ČD nabídnou lokomotivy 380 na volném trhu, turnusová potřeba klesne na sedm kusů
Lokomotivy 380 a 362, pražské hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

V průběhu příštího roku chtějí České dráhy začít nasazovat na trať Praha - Linec lokomotivy Vectron.
Přidal bych jim lahký gulómet a poslal strážit východnů hraniciu. Aspoň by tato nejdražší lokomotiva světa byla k něčemu dobrá….
Takze je na volnem trhu koupi sberna surovin a sesrotuje?
kdo chce psa bít…..
Kdysi mi jeden dlouholetý pracovník ČSD / ČD řekl: “ Na dráze logiku nehledej…“
Zátopků je škoda. ČD se k nim vyjadřují, jak kdyby se Škodovce mstili za ten soudní spor a snažili se jim pořád špinit jméno. Však ona se ta iracionalita – řada 151 ano / 380 ne vymstí, finančně se to na firmě podepíše a soukromníci je nakonec vymažou…
Nečudoval by som sa, ak by po nich siahla aj zssk 😀 miesto by im určite našli aj bez ETCS
ja si myslim, že dve 381 bohate stačia.
Pri koncepte ZSSK by som sa nečudoval skutočne ničomu. Kúpime 380 a potom čo s nimi? Dajme na Zvolen 😀 asi takú logiku by som v tom našiel:))
Nebylo by lepší je uplatnit ještě třeba na R11? Tam občas ještě vidím staré plecháče.
R11 určitě ne, tam bude potřeba ETCS na úseku do Veselí. Nevím jak R31 směr Plzeň, ale tuším že i tam nepůjde bez ETCS z Budějovic odjet.
Jestli to správně chápu. Tak jednosystémová řada 150 s odporovou regulací, nulovou pasivní ochranou, se skoro 50ti lety na hrbu je pro dráhy perspektivní a bude se montovat etcs, kdežto řada 380 se třemi systémy, výkonem, TSI a 15ti lety je pro ně na odpis. Asi se taky přihlásím do představenstva ČD. Je vidět, že laťka není vysoko a když se něco nepovede, tak se prostě názor změní a Pendolino se po X letech v kopřivách přeci jen opraví. Hlavni je, že už na mašinách nebudou nálepky se jménem. To je na pořádný odměny.
Můžeš aji do federace strojvedoucích tam ta laťka leží úplně na zemi
On tam ještě může být faktor toho jak moc se to porouchává a jak moc stojí servis, přeci jen 150 si opraví sami „kladivem“, když to napíšu hrubě, což u 380 asi nebude úplně ten případ a jestli si plzeňský výroce účtuje škodaceny za tamto či ono v elektronice, to může hrát významný rozdíl.
Každopádně změny v kurzu rozhodvání o perspektivnosti toho či onoho jsou skutečně pozoruhodné.
Takže nevím, skoro nic, ale myslím si.
Tak šup s čísly sem, rád se poučím.
O montáži ETCS do řady 150/151 už je rozhodnuto?
Jde o to, ze se o tom vůbec uvažuje, kdežto o tomhle mají jasno.
To je škoda. moc dobrá mašinka
L té diskuzi o 380bY mne ještě zajimalo, jak jsou s nimi spokojeni strojvedoucí
Já s ní má nejezdil, ale vím že když začínali, tak s nim kluci úplně spokojeni nebyli. Jak je to ted?
Mrkněte to tohoto rozhovoru: https://zdopravy.cz/rozhovor-nektere-okamziky-bych-nevymenil-ani-za-milion-rika-strojvedouci-lokomotivy-380-231228/
Budějovičáci na ně nedají dopustit.
Takže dávat ETCS na desítky let staré lokomotivy se vyplatí, na ty zánovní ne a raději se prodají za Korunu a proto se potom koupí, budou muset, za víc nové lokomotivy a vybere se zase něco nestranně jenom od Siemensu. Tohle nikomu nevadí, jak se vyhrávají lokomotivové zakázky, nebo to sem jenom píše pod-zaplacená partička ?
Ono je totiž lepší servisovat 100 Vetronů než 20 Zátopků, nehledě na to že Siemens má určitě záruční opravy v ceně.
Lepší v čem, konkrétně . Jistě máte po ruce i nějaká čísla, nejlíp finanční.
Tak minimálně máte jednotný vozový park, což vám většinou výrazně snižuje náklady a obecně logistiku. Další snižování nákladů vzniká tím, že na rozdíl od Zátopků, kterých je pár, tak Vectronů jsou a budou tisíce a náhradní díly budou jednoduše dostupné. Tipuji, že Vectron bude mít jednodušeji provedené opravy.
