Dopravci Železnice

Tři roky po nehodě vozí pendolino opět lidi, jezdí už jen modernizované vozy

Jednotka Pendolino Českých drah na pražském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra
Jednotka Pendolino Českých drah na pražském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra

Jednotka 680.003, o kterou přišly České dráhy při nehodě v létě 2015 ve Studénce, je zpět v provozu a vozí cestující. Na svoji první cestu s pasažéry se opravené a modernizované pendolino vydalo hned na svoji nejdelší trasu: do Košic a zpět, kdy ujede téměř 1400 kilometrů.

Je to první cesta této soupravy s cestujícími. Od nového jízdního řádu budou pendolina jezdit v plném nasazení,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

Poškozené části vlaku jsou sice v Česku už od letošního jara, kdy přijel speciální vlak z italského závodu Alstomu, souprava ale nemohla vyjet hned. Čekala ji ještě modernizace interiéru, podobně jako u zbývajících jednotek.

Návrat poničeného pendolina znamená, že do provozu ČD nasazují už jen soupravy s modernizovaným interiérem. Ještě běží úprava jednotky 680.001. „Během podzimu budou ještě sladěny některé detaily u prvních jednotek se sériovou modernizací, jde především o dosazení elektronického rezervačního systému,“ dodal Štáhlavský. Modernizace začala loni, vyšla celkem na 260 milionů korun.

Spoje SC Pendolino jsou nejrychlejší vlaky v České republice. Více než 350 kilometrů dlouhou trasu mezi Prahou a Ostravou zvládnou pod 3 hodiny s cestovní rychlostí (tedy včetně započítání zastávek a pobytu v nich pro nástup a výstup cestujících) přibližně 120 km/h, při maximální rychlosti na našich tratích 160 km/h.

S prosincovým jízdním řádem začnou jezdit už všechna pendolina po kompletní modernizaci interiéru. Kvůli ní a chybějící jednotce po nehodě musely České dráhy dva páry spojů (509-512) nahradit soupravou s klasickými vozy a lokomotivou, které označují jako InterCity. S novým grafikonem budou jezdit i na těchto spojích opět pendolina.

K tragické nehodě došlo 22. července 2015. Jedna z největších nehod na české železnici v tomto století přinesla spoustu slibů o odstranění úrovňových přejezdů na koridorových tratích a také soudů. Zatímco polského řidiče, který nehodu způsobil, potrestaly soudy poměrně rychle a v únoru 2016 ho poslaly na 8,5 roku do vězení, ostatní vypořádání následků nehody se vleče.

České dráhy už zažalovaly pojišťovnu Generali, u které měl majitel kamionu povinné ručení.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Janek
Host
Janek

Opravené vozy nepřijely s Alstomu ale z Alstomu… Ten první nadpis byl taky pecka… Ach jo, Sůro..

jan
Host
jan

Nicméně stejně nikdo nezměnil ani po 3ch letech pokuty u nákladních aut u jízdy na červenou přes přejezd.
Jinak je to pro zahraniční řidiče výsměch. 2000.
Tedy to nejsnažší, nejlevnější a jinak nejrychlejší část řešení.
Všechno ostatní je dražší a na delší trať.

Panoramix
Host
Panoramix

Stejně je to spíše k pláči, že nejlepší vlak, který u nás jezdí na „nejmodernější“ trati jede průměrnou rychlostí jenom 120 km/h.
V opravdu vyspělých zemích (+ v Číně) se vzdálenost 350 km dá běžně překonat pod 2 hodiny, v ideálním případě i jenom lehce přes hodinku.

Elb
Host
Elb

Když bysme měli terén a vzdálenosti Polska, kde ty tratě jsou pravítkové, tak by se u nás takovou rychlostí už beztak jezdilo, však i právě ty vyspělé státy mají spoustu těchto 200+ tratí jako pravítko už od postavení, nebo jich významnou část postavili na rovince..

X 1
Host
X 1

Asi jsi nikdy nebyl v zahraničí.
Podívej se teda aspoň do mapy. Uvidíš Středoněmeckou vrchovinu, Duryňský les, Spessart, Schwarzwald aj. Francie Paříž – Lyon, žádná rovina.
Španělsko, to už je jinej horskej masakr.
Itálie, úsek mezi Florencii a Římem. To je síla a ještě seismicky aktivní.

Milan
Host
Milan

Česko je pidi země, kterou projedete napříč za 6h. Případně ušetřená půl hodina je marginální, vzhledem k mnohamiliardovým investicím. Reálnější je eliminovat prostoje při čekání na přípoje. Tam je třeba začít. Plánovat přestupní vazby s celosíťovou tarifní integrací atp. A co se týče nějkých VRT, opět naprostá utopie v českých podmínkách, kde se i na pár kilometrů elektrifikace čeká desetiletí.

Martin
Host
Martin

Milane, zrovna od tratě Praha – Brno – Břeclav se odvíjí uzly v celé střední Evropě…

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„Reálnější je eliminovat prostoje při čekání na přípoje. Tam je třeba začít.“
Ale ani to se nesmí přehánět, zejména na nevlídné české dopravní infrastruktuře (jak se o to přesto často snaží mnozí současní „organizátoři dopravy“) – jinak tím cestující spíše odradíte než získáte: zcela jiné potřeby má každodenní dojíždění příměstskou dopravou do zaměstnání či školy, a úplně jiné „cestovní pohodlí“ je žádoucí při dálkových přesunech s nutnými přestupy!

W.
Host
W.

Ukažte mi, jak z Varů dojedete za 6 hodin do Ostravy.

Petr Šimral
Host
Petr Šimral

V pohodě, i za pět a v noci za čtyři 🙂

A ze Sokolova …

X 1
Host
X 1

Autem

jan
Host
jan

Přesně tak ty krajské nepřestupní vazby hodně věcí zabíjí. Třeba Valašské meziříčí. Přestupní uzel a MSK kraj, olomoucký, zlínský. A třeba na Frenštát to nenavazuje. Často ani osobní, ani EC.
Přestupy na jižní moravu. I z Ostravy celkem nefunkční. Ať už v Hranicích. Přerově a podobně. I z Ostravy.

Grossák
Host
Grossák

Česko je se svojí velikostí zcela ideální zemí pro VRT.

Jen tak
Host
Jen tak

To nema nic spolecneho s vyspelosti.

VS
Host
VS

Vážená redakce,

prosím o opravu koncovky na (S prosincovým jízdním řádem začnou jezdit už) všechna pendolina (po kompletní modernizaci interiéru).

Předem děkuji.