Autobusy Doprava ve městě

Rozdíl 220 korun za autobus. Jak Solaris přišel o miliardovou zakázku pro Prahu

Bus v pražské MHD. Autor: DPP - Petr Hejna
Bus v pražské MHD. Autor: DPP - Petr Hejna

Polský výrobce autobusů Solaris byl velmi blízko získání velké zakázky na 150 nízkopodlažních autobusů pro Dopravní podnik hlavního města Prahy. V miliardové soutěži, kterou nakonec vyhrála společnost SOR Libchavy, totiž nabídl jen nepatrně vyšší cenu – o necelých 33 tisíc korun. V kombinaci s mírně vyšší spotřebou tak byl odsouzen k druhému místu před třetím Ivecem.

Redakce Zdopravy.cz zjistila výši jednotlivých nabídek z písemné zprávy zadavatele, kterou DPP zveřejnil v úterý na svém profilu zadavatele. Za 150 autobusů požadavala společnost SOR Libchavy 1.084.378.530 Kč bez DPH. Solaris nabídl autobusy za 1.084.411.480,- Kč, tedy o 32 950 Kč více. Pokud se rozdíl rozpočítá na jeden autobus, jde o necelých 220 korun za autobus. Třetí Iveco nabídlo v porovnání s tímto rozdílem cenu vyšší: 1,114 miliardy korun.

I kdyby Solaris nepatrně zlevnil, nevyhrál by. Cena totiž měla v hodnocení váhu 75 %, zbytek připadl na spotřebu nafty. Solaris vykázal náklady na palivo na 1 km 16,05 Kč, SOR 15,75. Iveco šlo do soutěže se spotřebou 17,45 Kč za kilometr.

Právě kvůli metodice vyhodnocování a prokazování spotřeby nafty se obrátila na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže společnost Iveco. V návrhu napadal například skutečnost, že k měření mělo dojít i na starším autobusu, který bude mít najeto 20-60 tisíc kilometrů. ÚOHS ale nakonec rozhodl, že takový postup DPP je v pořádku.

Podobně těsný výsledek byl podle profilu zadavatele i v druhé, menší  zakázce na 50 autobusů low entry. V ní se nakonec utkaly jen SOR a Iveco. SOR za autobusy požadoval 221.480.880 Kč, Iveco 221.512.860 Kč. I v tomto případě měl SOR navrch v ukazateli spotřeby.

Ve hře je ještě třetí zakázka na 300 standardních nízkopodlažních autobusů, která není ještě ukončena. V tomto případě se mluví o vítězství Iveca.

Štítky

3 komentáře

Klikněte pro vložení komentáře
  • Mohli jsme mít tady konečně dobré autobusy, zas přibudou další křápy 🙁

  • Proč v Brně zastupuje značky SOR a Iveco společnost Zliner, a proč v Praze jsou obě značky zvlášť?