Dopravci Lidé Železnice

U ČD končím, neměl bych už žádné osobní volno, říká známý strojvedoucí z twitteru

Michal Kopťár při řízení lokomotivy 363 v čele Západního expresu. Foto: Lukáš Pošepný
Michal Kopťár při řízení lokomotivy 363 v čele Západního expresu. Foto: Lukáš Pošepný

Michal Kopťár je v Česku bezkonkurenčně nejznámějším strojvedoucím. Díky jeho účtům na sociálních sítích ukazuje profesi z různých stran a snaží se o její popularizaci. Po třech letech u Českých drah ho ale čeká přestup. Včera oznámil, že u státního dopravce končí, protože podle něj nelze dál skloubit práci s osobním volnem.

Uvádíte, že nejde skloubit práci a osobní volno. Jak konkrétně?

Ano, odkazoval jsem tím na nový grafikon, který každoročně přichází v prosinci a přináší s sebou mnoho změn, které korespondují i s personálním zařazením strojvedoucích v turnusech, letmu (nepravidelné přidělování směn, pozn. redakce) nebo skladbě směn. Rád bych upozornil, že jde jen o můj pokorný pohled na celou budoucí problematiku, který nikomu nevnucuji a plyne pouze z vlastních potřeb, které mám. Nacházím se v současné době v turnuse, který se zmiňovaným příchodem grafikonem bude rapidně ponížen o délku volna, zhoršuje se skladba směn a posouvají se nástupy například na 0:52.  Máte-li takto složené směny, tak ve volném čase budete spíš dospávat nebo budete fungovat v lehce apatickém stavu, protože další den opět budete vstávat ve dvě hodiny ráno. Zkrátka budete neproduktivní a cirkadiánní rytmus bude rozhozen více, nežli je tomu dnes. V tomhle ohledu jsem si řekl, že nemohu od příštího roku pokračovat.

Nebylo jiné řešení?

Byla zde možnost jít logicky do letma, které je dnes již v takovém stavu, že není výjimkou mít i 14 nočních v měsíci, což už z podstaty věci je špatně, a čerpám z reálného podkladu. Poslední možností bylo se přestěhovat, protože se zdá, že na jiných pracovištích v rámci Českých drah, jsou výkony “lidštější”, alespoň co jsem měl možnost vidět, je-li to plošné, nemohu potvrdit. V zásadě platí, že všude je chleba o dvou kůrkách, Praha se mi v tomto ohledu zdá však absolutně mimo.

Jak dlouho jste výpověď zvažoval, co bylo posledním impulsem pro podání?

Výpověď jsem zvažoval poslední tři měsíce, ve kterých jsem se snažil neustále hledat cíle pro následující roky a směr, kterým se chci ubírat. Jak jsem již zmiňoval – stěhování nebo výpověď. Rozhodnutí se proto urodilo na pragmatických základech. A ačkoliv to u mé první odpovědi výše vyznělo očividně velmi negativně, u drah jsem za posledního půl roku zažíval opravdu krásné momenty, které mě vždy na nějaký čas dokázaly odtrhnout od toho odejít, ale pak se to stejně vrátilo, protože negativa převažují. Posledním impulzem byl návrh turnusů a směn pro nový grafikon.

Je důvodem i nedostatečné finanční ohodnocení?

Musím ještě jednou raději zopakovat, že se jedná čistě o můj pohled a tak jak to vnímám, nicméně co se aglomerace, kde žijeme, týče a ostatních povolání, která jsou taktéž velmi zodpovědná (policie, hasiči, učitelé, záchranáři), máme dobré ohodnocení ve srovnání s nimi, avšak i tak to není úplně ideální, důvodem však z výše uvedeného není.

Zkoušel jste nějak nadřízeným vysvětlit, že situace s počty přesčasů je neúnosná? Jaká byla z jejich strany reakce na výpověď?

Postupoval jsem v souladu s tím, co ze své pozice řadového strojvůdce mohu udělat. Své námitky, jako i ostatní, jsem adresoval našemu turnusovému důvěrníkovi, který je předložil na setkání s povolanými osobami, které mají sestavování v gesci. Setkání nicméně moc změn nepřineslo a proto se celá věc předává další instanci. Nicméně než se podaří na další úrovni něco změnit, bude zde již platný grafikon a bude se podle něho fungovat. Proces je to zdlouhavý a efekt minimální. Je to hrozná škoda, protože zmiňovaný důvěrník apeloval argumentem, že hrozí další odliv strojvůdců, který zde byl před několika lety, kdy ze stejných nebo podobných důvodů odešli strojvůdci ke konkurenci. Jeho slova však nikdo nebral na zřetel a odchody jsou zde. Asi nebudou tak masivní, uvidíme.

Přemlouvali vás nějak?

Ne. Možná i proto, že jsem deklaroval, že mé a rozhodnutí kolegy, co přišel taky přinést výpověď ve stejnou dobu, je neměnné. Poslechl jsem si akorát důsledky mého rozhodnutí, kdy nebudu mít právo dostat plánované odměny. Což beru sportovně, proč bych je taky dostával, přece jsem tu celý rok nepracoval a nedělal přesčasy. Vem to čert, ale tím se potvrdilo mé rozhodnutí a politika společnosti vůči lidem, kteří tvoří její základ.

Byl jste v odborech?

Členem odborové organizace jsem byl a stále ještě jsem dokud mi neuplyne výpovědní lhůta. Bohužel však jen z důvodu pojištění odpovědnosti, protože jiný benefit, který bych citelně vnímal, mi to nepřináší. Budu za to pravděpodobně pranýřován, ale postoj a schopnosti odborů třeba při vyjednávání podmínek kolektivní smlouvy mi přijde nešťastné. Možná je to můj chybný úsudek, beru. Reálně však srovnávám schopnosti těchto organizací s Dopravním podnikem hl.města Prahy, kde taktéž funguji a tam je jejich práce nesrovnatelná s tím, co je tady na železnici, proto jsem v tomhle ohledu skeptický. Rád bych se však pletl, opravdu.

Víte o dalších strojvedoucích, kteří dávají výpověď?

Ano, vím o několika, kteří již výpověď podali již za měsíc říjen. Nespokojenost je enormní a ostatní dopravci nabízejí si troufám říct lepší nebo srovnatelné podmínky.

Budete muset ČD za předčasný odchod platit něco za výcvik nebo můžete jít bez doplatku čehokoliv?

Národní dopravce do mého výcviku investoval nemalé peníze. Proto jsem se mu zavázal na pět let. Zmíněnou dobu díky okolnostem nesplním, zbylá část tak bude delegována na mého nového zaměstnavatele, který se zavázal, že jí uhradí, protože mu to i tak přinese benefity v podobě hotového strojvůdce.

V minulosti jste chvíli přerušil působení na twitteru i kvůli kolegům. Změnilo se nějak vnímání vašeho účtu mezi kolegy, případně nadřízenými?

Nevím, zda-li se změnilo plošně, nicméně mám však pocit, že někteří možná pochopili, že nešlo o můj osobní profit, ale o zviditelnění naší profese jako takové, což zpětně mohu s čistým svědomím říct, se podařilo. Žádná jiná PR akce neměla takový dosah, aby zviditelnila něčí povolání, ani současná oficiální náborová kampaň. Možná i opadla fáma, kdy si mnoho lidí myslelo, že do mého vystupování v mediích jsou nějakým způsobem zaháčkovány dráhy. Opak byl však pravdou. Mé vystoupení na konferencích bylo vždy čistě na bázi oslovení pořadatele a tak to bylo i v jiných oblastech. Paradoxně až tam jsem se zpětně dozvěděl, že mojí práci vedení sledovalo a kvitovalo jí, avšak žádnou zpětnou vazbu jsem nikdy nedostal. Můj budoucí zaměstnavatel mi naznačil, že by chtěl v tomto ohledu spolupracovat a využít tak potenciál, který v tomhle ohledu mám. Což je v pořadí druhý benefit, který může v tomto konkrétním případě dostat. Dráhy o to nestály.

Máte už představu, kam půjdete?

Nabídky mám i mimo železniční sektor, strojvůdcem však chci zůstat i nadále, proto si velmi vážím nabídky společnosti RegioJet, kterou jsem s pokorou přijal.

167 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Pan kolega si moc nepolepší, resp. vůbec – stačí se podívat na idnes kde je video – pohled z Vectronu z Košic do Prahy – v Olomouci jsem neviděl střídání strojvedoucích, takže ten jede v kuse 7 hodin jako otrok …. ps: dráhu strojvedoucího jsem ukončil v r. 1993 a udělal jsem dobře.

  • Dělal jsem strojvedoucího 40 let a zažil jsem na vlastní kůži pracovní podmínky jak u ČD, tak u soukromého dopravce. Od ČD jsem odešel jenom proto, že soukromý dopravce převzal provozování na trati na které jsem jezdil. Můžu tedy srovnávat.
    U ČD:
    norma pracovní doby 36 hodin týdně,
    dodržování Zákoníku práce a turnusového řádu včetně všech příplatků,
    turnusy jsme si dělali sami a zaměstnavatel je, pokud splňovaly zákonné podmínky vždy akceptoval,
    veškeré sociální zázemí(šatny, umývárny, odpočívárny, nocležny),
    všechny opravy včetně provozního ošetření a čištění a úklidu na vozidlech prováděla správkárna,
    5 týdnů dovolené,
    každý rok rekondiční rehabilitace,
    U soukromého dopravce:
    norma pracovní doby 200 hodin měsíčně,
    nižší měsíční platy bez jakýchkoliv příplatků,
    bez jakéhokoliv sociálního zázemí,
    směny byly přidělovány podle toho, jak jste byl u vedoucího oblíben či neoblíben(neměl jsem např. 3 měsíce volný víkend),
    4 týdny dovolené,
    když jsem byl nemocen nebo si vzal dovolenou, tak jsem „dlužil“ hodiny, které jsem musel dodatečně odpracovat, protože se počítalo jen 40 hodin týdně,
    opravy, provozní ošetření a čištění vozidel musel provádět strojvedoucí,
    strojvedoucí musel provádět i úklid vozů.

  • Paráda. Konečně někdo, kdo má kuráž a odvahu. Za mě palec nahoru. Lidi nejsou otroci a ti, co před tím zavírají oči a nic nedělají by se měli stydět, odboráři především. Jdětě do háje, vy zasloužilí pracovníci, podržtašky a jim podobní vyžírkové.

  • Byla tu diskuze, proc zavest vicejazycnou komunikaci v AJ nebo v jinem jazyce u strojvedoucich. Doporucuji se podivat napr. na vlak ICE28.

    Pokud ctu spravne IDOS, tento vlak z Vidne (AT) do Frankfurtu nad Mohanem (DE) provozuje cely OeBB – od zacatku do konce – misto v CR/SR/HU obvykleho meneni vlakovych cet, strojvedoucich a z toho vyplyvajiciho cekani na hranicich a organizacnich problemu. Obdobne take Os 62 (MAV) nebo rj 167 (SBB).

    Vzdy je treba nejak smeny zorganizovat, to je prakticky zaklad rizeni lidskych zdroju :).

    Ale kdyz jede delsi cas jedna spolecnost, ma delsi hodinove i kilometrove vykon a je v tom i vetsi potencial. A budte si jisti, ze treba ceske vlakove cety na EC jsou daleko lepsi, nez treba madarske. Lepsi jazykova vybavenost, komunikace (i 3 jazyky, coz v HU neni bezne), prozakaznicky pristup, …Takze mozna jsou CD samy proti sobe, kdyz nechteji takto expandovat a napr. prevzit celou linku nekam. Nebo chteji? Namet na clanek.

