak cizích vlaků u nás, tak našich v cizině, aniž by to představovalo personální problémy. Co se týče Čechů, Cizinců a angličtiny, nebo dejme tomu ruštiny, tak to je asi to samé jako fusekle v sandálech, je to náš pitomý mem někdy… Číst vice »

Pavel

S RegioJetem si tedy fakt pomůže….

Garry

Pokud jezdite na ZDO. Nemáte moc na vybranou.Končíte ve 2hodiny ráno v nějaké díře,pak 3 hodiny na nocležně.Tak je jasné ze vám ty hodiny nenabíhají.Samé přerušení!Jř.si zadává kraj či stát.Jak si s tím poradí tvůrce turnusů je jeho věc.Je to velice těžké.Ne jako u soukromníků.Ti si tvoří svůj oběh a nejsou omezováni požadavky objednatele.Tím pádem nabízejí lepší turnus.U soukromých společností se ledasco zamete.U dráhy by to jen tak neprošlo.Ale chápu že rodina a čas jsou důležité.Jen jsem zvědavý jak to bude dělat Regiojet až bude jezdit v ZDO.Tož hodně zdaru!😁

Pavel Hromek

Holt,je to těžké,strojvedoucí to má na železnici nejtěžší,o tom není sporu…..I když všude „chleba o dvou kůrkách“.Domnívám se,že „svištět“ v noci s rychlíkem RJ nebo u ČD,vyjde asi nastejno…….,odpovědnost obrovská.Je to obětování se za vlast a fírové by měli být lépe finančně ohodnoceni,když už nic jiného……

Jirka

Dělám strojvedoucího 30 let a co píše tento kolega je k rozvracení.Po 3 letech v turnusu? To hned půjdu do Prahy.Musel vědět,že jde pracovat na dráhu,tak počítat s nočním.Nikdo ho nepřinutí dělat přesčas,když nechce.14 nočních za měsíc,porušuje turnusový řád.Ani teoreticky to nemůže vycházet.Z noci na noc se nesmí.Potom jednou za týden 36 hodin volna a jednou za 14 dní 48 hodin volna.Takže kecá a dělá si slávu.

MiKi

Hned se k vám nechám přeložit. Kde že to je ten ráj, kde se vše strikně dodržuje a když nevezmu přesčas, tak se na mě strojmistr jenom usměje ?
Jinak z vašeho příspěvku cítím závist. Že jste vy byl 20 let letmo a přistoupil tím na podmínky „soudruhů“, je čistě jenom vaše volba.

To

pán píše, že dělá 30 let na dráze… myslíte tedy podmínky soudruhů kapitalistů?

Jirka

V Brně .Rádi tě uvidíme.Žádnou závist nemám.Jen ten namachrovanej fracek si plete počítačovou hru s ježděním s vlakem.Zná jen počítač a návštěvy tetovacích salónů.

Paddy

Musím se usmát nad tím, že kvůli přesčasům neměl skoro žádné volno. Ty přesčasy dělat nemusel. Jakmile jako leťák měl normu hodin na měsíc, nikdo ho nemohl do přesčasů nutit. Ledaže by si o ně sám řekl. Pak ale proč brečet nad tím, že neměl volno. Podnik přesčas může nařídit , ale pouze za stanovených podmínek Zákoníkem práce a Kolektivní smlouvou. Jezdím již 30 let a ještě jsem se s tím nesetkal. Jo a pro PetrR: ty jsi zřejmě na to kafe RJ ujetej. Zkus si dát kafe někde v kavárně , kde ti barista udělá pravou kávu a pochopíš… Číst vice »

petr.r

Já kávu nepiji, co máš dál?

odborarosz

Samozřejmě, že do přesčasů, Tě nikdo nutit nemůže, pouze v přesně stanovených případech v Zákoníku Práce, ALE (záměrně velké) je to o MEZILIDSKÝCH vztazích, takže se lehce můžeš dostat do situace, kdy naopak podle stejného Zákoníku Práce například dovolenou určuje prioritně zaměstnavatel. Pak musíš sám zvolit, zda přesčas uděláš a pak Ti zaměstnavatel prostřednictvím komandující osoby vyjde vstříc k Tvému plánu dovolené, nebo neuděláš a pak Ti nebude například vyhověno při schvalování návrhu na dovolenou. O přesčasech se diskutuje neustále. Zaměstnavatelé je započítavají do statistiky mezd a pak se chlubí výškou mezd a jejich meziročních nárůstech, čímž jsou ale tato… Číst vice »

Kolega

V jednom svém příspěvku uvedl…
„To když vám dispečer zavolá, jestli nechcete rychlík na Beroun…“ či něco podobného. Takže mohl říct ne..
To o tom volnu je jen výmluva, ať není za slabocha před těmi, co ho obdivují.

M

Čteme stejný rozhovor? Kde je psáno, že neměl čas kvůli přesčasům? Myslím, že velmi dobře popisuje změny, které zde budou, nikoliv jsou. Zbytečně tu vidíte jen to, co vidět chcete.

petr.r

tohle je srdcař železnice, musíte si uvědomit že dráha není čd a už se těším jak popisuje, že mu stévardka donese do lokotky občerstvení, kávu a hlavně usměv, za který u čd musel platit.

To

a ještě mu ho stevardka vystevarduje… a k tomu mu dá 3 in 1

To

srdcař a po 3 letech utíká?

K.S.

A nemohlo třeba dojít k rapidnímu zhoršení situace? Kde dělám (ne na dráze) se třeba během půl roku změnil tým takovým způsobem že to nejde a o útěku tak nějak uvažujeme všichni. Ano, IT je proti dráze sranda řeklo by se, ale, psal jsem to tu někde, taky nechcete donekonečna dotovat neschopnost HR oddělení a šéfů. Ono, nemyslete si, tam taky dělají všechno aby neplatili.

