Dopravci Železnice Železniční průmysl

Obří zakázka na nová TGV. SNCF koupí od Alstomu 100 vlaků za 64 miliard

Nové jednotky Alstom Avelia Horizon. Foto: Alstom
Nové jednotky Alstom Avelia Horizon. Foto: Alstom

Francouzské státní dráhy SNCF se dohodly s výrobcem rychlovlaků Alstom na nákupu stovky nových vysokorychlostních jednotek Avelia Horizon pro provoz rychlovlaků TGV. Oproti stávajícím soupravám mají být levnější i úspornější. Hodnota kontraktu je 2,5 miliardy euro (64 miliard korun), se započtením opce na servis pak 2,7 miliardy euro.

Kontrakt oznámily Alstom a SNCF v tiskové zprávě, nákup už schválilo představenstvo SNCF. Cena za každou soupravu je zhruba o pětinu nižší, než u poslední generace TGV, souprav Duplex. Nižší mají být i provozní a servisní náklady, spotřeba trakční energie u nových vlaků je zhruba o pětinu nižší.

Do jednotky se vejde až 740 cestujících, o pětinu více, než dosud. Vlaky mají mít například větší okna, než dosud. Na vývoji spolupracovala i francouzská asociace zdravotně postižených, měly by tak být lépe dostupné například vozíčkářům.

První jednotky má Alstom dodat v roce 2023, dodávka je naplánována až do roku 2033.

Štítky

26 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • No, tak jsem zvědav. TGV obecně nejsou tak pohodlné jako třeba ICE a tím, že tam narvou ještě více lidí se asi chtějí přiblížit uspořádání sedaček u nízkonákladových aerolinek :-(. Bohužel pohodlným vlakům není přáno a vznikají paskvily, hlavně aby se tam těch lidí vlezlo co nejvíc. Třeba takový Railjet zrovna hitparádu pohodlnosti nevede, byť se nám ČD a OBB snaží namluvit opak. A design nového TGV mě připomíná fiat Multipla :D.

    • Ten design je pořád mnohem lepší než u AGV. A jestli něco vypadalo jako Fiat Multipla, tak to byla spíš AnsaldoBreda V250 😉

    • AGV je jednotka s distribuovaným pohonem, podobně jako ICE, takže do stejně dlouhé soupravy dále zcela logicky více cestujících, než do klasického TGV a ani z toho nemusíte dělat sardinky. Uvidíme, jak nakonec bude nová dvoupodlažní jednotka od Alstomu vypadat. Těch 740 cestujících pro mě není nereálných u dvoupodlažní jednotky s distribuovaným pohonem.

      Další věcí jsou sedačky. Pokud použijte dostatečně štíhlý design sedaček, tak při stejné rozteči jsou ta štíhlejší sedadla pohodlnější. Porovnejte rozdíl např. v letaldech u A319/320, které použává Eurowings (od 10. řady dále, abychom byli objektivní) s těmi „křesly“ co používá Travel Servis ve většině svým Boeingů 737.

  • Tak mě tak napadá, jak je na tom to avizované spojení Alstomu se Siemensem? Nějak se mi zdá, že od té doby, co sešlo z koupě Škodovoky Číňanama, tak je nějak ticho po pěšině…

  • TGV duplex (double deck). from Montpellier to Paris Gare du Lyon

  • 64 miliard za kompletní obměnu vozidlového parku je dobrá investice a pro cestující pozitivní, zato v Česku se za podobnou částku plánuje odsun brněnského nádraží, takže v našem případě s dopadem pro cestující negativním.

