ČD nabídnou lokomotivy 380 na volném trhu, turnusová potřeba klesne na sedm kusů
Lokomotivy 380 a 362, pražské hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

V průběhu příštího roku chtějí České dráhy začít nasazovat na trať Praha - Linec lokomotivy Vectron.
Dlouhé schvalování 109tek pro německo nebyl to záměr simensu? Aby pak mohl prodat co nejvíc svých lokomotiv? 🙁
Přitom to je výborná šance pro Škodovku. Odkoupit je za parádní cenu, dobastlit tam to ETCS a pak to hotový pronajmout a ČD zjistí, jak jich všech 18 zase potřebují.
Škoda že to Škoda od začátku pohřbila, ČD měla platit jen kusovou cenu bez vývoje, ten mělo zaplatit ministerstvo dopravy nebo průmyslu…
Proč by ministerstvo platilo vývoj?
Protože ho zaplatilo tak jako tak přes ČD.
Kdyby Vectrony byly jejich majetkem, tak ano. Ale snad kromě dvou jsou všechny jen pronajmuté. ČD se chlubí cizím peřím a v případě 380 je to uražená ješitnost!
ETCS se do nich prostorově vejde – a to i dole pod mašinou – současný prostřední displej hodit doprava, a namotat 2 EP ventilily na odbočku hlavního potrubí taky není problém – ale to papírování
Je na to i projekt ale cena za montáž je vysoká
Taky by se to dalo provozovat se dvěma řídicími vozy, loko uprostřed…
České dráhy připomínají svým hospodařením Pata a Mata. Budou resuscitovat řadu 151 a prodávat řadu 380? Nejde tu o ,,všimné“ od Siemense?
151 je na svou dobu kvalitní lokomotiva, 109E je vyložený „nepodarok“!
Vy jste na 109e jezdil že víte co to je nebo ne?
Je to zvláštní, modernizace 151 a instalace ECTS. A nevybavení ECTS u 380.
Jen se tak zamyslím.
151
Dualizace 50 – 70 mil./ks
ETCS 10 mil./ks
To je jednoduché.
Vybavení 380 ETCS i kdyby 15 mil./ks.
Každopádně je potřeba říct, že i dovybavení systémem ETCS je u 380 zásadně levnější než dualizace a ETCS u 151.
Upozornění jedná se o vlastní názor.
Nabídka od Škody na instalaci ETCS byla za 44,3 mega za kus.
https://zdopravy.cz/skoda-se-s-novou-belgickou-dcerou-pokusi-vymyslet-etcs-pro-zatopky-168758/
No ono ETCS nevyrábí jen Škoda. Takže by cena mohla klesnout. Navíc i u 151 cena instalace by mohla být vyšší.
Píšou tam že nabídka byla od čd telematika.
A co to pocitat takto…ETCS v 151 10 mio.
Ocekavany dalsi provoz 10 let.
ETCS v 380 45 mio
Ocekavany dalsi provoz 20 let.
Pak vim, co asi udelam.
Vectron je za cca 100 mio na 40 let. Tedy za porovnatelne penize jak instalace ETCS v 380 na rok uzivani a to bez problemu v zahranici. A pokud by za 380 treba dostali 30-40 mio za kus, pak je kalkulace jeste lepsi nez u Vectronu. A zbavi se rady, co jim nesedi do udrzeb, zustane dlouhodobeji z elektrik jen 362 a Vectron.
Pokud vím, tak Vectron je již asi za 150. A cena na 380 byla jen od jednoho uchazeče. Ta může klesnout.
Co taky s těmi krámy jiného…
Vy s nima máte zkušenosti?
V určitých případech je lepší než vectron
Ze syslem by mohli jezdit bez ETCS.
nemohly
To mohli, ale sysel by musel být na každém konci.
No to by byl takový pojízdný pomník špatných rozhodnutí ČD – sysel – 380 – sysel.
V ČD je někdo zalíbený v Siemensu a lobuje a preferuje Vectrony. Škoda Trasp. není důležitá na mezinárodním kolbišti a překážela Siemensu ve výrobě. A ČD stejně to připravují pro zahraničního investora jako tomu bylo s rozkladem po 100letech provozu ČSA a tak to je sevším u nás v této republice vše postupně a hlavně nenápadně prodat v časové ose…..