Milan

Holt pán zjevně není „srdcař“ a podle mě ani u konkurence, resp. vůbec na dráze, do penze nezůstane. Co by za to dříve strojvedoucí dali, mít možnost jezdit po třech letech s expresními vlaky…

petr.r

Dříve na expresní vlaky se dostali jen tvrdí komunisti a třeba u leo expresu tam nemáš na vybranou.

Garry

29 let po převratu!Ti modrogumní komouši vám museli udělat strašný věci!Zajímalo by mě co berete za materiál?Chci to taky!!!😁

petr.r

Píši dříve, jsem asi dříve narozený jak vy a mám jiné kamarády a známé.

To

jako že třeba se na expres dostal třeba Brežněv?

Fan_thomas

Brežněv tak leda na expres do Vizovic. 😀

Paeris Kiran

Holt dneska jsme prostě ve stavu že lidi chtějí dělat v práci 8 hodin a pak mít absolutní klid se vším všudy a být prostě doma a ne někde na druhé straně republiky.

Bratt

Krásný náborový příspěvek Regiojetu,no jo, expanduje a nemá dost lidí.Panu kolegovi ale přeji hodně štěstí,je pravda,že turnusy jsou čím dál horší-a proč?Zvedá se produktivita, aby se vyhrávala výběrová řízení,člověk je až na konci,nezastaví li se to,bude to fungovat jako na autobusové dopravě-nebudou lidi.A úředníci ať si v teplé kanceláři malují svoje „skvělé produktivní turnusy“ ,však oni v pátek nejpozději ve 14hod. zmizí a přijdou až v pondělí v 7hod.To já mám klidně po 5 dnech v práci jeden den volna(děkuji pane Kudere)

Jirka P.

Držím panu Michalovi palce a přeju vše dobré…
V ČD, Cargu i SŽDC chybí lidé, mzdy jsou dobré jen díky přesčasům, pokud je nebudete dělat odejdete s podprůměrnou výplatou při vědomí značné (mimo jiné hmotné) zodpovědnosti. Pokud je dělat budete, vyděláte si a dopadnete jako pan Michal.
Vedení odborů (ústředí OSŽ, prezidium FS atd.) jdou na ruku zaměstnavateli… nic se nemění ani nezmění…
Doufám, že brzy dojde ke kolapsu a začnou padat hlavy…

odborarosz

Prvně na celém článku je vidět obrovský skok ve výchově a výcviku strojvedoucích. Ještě nedávno byla doba, kdy po třech letech u dopravce jste byl tak okorát na začátku své praxe na místních výkonech, zálohách a ochutnával jste první traťové výkony s velkým vděkem. Nová doba a hlad po nedostatkovém povolání přineslo bleskový postup, jak vydíme, po třech letech frčí se západním expresem. Neříkám, že je to špatně, ale uvažuji nahlas třeba o tom, že když dosáhnete takové mety již tak brzo, tak na co se dál budete „těšit“ u stejného zaměstnavatele. Další postup fakticky neexistuje. Právě proto mají tito… Číst vice »

Bobo

Naprosto souhlasim

Vorech

Ze mladi nechteji delat je celorepublikovy problem a neni to vina tech mladych. Vsichni maji plnou hubu Baťi,ale zadna jeho praxe se ve vetsine podnicich neprovozuje.Dnes je ve vedoucich pozicich malo tech,co jsi prosli cely podnik od zacatku.Na vine je skolstvi a pristup firem.Polostatni podniky jsou plne teafik a nekompetentnich blbcu,co umi mluvit a umi delat prezentace.A hlavne,malo lidi pouziva selsky rozum a nemaj koule lecco rozhodnout(protoze tomu nerozumi)

Petr 766

Kdyby strojvůdce z článku nechtěl dělat, tak nenastupuje na takovou pozici vůbec.

Vorech

Ja taky nemluvim o nem,ale vseobecne!!!!
Me je podstatne jedno,kde bude delat!!!!

TrainDriver

A je to tady, názor na pana „strojvedoucího“ jsem si udělal již na začátku, kdy se začal zviditelňovat, mnozí mi za to nadávali, a teď se jen potvrzuje, že jsem měl pravdu. Každopádně mu přeji, ať se mu u pana žlutého líbí, ale jestli si myslí, že bude líp…… ano, je vidět, že není na dráze dlouho. A všude je chleba o dvou kůrkách. Na to se nesmí zapomínat. Také jsem nebyl spokojen s ČD, odešel sem a po kolečku různých dopravců se zas navrátil ke státnímu. A nelituji toho. Alespoň vím, kde je dobře nebo lépe řečeno, kde se… Číst vice »

Kylchap

Znám dva strojvedoucí ČD, kteří si v době turnusového volna přivydělávají u GWTR na vlacích Most – Plzeň.

Marek Šturm

Tak to bych rád věděl, koho myslíte 😄 u nás na R z Mostu do Plzně žádného fíru od ČD na brigádě nemáme.

Kylchap

Třeba toho už nechali.
Upřesnění: jeden byl výpravčí SŽDC (Chomutov) s fírovskou zkouškou.

MartinS.

Jednou z mých pracovních činností je mj. vytváření turnusových systémů pro mé podřízené. Nikoliv na drahách, ale někde, kde je také provoz 24/7, jsou tu špičky a sedla a v různou dobu je potřeba různý počet lidí. A musím říct, že se to jinak než po konzultaci s těmi podřízenými dělat nedá. Člověk musí zjistit jejich potřeby a přání a snažit se je alespoň částečně respektovat. Nikdy to nejde na 100 %, většinou to nejde ani na 50 %, ale ti lidé musí vidět aspoň snahu, jinak utečou. Turnusy jako takové nejsou na poskládání nic jednoduchého, většinou to má mnoho… Číst vice »

Petr 766

Konečně nějaký rozumný názor.

