Infrastruktura Stavebnictví Železnice Zprávy

Železničářům vyšla studie na elektrizaci tratě do Velenic, může pomoci I. koridoru

Trať Veselí - Velenice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Trať Veselí - Velenice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Správa železniční dopravní cesty má dobrou zprávu pro dopravce hledající alternativní cesty do Rakouska. Železničářům vyšlo pozitivně ekonomické hodnocení v rámci studie proveditelnosti k elektrizaci trati mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Velenicemi, o které se mluví dlouhá léta. S modernizací tratě a osazením trolejí by se zároveň zvýšila maximální rychlost z dnešních 100 kilometrů v hodině na 120 kilometrů v hodině. Deníku Zdopravy.cz to řekl ředitel strategie SŽDC Radek Čech.

„Pak by vzhledem k přetíženosti prvního koridoru dávalo logiku odklonit část nákladních vlaků směrem na jih na tuto trasu,“ řekl Čech. Podle něj je 55 kilometrů dlouhá trať vedoucí Třeboňskou pánví příhodná i proto, že má příznivé sklonové poměry srovnatelné s koridorem. Rakušané navíc chystají vylepšení navazující tratě z Vídně do Gmündu. Trať je dnes tranzitní nákladní dopravou fakticky nevyužívaná, osobní doprava je pouze regionální.

Železniční přejezd u Třřeboně. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Železniční přejezd u Třřeboně.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Vzpomínky na Vindobonu či alespoň rychlíky z Prahy do Třeboně dávno vybledly. Kraj by přitom oživení dálkové dopravy na trati přivítal. „My jsme to velmi prosazovali, vychází to dokonce z usnesení rady kraje,“ uvedl dopravní poradce jihočeské hejtmanky Ivan Študlar. Kraj s elektrizací bude počítat v chystané soutěži na zajištění regionálních linek, kdy v případě „zadrátování“ bude muset vítězný dopravce přejít na elektrické vlaky.

Osud projektu má nyní v rukou centrální komise ministerstva dopravy, která zřejmě rozhodne ještě v listopadu. Pokud na projekt kývne, tak se rozběhne příprava, která potrvá nejméně další tři roky. Pokud jde o nákladní dopravu ve směru na jih, věří Čech rovněž v oživení čtvrtého koridoru z Prahy přes České Budějovice dále do Rakouska.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Rado
Host
Rado

Dobrá zpráva. Mám za to, že modernizace každé trati je plus. Konkrétně u této lze očekávat rozvoj v relaci Praha – Třeboň. Co se týče nákladní dopravy. Transit dále za Vídeň bude velmi mizivý. Spíše se bude jednat o obsluhu firem v oblasti mezi Vídní a Gmündem, jako třeba polotovary, výrobky nebo dřevo. Nezanedbatelnou roli však budou hrát i kontejnery do terminálu v Krems a.d. Donau. Právě toto nejkratší propojení Dunajské vodní cesty a Prahy zajistí této trase potřebnou efektivitu a danému terminálu potřebný impuls k rozvoji. Jedním dechem je však nutno dodat, že modernizace trati, musí odpovídat potřebám nákladních… Číst vice »

Marek
Host
Marek

Škoda, že jenom 120, tahle trať je hodně rovná a udělat to na 140 by neměl být takový problém… Navíc, když rakušáci to teď dělají na 160… Pak by to mohlo být zajímavé 🙂

Poutník 99
Host
Poutník 99

Je pravda, že takové kontejnery Uhříněves – Terst by alternativní trasu přes Velenice využily. Bude to ale adekvátní odlehčení vzhledem k výši investice?

Domnívám se, že je tu mnohem více vážnějších kandidátů na elektrifikaci…

a8n
Host
a8n

Jako aby se do Vídně dostaly po jednokolejce místo dvoukolejky? To už je lepší to vzít přes Summerau.

Martin V
Host
Martin V

Poutníku, alternativní k jaké trase? Z Uhříněvsi do Terstu (případně do Kopru) bych to spíš než přes Vídeň (viz námitky a) a c) od Rail2005) směroval přes Linz – Salzburg – Villach nebo z Lince po Pyhrnbahn na Graz a Maribor, podle toho, kde je volná kapacita. Zbývá sice v těchto variantách námitka b), ale trasování po KFJB do Vídně to neřeší. Nicméně elektrizace tohoto kousku by propojila dvě již zadrátované tratě do souvislého celku. Ovšem kontejnery z Prahy do Asie není nutno vozit stále do Hamburgu a pak s nimi plout kolem celé Evropy, když severní Jadran je dnes… Číst vice »

Martin
Host
Martin

Stejně by mě zajímalo, jak to pánové a dámy a počítají. Někdy ekonomické blbosti ekonomicky vycházejí a jiné ekonomické NEblbosti ne…

Rail2005
Host
Rail2005

Vzhledem k tomu, že se většina nákladní dopravy přes naše území odehrává v relaci Balkán – Hamburg (případně s cílem/začátkem v Uhříněvsi a jízdou do jednoho z koncových bodů), tak má tato idea několik slabých míst:

a) chybějící přesmyk ve stanici Praha-Libeň
b) kapacita úseku Praha-Hostivař – Benešov // vyžaduje novou trať
c) kapacita zkrz žel. uzel Wien ve směru z Gmünd na Hegyeshalom

Asi jako nouzovka, pro odklonění řekněme 20% toku žel. nákladní dopravy z 1. koridoru, ale s mnoha omezeními. Stále se dost veká část se bude odehrávat po jednokolejkách, což nezaručuje úroveň spolehlivosti v čase srovnatelnou s kamiónovou dopravou po dálnici.

Chachar Budvar
Host
Chachar Budvar

JČ kraj jim do toho nestihl hodit vidle – zrušit tam náhle skoro všechny osobní vlaky. Jako učinili v únoru 2014 kdy honem, snad během týdne od rozhodnutí zlikvidovali větší část osobáků na trati Veselí _ ČB. Tak aby nevyšla tehdy právě prováděná studie na stavbu hosínských tunelů a zrychlení stavby tratě do Prahy. Osobáky objednávané JČ krajem byly tehdy pomyslným jazýčkem na vahách a JČ kraj situace patřičně využil, aby stavbu pozdrželi. Otázkou zůstává proč.

sochovsky
Host
sochovsky

Ty fantasticke hlouposti uz nelze cist.nejdrive se mluvilo o elektrifikaci teto trate systemem 2x 25kv,tedy s autotransformatory po trase,coz byl docela dobry technicky clanek.pak dlouho nic a uz zase neco.je divne,ze je uz po volbach a takove glupotinky jako vrt,brno prerov 200km/hod se vyskytuji bezne.at zmodernisuji trate alespon na 160,to by prce bylo urcite levnejsi.nejbolesti ejsi je na techto blaboleech to,ze jeste se nejezdi ani do budejovic po 2 kolejich a uz nas oblbuji fantasiemi.

Partneři



CSCARGO