ČD se měly dávno privatizovat a nikdo by pak nemusel vymýšlet takové kraviny..
Jojo, tak určitě. Protože země, kde se zprivatizoval státní dopravce jsou symbolem spolehlivé železniční dopravy, co? Naopak Švýcarsko, Rakousko atd. úplná hrůza se státními dopravci.
Švýcarsko je jiná liga a Rakousko k tomu časem dojde..zatím se bagrovalo státnímu ve velkém, ale to už nepůjde
A proto např. Velká Británie, ráj zprivatizovaných dopravců, je zase začala zpátky znárodňovat co? Trochu reality by vám neuškodilo.
Přesně. Stát má držet koleje, dopravci ať jsou privátní. ČSAD už taky nejsou a je to dobře.
V případě třeba války , a už to nevypadá tak fantasmagoricky nereálně, budete přepravovat všechno jak? jak vidíme na východě, železnice je stále osou války, proto taky ji Rusům Ukrajinci systematicky ničí. Uzly.
Třeba za starého Rakouska stavěly a provozovaly dráhy soukromé společnosti. A samozřejmě v koncesních podmínkách měly i vojenské využití těchto drah
Tady je někdo zalíbený ve starých časech.
A „časovou osu“ jste vyčetl kde? Nesmíte dát tolik na bulvár.
proč je vůbec to dodali bez ETCS? když už v té době bylo jasné že bez něj to nepůjde dlouhodobě provozovat? nebo aspoň s nějakou přípravou na dovybavení
Příprava na ETCS údajně lokomotivy mají.
Ty mašiny se začaly dodávat někdy v roce 2009, objednány byly cca v roce 2004. V té době ještě neexistovala strategie zavádění ETCS v zemi a myslím, že ani současně používaný standard u nás implementovaného zabezpečovače ještě nebyl specifikován.
Konec jmen na dráze
https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-uz-zadna-maruska-nebo-tomik-cd-zakazaly-jmena-na-lokomotivach-40538135
No jména jsou děs. Ale „jednotný styl“ si tedy představuju jinak, než cirkus ČD. Původní Najbrt měl větší smysl, tohle pruhování bez názoru, jak pruhovat či barvit čela, je strašný.
Pokud to jezdí tak bych se toho nezbavoval. Je zvláštní, že ČD prodávají nejnovější české mašiny, ale dýzly ze 60. let drží při životě za každou cenu. A nahrazovat tyto mašiny ještě dražšími Vectrony taky není moc neekonomické. Pokud se tyto stroje nepovedly, neměli je vůbec nakupovat. Osobně mám pocit, že se za vše české stydíme a raději budeme vykrmovat německý koncern.
Dražší jak v čem. Na pořizovací cenu byly 380 „díky“ pasivitě ČD nejdražší lokomotivy na světě a co se údržby týče – čím více se unifikuje flotila, tím levnější je její údržba. Koukněte třeba na Ryanair – to je příklad maximálně efektivní flotily.
ČD by si rádi novou motorovou lokomotivu pro traťové výkony koupily, jenže on ji nikdo díky zelenému šílenství nevyrábí.
Vyrábí je jen Alstom, Newag, Siemens, Stadler, …
Jste si jistý? Píši o traťové lokomotivě, která by nahradila řadu 754.
CRRC.
Majster, to ste tomu dali korunu.
Tak oni se toho nebudou zbavovat za šrotovné.
ten projekt slavně nedopadl
Přidal bych jim lahký gulómet a poslal strážit východnů hraniciu. Aspoň by tato nejdražší lokomotiva světa byla k něčemu dobrá….
nejdražší byla díky přístupu ČD, jinak ne
Takze je na volnem trhu koupi sberna surovin a sesrotuje?
kdo chce psa bít…..
Tak nějak.
Kdysi mi jeden dlouholetý pracovník ČSD / ČD řekl: “ Na dráze logiku nehledej…“
Zátopků je škoda. ČD se k nim vyjadřují, jak kdyby se Škodovce mstili za ten soudní spor a snažili se jim pořád špinit jméno. Však ona se ta iracionalita – řada 151 ano / 380 ne vymstí, finančně se to na firmě podepíše a soukromníci je nakonec vymažou…
Není to iracionální. Zátopků je prostě málo na to, aby byli nějak ekonomicky udržitelní.
ano, ale o řadě 150/151 platí naprosto to stejné, ještě k tomu je to starej „krám“
Kdežto pendolino je kolik? Jo 6. A 151? 11.