Apollo 17

Konečně rozumný názor člověka,který alespoň trochu ví,o čem to je.U drahy pracuji od roku 1981 a bylo to vždy podobné.Nyní je u ČD méně nočních směn a více začátků v brzkých ranních hodinách.Většina směn má začátek ve 3-5 hodin ráno,kolem poledne konec. Směny začínající okolo poledne končí večer ve 21-23 hod.
Někomu to nebude vyhovovat,ale i u Regio-jetu to bude stejné.Nevím,jaké mají představy pro provozování např.tratě Most-Žatec.Doufám,že nebudou začínat jezdit až v půl sedmé ráno,aby se jejich strojvedoucí dorůžova vyspal.

Jirka

Podle něho tak začínat v 9,půl sedmé je brzo.Pán si asi neuvědomuje,že je plno lidí,kteří dělají v noci nebo každou noc.Jo v počítačových hrách to nezjistí.

sei

Amen.

Bobo

Delam tuhle profesi vic jak 30 let. Je to urcita svoboda, vykoupena tretinou zivota unavou a nevyspanim… Jsou ruzne pohledy na tuto praci a hodne diskutujicich co o tom nevedi nic. Nekdo proste delat v noci musi ale nekdo si take musi uvedomit ze prace v noci neni prirozena, je to ocistec lety nasobeny.. A kdo rozhoduje o odmene za tuto praci a odchodu do duchodu? Lide kteri v noci spi….

DP

Chlapy a co mají říkat piloti , v noci pilotují a mají navíc změnu časových pásem, ale oni si nastaví autopilota a jsou na to 2 , a mají méně směn než vy.

Když cestuji vlakem, tak určitě ne v noci , nechápu kdo jezdí vlakem v noci ? Nějací zahraniční pracovníci ? Vlaky v noci bych dost omezil

Učte se jazyky a jděte dělat ven, nebo změňte obor, ale tam si vyděláte méně …

Časem stejně půjdou ČD do kopru – doufám a většinu tras převezmou soukromníci a kravaťáci z nábřeží přijdou o flek….

Mandy

Souhlasím, krom posledního odstavce.
Zas až tak ČD do kopru nepůjde ale kravaťáci se rozlezou i v ostatních firmách. Už to pomalu začíná.

Jirka

Měl by jste rozlišovat pracovníky ČD.Provozní zaměstnanci nemůžou za tu kouli na noze, kterou za sebou vláčí.Tou koulí jsou darmožroti z nábřeží.U Carga a SŽDC platí to samé.

petr.r

ČD musejí přenechat dálkový linky soukromníkům a zajistit meziměsto, tak to udělala řada nástupnických firem z čsad s busama

Cestující

V noci bych potřeboval jezdit já většinou z pokeru nebo nějaké show, ale po 1:00 z Prahy nebo dokonce už po 21:00 z Olomouce se do Pardubic nedostanu a musím čekat do 4-5ti rána

Nekdo

jasne, vy v noci vlakem nejezdite a proto by se meli omezit. takze uz i ty relace, kde se da rozumne jet nocnim vlakem – namatkove z tech co vyuzivam je z Prahy spojeni do Zurichu, Frankfurtu a/M a Kosic, mame radeji letet?

Pilot

Ahoj, jsem pilot dopravního letadla, ale vždycky jsem chtěl být strojvedoucím 🙂 Myslím, že by to bylo zajímavé porovnat tyto dvě profese. Co se týká autopilota a dvou lidí v kokpitu, to je asi výhoda. Časová pásma nejsou problém, pokud nelétáte pravidelně přes půlku zeměkoule, což se v našich podmínkách moc neděje. Máme stejné problémy s plánováním, je nás málo a plánování volného času je čím dál horší. Noční máme naštěstí jen párkrát za měsíc, ale i tak nejsou moc populární. Jinak běžně se létá dvojlinka, tj. nástup do práce v cca. 6 ráno, v 7 odlet někam po evropě… Číst vice »

Gogo

Pokud někdo jde dělat povolání kde se dělá v turnusech tak s tím holt musí počítat, já jsem měl tu výhodu že pocházím z nádražácké rodiny kde v turnusech dělali skoro všichni (mělo to i svoje výhody, jako dítě jsem díky turnusům otce a dědů míval i tři štědré dny) takže jsem věděl do čeho jdu, a dělám v turnusech skoro 30 let. Že to ti nahoře neřeší je bohužel pravda ale není se čemu divit když jediným kvalifikačním předpokladem je barva stranické knížky, jak může rozumět železnici někdo kdo byl včera v pojišťovně, dnes na dráze a zítra půjde… Číst vice »

Brumla

Absolutní souhlas se vším

DP

Mám kamaráda, který se ze skladníka na nádr. Žižkov vypracoval až na náměstka ředitele ČD , tzn. jde to , ale bolí to, tzn. si dálkově dodělal VŠ a byl celkově schopný, knížku žádnou nepotřeboval….

Ale žádný med to tam nahoře nebylo, pořád nějaké tlaky, hlídání zad apod.

Nyní po 5 letech skončil, otevřel si obchod, a prodává sanitu a trubky 😉

coudy

p.Sůro na vaši odpověď: Co je na tom za kopání?Že ČD upozorňujeme na to, že zjevně dělají něco špatně?
Jste mně smazal příspěvek kde jsem se vás ohledně RJ na něco ptal. Vy zde opravdu mažete příspěvky které se týkají RJ a jsou negativní tak se nedivte co si o vás myslím a posledně jsem vám to napsal když provádíte takovou cenzuru.
Doufám že i ten to příspěvek smažete a dál budete lustrovat co je správné a co ne.
Vaší práci čest a cenzuře zvlášť.

Petr 766

Ještě vás ty nesmysly s Relaxem, Standardem a Lowcostem ohledně slev 75% nepřešly?

Bery

Ten nesmysl vznikl na MD, kde zrejme nevi, ze kompenzace do nejnizsi ceny muze byt logicky pouze do jedne ceny, coz vi i zaci do 15 let, protoze to odpovida znalostem ze zakladni skoly. 😛 Nicmene uznavam argument Honzy, ze psat o tom ma smysl v diskusich pod clanky, kde se toto tema resi a sem to nepatri.

Pibik

Nic nového, že stát má své lidi jen jako lidský kapitál, proto je dobře, že jsou oblasti, kde mu vliv klesá.
Já myslím, že takovým jako ČD to ani nevadí, každej vyšší manager to má jen jako dočasné zlaté bydlo, kde si chvilku královsky poleží. Motivace soukromé a státní firmy jsou rozdílné, jedni tvoří zisk, aby fungovali, druhým stačí propálit daně.
Navíc ČDčka stejně vstoupily do období, kdy tolik zaměstnanců ani potřebovat nebudou, bych to více neřešil…

Petr 766

Bylo by tu tolik hejtů, kdyby v článku nebyl ten poslední odstavec? Těžko.

coudy

Víte mně by zajímalo jestli od RJ odešel někdo z důvodu nevyhovujících pracovních podmínek od RJ tak jako od ČD a když p.Sůra napíše i tohle: Co je na tom za kopání?Že ČD upozorňujeme na to, že zjevně dělají něco špatně?
Jestli někdo z pracovních důvodů odešel i od RJ tak také něco dělá Radimek špatně a proč se to tedy nedozvíme jako v tomhle případu?

Kirschner

Přesně tak. Vyčůraně napsáno až do sladkého, řekněme reklamního konce.

Petr 766

Já nemám nic proti článku, ale proti zdejším diskutujícím, kteří vidí slovo Regiojet a zase se můžou zbláznit. Vsadím se, že u většiny, kdyby tato věta byla vynechána nebo by strojvůdce odešel jinam či úplně, tak tu půlka příspěvků na obhajbu (nebojím se říct nehorázného) přístupu ČD k zaměstnancům nebude a naopak ti samí lidé budou souhlasit. Jenže si někdo dovolí se rozhodnout jít k mezi fandy a zaměstnanci ČD neoblíbenému dopravci, tak je zle, protože se jim tím nabourá teorie, že od RJ se jen utíká. Jistě, taky to tam nebude ideální, ale kdyby to bylo úplně příšerné jak… Číst vice »

železničář v důchodu

Kirschner: Moje řeč – díky za odhalení skutečné pravdy a podstaty problému.

Anjel777

No mám známeho strojvedúceho v RhB vo Švajčiarsku.Aký je jeho turnus ?Vynikajúci,nesťažuje si

Pondelok 5:50-17.35 jazdí Chur-Arosa,utorok+stredu znovu nástup na službu 5:50,štvrtok nočná,do nedele volno,druhý týždeň jazdí s REX do St.Moritz znova 3 dni rovnaký nástup+koniec a rovnaké vlaky. Keď som mu písal,že v ČR a v SR vstávajú strojvedúci aj o 2 h ráno tak nechápal.A to ešte u nás nikdy nemáte istotu,že napr. s pendolinom do Prahy príde strojvedúci o 22:20,skokani pod vlak,poruchy TV,odklony a hneď máte +60-100 min naviac,v Rhb 99% jazdí podľa gvd a teda aj služby nie sú predĺžené 🙂

coudy

Švýcarsko a jeho dprava to je nejvyšší level… takové dopravy se u nás nedočkáme… bohužel

L. M.

Tak na to, že na RhB jezdím tak jednou za 2 roky, už jsem těch 1% zpoždění zažil dost. Nehledě na to, že ty tratě už jsou z principu odsouzené při nepřízni počasí k zastavení provozu…

Vlastimil

Tak pokud to čtu dobře, tak jde 3* na denní a pak na noční a dva dny volna, to zrovna není moc úžasný turnus. No a pokud druhý týden jezdí to samé, tak asi nějaký jiný chudák musí jezdit pořád o víkendu. Jinak by ty vlaky musely asi jezdit o víkendu bez strojvedoucích.

Anjel777

Vlastimil,majú 16 denný turnus,to som uviedol príklad,Daniel už teraz vie,že na Štedrý deň mu vychádza voľno a do Arosy bude jazdiť 25.,26 a 27.12,28/29.nočná s pekným ubytovaním u jazera v Arose,29-31.12.volno a na Nový rok pojde do St.Moritz 🙂
Ale horší tutnus ako českí strojvedúci majú napr. vodiči ˇArrivy Kladno.Na linke č.350 jazdia od 5 h ráno do 0.45 + natankujú bus pre kolegu…20 hodín v práci

Apollo 17

A to ve Švýcarsku jezdí vlaky až od půl sedmé ráno?U nás jezdí vlaky už od 4 hodin ráno,takže zítra mám začátek ve 2.59 .Já nevím,ale to nikdo nevyřeší.Nástupy v 5.50 jsou tak na posunovací lokomotivu.V osobní dopravě začínají jezdit vlaky od 4 hodin,5-9 je špička kdy jezdí nejvíc vlaků.Pak je dopolední sedlo,kdy těch vlaků jezdí méně a od 14 do 19 hodin je odpolední špička,kdy jezdí zase více vlaků.Po 23 hodině až na výjimky nejezdí nic.
Tak nevím,jak z toho chcete udělat směny od 5.50

Gogo

RhB je zvláštní v tom že díky pouze metrovému rozchodu si jezdí po svých kolejích sami, zásadně nečekají na žádné přípoje mimo svůj systém a díky tomu jezdí v taktu podle GVD, dá se to přirovnat spíš k tramvajovému systému. A při mých toulkách po Švýcarsku jsem si všiml že vůbec neoznačují konec vlaku, jak zjišťují že vlak dojel celý nevím, ale křižování vypadalo tak že než druhý vlak zastavil tak ten první se už rozjížděl.

Aleš

Ve Švýcarsku neexistuje noční doprava. Navíc je Rétská dráha regionální železnice a neprovozuje dálkovou dopravu. Dále tam nepanoval císař pán Starej Procházka a tedy nechodí se do práce na šestou. Opravdu srovnáváte nesrovnatelné.