    • Omyl. Vídeňák z mašiny spadne v Passau a v Norimberku se čety prostřídají ještě minimálně jednou..

    • To by se jako český průvodčí měl učit maďarské předpisy a mít jazykové zkoušky z maďarštiny ? No pěkně děkuju 😀

      Őrült vagy?

  • Rád bych vám některým připomněl, že být strojvedoucím je práce. Práce by nás pokud možno měla bavit, ale děláme ji především kvůli obživě. Ne kvůli sebeobětování za každou cenu. Některé firmy, a nebudu konkrétně jmenovat ČD, si asi myslí, že pouhá „prestiž povolání“ zaměstnancům stačí… I strojvedoucí má právo mít život mimo zaměstnání, volný čas a odpočinek. To sice nebude stejné jako u jiných profesí, ale to na podstatě nic nemění. Michal Kopťár asi dostal nabídku s lepšími podmínky než má u ČD, otázka je zda to tak bude stále, ale o svém životě rozhoduje sám. Respektujte to prosím.
    PS: Na slovo „srdcař“ začínám být alergický. V téhle diskusi to má spíš význam „otrok“.

  • Možná si p.Kopťár mohl odpustit tento teatrální způsob odchodu od ČD. Když se mu nelíbil systém, jehož byl součástí, mohl získat podporu svých kolegů a pokusit se jej změnit. Takhle to spíš vyznívá, že chtěl pro sebe získat určitý prospěch, čehož nedosáhnul a tudíž má nyní potřebu si na rozloučenou plivnout. I když se vyjadřuje poměrně umírněně, poselství je jasné. Když ne já, tak nikdo.
    Taky jsem nebyl spokojený se stavem, který u ČD panoval, proto jsem taktéž změnil dres, ale existuje mnoho zůstavších spolupracovníků, kterým tento stav naprosto vyhovuje. Je otázkou času, jak dlouho to ještě vydrží, ale věřím že liberalizace drážní dopravy spolu s jednotným tarifem je ta správná cesta. A národní dopravce snad v budoucnu bude zastávat s hrstkou strojvedoucích pouze roli zajišťovatele základní dopravní obslužnosti.

  • Je mi smutno, když tady čtu ty zapšklé komentáře… je mu 30, tak je fracek… po 3 letech se dostal na expresy, přitom by měl jezdit sotva lokálky a být za to vděčný… po 3 letech jezdí v turnusu a nelíbí se mu to… není dostatečný „srdcař“… je to frajírek, kterému jde jen o sebeprezentaci… je namyšlený… je to uplakánek…
    Tak pánové (dámy se tu v diskusi vyskytují zřídka), já si myslím, že je to naprosto normální chlap, který má ve svém věku zdravé sebevědomí a nechce sebou nechat vláčet v brázdě. A takových v jeho věku je čím dál víc. Je to asi tím, že nezažili léta, kdy každý musel držet hu.u a krok. Prostě se s takovými podmínkami, kdy někdo rozhoduje za ně a bez ohledu na ně nechtějí smířit. Nechtějí se ani smířit s tím, že odbory jsou zpravidla bezzubé… plno slov, skutky nula… hlavně, aby odboroví předáci byli v klidu a nerozlili si to u nadřízených… Prostě třicátník od odborů neučekává kolekci před vánoci, Mikuláškou besídku, pytlík sladkostí pro děti ke dni dětí a pro ženy karafiát k 8. březnu. Očekává, že se budou pokoušet zlepšovat pracovní podmínky… budou přicházet s reálnými nápady atd. Doba je prostě jiná. Je jiná v celé společnosti a i velké instituce, které nějak setrvačně fungovaly desítky let, na to budou muset přijít. A jestli nepřijdou, tak dřív nebo později skončí, protože jim ti lidé, kteří by ty společnosti mohli pozvednout, prostě utečou.
    Nemyslím si, že nutným předpokladem proto, aby člověk dělal strojvedoucího nebo cokoliv jiného na dráze, je být srdcařem, podřídit dráze celý život, být železničářem nejlépe už 3. generace v rodině… Vůbec. Je to prostě práce. Každá práce musí člověka bavit, ale na druhou stranu, žádná práce by neměla člověka nutit, i kdyby jí měl jakkoliv rád, aby se kvůli ní musel ponižovat sám před sebou. Takže když to u jednoho dopravce nejde, tak půjde k jinému a nebo půjde dělat něco úplně jiného. Je to logické, je to normální a bude to doufám čím dál tím běžnější. A pokud jde o jeho formu sebeprezentace… myslím, že by mu měl zaměstnavatel děkovat, že se snaží představit na sociálních sítích svou práci běžným lidem a to stravitelnou formou, s vtipem, s nadhledem. Je to 100x lepší než většina produktů tiskových oddělení a PR agentur a narozdíl od tiskových oddělění a PR agentur, je to úplně zadarmo. A ano, sociální sítě prostě k dnešní době patří.
    Fakt bych některým lidem doporučoval občas vylézt z ulity. Původně jsem chtěl napsat: „občas svléknout modrou uniformu“, ale to by se někteří urazili, tak to nenapíšu.

    • Ono velice záleží na tom, jak se kdo „prodává“ – je-li to ve své podstatě soustavný „prudič“, tak obvykle nemůže dosáhnout toho, čeho by chtěl, i kdyby to bylo sebe ideálnější pro všechny: to, že někdo „se snaží představit na sociálních sítích svou práci běžným lidem a to stravitelnou formou, s vtipem, s nadhledem“, ještě vůbec neznamená, že umí slušně jednat v osobním styku – a zejména ve styku se svými nadřízenými, od nichž pak těžko může očekávat vstřícnost.

      • Otázka je také, jak se k němu chová druhá strana, což tedy nevíme asi ani jeden, kdy se mu může za ten „exhibicionismus“ někdo ze šéfů mstít. Situace může být složitější a rozházené směny by mohly být jen poslední kapka či záminka kryjící jiné důvody.

    • Být všichni strojvedoucí svobodní třicátníci bez rodiny tak by si mohli odbory dupnout, ale za situace že dost z nich má rodinu a nad 50 jste pro soukromníky „vyhořelé palivo“ tak vám zaměstnavatel s klidem odpoví tak si klidně stávkujte, protože dobře ví že ze 100 fírů bude opravdu stávkovat tak 5 max 10 protože ostatní se o práci bojí, a zkuste manželce na mateřské říct že příští měsíc nebude na plenky nebo na sunar. Pro ty kteří tvrdí že odbory nic nevyjednali bych doporučil vzpomenout na rok kdy nebyla podepsaná kolektivní smlouva (nepodepsala ji FS, všechny ostatní odbory ano) a makalo se jen podle zákoníku práce (jen u mne to bylo cca 2500 Kč měsíční mínus a nechtějte slyšet co jsem musel doma poslouchat, a to jsem jako vlakvedoucí v tom byl nevinně).

  • Kdysi jsem slyšel krásnou definici proč jsou české drážní předpisy tak tlusté, prý je to proto že musí popsat každou situaci která může v provozu nastat aby nebyl umožněn dvojí výklad, a proto české drážní předpisy řeší i pád meteoritu na Českou Třebovou.

    • Je, rád se předvádí a ukazuje 🙂
      Proto taky nebyl oblíbený u starousedlíků a pomlouval je v rozhovorech pro média.

  • Panu Kopťárovi o profesi strojvedoucího nikdy opravdu nesli, vždy mu šlo jen u honění ega.
    Stačí se podívat na starší články, kde říká jak to byl jeho sen, měli to v rodině… To by pak musel vědět jak to chodí.
    Divím se, kolik lidí mu to baští. Jediný důvod, proč jde k RJ je ten, že na rozdíl od ČD di budou tuto mediální celebritu cpát všude možné aby byla na očích. To ČD nedělali a přesně toto je motivace pana Kopťára.
    Alespoň již konečně tohle ucho co všechno ví nejlépe přestane navrhovat na kolegy co jezdí celý život.
    Namachrovanej blbeček… přeji ať se vám honí ego v RJ lépe než u ČD.

    • Závist? Jo taky občas ten pocit mám, ale většinou z toho pak mám výčitky.

      No nevím, když jsem s ním viděl naposledy rozhovor ČT24, tak tam o tom že strojvůdcování mají v rodině nemluvil, kladný vztah k dráze možná, ale to neznamená že ví jak to chodí u strojvůdců.

      • Říkal to v jednom rozhovoru, snad pro rozhlas (teď nevím, vychází s ním rozhovor někde každý týden, těžko se to pamatuje).
        Pak je smutné, že se tak prezentuje, když neví jak to na dráze chodí…
        Je smutné, že pan Kopťár (jestli to nejste náhodou vy) vždy vše svádí na závist…

  • U ČD končím, jdu ke konkurenci – tam budu dělat šestnáctky 5 dnů v týdnu. Sice to bude za nižší mzdu, ale zase budu dělat víc hodin.

  • Kolegové vlakvedoucí se shodují, že chlapeček je namyšlený ve stylu „já jsem fíra a kdo je víc“. Tímto komplexem většinou trpí padesátníci. Tak bude uplakánek brečet u RegioJetu no…

  • Dominik 20:47
    Hmm, budu se po tom muset podívat.

    Ne, zákony je třeba jednou za pár desítek let přehodnotit, zda není pro množství novel lepší napsat nový, nebo jestli náhodou nepominuly staré skutečnosti, nevznikly nové, nebo zda se nejedná o přestárlý zákon někde z první republiky a pod. Nedělám si iluze o tom že by to byl nějaký nový zákon, spíš bych to viděl na první republiku/poválečné období, nebo minimálně tuto část, nicméně v době sjednocené Evropy, otevírání hranic atd. by bylo pro železnice lepší pokud by se našla cesta jak jazykové překážky odstraňovat.

    Co se týče předpisu, tak je otázka, jestli opravdu musí řešit všechno co řeší a jestli s nenajde způsob jak jej zjednodušit, nebo možná by se konečně měly na SŽDC pohnout a dát síť do takového stavu že bude možné předpis zjednodušit. Něco co má skoro 400 stran je na pováženou, ukazuje to na možnost toho že daná norma je překombinovaná se všemi důsledky takové překombinovanosti.

    • Zákon o drahách (266/94) je z roku 94, navíc má za ty roky různé novelizace. Takže vcelku nový zákon a z té doby je požadavek na český jazyk rozumný (tolerována slovenština, tak jako na Slovensku čeština), a neměnil bych ho. Doba sjednocené Evropy však neznamená boření našich zákonů , stále je u nás úředním jazykem Český jazyk a to je hlavní. Jenže to odstraňování jazykových bariér nesmí uškodit nám, což v případně povinné angličtiny (např.) uškodí.
      Co se týče předpisu (konkrétně D1), tak i kdyby dané návěstidlo existovalo už jen jedno, tak tam být musí. A ono kolikrát lépe, když tam je třeba daná situace důkladně popsána, jelikož pak by se dotyčný mohl hájit, že v předpisu to nebylo.