Takže další, neví, tedy tipuje, ale myslí si, dle vyčtených ekonomických teorií.
Kupodivu nemám přístup ke smlouvě mezi ČD a Siemensem a ČD a Škodovkou. Zrovna tyhle dvě smlouvy nemám.
A myslím si, že je to více opodstatněná teorie, než ten váš blábol v úvodním postu.
Raději napište, co si myslíte, že v těch smlouvách je. To určitě víte.
Ty dvě věty nedávají ani smysl
Jasně. Zatímco vaše příspěvky přímo kypí fakty. Já vidím jen klasickou nas.anost + trochu té lidové hospodské konspirace o podplacené partičce.
Dobrý den pane DavideS. Pravděpodobně toho moc o servisu Siemens moc nevíte. Vzhledem k tomu, že tu má monopol,tak se taky podle toho chová.Takový příklad: Odporoučel se kontakt (mikrospínač) na jízdní výkonové páce,součástka kdyby za 1€. Kolik myslíte,že tahle prkotina stála? Jen laškovných 3000€ za repasovaný pult,….názor,že? Prostě tuto součástku nemáme.Potřebujete do opravy? Pche a vy jste kdo? Jaký zákazník? Nóó, blabla,prostě kecy prdy,beďary 😏 A k těm Zátopkům takový můj postřeh.Vykuchal bych z něj SHP,stejně do PL nejezdila,narouboval ETCS,homologoval a mám loko pro DACZSKH což bohatě stačí.Prosím pěkně,jen jsem lumpačil s myšlenkou. ČD má favorita a přes to jede… Číst vice »
Když jich teď je takový přebytek, dokázal by někdo z provozu říct, proč se to nenasazuje třeba na R16 místo es? Na R17 se občas 380 objeví, ale taky to není pravidlo a často jede 362.
Chápu, že pro ČD už to je odepsaná investice, ale proč nedává provozně smysl vytěžit z těch 380 maximum tam, kde se dosud nevyžaduje ETCS?
Mají na ně plzeňští strojvedoucí papíry?
Na R17 jezdí převážně lokomotivy 380
362 jezdí pouze v oběhu který pak přechází na SP Sázava
Nemá smysl je nasazovat na R16. V Plzni nemají papíry na ř. 380 a navíc se také spustí ETCS od 12.12.2027. jezdili by maximálně rok do nového JŘ. Navíc je zapotřebí nějaký počet lokomotiv, tak je otázka jestli by počet stačil na obsazení R16.
Určitě dráhy chtějí sundat z lineckých expresů 380 proto, že chtějí tyto vlaky prodloužit až do Salzburgu. Ale tam by to chtělo asi i změnit některé vagony. Railjet za Lincem tam jezdí 220 km/h takže možná česká souprava by tam mohla taky dosáhnout těch 200 km/h. I když tam by se mohlo hodit pendolino na spoje na Salzburg díky naklápění a vyšší rychlosti.
Jak už bylo mnohokrát řečeno, řada 680 přišla o PZB, takže zajíždění do Rakouska ne-e. A kupovat nová klopidla nikdo nebude, ministerstvo ani nic takového neobjedná.
A s rozšířením ETCS přes Linz na trať na Summerau se nepočítá?
Tipoval bych, že pokud dojde k rozšíření ramene Praha – Linec do Salcburku v režii Českých drah, bude na spoj nasazen ComfortJet.
Trochu kapacitně předimenzované na tuhle relaci. Tam by stačil InterJet. A i by mu to tam slušelo.
Na ten spoj to chce mít hospodu, což by do Lince k Interjetu připojit šlo, ale na Salcburk by už bylo fajn, aby to celé zvládlo 230.
A nebude to zase málo, pokud se nezakáže frekvence z Lince do Salcburku? Netuším kolik lidí tam jede protože z Lince pokračuje na Vídeň, ale obvykle tam jezdí zdvojené railjety.
Prosím vás přestaňte už konečně blouznit o pendolinu. To je překonaný koncept a i když u nás může ještě hodně parády udělat (a já je mám taky rád), tak v zahraniční na ně nikdo není zvědavý.
Myslím, že nasazení railjetů a comfortjetů jihem do Rakouska je v následujících letech nevyhnutelné a je to dobře. Po zadrátování Veselí – Velenice dávají tyto soupravy smysl i do Vídně, takže nechme věcem v tomto směru volný průběh.