Kirschner

Na tu blbost s noční dopravou jste přišel jak?

Sotous

Už tu vidím článek o útěcích lidí od Jančury. Ha ha tady jo.
Ať si pán fíra Radimka užije.

Elb

Největší rozdíl mezi ČD a Rj bude ten, že tady si ho v případě odchodu nějak namotivují zůstat, protože rok přispívat žlutě na twitter a pak zase jinam by pro ně byla trochu ostuda, tak mu na rozdíl od státu mohou dost hýbat podmínkami nebo financemi mimo tabulkové a běžné postupy..

coudy

Zkrátka budete neproduktivní a cirkadiánní rytmus bude rozhozen více, nežli je tomu dnes.
Tak p. Kopťar ať nedělá v turnusové službě ale ať pracuje pouze kde je pevná pracovní doba.

Ludwig

V České republice v současnosti firmy poptávají téměř 500tis. zaměstnanců, a tato místa nejsou schopni obsadit. Bohatnutí občanů s sebou nese změny v jejich chování a vnímání vlastních potřeb, a proto touží trávit více času s rodinou a blízkými, ale zároveň vyžadují a jsou ochotni spotřebovávat více služeb (stravování, cestování, ubytování, zábava), což opět logicky přináší větší poptávku po pracovní síle. Firmy se tomu snaží čelit zvyšováním produktivity (rozuměj v tom ekonomickém slova smyslu, jako třeba automatizace), ale to nejde ze dne na den. Tudíž velmi vyčítám vládám posledních let, že nejsou schopné na tuto situaci reagovat, a to především… Číst vice »

Petr 766

Smutné na tom ovšem je, že značná část poptávajících firem (resp. jejich „odborníků“ z personálních oddělení) se stále chová jako v době, kdy si i mohli dovolit říkat „za dveřma čeká další“…

DP

dělám v IT firmě, kde je mezinárodní prostředí, je tu Kubánec, Venezuelčan, iráčanka , lidi z EU nepočítám, tím chci říct, že tito lidé jsou schopní, umějí jazyky a neplavili se sem na gumových člunech….tím chci říct ať si nedostatek mašinfírů ČD poptá ve východní Evropě a přestane přetěžovat české mašinfíry

K.S.

Částečný souhlas, ale nebral bych lidi ze 3. zemí hnedka, pokoušel bych lovit v EU, lidé by se našli, myslím jen by byl možná částečný problém s jazykem a předpisy, ale to je snad řešitelné. Dále to nějak propagovat, ale to bude mít efekt nejdříve za rok. Nic proti různým Ukrajincům a pod. ale v některých místech Brna je už dneska slyšet ukrajinština/ruština více než čeština, nevím, jestli je to směr, kterým se vydávat. Podle mne by bylo lepší a rychlejší v první řadě zkusit zalovit v řadách gen. Y na jihu Evropy, pokud je tam pořád dlouhodobá nezaměstnanost. Možná… Číst vice »

Dominik

Tak letectví, je z velké části mezinárodní, takže tam ta nutnost jednoho jazyka je oprávněna (přeci jen v železniční dopravě je vnitrostátní doprava silnější), ale v železniční dopravě nevím. Požadovat jeden jazyk po někom, kdo celý život bude jezdit jen na území celého státu, a navíc by to způsobilo ještě větší úbytek strojvedoucích, to není krok správným směrem. Navíc ještě k tomu předpisy, například naše D1 je jedna z nejtlustších na světě a řeší o dost víc situací než jinde, známe i mnohem více návěstí. Například Němci vůbec neznají kolej ve směru …. bez trolejového vedení a další a samozřejmě… Číst vice »

K.S.

No ale když si to zase vezmete tak s otevřením hranice je větší a větší zájem na tom aby se dal vlak bez problémů protáhnout přes X zemí, ideální jistě z pohledu dopravců je aby se dalo bez problémů někde z Katovic až třeba do Terstu jednou mašinou jednoho dopravce ideálně s jedním strojvedoucím, i když to je asi až moc dlouhé, takže by se to stejně muselo někde v půlce rozseknout, ale asi víte na co tím narážím. Co se týká předpisů, tak mne napadá, jestli náhodou není D1 třeba až zbytečný overkill, pokud je výrazně tlustější než v… Číst vice »

Dominik

No tak zájem dopravců je jedna věc, a reálné možnosti druhá, takže dopravce se může stavět na hlavu, ale bez lidí to nepojede. Tak lokomotivy (např. Traxx) už dnes jezdí přes celou Evropu to problém není. Takže jednotný jazyk zde možný není, pro naši železnici by to znamenalo kolaps. Takže jazyk ne, strojvedoucí již nemá takovou prestiž jako měli, takže by to byla ztráta mnoha lidí.
D1 je tak tlustá, protože máme různé druhy návěstí a návěstidel z historie, možná řeší někdy až moc řeší, ale aspoň řeší i různé situace. Takže bych řekl, že my máme předpisy dobré.

K.S.

Nevidím jak Traxx, jeho jízda přes celou Evropu způsobuje že není možný jednotný jazyk, nebo třeba pitomá bilingvnost tiskopisů a rozkazů. Zavádět něco ze dne na den si můžete dovolit tak za války, ne normálně, dá se to přes implementační období dlouhé 10-20 let? Asi ano. Dobře, proč nemá strojvedoucí takovou prestiž a jde na něj méně lidí než na řidiče MKD? Nevím, ale šlo by tomu snad najít příčinu a vyřešit ji. Možná to je to postavením železnice v domácí ekonomice, což by možná mohlo změnit upravení některých tratí a stavba nových, zejména takových, které konečně umožní snadnou dopravu… Číst vice »

Dominik

Ne špatně jsem se vyjádřil, Traxx byl jen důkaz, že lokomotivy přes Evropu již jezdí. Bilingvnost rozkazů a tiskopisů? Takže kilometrový rozkaz bude v češtině a v cizím jazyce? Nehledě nato, že ze zákona se musí na železnici používat český jazyk, i když to není neřešitelný problém. Vždyť nikdo dopravci nebrání aby se jeho strojvedoucí naučil naší řeč a složil zkoušku z předpisů ( nevidím důvod, proč kvůli jiným měnit naše zákony a předpisy, jako naši strojvedoucí musí umět němčinu, když jedou do Německa). I když, už vidím stížnosti na naše předpisy a hlavně D1, jen proto, že je vcelku… Číst vice »

K.S.