      • Pokud ten zákon jenom novelizujete, bude z toho dříve či později slepenina, neskutečná, takže je třeba udělat ten zákon znovu, je otázka, jestli to má být dvě, nebo deset novel, nebo kolik těch paragrafů se má změnit, ale v určitý moment dosáhnete toho že je vhodné jej změnit. Sjednocená Evropa, pravda, neznamená opuštění národních zákonů, ale národní zákony nemají zbytečně klást překážky volnému pohybu zboží (mmch jedné ze čtyř základních ekonomických svobod EU), což tato opatření znamenají, respektive výrazně posouvají přepravy na silnice, které jazykovou bariérou netrpí. A s dovolením cizí jazyky nejsou problém, je možné je učit dost kvalitně a tak že se na B1/2 dostane značná část obyvatelstva, ale právě v té výuce je u nás snad až záměrně oblast cizích jazyků zmrvená. Ale to vlastně celá školská antikoncepce.

        Ne, pokud máte návěstidel už zanedbatelné procento, jedná se o neperspektivní systém, tak je naopak třeba je urychleně nahradit modernějšími, nebo, byť za cenu dočasného zhoršení stavu, je zrušit a následně daný předpis aktualizovat jejich vypuštěním a tím dosáhnout zjednodušení, jinak budete tahat třeba mechaniky ještě dalších sto roků. Pokud nebudete systém aktualizovat, zbude z toho takový moloch že se s ním nepohnete, předpisy musí být co nejjasnější a co nejjednodušší, ne aby trumfovaly vyhlášku EU o zelí z onoho vtipu.

        Když už tam je člověk, tak by se mu nemělo naprosto všechno jak malému děcku rozepisovat, tady to byrokratizování a psaní detailních návodů je podle mne patologický jev ve společnostech kde nějakou dobu vládla totalita, je to prostě snaha z lidí dělat s dovolením blbce a absolutně jim nevěřit. Problém je že tento přístup má zpětnou odezvu v lidech, kteří se zase podle toho zařídí s tím že je zbytečné myslet, když to někdo dal do předpisů. To už je rovnou lepší nasadit autonomní systémy, kterým se tedy stále dráha vehementně brání přestože na silnicích se s nimi vesele experimentuje, čímž padají veškeré problémy s jazyky a návěstmi a dalšími záležitostmi. A ono by to asi bylo nakonec nejlepší i z pohledu dopravců a zákazníků, počet možných tras by se výrazně zvýšil, protože stroj jaksi není omezen tím čím člověk.

        • Pokud změníte (vyškrtnete) jeden paragraf, tak je zbytečné dělat celý nový zákon.
          Jazyk není zas takove omezení pohybu, a opravdu mi přijde absurdní stěžovat podmínky, když je málo fírů a naopak to nezaručí, že fíra bude dobrý, jelikož kluk, který bude dobrý bude vyřazen, jelikož se vyřadí učni. A jako hlavní nesmysl vidím, že Čech s Čechem bych se měl bavit cizím jazykem. Nebo bude povolena Čeština a cizí jazyk? To zas hrozí vznik kolizních situací. Navíc úroveň B1 rozhodně není postačující na dráze, kde hlášení musí být přesná a jasná.
          Co se týče silnice, tam bych byl pro, aby tranzitní přeprava byla nakázána po kolejích.
          Tedy jde i částečně o ochranu SŽDC, nebýt tam nějaká část, tak se najde nějaký vychytralec, který by se v případě MU hájil, že to tam nebylo.
          Jenže když to není v předpisu, tak to neexistuje, takže zhoršovat situaci rozhodně nelze, nebojím se říci, že u nás se improvizuje i ve chvílích, které by v cizině znamenali zastavení dopravy.
          Opravdu mě překvapuje, jak chceme lámat naše předpisy a zákony, které jsou jinak přísné, jen proto, abychom vyhověli soukromníkům, EU,…

          • Pánové, ohledně jazyka řešíte nesmysly. V letecké dopravě už dlouho funguje kombinace angličtiny a češtiny a problémy nejsou.

            • Jenže piloti jí musí umět, kdežto fíra ne, a vzhledem k tomu, že je fíru málo a angličtinu umět nemusí, tak při jejím povinném zavedení to v prvé řadě povede k poklesu strojvedoucích a vyřazení učňů, což je zbytečné, když většina dopravy se provádí vnitrostátně, takže povinný jazyk je zbytečný a co kolega navrhoval úroveň B1, tak ta je málo.

          • Ano, změna jednoho paragrafu, nebo nějaké sazby v zákoně, to vem čert, to se přežije, ale pokud budete aktualizovat hodně, tak dříve či později tam bude chaos, bohužel zmetkovitost je už mnohdy při psaní nového zákona, například zákon o GDPR by měl být okamžitě aktualizován, protože například je ve větě …použije se článků a až f, napsané použije se článků a a f.

            Pokud se tam podíváte, tak někde ve vláknu jsem pal o bilingvních tiskopisech a pod. A naopak, pokud má obor jasně danou terminologii a způsob komunikace, tak pro dorozumění by nemělo být třeba tak vysoké úrovně jako když mluvíte normálně s lidmi. A samozřejmě ta opatření musí být zavedena recipročně. Takže jestliže se udělá nějaká mezinárodní dohoda, tak bych v tom problém neviděl, pokud někdo chtít jezdit mezinárodní provoz, pokud jiná norma bude stanovovat měkčí podmínky (CZ-SK, DE-AT-CH,…) pak nechť je užita ta, tak si k tomu udělá zkoušku z jazyka, jestli si místo ní udělá zkoušku v daném národním jazyce, třeba protože je mu němčina či polština bližší než dohodnutý mezinárodní jazyk, to je jeho věc. Ten univerzální jazyk může být cokoliv, Němčina, Angličtina, Francouzština, a nebo třeba i Čeština, když na to dojde. Nebo Esperanto, Ruština, co já vím.

            • Bilingvní tiskopisy, to bude super až se rozkaz dlouhý kilometr bude tisknout 2krát.
              V případě možnosti národních jazyků je zbytečné tvořit jeden univerzální, jestliže tedy z toho strojvedoucí vyjmeme, protože nebudou jezdit mezinárodní dopravu, tak se pro ně nic nezmění, ale výpravčí budou biti, kvůli jednomu strojvedoucímu za rok, budou muset umět angličtinu (třeba, nebo jazyk dle dohody), držel bych se tedy zásady, že máme nějaký úřední jazyk a ten je zde důležitý. Protože to nebudou jenom tiskopisy, rozkazy, ale přeložit všechny předpisy, a že těch specifik máme. Chceš zde jezdit, tak si uděláš zkoušku z jazyka a předpisů. Stejně jeden strojvedoucí může jet max 13 hodina pak 8 hodin přerušení, takže aby mohl jet jeden přes celou Evropu, tak by ho museli odklánět ve stanicích, aby to mohl odstavit a vzhledem k síle nákladní dopravy, je kolikrát na koridoru problém něco odstavit, navíc na tak dlouho.

              Zase se někomu snažíme lézt zbytečně do zadku.

              • No tak jim do počítače přihodí zatržítko jestli chtějí česky, nebo mezinárodně.

                Co se týká těch výpravčích, tak se prosím zase podívejte že nemluvím o všech. Jinými slovy asi takto: „Chceš sloužit na koridoru/trati s možným mezinárodním provozem? Dobře, ale ještě je třeba tenhle jazyk.“

                13 hodin je hodně dlouhá doba, na druhou stranu tu máme třeba na Moravě 200km mezi hraničními body a to je tak na 2-3 hodiny, to ten vlak dotáhnete v pohodě někde z Katovic až třeba do Vídně, nebo dál. Pokud by se dopravci mohlo vyplatit aby vlak nestavěl na dlouho, tak je tu pořád možnost to řešit těpluškami. Ale i bez nich by to vedlo k optimalizaci rozložení personálu. Udělejte si kolem Prahy časovou čáru 4, 6 a 10h, náhradní lidi můžete mít až tam, ne abyste je musel měnit v Děčíně a Břeclavi. Byť toto je už vzdálenost na kterou to smysl mít může. Ale zrovna u ferdinandky, či eventuálních tratí v pohraničí, takové opatření může mít obrovský smysl a zlepšit podstatně využitelnost dráhy. Stejně jako by mělo kdybychom dokopali Poláky k zrušení úvrati v Glucholazech (en .mapy. cz/s/3bhXq) a samozřejmě dostali i trojúhelník do Krnova.

                Že jsou problémy s kapacitou koridorů vím, ale to je spíš o tom že je třeba je přehodnotit a místo redukcí stanic některé výrazněji rozšířit, ale to je snad problém kapacity celé naší sítě, kdy potřebujeme hlavně novou trať s nízkým sklonem směrem od Moravy, 3.-4. kolej z Třebové do Chocně, nebo alespoň Ústí a pak drát a trojúhelník v Letohradu. Ten kus za Tišnovem je moc prudký a postrky jsou dočasné řešení.

        • Silnice jazykovou barierou netrpi ? Nedavno jsem videl nejakyho madara, jak se snazil bavit s policii a to bylo rozhazovani rukama na vsechny strany. 😀 Na silnicich se jazykova bariera jen tolik neprojevuje, protoze tam je minimalni potreba komunikace… vetsina projizdejicich ridicu totiz na nasem uzemi nemusi promluvit ani slovo. 😛 Ale jinak mame jeden uredni jazyk a na tom bych nic nemenil. Pokud je to turista, tak se to nejak prezije, ale pokud se tu ma zivit profesionalne, tak at se jazyk nauci. Nevim proc nekomu lezt stale do zadele, kdyz nasincum se v cizine taky nikdo neprizpusobuje. 😉

          • Maďaři jsou kapitola sama o sobě :D. Otázka ještě co policie, mám bývalého spolužáka co se k nim dal, v původním oboru práce nebylo, a prý mu neustále jeho kolegové vyvolávají aby šel tlumočit, takže problém mohl být na obou stranách,ale to je ne o tom že by lidé nebyli schopní se jazyky učit, ale o obecné úrovni jazykového vzdělávání. I kdyby jim nakrásně ministerstvo platilo týdně hodinu a dávalo jim to jako normální čas v práci, tak pokud pojedete tím jak se většinou jede na školách, tak se nic nenaučí.

            Na gymnáziu jsem měl učitelku angličtiny, která ten jazyk neuměla učit, první čtyři roky jsem s tím bojoval, pak se nám v kvintě změnil dvakrát učitel (učitelka přes léto otěhotněla a šla někdy v pololetí na mateřskou), takže jsme skončili se super učitelem, který člověka zvládl za rok a půl dostat do takového stavu že nebyl problém s výslovností, složitými časy a dalšími věcmi. Podobně NJ/RJ, u nás se skrz partnerství s Goethe Institutem začínalo s němčinou někdy v tercii (no a aby se neřeklo tak se mohla vybrat i Francouzština), učitelka nic moc, nudný, špatný, přístup, takže asi třetina třídy jsme zrevoltovali (což znamenalo že se 3 týdny nedal dodělat definitivní rozvrh) a dožadovali se splnění slova nám daného tehdy tři roky dříve ředitelem a vymohli si možnost začít ruštinu spolu s těmi co nastoupili na čtyřleté. Učitelka super s osobitým stylem a nebyl problém.

            Co třeba dělám já když nastane situace že je třeba něco řešit s cizinci tak prvně anglicky, pak rusky a když už je hodně zoufalá situace tak to zkusím příšernou němčinou, úplně v nejhorším ruky-nohy, ale už při té němčině to smrdívá tím že je na dané místo odvedu, nebo že za ně raději ten nákup vybavím.

            Ale vím že problém s jazyky má i zákaznický personál ČD, loni, když se jezdilo z Brna Dolního, tam byla paní, velmi ochotná, ale neuměla anglicky ani slovo, ani německy asi, nebo to nezkusila, takže to končívalo že jsem si při čekání na vlak celkem pravidelně zapřekládal.

