DPP nakoupí 300 autobusů od SOR, levnější Iveco neuspělo s námitkami u ÚOHS
Tři stovky dvanáctimetrových autobusů dodá Dopravnímu podniku hlavního města Prahy společnost SOR Libchavy. Ta nakonec vyhrála všechny tři zakázky na
Tři stovky dvanáctimetrových autobusů dodá Dopravnímu podniku hlavního města Prahy společnost SOR Libchavy. Ta nakonec vyhrála všechny tři zakázky na nové autobusy pro Prahu.
DPP uzavřel smlouvu se SOR Libchavy jen pár dní poté, co Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepravomocně odmítl námitky společnosti Iveco Czech Republic. Ta v zakázce nabídla lepší cenu, byla ale vyřazena. DPP to oznámil v tiskové zprávě.
„Verdikt ÚOHS jednoznačně potvrzuje naše slova o transparentnosti výběrového řízení na dodávku 300 moderních standardních nízkopodlažních autobusů. V tendru zvítězila nejlepší nabídka, kterou předložila společnost SOR Libchavy,“ říká Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP.
DPP si na administraci zakázky najal společnost Rowan Legal, která současně u jiné zakázky zastupovala SOR Libchavy. Firma patřící do skupiny firem miliardáře Daniela Křetínského vyhrála už první dva tendry na kloubové autobusy, stejně jako dřívější zakázky. DPP tak postupně zaplatí SOR tři miliardy korun.
Vyřazení Iveca se týkalo nedoložení certifikátů zařízení pro nevidomé. Zatímco v prvních dvou soutěžích Iveco vyřazeno nebylo, z tendru, kde nabídlo nejnižší cenu, jej DPP vyloučil. „Po přezkoumání případu ÚOHS konstatoval, že zadavatel postupoval v souladu se zákonem,“ konstatoval šéf ÚOHS Petr Rafaj. „Úřad konstatoval, že ačkoli předmětné zařízení pro nevidomé nemuselo v době jeho uvedení do provozu nutně podléhat certifikaci ze strany ROPIDu, nemohl se navrhovatel důvodně domnívat, že požadavek zadavatele na předložení osvědčení ROPID k jím nabízenému zařízení pro nevidomé se jej netýká a že bylo možné jej bez dalšího v nabídce zcela opomenout. Vyloučení navrhovatele, který odsouhlasení ROPID nepředložil, tedy proběhlo v souladu se zadávacími podmínkami a se zákonem,“ dodal Rafaj.
Iveco nabídlo v soutěži autobusy za 1,482 miliardy korun, SOR za 1,5 miliardy korun. Třetí byl Solaris, který nabídl 1,639 miliardy korun. Cena nebyla jediným ukazatelem, váhu měla i spotřeba a provozní náklady. Iveco ji má vyšší, ale nakonec v bodovém hodnocení těsně SOR porazilo: o čtyři setiny bodu. Přesto mu to na vítězství nestačilo. Hodnotící komise, která se kvůli rezignaci některých členů musela loni měnit, nakonec našla nedostatek v nabídce, kvůli kterému Iveco vyloučila.
Co jsme psali o zakázkách na nové autobusy pro Prahu?
–DPP radí se zakázkou firma, která zastupuje SOR.
–Iveco bylo vyřazeno, i když bylo levnější.
–Jak Solaris těsně prohrál zakázku na 150 kloubových autobusů pro Prahu.