Ano, cabviews jsou super když si chcete zacestovat, víte že jsou, ale to není to co jsem myslel, navíc se nedostanou k tolika lidem a nebudou tak poutavá jako by mohl být pořad v televizi. Vemte si že dost populární svého času byly pořady z polární stanice kdesi v Antarktidě, takže by to možná chtělo něco podobného, přitom se tam v zásadě nic nedělo, jde o to jak to podat. Takže myslím že nějaký takový průřezový dokument by byl hodně zajímavý. Jasně budete-li chtít natočit akční scénu někde na dispečinku, tak štáb musí být připravený na místě když začíná větrná… Číst vice »

Dominik

Ne Cabviews, existuje i serie představující drážní profese.
Co se týče jazyka, tak ten smysl má i ten ohledně usazení firmy v ČR. Jinak D1 smysl má, holt se tam musí vejít všechny návěsti, návěstidla a další co se používá.

DP

Mám kamaráda, který se ze skladníka na nádr. Žižkov vypracoval až na náměstka ředitele ČD , tzn. jde to , ale bolí to, tzn. si dálkově dodělal VŠ a byl celkově schopný, knížku žádnou nepotřeboval….

Ale žádný med to tam nahoře nebylo, pořád nějaké tlaky, hlídání zad apod.

Nyní po 5 letech skončil, otevřel si obchod, a prodává sanitu a trubky 😉

Jarda

Naprostý souhlas a je to v pořádku. Jinak si nikdy zaměstnavatel neuvědomí, že jeho zaměstnanci jsou alfa-omega. Navíc ve vyspělém zahraničí je trend, maximálně preferovat svůj osobní život, svůj volný čas, svoji rodinu a až pak zaměstnání. To bohužel v ČR chybí, ale díky takovým strojvedoucím jako je p.Kopťár se to snad začne měnit.

Ludwig

Opravdu si myslíte, že zaměstnavatelé to nevnímají? Věřte, že vnímají velmi silně. Myslet si, že v zahraničí jezdí vlaky od sedmi do pěti a pak si všichni užívají volna, je nesmysl (berte prosím, jako nadsázku). Tento problém řeší všude. A ten trend, o kterém píšete, je velmi toxický, i když pochopitelný.

K.S.

Možná by prvně stačilo lépe dělat rozpisy a ideálně směny nekouskovat, nedělat každý den jinak a pod. Napadá mne že by například měly být stanice, kde se mění strojvedoucí, od sebe vzdáleny cca 3.5-4 hodiny cesty tak, aby se strojvedoucí mohl na dalším vlaku pohodlně vrátit domů.

coudy

„Navíc ve vyspělém zahraničí je trend, maximálně preferovat svůj osobní život, svůj volný čas, svoji rodinu a až pak zaměstnání.“
Tak přijde uchazeč o zaměstnání a řekne budu dělat jen 10 dní v měsíci protože chci preferovat svuj volný čas a rodinu… 😀

Vendelín

no Japonsku je to přesně naopak, když už jsme u těch vyspělých zemí.

K.S.

A má to katastrofální dopady na demografii a společnost a bz kolapsu průmyslové civilizace jim hrozí děsivý pád, už dnes jich ubývá ročně asi 250k, i se započtením mizivé migrace, co se asi stane až ještě více poklesne porodnost protože, kupodivu 30-40% lidí do 35 nemělo nikdy sex? No sešup bude ještě větší. V dnešní době je tlak na výkonnost vyšší než v minulosti a dát si během práce nějakou pauzu složitější než v minulosti díky mnoha způsobům jak práci a činnost kontrolovat. Prostředí k ní také nebývá vždy nejvhodnější. Minimálně 15-20 let se ví že openspace není vhodný, naopak… Číst vice »

Elb

U kolika soukromníků to jde přesně takhle, samozřejmě, že pak ale mají jen 10 zaplacených dnů, ale Čech co dělá v Rakousku, tak se mu to takto vyplatí.

DP

toto jde praktikovat většinou jen v IT , čím dále tím se to vzdaluje 😉

czhunter

A v čem je problém?

Tak dostane poloviční úvazek – to na těch 10 dní v měsíci +- vychází.

Samozřejmě, pokud si navíc bude chtít vybírat _které_ dny to mají být (např. jen kolem úplňku), tak se to začne značně komplikovat.
Ale základní požadavek na práci 10 dní měsíčně _fakt není nic divného_.

Dominik

Pokud jdu dělat na dráhu, tak si musím uvědomit, že nebudu dělat jen od 6 do 2 a holt toho času třeba nebudu mít tolik jako moji kamarádi, když holt pracuji, kde pracuji a fírů je málo.
Je jasné, že u Regiojetu budou pravidelnější nástupy,když jezdí pár tras v pravidelných taktech, než ČD, které toho jezdí daleko více.
A fíru je holt málo, a už tak před 4 -5lety toto někteří prorokovali slovy, pár let a budeme mít takový šichty a tolik přesčasů až se z toho pos…eme.

Petr 766

Myslím že si to moc dobře uvědomuje a nikde to nezaznělo jinak. Ale co je moc, je prostě moc. Člověk musí fungovat i jinak než být prakticky pořád v práci. A to ještě nevím, zda má daný strojvůdce třeba rodinu, malé děti atd. Pak je to ještě horší.

Dominik

Já neříkám, všeho má být z mírou, ale znám fíry i z Prahy (jezdí tam už bezmála 25 let), a šichty mají vcelku dobré, včetně letma, na což si dotyčný stěžuje, že jsou i 14 dní v měsíci noční. Věřím, že to není příjemné, ale určitě to není zas pravidelnost (nejsem sice zaměstnancem ČD, ale SŽDC, ale taky se mi už stalo, že jsem skoro celý měsíc odchodil v nočních, protože prostě to bylo potřeba). Říká, že se zhoršuje skladba směn, ale to je zase v návaznosti na takovéto odchody (ať již k jinému zaměstnavateli, tak i do důchodu, což… Číst vice »

Hoffi

Ale to není článek, nýbrž rozhovor, kde dotyčný mluví o sobě a jeho pocitech jaké z té práce má. Nehaní ČD, naopak několikrát uvádí, že jde jen o jeho osobu, a že mu podmínky u ČD z určitých důvodů nevyhovují. Ono vidět za vším hned útok je moc jednoduché, lepší by bylo, lépe číst a pak se nejdříve zamyslet.

Petr

U SŽDC je to podobné, ne-li ještě horší. Ovšem vedení si je jisto, že např. výpravčí nic jiného neumí, resp. nemá kam jinam jít, a tak se podle toho ke svým zaměstnancům chová. Jak? Třeba tím, že na ně zvysoka kašle. Anebo v dnešní době, kdy se nejen zvyšují všude mzdy, ale i ceny veškerého zboží, nabídne nulový nárůst mezd…

Dominik

No já nevím, dělám u SŽDC, a některé věci se podařilo vyjednat (platové třídy pro fíry, a další). Je pravda, že vše není ideální, ale kdybych tu práci dělal jen pro prachy, tak tu dávno nejsem.

Jiří Tulipán

Já též změnil práci, moje sestra též změnila práci, švagr též změnil práci, kamarád též změnil práci, jeho maminka též změnila práci, kamarád mé kamarádky též změnil práci, sestrička od doktora mého tatínka též změnila práci, … Vyjde s nimi též nějaký článek? Nepracují sice u ČD, ale byli strašně nespokojeni, tak prostě odešli a šli jinam. A bylo by skvělé, kdyby s nimi nějaký článek vyšel.

Jiří Tulipán

Jako máte hezký blog o dopravě, ale nějak si pořád nemůžete odpustit to cílevědomé kopání do ČD. Jsem zvědav, jestli třeba vyjde článek i o zaměstnancích, kteří utíkají od RegioJet. Ne internetu je těch stížností až až.

coudy

Přeci největší soukromý podnikatel v železniční dopravě v Evropě nedělá žádné chyby a vše je u něj v pořádku. To jen ČD chtějí okrádat stát na kompenzacích jen u ČD jsou špatné pracovní podmínky atd.
A jestli je něco špatně u supr dopravce tak přeci o tom se psát nesmí vždyt stačí odpověď z MD že je to tak v pořádku ale do hloubky toho problému se dál nejde.

Jiří Tulipán

Asi tak. Budu se muset příští týden optat u ČD, proč mají tak divoké směny, když se dnes preferuje taktová doprava a oběhy zaměstnanců „skoro“ reflektují oběhy vozidel. Jinak u mladých je dnes běžné, že si představují pracovní nasazení 1 den do práce, 6 dní volna. Jsou prostě zhýčkaní dnešní dobou. Konečně dotyčný poznává, co to opravdu znamená makat a chodit do práce. Prostě tvrdá realita, na kterou ho měli připravit rodiče. Dost kamarádů pracuje od 6 do 14:30 a beztak jsou potom ztahaní a nějaký výlet a užívání nepřipadá v úvahu.

Dominik

To nejsou jen mladí po škole, ale i chlapy, kterým je třeba už 35 let, sice je ta práce částečně baví (obecně na dráze), ale prostě šichty jsou, a musí být, tak jak jsou a pak si stěžují, že nemůžou jít na pivko s kamarády, protože mají šichtu, či pohotovost. To pak si člověk musí sám přebrat co je pro něj důležitější. A kdo se tomu nedokáže alespoň částečně přizpůsobit, ten tam nemá co dělat.

To

A upozorníte i jiné subjekty, pracující v dopravě a nebo jen ČD? Možná by stálo za to si uvědomit, že nebýt společností jako ČD, neměli byste o čem psát, páč články o soukromých dopravních firmách by vám došly druhý den dopoledne. Už takhle vyšlo asi 10 článků na téma, že zcela marginální dopravce LE jezdí se 4 jednotkami z 5, už takhle vyšlo asi 20 článků pořád na stejný téma – slevy, slevy, slevy… pokud máte problém se slevama, nestudujte tolik slevové letáky a budete mít klid.

Petr 766

Člověk se nezavděčí. Když se píše o ČD moc, tak je to špatně. Když málo, tak je to špatně. Když se píše o soukromnících, je to špatně, protože je to zaplacená reklama na úkor ČD, o kterých se píše málo. Pak zase moc. Vy prostě nevíte, co chcete. Doba, kdy byl jediný správný názor je naštěstí pryč. Když se vám to nelíbí, číst nebo diskutovat tu nemusíte. Jen by mě pak zajímalo, kde si budete o dopravě číst v takovém rozsahu? Na káčku asi těžko, to forum je čím dál mrtvější i díky tomu, že trollové podobní vám odtamtud vyhání… Číst vice »

Jiří Tulipán

Více bych uvítal vyjádření a vysvětlení ze strany ČD, proč to dělají takto. Vysoké školy pořádají veřejně přístupné přednášky se zaměstnanci ČD i SŽDC, kde různé problematiky vysvětlují a někdy člověk žasne. Samozřejmě chápu, že uděláte rozhovor s jedním z nejznámějších strojvedoucích v ČR, na tom jistě není nic špatného. Ale někdy je prostě nutné pochopit, že pokud někdo dělá časově tak náročnou práci jako je řidič MHD, busu, strojvedoucího,…. tak se s tím bude muset trochu poprat, nebo změnit zaměstnavatele. A pak je otázka, dělá ten dopravce něco špatně, nemá na výběr, nebo je to spíše na psychickém stavu… Číst vice »