            To není o lezení do zadele, viz nahoře, ale o to aby se zbytečně situace nekomplikovala.

            • Víte co je zajímavé, Čech když přijede do ciziny a neumí alespoň angličtinu, tak je buran, který se nechce přizpůsobit (to ještě chápu, jedu někam, tak je nebudu nutit po našem), ale když cizinec přijede k nám a Čech neumí angličtinu, tak je zase buran, který vše komplikuje. Neříkám, na informacích by angličtinu umět dotyčný v nějaké základní verzi umět mohl, aby podal, alespoň základní informace.
              Ale podřizovat naše zákony a předpisy cizincům už lezení do zadku je, stačí, že se ustupuje soukromníkům.

              • Podřizování by to bylo, kdybychom tu unilaterálně rozhodli třeba o rovnoprávnosti Češtiny a Němčiny na železnici, aniž by stejný krok vykonaly německy mluvící země kolem, to by bylo špatné, ale udělat dohodu o mezinárodním provozu po hlavních tratích ve stanoveném mezinárodním jazyce by podle mého názoru lezení do zadku nebylo. Berte to takto, ta dohoda by umožnila provoz jak cizích vlaků u nás, tak našich v cizině, aniž by to představovalo personální problémy.

                Co se týče Čechů, Cizinců a angličtiny, nebo dejme tomu ruštiny, tak to je asi to samé jako fusekle v sandálech, je to náš pitomý mem někdy z 90., který si furt taháme a bičujeme se jím. To je horší než faktický stav jazykové vybavenosti, nebo vkusu. A mimochodem fusekle v sandálech byl nedávno módní hit v Miláně, ovšem řádně vzorované, ne nudné jednobarevné. To stejné třeba boty návštěv na chodbě a pod. Viděl jsem to tak u jednoho bytu z deseti a boty nechat na chodbě po mě vyžadoval kdysi jenom jeden známý, což možná bylo ale umělohmotnou palubkou v předsíni.

                Když se na hodně těch „typicky českých“ věcí podíváte, tak zjistíte že to skoro nikdo nedělá, nebo nedělal. Občas si sjíždím videa od cizinců delší dobu žijících v ČR, nikdo z nich nezmiňuje většinou ani polovičku toho co se píše na českých stránkách pro cizince.

                Jinak co si myslím já je že každý člověk by měl umět krom svého jazyka ještě alespoň základy jednoho cizího, jasně bude to podle toho jaký člověk je, co plánuje v životě, jestli si vybere angličtinu, francouzštinu, ruštinu, nebo jazyk národa žijícího v sousední dědině za čárou, ale rezignace na to je podle mne hloupost a buranství je až když z toho dělá ctnost, eventuálně pokud arogantně nadáváte někomu kdo neumí slovo česky a vy jste se učil X jazyků (ale to je jiný příběh z jednoho vlaku kde jsem překládal jedné slečně) protože jste chtěl.

                Co ale za lezení do zadele považuji v jazykové otázce je vystupování našich politiků v EP a proslovy v angličtině, od toho tam jsou tlumočníci. Ano, ať ten jazyk umí a dobře, ať se pak někde na recepci spolu tak baví, ale pronášet v něm projevy není dobré.

  • Pokud jezdite na ZDO. Nemáte moc na vybranou.Končíte ve 2hodiny ráno v nějaké díře,pak 3 hodiny na nocležně.Tak je jasné ze vám ty hodiny nenabíhají.Samé přerušení!Jř.si zadává kraj či stát.Jak si s tím poradí tvůrce turnusů je jeho věc.Je to velice těžké.Ne jako u soukromníků.Ti si tvoří svůj oběh a nejsou omezováni požadavky objednatele.Tím pádem nabízejí lepší turnus.U soukromých společností se ledasco zamete.U dráhy by to jen tak neprošlo.Ale chápu že rodina a čas jsou důležité.Jen jsem zvědavý jak to bude dělat Regiojet až bude jezdit v ZDO.Tož hodně zdaru!😁

  • Holt,je to těžké,strojvedoucí to má na železnici nejtěžší,o tom není sporu…..I když všude „chleba o dvou kůrkách“.Domnívám se,že „svištět“ v noci s rychlíkem RJ nebo u ČD,vyjde asi nastejno…….,odpovědnost obrovská.Je to obětování se za vlast a fírové by měli být lépe finančně ohodnoceni,když už nic jiného……

  • Dělám strojvedoucího 30 let a co píše tento kolega je k rozvracení.Po 3 letech v turnusu? To hned půjdu do Prahy.Musel vědět,že jde pracovat na dráhu,tak počítat s nočním.Nikdo ho nepřinutí dělat přesčas,když nechce.14 nočních za měsíc,porušuje turnusový řád.Ani teoreticky to nemůže vycházet.Z noci na noc se nesmí.Potom jednou za týden 36 hodin volna a jednou za 14 dní 48 hodin volna.Takže kecá a dělá si slávu.

    • Hned se k vám nechám přeložit. Kde že to je ten ráj, kde se vše strikně dodržuje a když nevezmu přesčas, tak se na mě strojmistr jenom usměje ?
      Jinak z vašeho příspěvku cítím závist. Že jste vy byl 20 let letmo a přistoupil tím na podmínky „soudruhů“, je čistě jenom vaše volba.

      • V Brně .Rádi tě uvidíme.Žádnou závist nemám.Jen ten namachrovanej fracek si plete počítačovou hru s ježděním s vlakem.Zná jen počítač a návštěvy tetovacích salónů.

  • Musím se usmát nad tím, že kvůli přesčasům neměl skoro žádné volno.
    Ty přesčasy dělat nemusel. Jakmile jako leťák měl normu hodin na měsíc, nikdo ho nemohl do přesčasů nutit.
    Ledaže by si o ně sám řekl. Pak ale proč brečet nad tím, že neměl volno.
    Podnik přesčas může nařídit , ale pouze za stanovených podmínek Zákoníkem práce a Kolektivní smlouvou.
    Jezdím již 30 let a ještě jsem se s tím nesetkal.
    Jo a pro PetrR: ty jsi zřejmě na to kafe RJ ujetej.
    Zkus si dát kafe někde v kavárně , kde ti barista udělá pravou kávu a pochopíš co je káva.
    To kafe od žlutýho je to poslední o čem bych přemýšlel.
    Bohužel ty myslíš jinak…

    • Samozřejmě, že do přesčasů, Tě nikdo nutit nemůže, pouze v přesně stanovených případech v Zákoníku Práce, ALE (záměrně velké) je to o MEZILIDSKÝCH vztazích, takže se lehce můžeš dostat do situace, kdy naopak podle stejného Zákoníku Práce například dovolenou určuje prioritně zaměstnavatel. Pak musíš sám zvolit, zda přesčas uděláš a pak Ti zaměstnavatel prostřednictvím komandující osoby vyjde vstříc k Tvému plánu dovolené, nebo neuděláš a pak Ti nebude například vyhověno při schvalování návrhu na dovolenou.

      O přesčasech se diskutuje neustále. Zaměstnavatelé je započítavají do statistiky mezd a pak se chlubí výškou mezd a jejich meziročních nárůstech, čímž jsou ale tato data velmi zkreslená a zavádějící. Odborové centrály občas mají snahu 🙂 vzburcovat kolektiv k bojkotu práce přesčas, poslední výzva FS však dopadla naprostým fiaskem. A on je rozdíl, když přinesete domů 27, nebo 34 tKč a nezmiňuji i možnost si vybrat směny na přesčas které tomu, či onomu lépe vyhovují.

      Problém spatřuji nikoliv v práci přesčas, ale v mentalitě (chválihodné, ale v danou chvíli kontraproduktivní), kdy se prostě zaměstnanci snaží udržet podnik při životě za každou cenu, ikdyž vidí, že vrchnosti je to fuk. Retenční píseň sice zní malebně, ale za ty kvanta přesčasu dostat v rozpočtu odměnu 830 Kč/měsíčně?

      Takto situaci vidím, už ale potřebuji brýle 🙁

    • V jednom svém příspěvku uvedl…
      „To když vám dispečer zavolá, jestli nechcete rychlík na Beroun…“ či něco podobného. Takže mohl říct ne..
      To o tom volnu je jen výmluva, ať není za slabocha před těmi, co ho obdivují.

      • Čteme stejný rozhovor? Kde je psáno, že neměl čas kvůli přesčasům? Myslím, že velmi dobře popisuje změny, které zde budou, nikoliv jsou. Zbytečně tu vidíte jen to, co vidět chcete.

  • tohle je srdcař železnice, musíte si uvědomit že dráha není čd a už se těším jak popisuje, že mu stévardka donese do lokotky občerstvení, kávu a hlavně usměv, za který u čd musel platit.

      • A nemohlo třeba dojít k rapidnímu zhoršení situace? Kde dělám (ne na dráze) se třeba během půl roku změnil tým takovým způsobem že to nejde a o útěku tak nějak uvažujeme všichni. Ano, IT je proti dráze sranda řeklo by se, ale, psal jsem to tu někde, taky nechcete donekonečna dotovat neschopnost HR oddělení a šéfů. Ono, nemyslete si, tam taky dělají všechno aby neplatili.

  • Holt pán zjevně není „srdcař“ a podle mě ani u konkurence, resp. vůbec na dráze, do penze nezůstane. Co by za to dříve strojvedoucí dali, mít možnost jezdit po třech letech s expresními vlaky…

  • Krásný náborový příspěvek Regiojetu,no jo, expanduje a nemá dost lidí.Panu kolegovi ale přeji hodně štěstí,je pravda,že turnusy jsou čím dál horší-a proč?Zvedá se produktivita, aby se vyhrávala výběrová řízení,člověk je až na konci,nezastaví li se to,bude to fungovat jako na autobusové dopravě-nebudou lidi.A úředníci ať si v teplé kanceláři malují svoje „skvělé produktivní turnusy“ ,však oni v pátek nejpozději ve 14hod. zmizí a přijdou až v pondělí v 7hod.To já mám klidně po 5 dnech v práci jeden den volna(děkuji pane Kudere)

  • Držím panu Michalovi palce a přeju vše dobré…
    V ČD, Cargu i SŽDC chybí lidé, mzdy jsou dobré jen díky přesčasům, pokud je nebudete dělat odejdete s podprůměrnou výplatou při vědomí značné (mimo jiné hmotné) zodpovědnosti. Pokud je dělat budete, vyděláte si a dopadnete jako pan Michal.
    Vedení odborů (ústředí OSŽ, prezidium FS atd.) jdou na ruku zaměstnavateli… nic se nemění ani nezmění…
    Doufám, že brzy dojde ke kolapsu a začnou padat hlavy…

  • Prvně na celém článku je vidět obrovský skok ve výchově a výcviku strojvedoucích. Ještě nedávno byla doba, kdy po třech letech u dopravce jste byl tak okorát na začátku své praxe na místních výkonech, zálohách a ochutnával jste první traťové výkony s velkým vděkem.
    Nová doba a hlad po nedostatkovém povolání přineslo bleskový postup, jak vydíme, po třech letech frčí se západním expresem. Neříkám, že je to špatně, ale uvažuji nahlas třeba o tom, že když dosáhnete takové mety již tak brzo, tak na co se dál budete „těšit“ u stejného zaměstnavatele. Další postup fakticky neexistuje. Právě proto mají tito lidé snahu jít někam dál, posouvat se.
    Samozřejmě nezlehčuji úbytek volna, skladbu směn, bohužel nefunguje spolupráce jedenotlivých dep, PJ, PP, každe si hraje na svém písečku, brání „své“ výkony, ramena. Možnost domluvy je nulová, přitom společná optimalizace vozebních ramen, výkonů i ve vztahu k tomu, kde kolik je lidí by prospěla nejem lidem, ale i ekonomičnosti provozu, kterou prosazuje zaměstnavatel. O eliminaci nešvaru dělených směn nemluvě.