Dokáže někdo konkrétně říct, kdo vůbec ty lokomotivy může koupit? Přijde mi to spíš jako oddalování problému. Z evropských zemí, kde ETCS je nebo bude, se žádný zájemce nenajde. Nákladní dopravci jsou rádi, že žijou a osobní si nelajznou riskovat tam to ETCS montovat dodatečně.
I když jedno naprosto šílené řešení mě přece jen napadlo. Pokud by chytré hlavy ve Škodě vymyslely, jak tam to ETCS dostat za přijatelnou cenu, ty lokomotivy by mohla zpět vykoupit přímo Škoda. S vědomím, že má ČD v hrsti, by nabídla na první pohled možná směšnou částku, která by však v porovnání s ostatními katastrofickými scénáři byla pro ČD přijatelná. Po dosazení ETCS a odladění dalších neduhů by pak Škoda mohla nabídnout zajímavé množství second hand lokomotiv za second hand cenu celé Evropě.
Třeba dnešní Vossloh, dříve MaK Kiel, má na postprodukčních službách kolem svých lokomotiv (pronájem, úpravy dle potřeb nových provozovatelů) založenou podstatnou část byznysu. Ale nejsme si jist, že pro Škodu by něco takového v případě 380 bylo natolik atraktivní, aby do toho šla.
Presne tak. Tieto lokomotívy mohli byť konkurenciou vectronu v strednej Europe ci Balkane. Konečne po r. 350 moderný stroj na diaľkové spoje. Škodovka si svoju dlhodobú históriu výroby lokomotív úplne pokazila. Tak to vyzeralo nádejne pred 15 rokmi…
To nebyla výroba lokomotiv, ale jak se obohatit na státní zakázce v roce 2004. Vyhrát výběrové transparentní řízení s produktem, který byl jenom na papíře, když Siemens a Bombardier ve stejném tendru měli hotové a vyráběné lokomotivy.
Kdyby každý chtěl kupovat jen prověřené výrobky, tak furt lezeme po stromech, protože by si nikdo nekoupil neověřený prototyp pazourku.
Ovšem existuje možnost, řadou výrobců využívaná, postavit nejdřív „neadresný prototyp(y)“ a pak teprve stavět sériové stroje na základě objednávky zákazníka. Např. první Vectrony.
„Celé Evropě“ ovšem jen v rozsahu aktuálního schválení, případně za cenu nového schvalování, což taky není triviální částka.
Další z možností je nadídka operativního pronájmu dopravcům.
Jo, nebo udělat nějakej vlastní typ „locosharingu“. Kurňa ta lokomotiva umí napájení v celym Dachu, není problém Polsko, Maďarsko, Slovensko a klidně i další země. Má 200 km/h, TSI, nemá problém s nákladama… Zas bych ty stroje tolik neproklínal. Pokud si to vezme na starosti někdo šikovnej, kterej umí využít situace a ví, jak moc jsou ČD s těma lokomotivama v p*deli, ty peníze tam jasně vidět jsou. Bohužel ne pro ČD, které za to mají hodně tučnej účet a už je z jejich strany potřeba dát té katastrofě nějaké hranice, nejlépe ji trochu zmenšit.
Někdo na Balkáně. Samozřejmě za patřičně akční cenu, protože atyp bez servisu, na tři kusy je potřeba čtvrtý ke kanibalizaci.
Na balkáně by potenciál té lokomotivy byli schopni rozumě využít pouze v Srbsku, možná na spojích do Budapeště. A i tam by potřebovala ETCS, tedy nejednalo by se o žádné low-costové řešení. Na většině ostatních tratí by to byl celkem overkill. Mnohem rouzmější by bylo ty lokomotivy poolovat ve středoevropském prostoru. Jenomže s tím, jak padají nákladní přepravy si dovedu představit, že leasingovky budou mít k dispozici dost Traxxů, Vectronů a Taurusů, které budou schopny nabídnout zákazníkům, kteří již tyto lokomotivy znají.
…nabídnou lokomotivy na volném trhu…
To je tvrzení jak z 50. let, kdy byla nová auta jen na poukaz, nebo, za několikanásobnou cenu, bez poukazu, na volném trhu 🙂
Občas z ČD zazní výroky ještě jak z minulého režimu (např. „vlak vyšší kvality“ – to je taky perla). Evidentně mentální setrvačnost takového molochu je opravdu značná.
