Autobusy Doprava ve městě

Nečekaný obrat v soutěži na 300 autobusů pro Prahu. Zakázku získá SOR, levnější Iveco vyřazeno

Bus v pražské MHD. Autor: DPP - Petr Hejna
Bus v pražské MHD. Autor: DPP - Petr Hejna

Největší zakázka pražského dopravního podniku (DPP) na nákup autobusů za posledních pět let nabrala nečekaný směr. V soutěži, která trvá už déle než rok, nakonec DPP vybral dražší nabídku na 300 dvanáctimetrových autobusů od společnosti SOR Libchavy. Ta vyhrála už předchozí soutěže na 150 kloubových autobusů a 50 částečně nízkopodlažních autobusů.

SOR vyhrál díky tomu, že hodnotící komise nakonec vyřadila nabídku společnosti Iveco. Deníku Zdopravy.cz to potvrdily dva na sobě nezávislé zdroje, které znají detaily soutěže. DPP na otázky k soutěži neodpověděl, v prosinci firma uvedla, že vyhodnocení je záležitostí týdnů.

Důvody vyloučení Iveca DPP nekomentoval. Iveco má ještě možnost obrátit se na antimonopolní úřad. Iveco se nechce do ukončení soutěže k situaci vyjadřovat.

Iveco nabídlo v soutěži autobusy za 1,482 miliardy korun, SOR za 1,5 miliardy korun. Třetí byl Solaris, který nabídl 1,639 miliardy korun. Cena nebyla jediným ukazatelem, váhu měla i spotřeba a provozní náklady. Iveco ji má vyšší, ale nakonec v bodovém hodnocení těsně SOR porazilo: o čtyři setiny bodu. Přesto mu to na vítězství nestačilo. Hodnotící komise, která se kvůli rezignaci některých členů musela loni měnit, nakonec našla nedostatek v nabídce, kvůli kterému Iveco vyloučila.

Zakázka trvá nezvykle dlouho, ostatní tendry na autobusy uzavřel DPP už loni na podzim.

Štítky

20 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Firmu SOR založili bývalí zaměstnanci Karosy. Dnes už patří jinému majiteli. Všichni víme komu. Proto kam budou chtít tam se dostanou i když prohrají výběrové řízení. V Praze už mají monopol. Autobusy jsou to odporné. Iveca jsou hezčí a pohodlnější.

  • No fuj Sorky..by si taky měli uvědomovat že MHD i reprezentuje město..

    • No rozhodně by polský autobus neměl reprezentovat Prahu!
      Nové SORy vypadají určitě lépe.

  • Sice Ptakopysky SOR zrovna nemusím, ale ty pražský busy už vypadají líp a prototypy až velmi dobře. Ale berme to tak – Solaris = peníze jdou Polákům, kteří je vyrábějí; IVECO = zisky jdou Italům, ale něco zůstává doma, protože se tady některé typy vyrábí; SOR = česká firma, česká výroba, i když za montážní celky jdou peníze taky do zahraničí, zůstává tady toho zdaleka nejvíc… 😉

    • Tak tohle zavání spíš populismem, nedej bože nacionalismem, nemá to s efektivním hospodařením vůbec nic společného.

    • Tak Iveco bylo levnější na pořízení, SOR měl nižší náklady a celkový rozdíl byl zanedbatelný. Nicméně pokud se autobusy budou provozovat déle než se počítá, tak bude SOR efektivnější.
      Spíš mě záráží, že solaris byl jednoznačně nejdražší a například DP České Budějovice skoro už nic jiného nekupuje.

  • Pokud má SOR nižší provozní náklady, tak je to rozumná volba. A dobře, že nebudou pšonci.

  • nevím, ale asi byli v druhých městech co mají nový CNG iveca a zeptali se co se tam kazí a kolik to stojí. Iveco si za to může samo, neboť neprodávat membránu, ale jenom celek je pro český lid lichvářstvím. Jestli jim to toleruje italská vláda, tak at odejdou z našeho trhu.

  • Tak to mě opravdu mrzí už jsem doufal, že se konečně DPP zbaví té velmi ošklivé a zkorumpované značky Sor. 🙁

  • Tohle smrdí…
    Už jenom ta délka vybírání. Nabízí se paralela s dlouhou losovačkou (kdy losující se minutu hrabal v osudí).
    Nejdřív vyhraje Iveco, pak následuje rezignace některých členů (kdoví, zda dobrovolná), a teprve potom noví členové (kdo je vybral?) najdou chybu u vítěze.
    Netvrdím, že tahle akce je zkorumpovaná (na to mám příliš málo dat), ale indície na to poukazují. Včetně té nejvyšší – je to u DPP a tam už se udály jiné lumpárny… 🙁

    • Nehodnotím, jestli rozumnej, ale pokud se nejedná o vedlejší efekt, tak protiprávní.

    • vedlejší efekt je, že ušetří na provozu, jestli je protiprávní šetřit v naší republice tak to nevím, ale podle selskýho rozumu mají každý rok jenom, že šetří třeba pět nových autobusů.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora