Alstom opět uspěl s vodíkovými vlaky v Itálii. Coradia Stream H nahradí dieselové vlaky v Puglii

Jednotka Alstom Coradia Stream s vodíkovým pohonem. Foto: AlstomJednotka Alstom Coradia Stream s vodíkovým pohonem. Foto: Alstom

Vývoj i výroba vodíkových jednotek probíhá v Itálii. Vlak má však i českou stopu.

23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Han van Meegeren

Kolik namazali?
A nebylo to málo Antone Pavloviči?

Marana_CZE

Otázka pro někoho, kdo má přehled. Vyjde levněji prostá elektrifikace trati a pořízení nových jednotek nebo neelektrifikování tratě a užívání vodíkových jednotek? Zvlášť s ohledem na cenu elektřiny/vodíku. S dotacemi a bez. Děkuju, kdyby někdo věděl:D

Kubrt

Zatím jsem se nesetkal s tím, že by někdo nějaký projekt vodíkové mobility, at už na silnici či dráze, proponoval tím, že je to ekonomicky výhodné. Všechny projekty, u nichž byly zveřejněny náklady, vycházejí tak, že cena vozidel i provozní náklady jsou 2-3x vyšší, než u konvenčních vozidel. Obvyklá argumentace jde směrem k udržitenosti a „přípravě na budoucnost“ (teď mámě fosilní vodík, ale jednou bude zelený a na to se chystáme…). Za mě má smysl ve studiích proveditelnosti jednotlivých projektů zkoumat klasickou elektrifikaci a využití BE(MU) vozidel a „částečné elektrifikace“. Tak nějak si neumím představit, za jakých okolností by se… Číst vice »

hank

V opravdu dlouhodobé perspektivě má smysl počítat nikoli ekonomickou (protože jakákoli cena čehokoli je v perspektivě desítek až stovek let zcela nepoužitelný ukazatel), ale jedině energetickou návratnost: Poměr ERoEI, tj. energy return on energy invested. A z tohoto hlediska vodík je a do budoucna i zůstane jedním velkým průserem; ledaže by se podařilo přijít s nějakou zázračně převratnou energeticky úspornou technologií.

Marana_CZE

Díky moc! Mně zajímalo hlavně zda-li je to aspoň výhodnější než nějaká prostá elektrifikace, případně v jakým horizontu 😀

Dan Kurucz

to je složitá otázka. už jen není zřejmé, co je prostá elektrifikace. kdybychom vycházeli z definice, že se jen postaví sloupy a natáhnou dráty, vyjde to asi na 15 mil. Kč na kilometr. Ovšem je otázkou, kde se dá skutečně prostá elektrifikace uplatnit a kde už musíte stavět trafostanice, měniče a další infrastrukturu. když plná elektrifikace vyjde na 40 mil. Kč/km, možná bychom mohli říct, že průměrně se bude elektrifikovat za 25 mil. Kč/km (1 mil EUR/km). tak a teď pořizovací ceny. Srovnatelné EMU a FCMU není násobný rozdíl, řekněme FCMU tak o 20-30% dražší. Ovšem při životnosti 30 let… Číst vice »

Gajda

Aktuálně vyhde vodík snad nejdráž, ale je to začátek. Pokud se to rozjede ve větším, tak se to může rychle změnit. Navíc někde můžou být tunely, kde vlak na vodík projde, ale dráty nenatáhneš atd.

Ondra

Puglia je česky Apulie.

hank

Vodík = slepá ulička. Zelený vodík = greenwashing fosilních korporací. Účinnost celého cyklu přeměny energie v dopravních prostředcích < účinnost spalování nafty v dieselech.

I někteří kdysi zarytí příznivci vodíku z okruhu technicky a přírodovědně vzdělaných akademiků a aktivistů prodělali pozoruhodný cyklus změny postojů: Tam a zase zpátky. Od Šavlů k Pavlům a zase zpět. Za všechny uvedu jenom jedno jméno: Člen Římského klubu profesor Ugo Bardi z university ve Florencii. (Zájemci si jistě dohledají na internetu.)