Ano, podepisuji v celém rozsahu. Vrchol „potravinového řetězce“ u ČD se mstí za tyto, přiznejme drahé lokomotivy a spory okolo nich se Škodou. Místo toho kupují předražené Vectrony na 230 km/h, které tady tou rychlostí stejně nikdy nepojedou. Dal bych to pánum managerům z nábřeží zaplatit ze svého. Ale asi byli k nákupu dostatečně „motivováni“. Což je dnes nedílná součást každého obchodu.
Blbost, jsou absolutně nespolehlivé a poruchové. Pominu to, že v zásadě nemohou do Německa. V Bavorsku se toho také chtějí zbavit
To jste vzal kde že jsou nespolehlivé?
Ve spoustě věcech jsou lepší než vectron
Například? A není to nijak ironická otázka, bavme se naprosto vážně…
Změna napájecího systému, průjezdy stahovačkama …..
Například průjezd dělením se změnou systému
Vectron ho mění klidně 5 minut a pak vám napíše že se něco nepovedlo
380 projede zvedne se sběrač a jede úplně v pohodě dál
To jsou kecy – jeden čas se jen prdělo na údržbu (dlouhodobě nebyly ND), tak se ten funkční zbytek drtil na krev, a je spíš s podivem, že ty mašiny to vydržely,a stále jezdily a jezdí – Vectron a Taurus u nás na 2 motory jezdit nesmí (na 3 ano), a jezdí jich tak dost, jen se o tom nepíše, stejně tak se nepíše o vectronu, že kolem 110km/h má příčný vibrace
V tom případě když je Zátopků málo tak nedává smysl ani rekonstrukce 151
Těch by bylo ještě méně
Asi vás v přemíře starostí dne minulo stokrát vysvětlováno proč jsou nutné vectrony na 230.
Takže i kdyby nikdy na českých kolejích nepotřebovaly víc než 190 tak na kolejích DB a OBB infrastrukture potřebovat 230 budou. Protože jak k Baltu tak k Jadranu přes alpy je nově očekávaný provoz touto rychlostí. Možná vy se na dálnici chcete pohybovat rychlostí 80-90km/h ale ostatní využívají maximálku. A dráha má tu smůlu, že se tam poněkud komplikovaněji „předjíždí“ .
Nečudoval by som sa, ak by po nich siahla aj zssk 😀 miesto by im určite našli aj bez ETCS
ja si myslim, že dve 381 bohate stačia.
Pri koncepte ZSSK by som sa nečudoval skutočne ničomu. Kúpime 380 a potom čo s nimi? Dajme na Zvolen 😀 asi takú logiku by som v tom našiel:))
Nie je kde.
😃
Nebylo by lepší je uplatnit ještě třeba na R11? Tam občas ještě vidím staré plecháče.
R11 určitě ne, tam bude potřeba ETCS na úseku do Veselí. Nevím jak R31 směr Plzeň, ale tuším že i tam nepůjde bez ETCS z Budějovic odjet.
Tak ať to dají na linku Plzeň- České Budějovice která bude od prosince rozdělena na dvě linky. První je R11 České Budějovice- Brno tam to možné nebude a druhá R31 Plzeň-České Budějovice z jihu budou mít vjezd bez ETCS tak by se to mohlo využít, protože je to škoda dávat je pryč 380 i když mají ještě potenciál, a ty starší vlaky by mohli dát pryč, protože v roce 2030 by jsme měla dělat trať na 200km/h Plzeň- České Budějovice a po rekonstrukci jsem zvědavý jaký vlaky tak budou nasazovat.
Zapomínáte na takový drobný detail a totiž, že ze severu (od Nemanic) bude do Českých Budějovic ETCS povinné.
