Alstom opět uspěl s vodíkovými vlaky v Itálii. Coradia Stream H nahradí dieselové vlaky v Puglii
Vývoj i výroba vodíkových jednotek probíhá v Itálii. Vlak má však i českou stopu.
Výrobce kolejových vozidel Alstom oznámil další čtyři objednávky na své vodíkové soupravy Coradia Stream H.
S těmi uspěl zatím zejména v Itálii, v současnosti vyrábí šest kusů pro dopravce Ferrovie Nord Milano jezdící pod značkou Trenord. S ním má Alstom uzavřenou opci na dalších osm kusů. Objednávku na dva z nich se nyní rozhodl dopravce uplatnit.
Jednotky mají být od roku 2024 v provozu na trati Brescia – Iseo – Edolo v údolí Valcamonica. Mají kapacitu 260 míst a dojezd více než 600 km.
Česko je dinosaurem, ve vodíku nebezpečně zaostává, tvrdí firmy. Spojují se, aby tlačily na stát
Další dvě vodíkové soupravy pak zamíří na jih Itálie. Objednal si je dopravce Ferrovie del Sud Est a budou jezdit v regionu Puglia, kde nahradí dosud provozované dieselové jednotky.
Nové jednotky Coradia Stream H vycházejí z jednopodlažního modelu Coradia Stream, který slouží pro regionální dopravu. Vyrábějí se v Itálii a výrobce poukazuje na fakt, že při využití zeleného vodíku neprodukují vůbec žádné emise CO2. Nabízejí navíc stejný komfort jako elektrické vlaky.
Sázka na vodík
Alstom je jedním z několika málo globálních výrobců vlaků, kteří se rozhodli vsadit na vývoj vodíkových modelů jako náhrady za dieselové soupravy na regionálních neelektrifikovaných tratích. První vodíkové jednotky nabízí i Siemens.
Ve vodíkové variantě vyrábí Alstom též své menší jednotky iLint. Ty se firma snaží nabízet i na českém trhu, kde by svou kapacitou a dojezdem mohly nahradit dosluhující motoráky.
Vlaky na vodík? Další už nechceme, oznámil jejich první zákazník. Nakoupí bateriové jednotky
Vývoj vodíkových vozů Coradia Stream probíhá v italském závodě Alstomu v Saviglianu, konstrukce hnacího vozů vzniká v Vado Ligure. Vlak má i českou stopu. V závodě Alstomu v České Lípě se svařuje a lakuje vozová skříň pro tzv. napájecí vůz generující energii pro chod celé soupravy.
Energie je dodávána chemickou reakcí vodíku (uloženého v nádržích) s kyslíkem ze vzduchu, aniž by se do atmosféry uvolňoval oxid uhličitý. Vysoce výkonné lithium-iontové baterie uchovávají energii, která je později využívána ve fázích akcelerace k podpoře vodíkových článků a zajištění úspory paliva.