    Přeji úspěch u nového zaměstnavatele a mnoho štastných Km!

  • Ze mladi nechteji delat je celorepublikovy problem a neni to vina tech mladych. Vsichni maji plnou hubu Baťi,ale zadna jeho praxe se ve vetsine podnicich neprovozuje.Dnes je ve vedoucich pozicich malo tech,co jsi prosli cely podnik od zacatku.Na vine je skolstvi a pristup firem.Polostatni podniky jsou plne teafik a nekompetentnich blbcu,co umi mluvit a umi delat prezentace.A hlavne,malo lidi pouziva selsky rozum a nemaj koule lecco rozhodnout(protoze tomu nerozumi)

  • A je to tady, názor na pana „strojvedoucího“ jsem si udělal již na začátku, kdy se začal zviditelňovat, mnozí mi za to nadávali, a teď se jen potvrzuje, že jsem měl pravdu. Každopádně mu přeji, ať se mu u pana žlutého líbí, ale jestli si myslí, že bude líp…… ano, je vidět, že není na dráze dlouho. A všude je chleba o dvou kůrkách. Na to se nesmí zapomínat. Také jsem nebyl spokojen s ČD, odešel sem a po kolečku různých dopravců se zas navrátil ke státnímu. A nelituji toho. Alespoň vím, kde je dobře nebo lépe řečeno, kde se do ještě dá snést. Takže pane kolego hodně štěstí a přeji vám, ať vám to s vaším osobitým stylem sebeprezentace vyjde u žlutého (myslím si že zde zapadnete hned první den).

  • Znám dva strojvedoucí ČD, kteří si v době turnusového volna přivydělávají u GWTR na vlacích Most – Plzeň.

    • Tak to bych rád věděl, koho myslíte 😄 u nás na R z Mostu do Plzně žádného fíru od ČD na brigádě nemáme.

  • Jednou z mých pracovních činností je mj. vytváření turnusových systémů pro mé podřízené. Nikoliv na drahách, ale někde, kde je také provoz 24/7, jsou tu špičky a sedla a v různou dobu je potřeba různý počet lidí. A musím říct, že se to jinak než po konzultaci s těmi podřízenými dělat nedá. Člověk musí zjistit jejich potřeby a přání a snažit se je alespoň částečně respektovat. Nikdy to nejde na 100 %, většinou to nejde ani na 50 %, ale ti lidé musí vidět aspoň snahu, jinak utečou. Turnusy jako takové nejsou na poskládání nic jednoduchého, většinou to má mnoho špatných řešení a jedno jediné reálné, které sice také není ideální, ale je provozuschopné. Plně rozumím p. Kopťárovi. Zaměstnavatel musí myslet i na to, že zaměstnanec chce žít normální život. Naopak zaměstnanec, který v turnusu dělá, moc dobře ví, že jeho pracovní doba nebude po-pá 7.00-15.30, počítá s tím, neprotestuje, ale žádá aspoň trochu slušné zacházení a není možné s ním donekonečna orat, protože míra trpělivosti může přetéct…

    • Konečně rozumný názor člověka,který alespoň trochu ví,o čem to je.U drahy pracuji od roku 1981 a bylo to vždy podobné.Nyní je u ČD méně nočních směn a více začátků v brzkých ranních hodinách.Většina směn má začátek ve 3-5 hodin ráno,kolem poledne konec. Směny začínající okolo poledne končí večer ve 21-23 hod.
      Někomu to nebude vyhovovat,ale i u Regio-jetu to bude stejné.Nevím,jaké mají představy pro provozování např.tratě Most-Žatec.Doufám,že nebudou začínat jezdit až v půl sedmé ráno,aby se jejich strojvedoucí dorůžova vyspal.

      • Podle něho tak začínat v 9,půl sedmé je brzo.Pán si asi neuvědomuje,že je plno lidí,kteří dělají v noci nebo každou noc.Jo v počítačových hrách to nezjistí.

  • Delam tuhle profesi vic jak 30 let. Je to urcita svoboda, vykoupena tretinou zivota unavou a nevyspanim… Jsou ruzne pohledy na tuto praci a hodne diskutujicich co o tom nevedi nic. Nekdo proste delat v noci musi ale nekdo si take musi uvedomit ze prace v noci neni prirozena, je to ocistec lety nasobeny.. A kdo rozhoduje o odmene za tuto praci a odchodu do duchodu? Lide kteri v noci spi….

    • Chlapy a co mají říkat piloti , v noci pilotují a mají navíc změnu časových pásem, ale oni si nastaví autopilota a jsou na to 2 , a mají méně směn než vy.

      Když cestuji vlakem, tak určitě ne v noci , nechápu kdo jezdí vlakem v noci ? Nějací zahraniční pracovníci ? Vlaky v noci bych dost omezil

      Učte se jazyky a jděte dělat ven, nebo změňte obor, ale tam si vyděláte méně …

      Časem stejně půjdou ČD do kopru – doufám a většinu tras převezmou soukromníci a kravaťáci z nábřeží přijdou o flek….

      • Souhlasím, krom posledního odstavce.
        Zas až tak ČD do kopru nepůjde ale kravaťáci se rozlezou i v ostatních firmách. Už to pomalu začíná.

      • Měl by jste rozlišovat pracovníky ČD.Provozní zaměstnanci nemůžou za tu kouli na noze, kterou za sebou vláčí.Tou koulí jsou darmožroti z nábřeží.U Carga a SŽDC platí to samé.

      • ČD musejí přenechat dálkový linky soukromníkům a zajistit meziměsto, tak to udělala řada nástupnických firem z čsad s busama

      • V noci bych potřeboval jezdit já většinou z pokeru nebo nějaké show, ale po 1:00 z Prahy nebo dokonce už po 21:00 z Olomouce se do Pardubic nedostanu a musím čekat do 4-5ti rána

      • jasne, vy v noci vlakem nejezdite a proto by se meli omezit. takze uz i ty relace, kde se da rozumne jet nocnim vlakem – namatkove z tech co vyuzivam je z Prahy spojeni do Zurichu, Frankfurtu a/M a Kosic, mame radeji letet?

      • Ahoj,
        jsem pilot dopravního letadla, ale vždycky jsem chtěl být strojvedoucím 🙂
        Myslím, že by to bylo zajímavé porovnat tyto dvě profese.
        Co se týká autopilota a dvou lidí v kokpitu, to je asi výhoda. Časová pásma nejsou problém, pokud nelétáte pravidelně přes půlku zeměkoule, což se v našich podmínkách moc neděje.
        Máme stejné problémy s plánováním, je nás málo a plánování volného času je čím dál horší. Noční máme naštěstí jen párkrát za měsíc, ale i tak nejsou moc populární.
        Jinak běžně se létá dvojlinka, tj. nástup do práce v cca. 6 ráno, v 7 odlet někam po evropě a zpět do prahy a to celé po obědě (na oběd většinou čas není) ještě jednou, návrat domů v 6 večer. Případně nástup kolem poledne a návrat domů před půlnocí.
        Někdy je za den místo dvojlinky jenom jeden let tam a zpět, pak je začátek různě. Noční začíná obvykle kolem 20 hod a návrat v 6 ráno.
        Létá se cca. 4 až 5 dní po sobě, pak cca. 3 dny volno. V případě nočních, ty jsou 1 až 3 dny po sobě.
        Změny v plánu nejsou časté, ale i to se postupně mění k horšímu.
        Obecně si všichni stěžují na únavu a málo volného času k regeneraci.
        Na peníze si stěžují všichni bez rozdílu, ale to je jen takový folklór, proti ostatním profesím si vyděláme dost. S porovnáním se zahraničím jsou ovšem výdělky značně podprůměrné. Ostatně jako všude.

  • Pokud někdo jde dělat povolání kde se dělá v turnusech tak s tím holt musí počítat, já jsem měl tu výhodu že pocházím z nádražácké rodiny kde v turnusech dělali skoro všichni (mělo to i svoje výhody, jako dítě jsem díky turnusům otce a dědů míval i tři štědré dny) takže jsem věděl do čeho jdu, a dělám v turnusech skoro 30 let.
    Že to ti nahoře neřeší je bohužel pravda ale není se čemu divit když jediným kvalifikačním předpokladem je barva stranické knížky, jak může rozumět železnici někdo kdo byl včera v pojišťovně, dnes na dráze a zítra půjde klidně do banky.

    • Mám kamaráda, který se ze skladníka na nádr. Žižkov vypracoval až na náměstka ředitele ČD , tzn. jde to , ale bolí to, tzn. si dálkově dodělal VŠ a byl celkově schopný, knížku žádnou nepotřeboval….

      Ale žádný med to tam nahoře nebylo, pořád nějaké tlaky, hlídání zad apod.

      Nyní po 5 letech skončil, otevřel si obchod, a prodává sanitu a trubky 😉

  • p.Sůro na vaši odpověď: Co je na tom za kopání?Že ČD upozorňujeme na to, že zjevně dělají něco špatně?
    Jste mně smazal příspěvek kde jsem se vás ohledně RJ na něco ptal. Vy zde opravdu mažete příspěvky které se týkají RJ a jsou negativní tak se nedivte co si o vás myslím a posledně jsem vám to napsal když provádíte takovou cenzuru.
    Doufám že i ten to příspěvek smažete a dál budete lustrovat co je správné a co ne.
    Vaší práci čest a cenzuře zvlášť.

    • Vysvětloval jsem Vám to xkrat, že nechceme,aby se plevelila diskuze jinými tématy, ještě k tomu xkrat řešenými. Pokud to nejste schopen pochopit, musím Vás mazat.

      • Ten nesmysl vznikl na MD, kde zrejme nevi, ze kompenzace do nejnizsi ceny muze byt logicky pouze do jedne ceny, coz vi i zaci do 15 let, protoze to odpovida znalostem ze zakladni skoly. 😛 Nicmene uznavam argument Honzy, ze psat o tom ma smysl v diskusich pod clanky, kde se toto tema resi a sem to nepatri.

  • Nic nového, že stát má své lidi jen jako lidský kapitál, proto je dobře, že jsou oblasti, kde mu vliv klesá.
    Já myslím, že takovým jako ČD to ani nevadí, každej vyšší manager to má jen jako dočasné zlaté bydlo, kde si chvilku královsky poleží. Motivace soukromé a státní firmy jsou rozdílné, jedni tvoří zisk, aby fungovali, druhým stačí propálit daně.
    Navíc ČDčka stejně vstoupily do období, kdy tolik zaměstnanců ani potřebovat nebudou, bych to více neřešil…

    • Víte mně by zajímalo jestli od RJ odešel někdo z důvodu nevyhovujících pracovních podmínek od RJ tak jako od ČD a když p.Sůra napíše i tohle: Co je na tom za kopání?Že ČD upozorňujeme na to, že zjevně dělají něco špatně?
      Jestli někdo z pracovních důvodů odešel i od RJ tak také něco dělá Radimek špatně a proč se to tedy nedozvíme jako v tomhle případu?