Tak by právě mohli udělat výjimku i od severu od Nemanic do tý doby než udělají Ne-Še
Do ČB stejně nebudou moct při výhradním provozu ETCS
Jestli to správně chápu. Tak jednosystémová řada 150 s odporovou regulací, nulovou pasivní ochranou, se skoro 50ti lety na hrbu je pro dráhy perspektivní a bude se montovat etcs, kdežto řada 380 se třemi systémy, výkonem, TSI a 15ti lety je pro ně na odpis. Asi se taky přihlásím do představenstva ČD. Je vidět, že laťka není vysoko a když se něco nepovede, tak se prostě názor změní a Pendolino se po X letech v kopřivách přeci jen opraví. Hlavni je, že už na mašinách nebudou nálepky se jménem. To je na pořádný odměny.
Můžeš aji do federace strojvedoucích tam ta laťka leží úplně na zemi
On tam ještě může být faktor toho jak moc se to porouchává a jak moc stojí servis, přeci jen 150 si opraví sami „kladivem“, když to napíšu hrubě, což u 380 asi nebude úplně ten případ a jestli si plzeňský výroce účtuje škodaceny za tamto či ono v elektronice, to může hrát významný rozdíl.
Každopádně změny v kurzu rozhodvání o perspektivnosti toho či onoho jsou skutečně pozoruhodné.
Takže nevím, skoro nic, ale myslím si.
Tak šup s čísly sem, rád se poučím.
Jo, takže když narvu do 151 střídavinu a ETCS, tak půjde opravit kladivem a šroubovákem?
To jste hodně velký optimista, slušně řečeno.
pokud se tam něco narve, tak to bude střídavina ala 350, nic jiného není myslitelné, aby se tam dalo
O montáži ETCS do řady 150/151 už je rozhodnuto?
Jde o to, ze se o tom vůbec uvažuje, kdežto o tomhle mají jasno.
nemají jasno..zkouší se je udat, když je někdo dobře koupí, problém bude vyřešen, když ne tak se na etcs do nich třeba přistoupí. To stejné se řeší se 151, taky se jen zjišťují možnosti kolik a jak za to..
Asi bych v zom hledal trochu ekonomiky. Pokud nekdo dokaze prestavet 151 na 351 a pridat ETCS za polovinu toho co chteji v Plzni za ETCS do 380ky tak asi ok, z puvodni vyzbroje tam toho uz asi moc neni a kdyz ne o nosne dily
Slusne postarano tak je vcelku jedno zda je jim 15 nebo 45 let. Ale pravdu se asi nikde nikdo nedozvi
původní výzbroj tam zůstane kompletní, max se z toho udělá řada 350, nikdo tam nebude cpát novou moderní výzbroj
Musíte dodat trafo, usměrňovač, vyhlazovací tlumivky, přepojovače, odpojovače, hlavní vypínač, izolátory a sběrače, upravit řídící obvody
To je škoda. moc dobrá mašinka
L té diskuzi o 380bY mne ještě zajimalo, jak jsou s nimi spokojeni strojvedoucí
Já s ní má nejezdil, ale vím že když začínali, tak s nim kluci úplně spokojeni nebyli. Jak je to ted?
Mrkněte to tohoto rozhovoru: https://zdopravy.cz/rozhovor-nektere-okamziky-bych-nevymenil-ani-za-milion-rika-strojvedouci-lokomotivy-380-231228/
Budějovičáci na ně nedají dopustit.
No vida, když naši bulhaři jsou spokojeni, koupí je nejspíš Bulharsko.
Když už se chcete ptát dělníků, tak více budou vědět mechanici z depa, ne?
Ze začátku výborný, pak nebyly ND, tak to stálo za prd (asi 2 roky), pak se daly do kupy, a bez nějakých větších problémů jezdí do teď
MOhl byste prozrradit ve kterém období byl problém s ND? Čistě ze zvědavosti, díky.
Takže dávat ETCS na desítky let staré lokomotivy se vyplatí, na ty zánovní ne a raději se prodají za Korunu a proto se potom koupí, budou muset, za víc nové lokomotivy a vybere se zase něco nestranně jenom od Siemensu. Tohle nikomu nevadí, jak se vyhrávají lokomotivové zakázky, nebo to sem jenom píše pod-zaplacená partička ?
Ono je totiž lepší servisovat 100 Vetronů než 20 Zátopků, nehledě na to že Siemens má určitě záruční opravy v ceně.
Lepší v čem, konkrétně . Jistě máte po ruce i nějaká čísla, nejlíp finanční.