Ale až v momentě, kdy si dáte v rychlíku vyšší kvalitu rohlík se šunkou nejvyšší jakosti, tak pochopíte to kouzlo.
Plán je jasný: dráhy dají lokomotivy k prodeji a „neviditelná ruka trhu“ se o ně už postará 🙂
Když jsou koleje natažené, tak lze plánovat cokoli
Škoda. Naprosto chápu důvody ČD. Ale i tak mě to bude mrzet. Jsou to pěkné stroje.
A ty důvody k chápání jsou jaké, když máte zároveň mrzení ?
Občas člověk něco racionálně (rozumově) chápe, ale iracionálně (citově) ho to mrzí 🙂
A povedzťe, Kefalín, čo si predstavujetě pod takým slovom Iracionálny😅?
Postoje a rozhodnutí hnaná citem, nikoliv rozumem. Děláme je všichni, ve větší čí menší míře. Někdo by řekl třeba „dej do toho srdíčko“ 🙂
Hotový slovník naučný 😃. Já to bral jako parafrázi na Černé barony
Když to chápete, mohl byste prosím vysvětlit nám nechápajícím, v čem je rácio pořizovat ETCS do obstarožních 151 a ne do moderních 380?
Nerozumíme si.
Když si přečtete toto vlákno od začátku, tak z něj nic ve smyslu „chápu, proč ČD uvažují o investici do 151“ neplyne.
I když se škodovky vyřadí tak rekonstrukce 151 je blbost
Mašin bude dostatek když od prosince bude volných 20 vectronů a dalších 30 v průběhu roku
Na 7 loko 3 zálohy?
Masakr
Tak můžou vykrýt i nějaké jiné výkony než sami sebe, byť bez ETCS jich moc nebude.
Celý čtvrtý koridor a Hradečany
Hradečany by sice šli. Ale pokud by se něco pokazilo a muselo se jet mimořádně odklonem přes Poříčany, tak by jsme byli všichni nahraní.
To by šlo, dokonce se to jednou už i stalo, že nám z Prahy přijela 380. Ale musí tam být pražskej fíra. Pochybuju, že na to někdo z Hradce má “papíry”.
#ETCS dobardotek z 60.let.
Pokud ŠT má nyní nově vlastní podstatně menší krabici s volitelně integrovanými národními VZZ a ETCS, tak by to s osudem 109E mohlo zatočit.
Nebyl by někde odkaz na mašinu v točně?
Zde: https://mapy.com/s/dejoconecu
Celkom srandovná tá druhá fotka. 4 chlapi tú lokomotívu fakt z tej diery nevytiahnu 😀
Tak za okrajem fotky jich může být ještě neúrekom, včetně myšky na konci 🙂
Díky
To nikdo nekpupí, leda kovošrot…
Tak bez ETCS na to budou stát fronty zájemců…
Aby se nestrhla rvačka 😀
Každé zboží si svého kupce najde, když je dobře nastavená cena.
Však si tam můžou nechat namontovat to ETCS a jezdit s tím ještě 30 let jak tu spousta komentujících doporučuje, měly by se jim to přece vyplatit.
Nejdražší lokomotivy v Evropě půjdou po 15 letech, tedy zhruba půlce životnosti pryč a v provozu se budou nadále objevovat lokomotivy staré přes padesát let, které jsou jednosystemové a s polovičním výkonem.
Ne, přece se ty padesátileté střepy s odporovou regulací a rezavou konstrukcí budou dualizovat…
Co já vím, tak se budou dualizovat peršingy, který mají regulaci pulzní.
https://zdopravy.cz/necekany-obrat-ceske-drahy-resi-modernizaci-lokomotiv-s-kterymi-se-jiz-rozloucily-246796/
Mě baví, jak se objevila za celou dobu jedna jediná zpráva, že ČD UVAŽUJÍ o reko a hned z toho šotouši mají jasno, že to tak prostě bude.
O tom nemají vůbec ani uvažovat.
Jestli na to organizují tržní konzultace, tak o tom zřejmě uvažují dost vážně.
Výsledkom konzultácií môže byť aj to, že nenájdu firmu, ktorá by bola ochotná do takéhoto nezmyselného projektu íst…
ano ale v Cargu ty odkoupené od matky,což se už zhusta děje,otázkou zůstává,kolik jich je ještě k mání/řeč je o pomalých 163/,snad jsou nějaké v děčínském depu na nezatrolejovaných kolejích,ale komu momentálně patří,netuším
A kak jinak chcete udržet skanzen a mit spoustu šotobodů?