Stadler dodal první novou soupravu metra pro Berlín. Osvětlení se bude měnit podle části dne
Nové vlaky mají českou stopu, měniče jsou z Prahy.
Berlínský dopravní podnik BVG převzal včera od společnost Stadler Rail první soupravu nového metra od společnosti Stadler Rail. Nové vlaky se vyrábějí v berlínském závodě Stadler Pankow.
Jde o začátek další etapy proměny berlínského metra, která má do veřejné dopravy přitáhnout ještě více lidí než dosud. Podle BVG jsou nové soupravy prostornější než stávající a pro cestující bude jízda s nimi mnohem pohodlnější. Mezi novinkami je například nový informační systém, wi-fi připojení nebo měnící se osvětlení podle části dne.
„Pokud chceme, aby lidé jezdili místo auty veřejnou dopravou, musíme jim nabídnout dobrou infrastrukturu a pohodlná vozidla,“ uvedl senátorka Manja Schreiner.
Do provozu s cestujícími na konci léta
BVG zatím nové soupravy přebírá a školí na nich strojvedoucích a údržbáře. Zařazení do provozu očekává letos na konci léta.
Stadler má obří zakázku v Berlíně. Dodá až 1500 vozů pro metro v německém hlavním městě
Nové berlínské vozy pro metro mají i českou stopu. Zakázku na dodávku statických měničů získala společnost Cegelec (součást Vinci Energies). Hodnota dodávek je zhruba půl miliardy korun. Výroba měničů probíhá v pražském závodě. Statické měniče se, zjednodušeně řečeno, starají o napájení všech elektrických zařízení ve vozidle, které nejsou přímo spojeny s pohonem vozidla (tedy mimo trakci). Jde například o osvětlení vozidla, palubní baterii, dveřní pohony, kompresor, klimatizační jednotku, pult řidiče, informační a odbavovací systémy.
Podle rámcové smlouvy může dodat Stadler do roku 2035 až 1 500 vozů metra, hodnota kontraktu jsou tři miliardy eur. Aktuálně je zasmluvněna dodávka 236 vozů profilu J a 140 profilu JK. Profily značí různou šířku metra.
Stadler zahájil výrobu nových vlaků pro berlínské metro, testování začne ještě letos
Rozdílná šířka vozů metra vychází z historického vývoje. Starší trasy berlínského metra (otevřené do roku 1913) byly budovány s užším profilem tunelů, a tak zde musejí jezdit vozidla se šířkou maximálně 2,4 m. Z toho pak vychází písmeno „K“ v označení typu JK (K = Kleinprofil, maloprofilové metro). Později budované trasy (od roku 1923) již umožňovaly nasazení vozidel se šířkou až 2,65 m. Pro tzv. velkoprofilové metro je určen typ označený jako J.