Tak minimálně máte jednotný vozový park, což vám většinou výrazně snižuje náklady a obecně logistiku. Další snižování nákladů vzniká tím, že na rozdíl od Zátopků, kterých je pár, tak Vectronů jsou a budou tisíce a náhradní díly budou jednoduše dostupné. Tipuji, že Vectron bude mít jednodušeji provedené opravy.
Takže další, neví, tedy tipuje, ale myslí si, dle vyčtených ekonomických teorií.
Kupodivu nemám přístup ke smlouvě mezi ČD a Siemensem a ČD a Škodovkou. Zrovna tyhle dvě smlouvy nemám.
A myslím si, že je to více opodstatněná teorie, než ten váš blábol v úvodním postu.
Raději napište, co si myslíte, že v těch smlouvách je. To určitě víte.
Ty dvě věty nedávají ani smysl
Ale dávají, jenom musíte chtít si to přiznat. Nic jiného tady Vy a spol. nepředvádíte, než že střílíte od boku a kouzlíte, jak to kde určitě je , dle sympatií a emocí.
Jasně. Zatímco vaše příspěvky přímo kypí fakty. Já vidím jen klasickou nas.anost + trochu té lidové hospodské konspirace o podplacené partičce.
Tak to vidíte hodně špatně, holt jasnovidec ani génius nejste, jenom vaříte z toho mála co máte. Ono se nikdy nikde neuplácelo a nedomlouvalo, tomu přece sám nevěříte. Třeba jak chtěl jeden iniciativní dobrák z ČD s rakouskou kámoškou vyšachovat Jančurovi ty vagóny, pro představu… to je realita, né že jenom to slyšíte v hospodě- tam já nechodím a nemám žádný osobní důvod být nasraný- logicky- mne se to nijak osobně netýká a ani mne to neživí, jenom vycházím z toho co si kde přečtu a k tomu si přidám vlastní logiku a smysl pro férovost a spravedlnost- takhle se… Číst vice »
Dobrý den pane DavideS. Pravděpodobně toho moc o servisu Siemens moc nevíte. Vzhledem k tomu, že tu má monopol,tak se taky podle toho chová.Takový příklad: Odporoučel se kontakt (mikrospínač) na jízdní výkonové páce,součástka kdyby za 1€. Kolik myslíte,že tahle prkotina stála? Jen laškovných 3000€ za repasovaný pult,….názor,že? Prostě tuto součástku nemáme.Potřebujete do opravy? Pche a vy jste kdo? Jaký zákazník? Nóó, blabla,prostě kecy prdy,beďary 😏 A k těm Zátopkům takový můj postřeh.Vykuchal bych z něj SHP,stejně do PL nejezdila,narouboval ETCS,homologoval a mám loko pro DACZSKH což bohatě stačí.Prosím pěkně,jen jsem lumpačil s myšlenkou. ČD má favorita a přes to jede… Číst vice »
Naprosto souhlasím, porouchaná anténa ETCS – Siemens: oprava nejdřív za půl roku. A přesně na co je na 380tkách SHP? Do Polska to nikdy nejezdilo nebo naopak kdyby to mermomocí chtěli aby to do Polska jezdilo tak by stačilo vykuchat PZB a už by se tam ETCS vešlo.
Nějak vám po přečtení (či spíše luštění) vašeho příspěvku nevěřím, že vás někdo nechal s někým jednat…
Taurusů bylo vyrobeno taky dost, a dnes se musí jezdit servisovat až do Gratzu, páč to nikde jinde neudělaj
Když jich teď je takový přebytek, dokázal by někdo z provozu říct, proč se to nenasazuje třeba na R16 místo es? Na R17 se občas 380 objeví, ale taky to není pravidlo a často jede 362.
Chápu, že pro ČD už to je odepsaná investice, ale proč nedává provozně smysl vytěžit z těch 380 maximum tam, kde se dosud nevyžaduje ETCS?
Mají na ně plzeňští strojvedoucí papíry?
Asi čtyři kusy. Dělali jsme na ně zkoušky jako první v roce 2010 a nikdy na nich nejezdili. A nechte si je, esa jsou daleko lepší mašiny.
