Jihočeši chtějí zvýšit výkony železnice o čtvrtinu, zavedou S-Bahn a nové spěšné vlaky
Jihočeský kraj se jako jeden z mála pustil do soutěží na zajištění železniční dopravní obslužnosti. Po motorové trakci vypsal i sedmimiliardovou
Jihočeský kraj se jako jeden z mála pustil do soutěží na zajištění železniční dopravní obslužnosti. Po motorové trakci vypsal i sedmimiliardovou soutěž na zajištění obslužnosti v trakci elektrické. Ze zadávací dokumentace přitom vyplývá výrazné zahuštění jízdních řádů oproti současnosti. „Celkově předpokládáme navýšení výkonů železniční dopravy zhruba o 25 procent,“ říká poradce hejtmanky pro dopravu Ivan Študlar.
V plánu je mimo jiné zavedení severo-jižního spojení Dívčice – Borovany přes České Budějovice, pro které krajská organizace Jikord používá pracovní název S-Bahn. Do soutěže na elektrickou trakci spadla i trať České Velenice – Veselí nad Lužnicí, kde troleje zatím chybějí. Kraj ale předpokládá, že na elektrifikaci dojde do roku 2025, tedy během trvání patnáctileté smlouvy s vítězným dopravcem. Správě železniční dopravní cesty už pozitivně vyšlo ekonomické zhodnocení investice. Dopravce pak bude muset přejít na elektrické vlaky. V zadávací dokumentaci je i přímý spoj České Velenice – Veselí nad Lužnicí – Tábor, který dnes neexistuje. Půjde o kombinaci osobních a spěšných vlaků, které mají mimo jiné svážet lidi do Tábora k Jižnímu expresu. Osobní vlaky v úseku Tábor – Veselí nad Lužnicí pojedou ve špičkách pracovních dní každou hodinu, v prokladu s rychlíky budou mít větší města na trase vlak až každou půl hodinu.
Více přímých vlaků kraj požaduje i na relaci České Budějovice – Jindřichův Hradec, kde dnes jezdí jeden pár spěšných vlaků. Nově by měly jezdit v taktu a doplňovat brněnské rychlíky. Podobně se má zahustit takt na opačné straně od Budějovic směrem do Strakonic. I zde kraj počítá se zavedením spěšných vlaků jako doplňku k rychlíkům.
V soutěži na elektrickou trakci je i relace ČB – Písek, kterou dnes obsluhují motoráky. Už je ale schválená elektrifikace až do centra Písku, krajem objednané spěšné vlaky se zde budou doplňovat s rychlíky ministerstva dopravy a osobáky výše zmíněného S-Bahnu. Více vlaků se objeví i na lince České Budějovice – Vyšší Brod/Lipno nad Vltavou na lipenské dráze.
Kraj striktně nepožaduje nové vlaky, chce ale, aby provoz do tří let od počátku (prosinec 2019) z 80 procent zajišťovaly vlaky nové nebo vyrobené po roce 2001, na kterých bude provedena modernizace interiéru, pokud nebudou vyhovující. Zbylých 20 procent pak může být starších.
Kraj tak dává dopravcům přechodné tříleté období na zajištění moderních vlaků a modernizaci vozového parku. Předpokládá přitom, že využije státní dotace z úvěru od Evropské investiční banky. Do uvedených 80 procent se nezapočítávají výkony na trati Rybník – Lipno nad Vltavou, kde postačují zmodernizované vozy (zejména vzhledem k sezónnosti dopravy, kterou využívají vodáci a turisté v letních měsících) a relace Tábor – České Velenice, kde se nelze spoléhat na dokončení elektrizace v předpokládaných termínech. Kraji tam proto postačí pouze rekonstruované soupravy.
Kraj požaduje na všech spojích v elektrické trakci průvodčí/vlakvedoucí. Základní požadovaná kapacita souprav je alespoň 126 pevných míst k sezení, 15 sklopných míst pro kočárky či osoby se zdravotním postižením. Na relaci České Velenice – Tábor alespoň 85 pevných sedadel a 15 sklopných míst k sezení. Soupravy musí být schopny rovněž poskytnout prostor pro 15 jízdních kol. Vyšší kapacita je požadována v letním období na relacích České Velenice – Tábor (180 pevných míst k sezení + 15 sklopných sedadel a 60 jízdních kol), České Budějovice – Lipno nad Vltavou (140 míst k sezení + 15 sklopných sedadel a 45 jízdních kol), na spěšných vlacích České Budějovice – Summerau (-Linz) 180 míst k sezení + 15 sklopných sedadel a 15 jízdních kol.