Dopravci Železnice Železniční průmysl

Alstom ukázal čelo nové generace rychlovlaků TGV, jezdit začnou do olympiády

Hnací vůz nové vysokorychlostní soupravy TGV. Foto: Alstom
Hnací vůz nové vysokorychlostní soupravy TGV. Foto: Alstom
Vlaky mají mít o pětinu nižší spotřebu a současně o čtvrtinu více míst k sezení.

Úplně nová generace rychlovlaků TGV Avelia Horizon už dostává po vizualizacích konkrétní podobu. Alstom včera ve svém závodě ve francouzském Belfortu představil hnací vůz nové soupravy nazývané zkráceně také TGV M.

Jde o další krok k nasazení nových rychlovlaků na koleje. Podle Alstomu půjde díky spolupráci s francouzskými státními dráhami SNCF o průlomový typ vysokorychlostní soupravy, která přinese nižší náklady na provoz a údržbu.

Jde o již čtvrtou generaci rychlovlaků TGV, od předchozí se design čela soupravy poměrně výrazně liší. Alstom uvádí, že vlak bude mít o zhruba dvacet procent nižší spotřebu, především díky lehčím materiálům i lepší aerodynamice, umožní také rekuperaci energie během brzdění.

Podle Alstomu bude možné flexibilně měnit počty vozů podle poptávky, stejně tak velmi rychle proměnit vůz 1. třídy na 2. třídu. Dvoupodlažní soupravy mají zvládnout přepravit 740 cestujících, dosud mají kapacitu 600 míst.

Alstom na vývoji úzce spolupracuje s francouzskou asociací tělesně postižených, aby byla jednotka co nejvíce dostupná například vozíčkářům.

Nová generace TGV má být zařazena do provozu v roce 2024, tedy v roce konání olympiády v Paříži.  Francouzské dráhy si objednaly celkem 100 těchto souprav. Hodnota kontraktu je 2,5 miliardy euro, se započtením opce na servis pak 2,7 miliardy euro.

Odebírat
Upozornit na
guest
31 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kurandin

Proč nedělají trať Berlín Praha Vídeň nebo jinou v Čr jako Francouzi?

Facepalm

Když žiješ v Dagestánu, neočekávej Francii. Elementary.

Zlámalík

A kam se ztratil „taktéž průlomový“ koncept AGV s distribuovanou trakcí? Tady to má hnací vůz, zase (stejně jako Avelia pro Amtrak).

Dan

Docela by mě zajímalo i porovnání té úspory energie a míst k sezení vůči AGV.

Martin

Me by spise zajimalo zrychleni z 0 na 300… pac pokud to ma dve loko na koncich, tak to nebude nic moc…

Ten_z_Bíliny

Není to podobný hnací vůz jako má Acela?

Daniel Brvnišťan

Je, obe sú z rody Alstom Avelia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Avelia_Liberty

Willy

Rekuperace je snad samozřejmost, od „vlaku zítřka“ bych očekával pokročilejší funkce, jako např. plně autonomní řízení, ale o tom se nepíše ani slovo.

Kubrt

Autonomní TGV by cestující neocenili, ba ani neakeptovali, byť by to z povahy systému bylo nejspíš technicky možné.

Filip

Stejně by tam někdo seděl, aby za tu brzdu mohl zatáhnout.

Willy

Snažím se najít, co je na tom vlaku inovativního, pokud se o tom hovoří jako o „vlaku zítřka“.

Jiří Kocurek

Většina toho nového bude uvrnitř. Z fotek taky můžeme polemizovat nad rozdílem mezi dvěma Porsche 911, které dělí 30 let od výroby.

Koumes

Myslím, že na plně autonomní řízení si cestující zvyknou, jako si zvykli na bezobslužné vlaky v metru, třeba pařížském. Ale na soupravě, která veze až 740 cestujících nemá ušetření fíry moc smyslu. Mnohem důležitější je poloautonomní řízení, tzv. ATO v Grade of Automation 2, kde většinu jízdy vlak řídí automat, který umí optimalizovat jízdu jednak kvůli úspoře energie (zbytečně prudce nekaceleruje), jednak umí zastavit přesně na +- 0,5 m a hlavně přesně na čas, tedy ne zbytečně předem. To fíra nikdy tak přesně nedokáže, nedokážou to ani tzv. Driver Asisstance systémy (DAS). A ještě k tomu zvyšuje komfort jízdy pro… Číst vice »

medical_examiner

Ani AVV to nesvede?

Václav

Lze předpokládat, že při nahrazení francouzského strojvedoucího automatem se ozvou odbory a bude stávka.

Eda

Jen takové plácnutí – kéž by někdo z Čech jednou pár starších souprav koupil, aspoň na příměstské vlaky 🙂

Jinak předchozí (i první) generace a v pěkných nátěrech je asi the best. Oproti tomu se mi nelíbí většina japonských tvarů (ptakopysky apod).

Co Vám?

Pavel P.

Věřte tomu, že příměstskou dopravu byste s tím jezdit nechtěl, ani jako provozovatel, ani jako cestující.
Klidně se s vámi vsadím, že současný Elefant (pokud se nepokazí) zajede Os Praha – Kolín za kratší dobu, než toto.

Ten_z_Bíliny

Vyměnit převodovky na kratší převod by asi nebyl problém 🙂

Jiří Kocurek

Autoškola Babica: Když to hrabe, dej tam kratší převod.

moot

tak to už je (s trochou nadsázky) lepší obalit ten elephant laminátem ne?

Facepalm

Tak jasně, v PARSU by to hravě zvládli…

Martin

Me se u japonskych vlaku nejvice libi N700, jinak ne vsechny maji kachni zobaky, a ty co je maji je nemaji bezduvodne, je to kvuli tunelum…
V Evrope se mi libi Zefiro od Bombardieru, alias italska Frecciarossa 1000…

axontest

o tom se nám může v čr jen zdát

Frantisek

Zatím na to nemáme ani tratě, nemluvě o zanedbání konvenční sítě (kterou Francouzi patrně nahradili auty a stávkami za levnější benzín).

Kubrt

Nenahradili. Intergalaktické protiželezniční spiknutí se nekoná.

Jaaa

Lokálek zrušili hodně. A hlavních tratí taky nemálo.

ketchup1970

Za mých návštěv a pobytu u francouzských přátel jsem si nevšiml že by alespoň oni něajk litovali zrušených tratí resp. provoz pouze nákaldu FRET. (Region GrandEst předtím Lorraine a Chamapgne Ardénne)

Jaaaa

No, to dost záleží, jak se přepravují.

medical_examiner

Ano. My se dočkáme reinkarnace x6x s označením 373.
https://necyklopedie.org/wiki/Elektrick%C3%A1_lokomotiva_173/373

Romanero

Moc nechápu ten stěrač, ten sám o sobě překáží a musí hučet jak blázen. Že to nevyřešili aero stěračem schovaným pod kapotou, jako je to u většiny moderních aut..?

Eda

Bezpochyby to mají vykoumané. Myslím si že tok větru odspod nahoru jej bude mírně nadnášet a zároveň přitiskovat. Kdyby byl způsobně schován, bylo by asi fajn (když neprší), ale kdyby při třístovce vyjížděl z úkrytu a zajížděl do něj, to by asi mohlo dělat paseku. Těžko říct (jak jste zmínil u au to problém není, no ale ta nejezdí běžně 300+).