Senátoři opět píší Kupkovi: Opravte Výtoňský most. Den rozhodnutí se blíží
Výtoňský most pod pražským Vyšehradem. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný

Ministr má podle senátorů zabránit dalšímu chátrání mostu. Obnobnou žádost psali před dvěma lety.
Kdy inspirace Drazdany?
Ještě by mohli senátoři a senátorky vysvětlit, jak chtějí na ten starý most dostat trolej na střídavých 25 kV, na které se má časem přejít ze současných stejnosměrných 3kV. To je totiž na Nobelovu cenu za fyziku.
Joj, tady zase planou vášně. A všichni mají ve všem jasno, a každý senátor podepsaný pod tou žádostí je vemeno, bez ohledu na politickou příslušnost… Ve skutečnosti je tady krásně vidět, jak SŽ ten proces zhnojila, a co jmenovitě (tedy, mimo jiné). Ten problém totiž vznikl v okamžiku, kdy památkáři poprvé odmítli sejmout památkovou ochranu, a Správa – místo aby to řešila – se rozhodla nechat problém vyhnít, nebo tedy spíše vyreznout. S jen těžko napodobitelnou arogancí začala přípravu nového mostu, slavnou architektonickou soutěž a podobně, jako by žádných památkářů nebylo – předpokládajíc, že dřív nebo později (a spíš dřív)… Číst vice »
Zvlášní, že do té arogantně vyhlášené soutěže se přihlásil ti, kteří dnes stojí na straně nebouračů s vlastním návrhem nového mostu … skončili druzí.
Na tom naopak nic zvláštního není. Kdyby skončili první, stáli by dnes na bourací straně.
A proto se na ně patří zvysoka – a most zbourat.
Dopis od senátorů má asi větší váhu než kdybychom ho psali my dva, ale fakticky to zas tolik neznamená.
Spekulace o tom, že by ausgerechnet signatáři petice potřebovali sponzory je trochu bizarní.
Kupka už to vymlčí, nezmohl se na nic. Hlavně, že má 150 kmh na dálnici a 1 pár vlaků, co jede 2 minuty 200 kmh. To mu stačí.
Přeháníte. Včera jsem tím pendolínem jel a 200 km/h tam svítilo maximálně 10 sekund.
Tak samozřejmě. Chce se v politice udržet, tak si to přece dva týdny před volbami nepohnojí. On sice dopravě prd rozumí, ale rétoricky je zdatný a politicky zkušený.
Bude strašná sranda, až se velkolepě zrekonstruuje celý Smíchov, k tomu trať na Smíchov od Vršovic a Hlaváku, dá se tam provizorium a místo rekonstrukce se jim celá ta rezavá hrůza rozpadne pod rukama a po provizoriu se bude jezdit dalších 30 let. A pak se z něho stane památka a za miliardy dolepený, konečně zrenovovaný most nebude kam vrátit.
A samozřejmě, další desetiletí bude železniční doprava v Praze kvůli tomu stát za vyliž…
Zbourat a postavit co nejpodobnější, to by nenarušilo panorama a všichni by byli spokojeni.
Panorama by nenarušil ani ten nový. Ty oblouky zase tak rozdílné nebyly.
Holinky nebo hodinky, je to skoro stejne… Jenze v tomhle pripade to bylo jako kdyby sem nekdo presunul barandak a dal na nej oblouky a miso vozovky koleje. As tak malo rozdilne by to bylo.
Nesmysl. Panorama přednost před rozvojem nemá!!!
Takže nový most.
No tak mohli by ten most snést, odtáhnout na pontonech někam do zátoky, zadat zakázku na opravu s termínem dokončení 2045 a “provizorně” tam postavit ten nový trikoleny, s tím ze tento se tam “samozřejmě” vrátí, až bude opraven…
Dnes v kině: Nádraží Ústí nad Orlicí II …
Bouráme, stavíme, jezdíme!!! Ať žije Výtoň 21
Proč se (nejen) k tomu mostu má potřebu vyjadřovat každý, kdo má, s prominutím, do pr**** díru? Jak by mohlo být na světě krásně, kdyby se každý vyjadřoval jenom k tomu, čemu rozumí, a všichni si nehráli na univerzální experty.