      • Já nemám nic proti článku, ale proti zdejším diskutujícím, kteří vidí slovo Regiojet a zase se můžou zbláznit. Vsadím se, že u většiny, kdyby tato věta byla vynechána nebo by strojvůdce odešel jinam či úplně, tak tu půlka příspěvků na obhajbu (nebojím se říct nehorázného) přístupu ČD k zaměstnancům nebude a naopak ti samí lidé budou souhlasit.
        Jenže si někdo dovolí se rozhodnout jít k mezi fandy a zaměstnanci ČD neoblíbenému dopravci, tak je zle, protože se jim tím nabourá teorie, že od RJ se jen utíká.
        Jistě, taky to tam nebude ideální, ale kdyby to bylo úplně příšerné jak tu někteří malují, není tam nikdo, když u ČD je tak dobře, ne? 😉

  • No mám známeho strojvedúceho v RhB vo Švajčiarsku.Aký je jeho turnus ?Vynikajúci,nesťažuje si

    Pondelok 5:50-17.35 jazdí Chur-Arosa,utorok+stredu znovu nástup na službu 5:50,štvrtok nočná,do nedele volno,druhý týždeň jazdí s REX do St.Moritz znova 3 dni rovnaký nástup+koniec a rovnaké vlaky. Keď som mu písal,že v ČR a v SR vstávajú strojvedúci aj o 2 h ráno tak nechápal.A to ešte u nás nikdy nemáte istotu,že napr. s pendolinom do Prahy príde strojvedúci o 22:20,skokani pod vlak,poruchy TV,odklony a hneď máte +60-100 min naviac,v Rhb 99% jazdí podľa gvd a teda aj služby nie sú predĺžené 🙂

    • Tak na to, že na RhB jezdím tak jednou za 2 roky, už jsem těch 1% zpoždění zažil dost. Nehledě na to, že ty tratě už jsou z principu odsouzené při nepřízni počasí k zastavení provozu…

    • Tak pokud to čtu dobře, tak jde 3* na denní a pak na noční a dva dny volna, to zrovna není moc úžasný turnus. No a pokud druhý týden jezdí to samé, tak asi nějaký jiný chudák musí jezdit pořád o víkendu. Jinak by ty vlaky musely asi jezdit o víkendu bez strojvedoucích.

      • Vlastimil,majú 16 denný turnus,to som uviedol príklad,Daniel už teraz vie,že na Štedrý deň mu vychádza voľno a do Arosy bude jazdiť 25.,26 a 27.12,28/29.nočná s pekným ubytovaním u jazera v Arose,29-31.12.volno a na Nový rok pojde do St.Moritz 🙂
        Ale horší tutnus ako českí strojvedúci majú napr. vodiči ˇArrivy Kladno.Na linke č.350 jazdia od 5 h ráno do 0.45 + natankujú bus pre kolegu…20 hodín v práci

        • A to ve Švýcarsku jezdí vlaky až od půl sedmé ráno?U nás jezdí vlaky už od 4 hodin ráno,takže zítra mám začátek ve 2.59 .Já nevím,ale to nikdo nevyřeší.Nástupy v 5.50 jsou tak na posunovací lokomotivu.V osobní dopravě začínají jezdit vlaky od 4 hodin,5-9 je špička kdy jezdí nejvíc vlaků.Pak je dopolední sedlo,kdy těch vlaků jezdí méně a od 14 do 19 hodin je odpolední špička,kdy jezdí zase více vlaků.Po 23 hodině až na výjimky nejezdí nic.
          Tak nevím,jak z toho chcete udělat směny od 5.50

    • RhB je zvláštní v tom že díky pouze metrovému rozchodu si jezdí po svých kolejích sami, zásadně nečekají na žádné přípoje mimo svůj systém a díky tomu jezdí v taktu podle GVD, dá se to přirovnat spíš k tramvajovému systému. A při mých toulkách po Švýcarsku jsem si všiml že vůbec neoznačují konec vlaku, jak zjišťují že vlak dojel celý nevím, ale křižování vypadalo tak že než druhý vlak zastavil tak ten první se už rozjížděl.

    • Ve Švýcarsku neexistuje noční doprava. Navíc je Rétská dráha regionální železnice a neprovozuje dálkovou dopravu. Dále tam nepanoval císař pán Starej Procházka a tedy nechodí se do práce na šestou. Opravdu srovnáváte nesrovnatelné.

    • Největší rozdíl mezi ČD a Rj bude ten, že tady si ho v případě odchodu nějak namotivují zůstat, protože rok přispívat žlutě na twitter a pak zase jinam by pro ně byla trochu ostuda, tak mu na rozdíl od státu mohou dost hýbat podmínkami nebo financemi mimo tabulkové a běžné postupy..

  • Zkrátka budete neproduktivní a cirkadiánní rytmus bude rozhozen více, nežli je tomu dnes.
    Tak p. Kopťar ať nedělá v turnusové službě ale ať pracuje pouze kde je pevná pracovní doba.

  • V České republice v současnosti firmy poptávají téměř 500tis. zaměstnanců, a tato místa nejsou schopni obsadit. Bohatnutí občanů s sebou nese změny v jejich chování a vnímání vlastních potřeb, a proto touží trávit více času s rodinou a blízkými, ale zároveň vyžadují a jsou ochotni spotřebovávat více služeb (stravování, cestování, ubytování, zábava), což opět logicky přináší větší poptávku po pracovní síle. Firmy se tomu snaží čelit zvyšováním produktivity (rozuměj v tom ekonomickém slova smyslu, jako třeba automatizace), ale to nejde ze dne na den. Tudíž velmi vyčítám vládám posledních let, že nejsou schopné na tuto situaci reagovat, a to především efektivním uvolněním krátkodobých pracovních povolení pro pracovníky z třetích zemí.
    Odchody lidí a jejich velká fluktuace je toho jasným příkladem, který nás však v budoucnu vyjde velmi draho. Není nic horšího, než když zkušený pracovník zaučuje stále dokola někoho nového, i když ví, že tento opět brzy odejde. Pak i ten zkušený je otrávený a vyčerpaný.

    • Smutné na tom ovšem je, že značná část poptávajících firem (resp. jejich „odborníků“ z personálních oddělení) se stále chová jako v době, kdy si i mohli dovolit říkat „za dveřma čeká další“…

      • dělám v IT firmě, kde je mezinárodní prostředí, je tu Kubánec, Venezuelčan, iráčanka , lidi z EU nepočítám, tím chci říct, že tito lidé jsou schopní, umějí jazyky a neplavili se sem na gumových člunech….tím chci říct ať si nedostatek mašinfírů ČD poptá ve východní Evropě a přestane přetěžovat české mašinfíry

    • Částečný souhlas, ale nebral bych lidi ze 3. zemí hnedka, pokoušel bych lovit v EU, lidé by se našli, myslím jen by byl možná částečný problém s jazykem a předpisy, ale to je snad řešitelné. Dále to nějak propagovat, ale to bude mít efekt nejdříve za rok. Nic proti různým Ukrajincům a pod. ale v některých místech Brna je už dneska slyšet ukrajinština/ruština více než čeština, nevím, jestli je to směr, kterým se vydávat. Podle mne by bylo lepší a rychlejší v první řadě zkusit zalovit v řadách gen. Y na jihu Evropy, pokud je tam pořád dlouhodobá nezaměstnanost. Možná to vezmou, možná ne, ale zkusil bych toto v první řadě, spolu s růstem mzdy strojvedoucích.

      Ano, dráha není IT, ale pokud to jde tam, tak to může jít i zde, svého času na iHned vycházely rozhovory právě s lidmi z jihu EU, kteří odešli sem, protože získali práci s lepšími možnostmi než by získali doma a to nemluvím o finanční stránce, ale o samotné firmě.

      Ovšem železnice by si žádala zavedení nějakého jednoho jazyka jako je tomu v letectví, kde to je z principu nutnost, mohlo by to zlepšit situaci s provozem vlaků.

      • Tak letectví, je z velké části mezinárodní, takže tam ta nutnost jednoho jazyka je oprávněna (přeci jen v železniční dopravě je vnitrostátní doprava silnější), ale v železniční dopravě nevím. Požadovat jeden jazyk po někom, kdo celý život bude jezdit jen na území celého státu, a navíc by to způsobilo ještě větší úbytek strojvedoucích, to není krok správným směrem. Navíc ještě k tomu předpisy, například naše D1 je jedna z nejtlustších na světě a řeší o dost víc situací než jinde, známe i mnohem více návěstí. Například Němci vůbec neznají kolej ve směru …. bez trolejového vedení a další a samozřejmě v rámci ústupků se řeklo, že v pohraničí se tyto návěsti nesmí používat (místo abychom trvaly na dodržování naších předpisů).

        • No ale když si to zase vezmete tak s otevřením hranice je větší a větší zájem na tom aby se dal vlak bez problémů protáhnout přes X zemí, ideální jistě z pohledu dopravců je aby se dalo bez problémů někde z Katovic až třeba do Terstu jednou mašinou jednoho dopravce ideálně s jedním strojvedoucím, i když to je asi až moc dlouhé, takže by se to stejně muselo někde v půlce rozseknout, ale asi víte na co tím narážím.

          Co se týká předpisů, tak mne napadá, jestli náhodou není D1 třeba až zbytečný overkill, pokud je výrazně tlustější než v okolních zemích.

          • No tak zájem dopravců je jedna věc, a reálné možnosti druhá, takže dopravce se může stavět na hlavu, ale bez lidí to nepojede. Tak lokomotivy (např. Traxx) už dnes jezdí přes celou Evropu to problém není. Takže jednotný jazyk zde možný není, pro naši železnici by to znamenalo kolaps. Takže jazyk ne, strojvedoucí již nemá takovou prestiž jako měli, takže by to byla ztráta mnoha lidí.
            D1 je tak tlustá, protože máme různé druhy návěstí a návěstidel z historie, možná řeší někdy až moc řeší, ale aspoň řeší i různé situace. Takže bych řekl, že my máme předpisy dobré.

            • Nevidím jak Traxx, jeho jízda přes celou Evropu způsobuje že není možný jednotný jazyk, nebo třeba pitomá bilingvnost tiskopisů a rozkazů. Zavádět něco ze dne na den si můžete dovolit tak za války, ne normálně, dá se to přes implementační období dlouhé 10-20 let? Asi ano.

              Dobře, proč nemá strojvedoucí takovou prestiž a jde na něj méně lidí než na řidiče MKD? Nevím, ale šlo by tomu snad najít příčinu a vyřešit ji. Možná to je to postavením železnice v domácí ekonomice, což by možná mohlo změnit upravení některých tratí a stavba nových, zejména takových, které konečně umožní snadnou dopravu nákladů ve směru Východ-Západ, trať přes Třebovou je málo a alternativa horem by byla lepší spíš pro dálkovou osobní dopravu, pokud by se místně zvedla rychlost a srovnaly se jízdní doby. Nebo potřebujeme novou klesací trať na Moravu se sklonem <10 promile.

              Nedávno jsme se tu bavili o posázavském pacifiku, díval jsem se to TTP z gvd. cz, pokud tam nejsou jiná než uvedená stoupání, tak by se na ní úpravami dalo snad dosáhnout takových sklonů aby pro nákladní dopravu nebyla problémem, jinými slovy se dosáhlo 5-10 promile nejvíce, ale spíše pod 8 a aby se tam pár přeložkami odstranily nejhorší – nejmenší – poloměry, vznikly dlouhé výhybny pro nákladní vlaky. Pokud bychom měli infrastrukturu lákající k vyššímu využití železnice, vzrostla by, podle mne prestiž železnice a tím strojvedoucích. Ono jezdit s 810 je trochu ostuda, podivínství, brát to ale po klikaté trati (byť s dobrým sklonem, to ale běžně lidé neví :D) s 3000t nákladu bude vypadat mnohem víc cool a prestižněji.

