Vlaky na vodík? Další už nechceme, oznámil jejich první zákazník. Nakoupí bateriové jednotky

Jednotka Coradia iLint s vodíkovým pohonem. Foto: AlstomJednotka Coradia iLint s vodíkovým pohonem. Foto: Alstom

Dolnosaský organizátor dopravy končí s dieselovými vlaky, místo vodíku si vybral BEMU.

Dolním Saskem vlastněná společnost Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG)  byla první na světě, která vložila důvěru v koncept vodíkových vlaků. Od roku 2018 probíhal v německé spolkové zemi zkušební provoz jednotek Alstom iLint, který se překlopil v roce 2022 do pravidelného. Průkopníci této technologie na železnici se však po pár letech provozu rozhodli, že koncept vodíkových vlaků dál nebudou rozvíjet a místo toho si pořídí bateriové jednotky.

LNVG, která současně organizuje veřejnou dopravu v Dolním Sasku, informaci uvedla v tiskové zprávě k nákupu 102 nových bateriových elektrických jednotek. Jejich pořízením mají zmizet z provozu všechna dieselová vozidla. Právě vodík měl být jednou z náhrad. Ale nebude. „Provedli jsme průzkum alternativních pohonů. Uvažovali jsme zejména o vodíkových a bateriových jednotkách. Výsledkem je, že pořídíme bateriové, jsou levnější na provoz,“ uvedla firma v tiskové zprávě.

LNVG koupila celkem čtrnáct jednotek pro provoz na trati mezi městy Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde a Buxtehude. Vodíkové jednotky iLint se vyrábějí v Dolním Sasku v závodě v Salzgitteru.

Příliš vysoké náklady

Vodík se stal v oboru dopravy pro některé politiky symbolem budoucí bezemisní dopravy, v Česku této vizi věří hlavně v Moravskoslezském kraji. Dolní Sasko není přitom první spolkovou zemí, která své nadšení z vodíku v dopravě ochladila. Už loni podle serveru Hydrogeninsight.com oznámila konec plánů na vodíkové vlaky spolková země Bádensko-Württembersko. Náklady na provoz vodíkových vlaků jsou podle studie o 80 procent vyšší než u elektrických vlaků.

Ani bateriové jednotky nevítají ve všech regionech s nadšením, například v Nizozemsku se loni rozhodli od plánu na jejich zavedení kvůli vysokým nákladům ustoupit a raději tratě elektrifikovat.

Právě vysoké ceny odrazují zákazníky nejvíce. I když výrobci kolejových vozidel mají několik zakázek na vodíkové jednotky, výrazně větší zájem je o bateriová vozidla, která kombinují provoz pod trolejí a na baterie. V Česku se vodíkové vlaky snaží prodat zejména Alstom, zatím neúspěšně.

Tagy BEMU Dolní Sasko LNVG vodíková mobilita vodíkové vlaky
173 komentářů