Na R17 jezdí převážně lokomotivy 380
362 jezdí pouze v oběhu který pak přechází na SP Sázava
Nemá smysl je nasazovat na R16. V Plzni nemají papíry na ř. 380 a navíc se také spustí ETCS od 12.12.2027. jezdili by maximálně rok do nového JŘ. Navíc je zapotřebí nějaký počet lokomotiv, tak je otázka jestli by počet stačil na obsazení R16.
Určitě dráhy chtějí sundat z lineckých expresů 380 proto, že chtějí tyto vlaky prodloužit až do Salzburgu. Ale tam by to chtělo asi i změnit některé vagony. Railjet za Lincem tam jezdí 220 km/h takže možná česká souprava by tam mohla taky dosáhnout těch 200 km/h. I když tam by se mohlo hodit pendolino na spoje na Salzburg díky naklápění a vyšší rychlosti.
Jak už bylo mnohokrát řečeno, řada 680 přišla o PZB, takže zajíždění do Rakouska ne-e. A kupovat nová klopidla nikdo nebude, ministerstvo ani nic takového neobjedná.
A s rozšířením ETCS přes Linz na trať na Summerau se nepočítá?
Tipoval bych, že pokud dojde k rozšíření ramene Praha – Linec do Salcburku v režii Českých drah, bude na spoj nasazen ComfortJet.
Trochu kapacitně předimenzované na tuhle relaci. Tam by stačil InterJet. A i by mu to tam slušelo.
Na ten spoj to chce mít hospodu, což by do Lince k Interjetu připojit šlo, ale na Salcburk by už bylo fajn, aby to celé zvládlo 230.
A nebude to zase málo, pokud se nezakáže frekvence z Lince do Salcburku? Netuším kolik lidí tam jede protože z Lince pokračuje na Vídeň, ale obvykle tam jezdí zdvojené railjety.
Stačí Railjet
Prosím vás přestaňte už konečně blouznit o pendolinu. To je překonaný koncept a i když u nás může ještě hodně parády udělat (a já je mám taky rád), tak v zahraniční na ně nikdo není zvědavý.
Pendolino není ani tak překonaný koncept, jako spíš koncept pro velmi specifické podmínky. Aby mělo pendolino smysl, je potřeba splnit tři podmínky: – Dostatečná poptávka po zrychlení dopravy – Trať s řadou oblouků, kde naklápění zvýší rychlost – Dostatečná kapacita trati, respektive nerealizovatelnost nové (rychlejší) trati Pro ČR nejsou Pendolina příliš vhodná zejména z posledního důvodu, poptávka v dálkové dopravě je dnes natolik vysoká, že má smysl postavit nové, vysokorychlostní tratě. Pro rychlíky je ta technologie sice funkčně zajímavější, ale zase příliš drahá. Na druhou stranu tady máme jiné případy, třeba severovýchod USA (Avelia Liberty), kde kupují nové naklápěcí jednotky.… Číst vice »
Myslím, že nasazení railjetů a comfortjetů jihem do Rakouska je v následujících letech nevyhnutelné a je to dobře. Po zadrátování Veselí – Velenice dávají tyto soupravy smysl i do Vídně, takže nechme věcem v tomto směru volný průběh.
Dokáže někdo konkrétně říct, kdo vůbec ty lokomotivy může koupit? Přijde mi to spíš jako oddalování problému. Z evropských zemí, kde ETCS je nebo bude, se žádný zájemce nenajde. Nákladní dopravci jsou rádi, že žijou a osobní si nelajznou riskovat tam to ETCS montovat dodatečně.
I když jedno naprosto šílené řešení mě přece jen napadlo. Pokud by chytré hlavy ve Škodě vymyslely, jak tam to ETCS dostat za přijatelnou cenu, ty lokomotivy by mohla zpět vykoupit přímo Škoda. S vědomím, že má ČD v hrsti, by nabídla na první pohled možná směšnou částku, která by však v porovnání s ostatními katastrofickými scénáři byla pro ČD přijatelná. Po dosazení ETCS a odladění dalších neduhů by pak Škoda mohla nabídnout zajímavé množství second hand lokomotiv za second hand cenu celé Evropě.
Třeba dnešní Vossloh, dříve MaK Kiel, má na postprodukčních službách kolem svých lokomotiv (pronájem, úpravy dle potřeb nových provozovatelů) založenou podstatnou část byznysu. Ale nejsme si jist, že pro Škodu by něco takového v případě 380 bylo natolik atraktivní, aby do toho šla.