              Nehledě na to že prezentace drah je nic moc, v Británii o tom mají třeba "dokumentární realityshow" kde se lidé takto dostanou do zákulisí železnice, řízení provozu, mimořádnosti, opravy, nehody, depa, zkusím to ještě pogooglit, ale myslím že takový pořád by mohl být zajímavý pokud by se to pojalo na naše poměry trochu nezvykle, trochu akčněji. Velmi dobře vypadal například jeden z dokumentů na jejichž natáčení se podílela Policie, byl takový trochu akčnější. Takže něco podobného ze železničního prostředí by mohlo k dráze natáhnout více lidí.

              • Ne špatně jsem se vyjádřil, Traxx byl jen důkaz, že lokomotivy přes Evropu již jezdí.
                Bilingvnost rozkazů a tiskopisů? Takže kilometrový rozkaz bude v češtině a v cizím jazyce? Nehledě nato, že ze zákona se musí na železnici používat český jazyk, i když to není neřešitelný problém. Vždyť nikdo dopravci nebrání aby se jeho strojvedoucí naučil naší řeč a složil zkoušku z předpisů ( nevidím důvod, proč kvůli jiným měnit naše zákony a předpisy, jako naši strojvedoucí musí umět němčinu, když jedou do Německa).
                I když, už vidím stížnosti na naše předpisy a hlavně D1, jen proto, že je vcelku velká a řeší dost věcí.

                Tak ony videa existují, ale jsou na youtube. A nevím proč by 810 měla být ostuda.

                • Ano, cabviews jsou super když si chcete zacestovat, víte že jsou, ale to není to co jsem myslel, navíc se nedostanou k tolika lidem a nebudou tak poutavá jako by mohl být pořad v televizi. Vemte si že dost populární svého času byly pořady z polární stanice kdesi v Antarktidě, takže by to možná chtělo něco podobného, přitom se tam v zásadě nic nedělo, jde o to jak to podat. Takže myslím že nějaký takový průřezový dokument by byl hodně zajímavý. Jasně budete-li chtít natočit akční scénu někde na dispečinku, tak štáb musí být připravený na místě když začíná větrná smršť, stejně tak štáb co by točil nehodové vlaky.

                  Co se týká jazyků a zákonů, vím že jsou různé zákony, ale je otázka v jaké době a jak je přesně napsaný a jestli pořád mají nějaký účel, nebo ne.

                  • Ne Cabviews, existuje i serie představující drážní profese.
                    Co se týče jazyka, tak ten smysl má i ten ohledně usazení firmy v ČR. Jinak D1 smysl má, holt se tam musí vejít všechny návěsti, návěstidla a další co se používá.

      • Mám kamaráda, který se ze skladníka na nádr. Žižkov vypracoval až na náměstka ředitele ČD , tzn. jde to , ale bolí to, tzn. si dálkově dodělal VŠ a byl celkově schopný, knížku žádnou nepotřeboval….

        Ale žádný med to tam nahoře nebylo, pořád nějaké tlaky, hlídání zad apod.

        Nyní po 5 letech skončil, otevřel si obchod, a prodává sanitu a trubky 😉

  • Naprostý souhlas a je to v pořádku. Jinak si nikdy zaměstnavatel neuvědomí, že jeho zaměstnanci jsou alfa-omega. Navíc ve vyspělém zahraničí je trend, maximálně preferovat svůj osobní život, svůj volný čas, svoji rodinu a až pak zaměstnání. To bohužel v ČR chybí, ale díky takovým strojvedoucím jako je p.Kopťár se to snad začne měnit.

    • Opravdu si myslíte, že zaměstnavatelé to nevnímají? Věřte, že vnímají velmi silně. Myslet si, že v zahraničí jezdí vlaky od sedmi do pěti a pak si všichni užívají volna, je nesmysl (berte prosím, jako nadsázku). Tento problém řeší všude. A ten trend, o kterém píšete, je velmi toxický, i když pochopitelný.

      • Možná by prvně stačilo lépe dělat rozpisy a ideálně směny nekouskovat, nedělat každý den jinak a pod. Napadá mne že by například měly být stanice, kde se mění strojvedoucí, od sebe vzdáleny cca 3.5-4 hodiny cesty tak, aby se strojvedoucí mohl na dalším vlaku pohodlně vrátit domů.

    • „Navíc ve vyspělém zahraničí je trend, maximálně preferovat svůj osobní život, svůj volný čas, svoji rodinu a až pak zaměstnání.“
      Tak přijde uchazeč o zaměstnání a řekne budu dělat jen 10 dní v měsíci protože chci preferovat svuj volný čas a rodinu… 😀

        • A má to katastrofální dopady na demografii a společnost a bz kolapsu průmyslové civilizace jim hrozí děsivý pád, už dnes jich ubývá ročně asi 250k, i se započtením mizivé migrace, co se asi stane až ještě více poklesne porodnost protože, kupodivu 30-40% lidí do 35 nemělo nikdy sex? No sešup bude ještě větší.

          V dnešní době je tlak na výkonnost vyšší než v minulosti a dát si během práce nějakou pauzu složitější než v minulosti díky mnoha způsobům jak práci a činnost kontrolovat. Prostředí k ní také nebývá vždy nejvhodnější. Minimálně 15-20 let se ví že openspace není vhodný, naopak že dělá problémy (a říkal to i ten co to vymyslel a mimochodem to snad i bylo jako ukázka jak to nedělat), ví se že existuje problém s presenteeismem, ví se o desítkách dalších problémů (doporučuji třeba knihu Živé mrtvoly od Davda Bolchovera) a nic se nemění, protože je třeba změna myšlení a celé legislativy kolem práce. Takže samozřejmě gen. Y, Z, částečně X, chtějí mít více volna pro sebe, protože se svět zásadně změnil.

          Dělám v jedné velké firmě, programátora, ale protože šetří tak jsou asi čtyři oddělení pomíchané, sedím v openspaceu, je tam 16 lidí z různých oddělení, většina finanční, vzadu jsou nějaké kanceláře, zasedačky, spojení bez dveří do dalšího stejného, permanentně tam někdo chodí, telefonuje, pobíhá, nezavírá dveře do kuchyňky kde se zašívají, kafují a žvaní, po vás je krom vývoje neustále třeba i admin činnost (správa databáze, řešení problémů uživatelů). V tomto prostředí máte sedět na místě a vyrábět kód, jde to blbě, zejména pokud máte ten blbý zvyk periferně sledovat co se děje kolem protože roky děláte bojové umění, to se neodnaučíte, jsou to vrozené okruhy v hlavě, které jenom posílíte. Takže podle šéfa nestíháte, neustále někdo vyrušuje a polovinu pracovní doby byste tam nemusel vůbec být, protože stejně většinu kódu napíšete až kdesi po poledni kdy tam tolik lidí nechodí. Ale stejně tam třeba zbytečné 4-5 hodin, během kterých nenapíšete nic a pak když je třeba dodělat novou verzi aplikace tak děláte třeba dvanáctku. Jasně je řešení tam chodit někdy na 10.-11. jak to dělá kolega, ale opravdu se mi nechce se domů dostávat někdy v 8-9 večer.

          Ano, chápu, proti jízdě na mašině je to nic, nízký level stresu, ale dost na to aby člověka to prostředí dlouhodobě otrávilo a vyčerpávalo. Myslím že máme prostě velký problém v oblasti toho jak se na práci hledí, jak se to počítá a jak se to obecně hodnotí a jaká jsou pracovní prostředí.

      • U kolika soukromníků to jde přesně takhle, samozřejmě, že pak ale mají jen 10 zaplacených dnů, ale Čech co dělá v Rakousku, tak se mu to takto vyplatí.

      • A v čem je problém?

        Tak dostane poloviční úvazek – to na těch 10 dní v měsíci +- vychází.

        Samozřejmě, pokud si navíc bude chtít vybírat _které_ dny to mají být (např. jen kolem úplňku), tak se to začne značně komplikovat.
        Ale základní požadavek na práci 10 dní měsíčně _fakt není nic divného_.

    • Pokud jdu dělat na dráhu, tak si musím uvědomit, že nebudu dělat jen od 6 do 2 a holt toho času třeba nebudu mít tolik jako moji kamarádi, když holt pracuji, kde pracuji a fírů je málo.
      Je jasné, že u Regiojetu budou pravidelnější nástupy,když jezdí pár tras v pravidelných taktech, než ČD, které toho jezdí daleko více.
      A fíru je holt málo, a už tak před 4 -5lety toto někteří prorokovali slovy, pár let a budeme mít takový šichty a tolik přesčasů až se z toho pos…eme.

      • Myslím že si to moc dobře uvědomuje a nikde to nezaznělo jinak. Ale co je moc, je prostě moc. Člověk musí fungovat i jinak než být prakticky pořád v práci. A to ještě nevím, zda má daný strojvůdce třeba rodinu, malé děti atd. Pak je to ještě horší.

        • Já neříkám, všeho má být z mírou, ale znám fíry i z Prahy (jezdí tam už bezmála 25 let), a šichty mají vcelku dobré, včetně letma, na což si dotyčný stěžuje, že jsou i 14 dní v měsíci noční. Věřím, že to není příjemné, ale určitě to není zas pravidelnost (nejsem sice zaměstnancem ČD, ale SŽDC, ale taky se mi už stalo, že jsem skoro celý měsíc odchodil v nočních, protože prostě to bylo potřeba).
          Říká, že se zhoršuje skladba směn, ale to je zase v návaznosti na takovéto odchody (ať již k jinému zaměstnavateli, tak i do důchodu, což je v dnešních časech, taky častý případ). Chápu, ne každému může vyhovovat mít nástup ve 3 ráno, atd.. (nemusí se dobře vyspat, a další), ale tento článek mě spíš připadá, jen jako další kopnutí do ČD, můžeme si kopnout, tak proč bychom si nekopli.
          Stejné nespokojence najdeme všude, i u regiojetu (od stevardů po fíry) a další, ale to není v zájmu kopat do svátosti soukromníka.

          • Ale to není článek, nýbrž rozhovor, kde dotyčný mluví o sobě a jeho pocitech jaké z té práce má. Nehaní ČD, naopak několikrát uvádí, že jde jen o jeho osobu, a že mu podmínky u ČD z určitých důvodů nevyhovují. Ono vidět za vším hned útok je moc jednoduché, lepší by bylo, lépe číst a pak se nejdříve zamyslet.

    • U SŽDC je to podobné, ne-li ještě horší. Ovšem vedení si je jisto, že např. výpravčí nic jiného neumí, resp. nemá kam jinam jít, a tak se podle toho ke svým zaměstnancům chová. Jak? Třeba tím, že na ně zvysoka kašle. Anebo v dnešní době, kdy se nejen zvyšují všude mzdy, ale i ceny veškerého zboží, nabídne nulový nárůst mezd…

      • No já nevím, dělám u SŽDC, a některé věci se podařilo vyjednat (platové třídy pro fíry, a další). Je pravda, že vše není ideální, ale kdybych tu práci dělal jen pro prachy, tak tu dávno nejsem.