Protože jsme občanská společnost a ne žádná diktatura.
Stejně jako vy se vyjadřujete k tomu, kdo se má či nemá právo vyjádřit 😀
Takový Pirk už dávno podlehl pocitu, že jako doktor všemu rozumí a do všeho může mluvit, takže se hrdě postavil vedle takové „velikány“ jako je Cimický nebo jako byl Uzel.
Dočetl jsem jenom k Marvanová.
To jste moc daleko nedošel 😂
jak praví klasik- stačí, Pán Bůh to vidí…
Ať už tu orezlou hrůzu odvezou do šrotu!
Poslali z lázní ostrou prosbu. A dál?
A zkusili ti senátoři přemýšlet, jak doplnit most o třetí kolej, aby nenarušili to slavné vzácné panorama?
Nebo řekl někdo těm senátorům o nutnosti přepnout el.vedení na střídavinu, což současný most moc nedá?
Nebo ti senátoři chtějí žít ve skanzenu?
Myslím že viděli „studii“ kde autoři nakreslili až neuvěřitelně tenký most, na ochranu průčelí se vykašlali a na technické normy taky. Ovšem nikdo je veřejně nekritizoval, tak se to neřeší
A ještě o stanici Výtoň (lidi ji vážně chtějí a ta zastávka tam logiku prostě dává) nebo skoro nutnému „zvednutí“ nivelity. Pouhé přitakávání aktivistům, bez znalosti problému, z této partičky senátorů dělá pro příště nikam nevolitelné lidi. Zrovna u takového Václava Lásky by to byla škoda (ale pod toto se snad už nepodepsal). Kupka by měl bouchnout do stolu, protože mu to přinese hodně bodů „od svých“ Středočechů, minimálně z jednoho velkého segmentu, co těmi S7, R16, případě S6 jezdí.
Chtít po ministrovi, který končí za měsíc ve funkci, aby rozjížděl něco takového, je regulérní pitomost. Jinak pokud jde všem, kdo to chce opravovat, čistě jen o vzhled, tak prostě nejlepší řešení je starý most zbourat a postavit identickou repliku, ale proboha novou. Životnost to bude mít rozhodně delší a možná to bude i rychlejší.
Identickou prosím ne. Svařovanou, bez výškového omezení pro troleje pod mostem i na mostě samotném.
Právě naopak. Je v situaci kdy může v klidu říct: „SŽ, zlikvidujte ten most než si to rozmyslím“. On končí tak jako tak, takže mu to může být jedno. A navíc nějaký zrezlý most v Praze fakt nebude něco co běžný volič bude řešit.
Podle mě právě naopak. Podle by se před volbami řešilo dost v Praze. Piráti by to vytáhli…
Nemůže to takto říct. Most je památkově chráněn, takže nejdříve by musel ministr kultury sejmout památkovou ochranu.
Může trvat na tom, co už řekl: Nejde opravit za provozu, takže rozebrat na opravu, postavit provizorium a to tam zůstane na věky věků amen.
Níže jsem napsal totéž, ale zapomněl jsem na jedno, co už vlastně i sám Kupka naznačoval: most se bude muset rozebrat a nahradí se mostním provizoriem. To by mělo spoustu výhod, jediná nevýhoda je fyzika pro rozpětí 72 metrů.
Vojenské železniční provizorium ŽM 60 z 80. let má maximální rozpětí 60 metrů, takže by se musela malinko omezit šíře plavební dráhy.
Já bych měl jeden dotaz na „opravovače“ – nevadí vám, že když se most bude opravovat, tak bude potřeba vyměnit velkou část nosných prvků, zatímco když se jen někam přemístí jako lávka pro pěší a cyklisty, tak původní konstrukce zůstane zachována v maximální možné míře?
Nejen zachovat, sel by dokonce odmodernizovat treba
sundanim troleje nebo odstranenim nepuvodniho vyztuzeni nekdy ze 70. let. Za cisare pana totiz nemely vlaky 22,5 tuny na napravu. Za velkou bolest nasi pamatkove pece pokladam, ze u kazde pamatky neni jasne, co se na ni vlastne chrani. Zda nytovana konstrukce, kterou tezky provoz jednoznacne nici a presun by byl pro ni pozehnanim, nebo panorama mesta , do ktereho by zase zapadl i moderni most s podobnou siuletou.
Každá kulturní památka má v rozhodnutí o památkové ochraně důvod (důvody), proč jí byla ochrana udělena.
Kdyby to někoho zajímalo, tak je to zde
https://iispp.npu.cz/mis_public/documentDetail.htm?id=732909
Nezvládnul jsem to přečíst celý, zatím jsem tam našel jen že
1) dokládá kontinuitu klasicismu na českých liniových stavbách
2) je hodnotný protože jde o prvotřídní technické dílo
Ve světle 2) je velmi perverzní snaha zacházet s ním velmi netechnicky
Technické dílo, které neplní svou funkci, nemůže být prvotřídní.
A pod pojmem klasicismus si člověk představí spíše řadu sloupů a trojúhelníkové průčelí.
A co když ten most nesplňuje současné požadavky na dopravu i ve stavu, kdyby byl úplně nový?
Původně neměl ani trolej. A úplně původní byl jednokolejny. Totiž uplně původně tam železniční most nebyl a pro srovnání s Eifellovkou: Proti té se také protestovalo, neměla tam vůbec stát.
Takže jsme u toho, že potřebujeme most nejméně o dvou kolejích a dnešnímu provozu odpovídající nosnosti.
No, ty dvě koleje jsou prostě málo, už dneska by to znamenalo že musí všechny spoje od Holyně končit na Smíchově a s výstavbou Berounského tunelu by se problém akorát prohloubil. I v cílovém stavu (po výstavě tunelu Smíchov – Hlavní – Karlín) zůstává potřeba tříkolejky, nemají-li se kvůli nedostatku kolejí škrtat plánované linky
Opravovačům nejde primárně o konstrukci (železo, hardware), ale o kontext konstrukce a místa, panoramatu, městské krajiny.
Jen pro jistotu: osobně jsem pro nový most.
Aha, já jsem myslel, že jde právě o zachování nýtované konstrukce, jaké se dnes už nedělají. Protože to, co píšete, by v zásadě splnil i nový tříkolejný most, tvarově podobný tomu původnímu.
Takový most ovšem nikdo nenavrhuje, ani by to nebylo úplně možné
Protože není normální v současné době navrhovat překonanou složitou konstrukci se spousty nevyhovujících zákoutích.
To je kus důvodu. Ovšem ani moderní svařovaná a šroubovaná konstrukce bez zákoutí by nešla, ten most je strašně úzký, navíc bez třetí koleje to prostě nejde
Ne.
Protože z podstaty fyziky není možné udělat trojkolejný most skoro stejně vypadající, jako ten dnešní. Byl by jen vzdáleně podobný. Třeba i se stejným rozmístěním a počtem „šprušlí“ a podobným tvarem oblouků. Jenže by musel být výrazně mohutnější. Problém s podjezdem tramvají by se zhoršil. Nebo by musel být o metr výše, čímž zase naruší panorama. Nebyl by nýtovaný. Atd.
Jeden návrh tvarově podobného (ocelového příhradového) mostu v architektonické soutěži byl. Myslím, že to byl návrh od IPR, a skončil na 2. místě.
Jsem rád že v místních diskuzích je jasný náklon k novému mostu oproti třem letům zpět… To bylo hrozné čtení tenkrát…
Jak se do toho cpe politik, vždy je to průšvih.
Dopravní stavby jsou ze své podstaty* veřejné, tedy politické, téma.
*Slouží veřejnosti, jsou financovány z veřejných zdrojů.
Autorem mostu je inženýr, ne architekt. Most postavil proto aby zajistil kapacitní a trvanlivé spojení tratí, rozhodně ne proto aby byl ozdobou panoramatu. Z toho jak se k tomu mostu nebourači staví se musí František Prášil v hrobě točit rychleji než kola vlaků na mostě
Tak to při tom omezení na 20km/h zase taková výzva nebude…
Je to tak. I já jako nevalný běžec na tom mostě zvládám běžet vedle vlaku, myslím že dobrý veslař by ho mohl dole předjet.
Blbé bude, jestli Praha skončí s mostem na koukání a náhradním přívozem pro dopravu.
No, už tam skoro jsme, moc spojů na mostě už nezbylo
„Autorem mostu je inženýr, ne architekt.“
Takže můžeme sešrotovat všechny parní lokomotivy, historická auta…? Jinak na to, jak bude vypadat třeba továrna, se docela hledělo, srovnejte s dneškem.
Ono je nelegální šrotovat parní lokomotivy? Ne, jen některé patří různým muzeům. Podstatné je že nepřekáží provozu vlaků (což by šlo proti jejich smyslu, jímž je zajišťovat provoz vlaků). Proti přesunu mostu do muzea já ani SŽ nic nemáme.
To že se řešil vzhledem továren je pravda a je škoda že se to dnes neděje (krom snahy o úspory si myslím že za to může snaha architektů nedělat „kýč“). Ovšem pokud se bavíme o odkazu tohoto konkrétního mostu, tak pro něj opravdu je typické neřešit vzhled, jen funkci
„tak pro něj opravdu je typické neřešit vzhled, jen funkci“
Věc názoru.
No, ne. Stačí se podívat na dobové diskuze a zjistit zda byl z estetického hlediska chválen či kritizován a zda ho případně autor hájil jako nepochopenou estetiku nebo na vzhled kašlal.
Parní lokomotivy jsou dnes v běžném provozu plně nahrazeny moderními lokomotivami (od dieselu přes vodík po závislou trakci). Proč? Protože už neplní svůj účel v rozsahu aktuálních požadavků.
Stejně tak nadešel čas tohoto mostu. Do šrotu jít nemusí, však je tu varianta přesunu na místo, kde (stejně jako ty parní lokomotivy) může sloužit jako ukázka staré techniky/technologie.
Parní lokomotivu provozujete pár dní v roce a přes zimu ji schováte pod střechu, aby na ni nesněžilo a nepršelo. To se s mostem udělat nedá.
Jestli Kupka rozhodne o novém mostě tak ho zakroužkuju u voleb. 👍👍👍👍 Zdravý rozum musí zvítězit..
funguje to i obráceně? tedy budete volit ANO, pokud Havlíček slíbí stržení rezatice a výstavbu tříkolejného mostu dle výsledků soutěže?
Kupka může rozhodnout velké houby. Bez HIA a domluvy s resortem kultury si ani neškrtne.
Hmm to sotva 👎👎👎
Poslete tam wapky z uhlim z obou smeru at uz je problem konecne projednou finalne vyresen.
Škoda uhlí, stačí tucet otevřených vozů s nákladem železného šrotu z již vyřazených nákladních vozů, ve vodě to pak bude vypadat k nerozeznání od samotného mostu.
Tyjo nejsem si úplně jistej, ale myslím že kilo uhlí bude levnější než kilo šrotu.
No, každopádně nejlevnější bude asi štěrk
Škoda štěrku, už takhle je ho nedostatek pro stavby, protože je problém dneska otevřít nový kamenolom.
Takže naložit aktivisty lobující za zachování nevyhovujícího stavu? Ano vyřešily by se tím dva problémy současně, avšak obávám se, že navzdory jejich halasnému povykování by se nakonec ukázalo, že jich je příliš málo na požadované konečné řešení.
😂🤡 Nejvýznamnější památka. Ten šrot má nějakou cenu? Já doufám, že tam bude nový tříkolejný most!
To my všichni
Pan profesor Pirk by mohl most operovat. Pár by-passů nebo transplantace by mohla mostu prodloužit život…
Ano má cenu, cca 3 Kč/kg. Po doručení do nejbližší pobočky sběrných surovin.