Zakon kaze

Akorat jsem precetl par jeho clanku. Ani v jednom nezminil vyuziti vodiku jakozto odpadni latky v chemicke vyrobe, vsude jen prepocitava naklady prime vyroby. Dale, ekonomickou rentabilitu pocita ciste vuci elektrice, vubec neresi vyuziti na tratich, kde elektrifikace nedava smysl. Stejne tak neresi snizeni nakladu na zdravotnictvi kvuli nespalovani nafty. Pokud nekdy napsal neco relevantniho, sem s tim. Jinak je to jen jeden z mnoha boomeru.

Kubrt

Vodík, použitelný v palivových článcích, není žádný odpad, ale maximálně vedlejší produkt. Jeho využití v mobilitě je samozřejmě možné, ale má to dva aspekty, které je třeba vzít v úvahu. 1. Množství: nejedná se o plošně použitelné řešení. Takto funguje třeba první „vodíková železnice“ z Buxtehude do Cuxhavenu – vede přes Stade, kde se nachází chlorová elektrolýza a tam produkovaný vodík se používá pro tamní vlaky. Lokálně super, ale případné plošné zavedení vodíkové ekonomiky nemůže stát na vodíku jako vedlejším produktu. 2. Tento vodík – vedlejší produkt – nebude výrobce poskytovat „za odvoz“ ani za výrobní náklady, ale za tržní… Číst vice »

Zakon kaze
Kubrt

Chlor alkali beru (viz to Stade), jen v té prezentaci neřeší, k čemu se ten vodík využívá dnes (15 % vent – a ten zbytek – má už dnes nějaké využítí). Co se týká biogas/WWTP a podobných zdrojů: škoda, že se v té prezentaci nesrovnává energetická účinnost přímého energetického využití – spálení – bioplynu a jeho konverze na vodík a jeho následné využití. Asi všichni tušíme, že méně konverzních kroků = vyšší celková účinnost. A spalování bioplynu není nic, co by bylo environmentálně závadné.

hank

Z hlediska ERoEI by pravděpodobně nejúčinnější byla výroba vodíku elektrolýzou mořské vody s pomocí FVE. Nicméně jeho další využití vč. případné dopravy je s ohledem na místa vhodná pro takovou výrobu (např. mořské pobřeží Sahary) diskutabilní; a vyrábět jeho spalováním elektřinu na místě je blbost, když se může vyrábět ve FVE přímo.

hank

Kolik času jsi věnoval rešerši a čtení?

Zakon kaze

U tohohle typka cca 2 hodiny, u tematu cca 10 let

Jan

Vodík má dosti tuhý kořínek, na to kolikrát ho už odněkud vyhodili…

xyz

Dvě jednotky pro Puglii (Apulii) = nedostatečný počet pro pokrytí počtu spojů, a to byť při té vcelku mizérii, která tam je – i v X mnohdy jen 2h takt, v neděli pusto prázdno.
https://www.fseonline.it/cms/delivery/media/MCH726HWZWGVFLPGJQNG3Q6VZ62M

Jiří Kocurek

Inu investovali do vývoje „hranatých kol“, tak teď se jim to musí nějak přece zaplatit. Takže propaganda jede v tom smyslu, že vodík žádné baterie nepotřebuje… Že na mizernou účinnost vodíkového cyklu upozorňovaly Well-2-wheels* studie už před léty…

*) seriózní vědecká práce, nic od stolu v hospodě

Zakon kaze

Nejaky link? Google mlci. Dik

Zakon kaze

Nevidim nikde neco vylozene negativniho, viz treba strana 7. Dale, pokud studie ze 2014 rika, ze efektivita dosahne cca dieselovych pohonu ze 2010 tak to je skvely, protoze mezitim ubehlo dalsich 10 let vyvoje. Kde je pls ta negativni cast?

PvvS

Že toho dodnes nedosáhli …