Leo Express si pronajme vlaky pro provoz na Slovensku přes Renfe
Provoz na trati Bratislava - Komárno zahájí Leo Express v prosinci 2023.
Celkem 21 jednotek Alstom Coradia Lint si pronajme Leo Express pro provoz na trati mezi Bratislavou a Komárnem. Jednotky patřící Alpha Trains si nepronajme přímo od majitele, ale přes firmu Renfe Alquiler. Ta je stoprocentní dcerou španělských státních drah Renfe, které jsou polovičním vlastníkem Leo Express.
V tiskové zprávě o tom informovaly španělské dráhy. Slovenské ministerstvo doufalo v dřívější zahájení plnění smlouvy, k tomu ale nedojde. Renfe v tiskové zprávě uvedlo, že počítá se zahájením provozu v prosinci 2023. Podle nájemní smlouvy budou vlaky dodány do srpna 2023. Jednotky Lint 41 mají kapacitu 140 míst k sezení.
Renfe pronájem označuje za součást strategického plánu na expanzi na zahraniční trhy včetně vstupu do segmentu mezinárodního pronájmu kolejových vozidel. „Skupina Renfe, pod kterou z 50 % patří také Leo Express, provádí veškerý leasing vozidel skrze svou společnost Renfe Alquiler. Z tohoto důvodu je leasing od německé společnosti Alpha Trains Europe pro provoz Leo Express na trati Bratislava – Komárno realizován právě krze Renfe Alquiler,“ vysvětlil mluvčí Leo Express Emil Sedlařík.
Leo Express převezme provoz na trati po Železničné spoločnosti Slovensko (ZSSK), před ní na trase jezdil RegioJet. Slovenské ministerstvo dopravy oznámilo výběr Leo Expressu letos v létě. Slováci postupovali formou soutěžního dialogu s přímým zadáním. Klasické výběrové řízení jim loni na jaře zkrachovalo, neboť se přihlásila pouze ZSSK a její nabídka „výrazně překonala představy ministerstva“.
Pro Leo Express půjde o druhou zakázku v závazku veřejné služby. Dosud jezdí na Orlicku v Pardubickém kraji.