  • Nejspíš je chyba v desetinné čárce, buď 25 miliard euro, nebo 64,1 miliard korun. Obojí určitě ne, pokud nám od včerejška nedevalvovala měna nebo euro rekordně neposílilo 🙂

    • Už je opraveno, omlouvám se. Stránku jsem měl načtenou celé odpoledne ale až teď jsem se dostal ke četní 🙂

  • Trochu mimo téma, ale souvisí to s vlaky TGV: Chtěl bych se zeptat znalejších, jak vypadá budoucnost TGV jednotek, které mají design interiéru od Christiana Lacroixe (například Atlantique, Resseau) v horizontu tří let? Slyšel jsem, že jak do Milána tak do Švýcarska mají nově jezdit jednotky TGV Duplex, pričemž Euroduplexy vážně moc pohodlné nejsou. Zatímco TGV vlaky s designem od pana Lacroixe (hlavně 2.třída má nádhernou barevnou kombinaci interiéru) jsem nevyzkoušel a mrzí mě to. Poradí někdo?

    Děkuji za odpověď. 🙂

    • Zdravím.

      Vím, že se tak před 10 lety uvažovalo, že se Lacroix-design přestane používat, kvůli vibracím některých materiálu při větších rychlostech. Nakonec to tam nechali. Poslední místo, kde jsem Réseau viděl v Tours, tak cca 3 roky zpátky. A Atlantique jsou ještě někdy k vidění na Montparnasse. Někde jsem četl, že budou do pár let (možná pár desítek měsiců) vyřazeny z provozu a nahrazeny Duplexy, 2N2 atd…

      • Jo a ještě jsem zapomněl dodat… Do Milána už jezdí na některých spojích 2N2.

      • Děkuji za informaci. Takže výsledek jasný… Co nejdřív zavítat do Francie.

        Jinak, dva roky zpátky. Byl jsem v Basileji a jel do Dijonu. Bohužel… Výjimečně byl nasazen TGV Duplex.

        • Když chcete zkusit zajímavé tratě, tak doporučuji SFS Frankfurt – Kolín, na cele trase je 40 tunelů a zároveň je tam místo, kde vlak překoná převýšení 40m za 10 vteřin, nejvíc na světě (běžná rychlost klesání letadel je cca 2m/s, tady to je 2x víc), a to je při 300km/h vážně cítit :).

  • 64 mld, to už je slušně obrovský. Proti tomu ty naše obrovský akcičky za 5 mld. jsou úplně neobrovský. Nemělo by spíš být, že 64 mld. je už super mega obrovský? Nebo aspoň obrovitější… mám z toho obrovsky zamotanou hlavu.

  • Jsem myslel, že dnešní trend je mít distribuovaný pohon a ne na každým konci nevyužitelný hnací vůz

    • Asi možná, že to má taky nějaké výhody. Že je něco trend, neznamená, že je to dobře. Proto máme pro ty dvě věci dvě různá slova.

  • „Do jednotky se vejde až 740 cestujících, o pětinu více, než dosud.“
    To ovšem a priori docela znejisťuje představu o pohodlí cestujících na větší vzdálenosti …

      • Nemají patrové vlaky nízká patra? Nevím, ptám se, naposledy jsem patrovým vlakem jel před 20 lety a horní patro bylo výškou spíš tak jen pro děti.

        • V českém CityElefantu nebo německém dvoupatráku Bmto292 se může dospělý volně procházet v obou patrech, můžete být bez obav.

        • máte na mysli ty zelené čsd? tak tam byl nahoře velký sklon na oknech bylo to tam trochu stísněné a já jsem taky před pěti lety jel poprvé elefantem a byl jsem překvapen, ty starý vagony byly asi výše položeny na podvozky, hned jdu hledat tech. udaje. a srovnat stím TGV

  • Pěkné, protože ty Duplexy, co mají, nejsou vůbec pohodlné. Když jezdím Paříž – Frankfurt (Frankfurt – Paříž), tak se snažím vybírat ICE, ty jsou pohlím úplně v jiné kategorii.

    • Když jsem jel Duplexem trasu Nice – Paříž (6 hodin doba jízdy), tak mě to pohodlné přišlo a celkem i prostorné, hlavně pro nohy. Ale tady o tom diskutovat můžeme, jak chceme, v ČR tyhle vlaky ,podle rychlosti fungování naší poslanecké sněmovny, kde se umí jen hádat za naše daně, se těchto vlaků nejspíš nikdy nedočkáme.

Newsletter

Partneři


Výběr editora