Do Česká má dorazit nejnovější TGV. VUZ jedná o jeho testování na okruhu
Okruh není veřejnosti přístupný, vlaky ale bývají k vidění z blízkosti okruhu.
Po návštěvě muzejního exponátu TGV placené z veřejných zdrojů by se měla v Česku letos objevit další vysokorychlostní jednotka TGV. O jejím příjezdu jedná s Alstomem Výzkumný Ústav Železniční (VUZ). Důvodem by bylo testování nového vlaku na okruhu v Cerhenicích (Velimi).
Má jít o čtvrtou generaci rychlovlaků TGV nazvanou Avelia Horizon. Na sociálních sítích se v posledních dnech již objevují fotky dokončené soupravy, která se vyrábí v závodě Alstomu ve francouzském Belfortu.
Le futur TGV se dévoile de plus en plus 🤗🚄💨
📸 : G.Brin pic.twitter.com/JUbakclixz
— Doudou_TrainDoctor 🛠️⚡️ (@Doudou_TrainDoc) May 31, 2022
„Mohu potvrdit, že jednáme o obchodním případu se společností Alstom jehož předmětem jsou zkoušky jednotky TGV ve Zkušebním centru Velim,“ řekl předseda představenstva VUZ Martin Bělčík. Mělo by jít zejména o zkoušky podvozku a jízdních vlastností. Vlaky na okruhu mohou jezdit rychlostí 230 km/h. Termín zatím není jasný. Okruh není veřejnosti přístupný, fanoušci železnice ale často „číhají“ na nová vozidla podél trati okruhu.
Alstom v minulosti své vysokorychlostní vlaky ve Velimi již testoval, například v roce 2008 rychlovlaky AGV pro italského dopravce Italo.
Avelia Horizon se od předchozích rychlovlaků TGV liší nejen designem čela soupravy. Alstom uvádí, že vlak bude mít o zhruba dvacet procent nižší spotřebu, především díky lehčím materiálům i lepší aerodynamice, umožní také rekuperaci energie během brzdění.
Podle Alstomu bude možné flexibilně měnit počty vozů podle poptávky, stejně tak velmi rychle proměnit vůz 1. třídy na 2. třídu. Dvoupodlažní soupravy mají zvládnout přepravit 740 cestujících, dosud mají kapacitu 600 míst.
Alstom na vývoji úzce spolupracuje s francouzskou asociací tělesně postižených, aby byla jednotka co nejvíce dostupná například vozíčkářům.
Nová generace TGV má být zařazena do provozu v roce 2024, tedy v roce konání olympiády v Paříži. Francouzské dráhy si objednaly celkem 100 těchto souprav. Hodnota kontraktu je 2,5 miliardy euro, se započtením opce na servis pak 2,7 miliardy euro.