Presne tak. Tieto lokomotívy mohli byť konkurenciou vectronu v strednej Europe ci Balkane. Konečne po r. 350 moderný stroj na diaľkové spoje. Škodovka si svoju dlhodobú históriu výroby lokomotív úplne pokazila. Tak to vyzeralo nádejne pred 15 rokmi…
To nebyla výroba lokomotiv, ale jak se obohatit na státní zakázce v roce 2004. Vyhrát výběrové transparentní řízení s produktem, který byl jenom na papíře, když Siemens a Bombardier ve stejném tendru měli hotové a vyráběné lokomotivy.
Kdyby každý chtěl kupovat jen prověřené výrobky, tak furt lezeme po stromech, protože by si nikdo nekoupil neověřený prototyp pazourku.
Ovšem existuje možnost, řadou výrobců využívaná, postavit nejdřív „neadresný prototyp(y)“ a pak teprve stavět sériové stroje na základě objednávky zákazníka. Např. první Vectrony.
„Celé Evropě“ ovšem jen v rozsahu aktuálního schválení, případně za cenu nového schvalování, což taky není triviální částka.
Další z možností je nadídka operativního pronájmu dopravcům.
Jo, nebo udělat nějakej vlastní typ „locosharingu“. Kurňa ta lokomotiva umí napájení v celym Dachu, není problém Polsko, Maďarsko, Slovensko a klidně i další země. Má 200 km/h, TSI, nemá problém s nákladama… Zas bych ty stroje tolik neproklínal. Pokud si to vezme na starosti někdo šikovnej, kterej umí využít situace a ví, jak moc jsou ČD s těma lokomotivama v p*deli, ty peníze tam jasně vidět jsou. Bohužel ne pro ČD, které za to mají hodně tučnej účet a už je z jejich strany potřeba dát té katastrofě nějaké hranice, nejlépe ji trochu zmenšit.
Někdo na Balkáně. Samozřejmě za patřičně akční cenu, protože atyp bez servisu, na tři kusy je potřeba čtvrtý ke kanibalizaci.
Na balkáně by potenciál té lokomotivy byli schopni rozumě využít pouze v Srbsku, možná na spojích do Budapeště. A i tam by potřebovala ETCS, tedy nejednalo by se o žádné low-costové řešení. Na většině ostatních tratí by to byl celkem overkill. Mnohem rouzmější by bylo ty lokomotivy poolovat ve středoevropském prostoru. Jenomže s tím, jak padají nákladní přepravy si dovedu představit, že leasingovky budou mít k dispozici dost Traxxů, Vectronů a Taurusů, které budou schopny nabídnout zákazníkům, kteří již tyto lokomotivy znají.
Varianta by byla, až bude mit dceřiná společnost Škody schválené ETCS, tak jej zkusit osadit do řady 380 na PZB. Otázka je, kdy to bude schválené (reálně ETCS během roku a aplikace dokáže řady 380 cca dva roky).
…nabídnou lokomotivy na volném trhu…
To je tvrzení jak z 50. let, kdy byla nová auta jen na poukaz, nebo, za několikanásobnou cenu, bez poukazu, na volném trhu 🙂
Občas z ČD zazní výroky ještě jak z minulého režimu (např. „vlak vyšší kvality“ – to je taky perla). Evidentně mentální setrvačnost takového molochu je opravdu značná.
Ale až v momentě, kdy si dáte v rychlíku vyšší kvalitu rohlík se šunkou nejvyšší jakosti, tak pochopíte to kouzlo.
Plán je jasný: dráhy dají lokomotivy k prodeji a „neviditelná ruka trhu“ se o ně už postará 🙂
Když jsou koleje natažené, tak lze plánovat cokoli
Škoda. Naprosto chápu důvody ČD. Ale i tak mě to bude mrzet. Jsou to pěkné stroje.
A ty důvody k chápání jsou jaké, když máte zároveň mrzení ?
Občas člověk něco racionálně (rozumově) chápe, ale iracionálně (citově) ho to mrzí 🙂
A povedzťe, Kefalín, čo si predstavujetě pod takým slovom Iracionálny😅?