Petr

Nezlobte se,ale je to trosku jinak. Nevim na draze o profesi,ktera ma tolik preruseni ,tolik nepravidelnych nastupu,tolik vikendu,tolik prescasu a je tak narocna na psychiku a zdravotni stav.Snad jeste vlakove cety . Byl jste nekdy v noci venku,ze radite ze se mladym nechce delat? Vstavate nekdy ve 2 rano? Nekolikrat do mesice? Vite ze tohle drive diky vice lidem nikdy nebylo? Knizeci rady od stolu mne velmi obveseluji. Ten jedinec muze byt velmi odolny,ale neni duvod ze sebe delat otroka v podpalubi ,zatimco kluci v kancelarich strihaji minutky ,aby se usetrilo. Vyhodnotil si nekdo stav provoznich zamestnancu ,jak malo je… Číst vice »

Jiří Tulipán

Já si užil až až, raní, noční, odpolení,…. Musíte se naučit této situaci přizpůsobit, jinak vás to psychicky položí. Tak měl dotyčný napsat na rovinu, že není na takové stávání stavěný a jde jinam, kde bude mít normální pracovní dobu. Ale ne hned očerňovat zaměstnance. Však na tom není nic špatného, znám i lidi, kteří neměli rádi práci v kanceláři a teď dělají za větru a děště, říkají tomu dobrodružství a u piva vyprávějí celý večer zážitky.

K.S.

Nemyslím si že by na to nebyl pán stavěný, viděl jsem s ním i nějaký rozhovor v televizi, mimo jiné, pokud se dobře pamatuji, je i v aktivních zálohách, takže nemyslím že by byl problém z tohoto pohledu. Ale je dost dobře možné že je to po tak dlouhou dobu, nebo tak pravidelně či tak špatně pro něj rozvržené, že mu s tím došla trpělivost. Ještě si dovolím jednu poznámku k ekonomice, domnívám se že naše ekonomika trpí hypertrofií, podívejte se na demografický vývoj, tendence je pokles, něco řeší migrace, ale to je o ničem, není to řešení problému, v… Číst vice »

Dominik

Ale už nepíšete, že tento stav je způsoben, právě nedostatkem fírů, už z důvodů odchodu do důchodu, a pak i přechodu k někomu jinému, čímž vzniká začarovaný kruh, lidé odchází jinam pro zhoršení směn, což způsobuje další zhoršení směn.

Petr 766

Kde? Prosím o odkazy. Regiojet otevřeně přiznává i na základě stížností cestujících, že mu chybí stewardi, což se není čemu divit, když vidím někdy ten materiál, co cestuje, tak bych to na starosti mít nechtěl jako steward apod. A holt dneska moc VŠ pracovat nechce nebo nemusí, tak není moc kde brát a zase přeplácet je nějak vysoko nemá smysl, zase tak kvalifikovaná práce to není.

Kardaus

Ne, proc by s nimi vychazel nejaky clanek, kdyz nikoho nezajimaji.

Jiří Tulipán

Tak jen se ptám. Nevím jaký je umýsl autorů, jestli odedneška budou psát o každém, kdo dal výpověď, nebo jen o těch, kteří dali výpověď u ČD. Aby samozřejmě ČD vypadaly jako nejhorší zaměstnavatel v ČR. Myslím si, že není špatné jim přihrát další témata na články. Znám dosti lidí, kteří dali výpověď, takže by měli dost článků zajištěných.

Karel

Pane Sůro,děláte to dobře.Ne že by se mi všechno líbilo,ale jako celek….Není dne,abych se sem nepodíval.Nenechte se otrávit.

To

Mám obavy, že kdybyste se zeptal, kolik lidí tohoto nejslavnějšího zaměstnance ČD zná, zjistil byste, že skoro nikdo))) A pokud má zmíněný zaměstnanec tolik času trávit na stupidních sociálních sítích, tak ať si nestěžuje že nemá osobní volno… asi tak. Když někdo má čas psát denně hodiny kraviny na netu, tak ať si nestěžuje, že nemá volno.

coudy

Apoň se pak neokrádá o to volno… 😀

Petr 766

Tak vy máte toho času zjevně až moc, ono není moc rozdílu mezi sociální sítí a diskuzí pod články, že? 😀

coudy

A co tak světoborného udělal pro ČD než že po třech letech dal výpověd? Jednal s vedením ČD nebo jen psal na sociální síti?
Navrhoval jak by se to mělo zlepšit nebo jiné aktivity?

Jarda

Nejen u ČD se dávají výpovědi, ale také u PČR,učitelů,lékařů… Smyslem je, aby si zaměstnavatelé uvědomili, že je třeba zaměstnance motivovat a zlepšovat podmínky – ne naopak.
Navíc, když teda scházejí fírové, tak třeba omezit dopravní obslužnost=méně vlaků-prostě nejsou lidi a holt ti co zůstali,tak že by se s nimi nemělo mávat jak s hadrem na holi, a také aby se na MD taky někdo zamyslel – jak je to možné a třeba něco s tím začali dělat. ..Vždycky se začne něco dít, až je průser…bohužel.

To

A koho zajímá jeden strojvedoucí z několika stovek?

AAA

Jak je vidět z hejkání modroušků, zjevně dost lidí 🙂

Petr 766

Mě to třeba zaujalo.

Petr 766

Tak ho napište a nabídněte nějakému médiu. Ale obávám se, že pokud někdo změní práci tím, že přejde od Alberta do Lidlu nebo z jednoho kanclu do jiného, tak to tak zajímavé na čtení nebude.

Mara

Nevidím důvod psát o uklízečkach a hovnocucarirch 🙂

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO