Tři roky od tragédie pendolina ve Studénce. Čekání na soudy, odškodné i podjezd
Tři roky po srážce pendolina a polského kamionu s naloženými plechy řeší následky nehody stále soudy. Jedna z největších nehod
Tři roky po srážce pendolina a polského kamionu s naloženými plechy řeší následky nehody stále soudy. Jedna z největších nehod na české železnici v tomto století přinesla spoustu slibů o odstranění úrovňových přejezdů na koridorových tratích, zatím ale zůstává právě jen u slibů.
Zatímco polského řidiče, který nehodu způsobil, potrestaly soudy poměrně rychle a v únoru 2016 ho poslaly na 8,5 roku do vězení, ostatní vypořádání následků nehody se vleče.
České dráhy už zažalovaly pojišťovnu Generali, u které měl majitel kamionu povinné ručení. „Podali jsme žalobu. Nesouhlasíme s vypořádáním pojistné události,“ potvrdil mluvčí Českých drah Radek Joklík. Kolik České dráhy dostaly, firma neuvedla, jde o poměrnou část, protože poškozených je více.
Předseda představenstva Českých drah Pavel Krtek už v květnu uvedl, že jednání s pojišťovnou jsou „velmi nepříjemná“.
České dráhy stála oprava poškozeného pendolina 210 milionů korun. Čelní vůz museli zaměstnanci Alstomu v Itálii fakticky postavit nový, vložený vůz měl menší poškození.
Na odškodnění dosud čeká i strojvedoucí pendolina Jan Černý. Upozornilo na to na svých stránkách Odborové sdružení železničářů. „To jsem si bláhově myslel, že v těchto případech, kdy ten člověk, mimo jiné i díky své duchapřítomnosti, zachrání nemalé hodnoty, že se mu bude pojišťovna snažit tu újmu maximálně kompenzovat. O to víc mě pak mrzí zjištění, že to tu pojišťovnu vlastně nezajímá a chce vyplatit co nejméně,“ konstatoval předseda základní organizace v pražském depu Jiří Běhounek. Odboráři si postěžovali, že strojvedoucí Jan Černý od Českých drah dostal pouze dvoje hodinky. Rychlá reakce Černého zabránila podstatně větším škodám i ztrátám na životech.
Krátce po nehodě začala série slibů, jak stát nebezpečný přejezd odstraní a začne řešit úrovňové křížení i na jiných přejezdech na koridorech. Na konci roku 2016 uvedl ministr dopravy Dan Ťok, že v optimistické variantě by mohl být podjezd zrušený v roce 2019. Tento týden SŽDC představila vizualizaci podjezdu. V optimistické variantě se začne stavět v roce 2020.