  • Já též změnil práci, moje sestra též změnila práci, švagr též změnil práci, kamarád též změnil práci, jeho maminka též změnila práci, kamarád mé kamarádky též změnil práci, sestrička od doktora mého tatínka též změnila práci, … Vyjde s nimi též nějaký článek? Nepracují sice u ČD, ale byli strašně nespokojeni, tak prostě odešli a šli jinam. A bylo by skvělé, kdyby s nimi nějaký článek vyšel.

    • Velká gratulace ke změně zaměstnavatele. Bylo by to určitě skvělé, tak přeji hodně štěstí, aby s nimi nějaký článek vyšel.

      • Jako máte hezký blog o dopravě, ale nějak si pořád nemůžete odpustit to cílevědomé kopání do ČD. Jsem zvědav, jestli třeba vyjde článek i o zaměstnancích, kteří utíkají od RegioJet. Ne internetu je těch stížností až až.

        • Přeci největší soukromý podnikatel v železniční dopravě v Evropě nedělá žádné chyby a vše je u něj v pořádku. To jen ČD chtějí okrádat stát na kompenzacích jen u ČD jsou špatné pracovní podmínky atd.
          A jestli je něco špatně u supr dopravce tak přeci o tom se psát nesmí vždyt stačí odpověď z MD že je to tak v pořádku ale do hloubky toho problému se dál nejde.

          • Asi tak. Budu se muset příští týden optat u ČD, proč mají tak divoké směny, když se dnes preferuje taktová doprava a oběhy zaměstnanců „skoro“ reflektují oběhy vozidel. Jinak u mladých je dnes běžné, že si představují pracovní nasazení 1 den do práce, 6 dní volna. Jsou prostě zhýčkaní dnešní dobou. Konečně dotyčný poznává, co to opravdu znamená makat a chodit do práce. Prostě tvrdá realita, na kterou ho měli připravit rodiče. Dost kamarádů pracuje od 6 do 14:30 a beztak jsou potom ztahaní a nějaký výlet a užívání nepřipadá v úvahu.

            • To nejsou jen mladí po škole, ale i chlapy, kterým je třeba už 35 let, sice je ta práce částečně baví (obecně na dráze), ale prostě šichty jsou, a musí být, tak jak jsou a pak si stěžují, že nemůžou jít na pivko s kamarády, protože mají šichtu, či pohotovost. To pak si člověk musí sám přebrat co je pro něj důležitější. A kdo se tomu nedokáže alespoň částečně přizpůsobit, ten tam nemá co dělat.

          • A upozorníte i jiné subjekty, pracující v dopravě a nebo jen ČD? Možná by stálo za to si uvědomit, že nebýt společností jako ČD, neměli byste o čem psát, páč články o soukromých dopravních firmách by vám došly druhý den dopoledne. Už takhle vyšlo asi 10 článků na téma, že zcela marginální dopravce LE jezdí se 4 jednotkami z 5, už takhle vyšlo asi 20 článků pořád na stejný téma – slevy, slevy, slevy… pokud máte problém se slevama, nestudujte tolik slevové letáky a budete mít klid.

            • Člověk se nezavděčí. Když se píše o ČD moc, tak je to špatně. Když málo, tak je to špatně. Když se píše o soukromnících, je to špatně, protože je to zaplacená reklama na úkor ČD, o kterých se píše málo. Pak zase moc. Vy prostě nevíte, co chcete. Doba, kdy byl jediný správný názor je naštěstí pryč. Když se vám to nelíbí, číst nebo diskutovat tu nemusíte. Jen by mě pak zajímalo, kde si budete o dopravě číst v takovém rozsahu? Na káčku asi těžko, to forum je čím dál mrtvější i díky tomu, že trollové podobní vám odtamtud vyhání ten poslední zbytek normálních diskutérů a sledovat FB stránky je o ničem, protože tam nikdo nic zpětně už nedohledá, nehledě na to, jak je to tam tak kolikrát zaplevelé nesmysly třeba na profilu RJ.
              Mám občas taky výhrady k některým článkům apod., ale tak to se dá napsat slušně a ne tady takto brečet jak to předvádíte vy.
              A pokud jde o ČD, tak běžně tu jsou informační články, pozitivní i negativní.
              A jako sorry, pokud někomu připadá to co je v tomto článku normální, měl by asi navštívit lékaře. Chápu že někteří asi zkousnou cokoliv, aby mohli jezdit vláčkem, ale bude jich jen pár. Tak aby za chvíli ČD neplatili strojvůdcům přes nějaké agentury nakonec dvojnásobek toho, co dneska, aby ty vlaky vůbec odjely

          • Více bych uvítal vyjádření a vysvětlení ze strany ČD, proč to dělají takto. Vysoké školy pořádají veřejně přístupné přednášky se zaměstnanci ČD i SŽDC, kde různé problematiky vysvětlují a někdy člověk žasne. Samozřejmě chápu, že uděláte rozhovor s jedním z nejznámějších strojvedoucích v ČR, na tom jistě není nic špatného. Ale někdy je prostě nutné pochopit, že pokud někdo dělá časově tak náročnou práci jako je řidič MHD, busu, strojvedoucího,…. tak se s tím bude muset trochu poprat, nebo změnit zaměstnavatele. A pak je otázka, dělá ten dopravce něco špatně, nemá na výběr, nebo je to spíše na psychickém stavu jedince, který není schopen (nic ve zlém, taky bych určité práce nedělal) tuto práci vykonávat?

            • Nezlobte se,ale je to trosku jinak.
              Nevim na draze o profesi,ktera ma tolik preruseni ,tolik nepravidelnych nastupu,tolik vikendu,tolik prescasu a je tak narocna na psychiku a zdravotni stav.Snad jeste vlakove cety .

              Byl jste nekdy v noci venku,ze radite ze se mladym nechce delat? Vstavate nekdy ve 2 rano? Nekolikrat do mesice? Vite ze tohle drive diky vice lidem nikdy nebylo?

              Knizeci rady od stolu mne velmi obveseluji.
              Ten jedinec muze byt velmi odolny,ale neni duvod ze sebe delat otroka v podpalubi ,zatimco kluci v kancelarich strihaji minutky ,aby se usetrilo.

              Vyhodnotil si nekdo stav provoznich zamestnancu ,jak malo je vsude lidi a ze tech vlaku jezdi stejne a vic?

              Stejne se nic nezmeni,jen se proste zacnou odrikat vlaky.
              A to bude udiv najednou….

              • Já si užil až až, raní, noční, odpolení,…. Musíte se naučit této situaci přizpůsobit, jinak vás to psychicky položí. Tak měl dotyčný napsat na rovinu, že není na takové stávání stavěný a jde jinam, kde bude mít normální pracovní dobu. Ale ne hned očerňovat zaměstnance. Však na tom není nic špatného, znám i lidi, kteří neměli rádi práci v kanceláři a teď dělají za větru a děště, říkají tomu dobrodružství a u piva vyprávějí celý večer zážitky.

                • Nemyslím si že by na to nebyl pán stavěný, viděl jsem s ním i nějaký rozhovor v televizi, mimo jiné, pokud se dobře pamatuji, je i v aktivních zálohách, takže nemyslím že by byl problém z tohoto pohledu. Ale je dost dobře možné že je to po tak dlouhou dobu, nebo tak pravidelně či tak špatně pro něj rozvržené, že mu s tím došla trpělivost.

                  Ještě si dovolím jednu poznámku k ekonomice, domnívám se že naše ekonomika trpí hypertrofií, podívejte se na demografický vývoj, tendence je pokles, něco řeší migrace, ale to je o ničem, není to řešení problému, v momentě kdy začnou silnější ročníky odcházet do důchodu, tak se situace dále zhorší. V zásadě je třeba udělat dvě věci, přestat honit nezaměstnanost a podpořit změnu struktury ekonomiky k vyšší přidané hodnotě. Dále by snad podpůrným prostředkem mohlo být snížení daňové sazby u nejnižších příjmů a vyřešení jak dostat lidi z černého pracovního trhu zpět do evidencí a do normálního trhu práce. To ale jde ruku v ruce s řešením problémů kolem exekucí, což je jeden z důvodů proč hodně lidí zmizí z legálního pracovního trhu. Na dávky jim nikdo ani snad nesáhne, ale na mzdu by sáhl. Tedy jak na to? Udělat z toho odečitatelnou položku z daní? Udělat to tak aby takovému člověku zbyla minimální mzda – 2000Kč, což je podle nového návrhu minimální splátka k oddlužení? Není podle mne možné aby člověk, který pracuje a je na něj uvalena exekuce na tom byl stejně, či hůře jak člověk nepracující.

          • Ale už nepíšete, že tento stav je způsoben, právě nedostatkem fírů, už z důvodů odchodu do důchodu, a pak i přechodu k někomu jinému, čímž vzniká začarovaný kruh, lidé odchází jinam pro zhoršení směn, což způsobuje další zhoršení směn.

        • Kde? Prosím o odkazy. Regiojet otevřeně přiznává i na základě stížností cestujících, že mu chybí stewardi, což se není čemu divit, když vidím někdy ten materiál, co cestuje, tak bych to na starosti mít nechtěl jako steward apod. A holt dneska moc VŠ pracovat nechce nebo nemusí, tak není moc kde brát a zase přeplácet je nějak vysoko nemá smysl, zase tak kvalifikovaná práce to není.

      • Tak jen se ptám. Nevím jaký je umýsl autorů, jestli odedneška budou psát o každém, kdo dal výpověď, nebo jen o těch, kteří dali výpověď u ČD. Aby samozřejmě ČD vypadaly jako nejhorší zaměstnavatel v ČR. Myslím si, že není špatné jim přihrát další témata na články. Znám dosti lidí, kteří dali výpověď, takže by měli dost článků zajištěných.

        • Výpověď dal člověk, který je na sociálních sítí nejznámější ze všech zaměstnanců ČD. To si myslím, že už je dostatečným důvodem k rozhovoru.

          • Pane Sůro,děláte to dobře.Ne že by se mi všechno líbilo,ale jako celek….Není dne,abych se sem nepodíval.Nenechte se otrávit.

          • Mám obavy, že kdybyste se zeptal, kolik lidí tohoto nejslavnějšího zaměstnance ČD zná, zjistil byste, že skoro nikdo))) A pokud má zmíněný zaměstnanec tolik času trávit na stupidních sociálních sítích, tak ať si nestěžuje že nemá osobní volno… asi tak. Když někdo má čas psát denně hodiny kraviny na netu, tak ať si nestěžuje, že nemá volno.

          • A co tak světoborného udělal pro ČD než že po třech letech dal výpověd? Jednal s vedením ČD nebo jen psal na sociální síti?
            Navrhoval jak by se to mělo zlepšit nebo jiné aktivity?

        • Nejen u ČD se dávají výpovědi, ale také u PČR,učitelů,lékařů… Smyslem je, aby si zaměstnavatelé uvědomili, že je třeba zaměstnance motivovat a zlepšovat podmínky – ne naopak.
          Navíc, když teda scházejí fírové, tak třeba omezit dopravní obslužnost=méně vlaků-prostě nejsou lidi a holt ti co zůstali,tak že by se s nimi nemělo mávat jak s hadrem na holi, a také aby se na MD taky někdo zamyslel – jak je to možné a třeba něco s tím začali dělat. ..Vždycky se začne něco dít, až je průser…bohužel.

    • Tak ho napište a nabídněte nějakému médiu. Ale obávám se, že pokud někdo změní práci tím, že přejde od Alberta do Lidlu nebo z jednoho kanclu do jiného, tak to tak zajímavé na čtení nebude.

Newsletter

Partneři


Výběr editora