Postoje a rozhodnutí hnaná citem, nikoliv rozumem. Děláme je všichni, ve větší čí menší míře. Někdo by řekl třeba „dej do toho srdíčko“ 🙂
Hotový slovník naučný 😃. Já to bral jako parafrázi na Černé barony
Když to chápete, mohl byste prosím vysvětlit nám nechápajícím, v čem je rácio pořizovat ETCS do obstarožních 151 a ne do moderních 380?
Nerozumíme si.
Když si přečtete toto vlákno od začátku, tak z něj nic ve smyslu „chápu, proč ČD uvažují o investici do 151“ neplyne.
I když se škodovky vyřadí tak rekonstrukce 151 je blbost
Mašin bude dostatek když od prosince bude volných 20 vectronů a dalších 30 v průběhu roku
ale dost těch vectronů je pronajatých, takže se nejspíš vrátí majiteli, takže jich bude nula
Na 7 loko 3 zálohy?
Masakr
Tak můžou vykrýt i nějaké jiné výkony než sami sebe, byť bez ETCS jich moc nebude.
Celý čtvrtý koridor a Hradečany
Hradečany by sice šli. Ale pokud by se něco pokazilo a muselo se jet mimořádně odklonem přes Poříčany, tak by jsme byli všichni nahraní.
tak by se do Poříčan dala přípřež – když má jet RailJet s Taurusem odklonem přes Nymburk, taky se do Kolína posílá mašina, protože Taurus přes Nymburk nesmí vlastní silou
To by šlo, dokonce se to jednou už i stalo, že nám z Prahy přijela 380. Ale musí tam být pražskej fíra. Pochybuju, že na to někdo z Hradce má “papíry”.
#ETCS dobardotek z 60.let.
Pokud ŠT má nyní nově vlastní podstatně menší krabici s volitelně integrovanými národními VZZ a ETCS, tak by to s osudem 109E mohlo zatočit.
ona by se tam vlezla i ta od Alstomu, ale to, co Alstom předvádí – od francouzů nic nebrat – to jsou nedodělky plný chyb, domluvit se s nimi nedá a i na základní opravy se čeká měsíce
Nebyl by někde odkaz na mašinu v točně?
Zde: https://mapy.com/s/dejoconecu
Celkom srandovná tá druhá fotka. 4 chlapi tú lokomotívu fakt z tej diery nevytiahnu 😀
Tak za okrajem fotky jich může být ještě neúrekom, včetně myšky na konci 🙂
Díky
To nikdo nekpupí, leda kovošrot…
Tak bez ETCS na to budou stát fronty zájemců…
Aby se nestrhla rvačka 😀
Každé zboží si svého kupce najde, když je dobře nastavená cena.
Však si tam můžou nechat namontovat to ETCS a jezdit s tím ještě 30 let jak tu spousta komentujících doporučuje, měly by se jim to přece vyplatit.
Nejdražší lokomotivy v Evropě půjdou po 15 letech, tedy zhruba půlce životnosti pryč a v provozu se budou nadále objevovat lokomotivy staré přes padesát let, které jsou jednosystemové a s polovičním výkonem.
Ne, přece se ty padesátileté střepy s odporovou regulací a rezavou konstrukcí budou dualizovat…
Co já vím, tak se budou dualizovat peršingy, který mají regulaci pulzní.
https://zdopravy.cz/necekany-obrat-ceske-drahy-resi-modernizaci-lokomotiv-s-kterymi-se-jiz-rozloucily-246796/
Mě baví, jak se objevila za celou dobu jedna jediná zpráva, že ČD UVAŽUJÍ o reko a hned z toho šotouši mají jasno, že to tak prostě bude.
O tom nemají vůbec ani uvažovat.
Jestli na to organizují tržní konzultace, tak o tom zřejmě uvažují dost vážně.
Výsledkom konzultácií môže byť aj to, že nenájdu firmu, ktorá by bola ochotná do takéhoto nezmyselného projektu íst…
ano ale v Cargu ty odkoupené od matky,což se už zhusta děje,otázkou zůstává,kolik jich je ještě k mání/řeč je o pomalých 163/,snad jsou nějaké v děčínském depu na nezatrolejovaných kolejích,ale komu momentálně patří,netuším
A kak jinak chcete udržet skanzen a mit spoustu šotobodů?