Česko je dinosaurem, ve vodíku nebezpečně zaostává, tvrdí firmy. Spojují se, aby tlačily na stát

Zástupci společností Alstom, Toyota, Air Products a Orlen Unipetrol kritizovaly českou situaci v rozvoji vodíkového hospodářství. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czZástupci společností Alstom, Toyota, Air Products a Orlen Unipetrol kritizovaly českou situaci v rozvoji vodíkového hospodářství. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.cz

Toyota, Alstom, Orlen a Air Products napsaly dopis premiérovi. Chtějí jasný plán, jak naskočit do vodíkové energie.

O vodíku jakožto dopravním pohonu se v Česku dlouho jen mluví. Projekty končí neurčitě a firmy, které ho prosazují, často narážejí na odpor úředníků a státních organizací. To si myslí zástupci čtyř nadnárodních společností, které se nyní spojily do Iniciativy vodíkové mobility a podepsaly memorandum, které má vládu dotlačit „k činům“.  

Na společném briefingu zástupci společností Alstom, Toyota, Air Products a Orlen Unipetrol kritizovali aktuální českou situaci v rozvoji vodíkového hospodářství v oblasti silniční a železniční mobility. Zároveň oznámili společné kroky a představili výzvu vládě.

Body, které požadují po vládě firmy zabývající se rozvojem vodíkových technologií. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.cz

Body, které požadují po vládě firmy zabývající se rozvojem vodíkových technologií. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.cz

Konkrétně požadují například postavit 50 plnicích vodíkových stanic, což by při vhodné lokalizaci mělo zajistit provoz 50 tisíců aut, 500 autobusů, 500 nákladních vozidel a 50 vlaků. Dále pak chtějí zejména dotační balíček na investice do infrastruktury i vozidel a nezávislé studie využitelnosti vodíku v dopravě.

Šéf české pobočky železničního výrobce Alstom Daniel Kurucz uvedl, že si musíme uvědomit, že vodík je nejen zdroj, ale i skladiště energie. Může tak řešit výkyvy v cenách výroby zelené elektřiny.

Rezistenci vůči vodíku nevidím u ministrů, ale v nižších složkách úřadů,” řekl Kurucz deníku Zdopravy.cz. Alstom je výrobcem zatím jediného vodíkového vlaku na trhu, firma chce vyvinout model, který by v Česku zajistil regionální dopravu po vyřazení dieselových motoráků. 

Úřady však podle něj sází raději na vždy promyšlenou elektrifikaci. „Jedna plnicí stanice obsáhne obří území, větší než jedna elektrifikovaná trať,” uvedl. 

Firmy uvedly, že se v plánech nebaví o dnešku, ale chtějí být připravené na budoucnost. “Zaspali jsme šest let, všude jinde už jsou dál a řeší již konkrétní detaily, jako je zdanění a podobně,” uvedl ředitel české Toyoty Martin Peleška.

Vodík není novinka

Ostrá slova volil zástupce firmy Air Products, která má s vodíkem zkušenosti už od 50. let minulého století, kdy ho začala dodávat pro NASA. „Vodík není novinka, tou je nyní jen jeho požadovaná bezemisnost. Česko na tomto poli nesmí zůstat nepřizpůsobivým dinosaurem. Kdo nevyřešil změny, zahynul,” domnívá se Vlastimil Pavlíček.

Orlen Unipetrol, který v Česku provozuje rafinerie a čerpací stanice Benzina, chce dostat vodík do českého energetického mixu. Firma postavila první vodíkovou plničku na pražském Barrandově. 

„Potřebujeme ale komfortnější podmínky pro naše investice,” řekl za firmu člen představenstva Maciej Romanów. Podle něj může vodík dát Česku energetickou nezávislost. Avizoval také, že Orlen je připraven investovat do dvou vodíkových hubů, v Litvínově a v Nelahozevsi, které by měly v budoucnu produkovat zelený vodík.

Tagy alstom Orlen Unipetrol toyota vodík
88 komentářů