První nové trolejbusy pro Prahu dodá SOR s výzbrojí Cegelec
Trolejbusy vyjdou Prahu výrazně levněji, než plánovala. DPP přišly do soutěže tři nabídky.
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) uzavřel po tři čtvrtě roce soutěž na první nové trolejbusy pro provoz v Praze. Patnáct kloubových trolejbusů s bateriemi dodá společnost SOR Libchavy. Jezdit budou na lince 58 z Palmovky do Miškovic.
SOR dodá do Prahy trolejbusy TNS 18 s výzbrojí od Cegelecu. Cena v tendru výrazně klesla proti odhadované hodnotě. Konečná cena je 220,4 milionu, odhad byl o téměř 80 milionů korun vyšší. V soutěži byly ještě Škoda Electric a Carrosserie HESS. Tendr protahovaly opakované námitky Škody, které ale už dříve Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zamítl.
Výsledek soutěže v Praze zapadá do velké proměny celého trhu s trolejbusy v Česku, kdy dopravní podniky mohou díky větší konkurenci nakupovat trolejbusy levněji než dosud. „Dieselové autobusy nahradíme bezemisními bateriovými kloubovými trolejbusy. Zlepšujeme životní prostředí a zvyšujeme i komfort cestujících, protože trolejbusy nabízí plynulejší a tišší jízdu,“ řekl náměstek primátora Adam Scheinherr.
„Budou tvořit základ naší budoucí trolejbusové flotily v jejich domovské garáži Klíčov. Nesmírně mě těší, že se nám je podařilo vysoutěžit o téměř 80 milionů korun levněji, než byl předpoklad, a to i v době, kdy ceny surovin a energií atakují historické rekordy. Ušetříme tím 80 milionů korun z rozpočtu Prahy a kapes Pražanů,“ uvedl Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.
První trolejbus ke zkušebním jízdám mám DPP převzít na podzim, celá zakázka má být hotová do 14 měsíců od podpisu smlouvy.
Záruka 9 let, na baterie 6 let
Praha bude prvním městem, kde nové trolejbusy SOR TNS 18 budou jezdit. Jejich přepravní kapacita bude 134 osob – 41 sedících a 95 stojících. Budou vybaveny systémem naklápění karoserie (kneeling) pro snížení nástupní hrany a usnadnění nástupu cestujících nebo výklopnou plošinou pro osoby s omezenou schopností pohybu. Je to současně plně bezemisní vozidlo, topení i klimatizace jsou napájeny výlučně elektricky. Trolejbusy splňují také veškeré Standardy kvality Pražské integrované dopravy, budou vybaveny odbavovacím a informačním systémem a dodány v novém jednotném designu PID.
Cena jednoho vozidla s kompletní výbavou je 14,549 milionu korun. Součástí dodávky jsou také 4 nabíječky a 7 sad hardware a software pro diagnostiku závad. V rámci této veřejné zakázky DPP vysoutěžil také možnost dodání náhradních trakčních akumulátorů včetně jejich výměny za cenu 1,44 milionu korun za kus.
Záruční doba každého z nových trolejbusů je 9 let (108 měsíců) vyjma trakčních akumulátorů, jejichž záruční doba je 6 let (72 měsíců). Po dobu této záruky musí být vozidlo schopno dojet na trakční akumulátor min. 12 km s použitím topení nebo klimatizace za jakýchkoliv provozních a klimatických podmínek v podmínkách hl. m. Prahy v souladu se Standardy kvality PID s dosahováním maximální povolené rychlosti, plném obsazení vozidla a zastavování ve všech zastávkách včetně odbavení cestujících, na křižovatkách a ostatních překážkách. Deklarovaná životnost nových trolejbusů je 15 let.
Trať do Čakovic se již staví
Trolejbusy budou vybaveny také zařízením pro automatické počítání cestujících, kamerovým systémem zahrnujícím monitorování interiéru, čelní nehodovou kamerou, boční a couvací kamery a navíc kameru snímající trolejbusové sběrače. Součástí dodávky je rovněž systém energetického managementu, který DPP umožní vzdálené sledování, řízení a plánování nabíjení a vyhodnocování provozu z energetického hlediska (stav baterií, průběh nabíjecích cyklů včetně hodnoty nabíjecího proudu, kontrolu dodržení potřebného dojezdu apod.). Dvě vozidla z flotily budou vybavena navíc automatickým zařízením pro preventivní postřik troleje proti námraze.
DPP na počátku týdne zahájil stavbu trolejbusové tratě, po které budou nová vozidla jezdit. Stavba za 283 milionů korun má být hotová na podzim.
„Dopravní podnik hl. m. Prahy je náš významný zákazník. Přímá účast na obnovení trolejbusové dopravy v Praze je pro naši společnost nesmírně prestižní záležitostí, vždyť tento projekt sleduje bez nadsázky odborná veřejnost v celé Evropě. Těšíme se, že naše parciální trolejbusy typu SOR TNS 18 budou v české metropoli reprezentovat ryze český výrobek,” dodal Filip Murgaš, obchodní ředitel a jeden z jednatelů společnosti SOR Libchavy.
Elektrovýzbroj bude z Prahy
Dodavatelem elektrické výzbroje pro nové trolejbusy bude společnost Cegelec, která má v Praze své sídlo a výrobní závod, takže kontrakt má vliv i na lokální zaměstnanost technických profesí v hlavním městě. Půjde tedy o dodávku z Prahy pro Prahu. „Jsme přesvědčeni, že trolejbusy jsou nejlepším řešením městské elektromobility, takže jim věnujeme patřičnou pozornost. Vozidla pro Prahu budou vybavena naší poslední generací elektrických výzbrojí. Zakázka pro hlavní město je obrovský úspěch naší firmy a pro mě osobně i jisté zadostiučinění a splněný sen. Už jako dítě jsem toužil po tom, že v Praze budou zase jezdit trolejbusy, nikdy by mě ale nenapadlo, že budu mít možnost se přímo podílet na dodávkách prvních nových trolejbusů pro Prahu. Teď už si budu muset opravdu udělat i řidičák na trolejbus,“ doplňuje Libor Hinčica, ředitel obchodu a marketingu společnosti Cegelec, jenž také příležitostně řídí autobusy na linkách Pražské integrované dopravy.
Základní technické údaje o trolejbusu SOR TNS 18
Výrobce: SOR Libchavy spol. s r.o.
Délka: 18 750 mm
Šířka: 2 550 mm
Rozvor: 5 900 mm přední, 6 750 mm zadní
Celková maximální hmotnost: 29 000 kg
Maximální rychlost: 65 km/h
Počet náprav: 3
Počet poháněných náprav: 1 (zadní)
Počet dveří: 4
Nástupní výška: 330 mm
Celkový počet sedadel: 41 (z toho 2 sklopná)
Celkový počet cestujících: 134
Deklarovaná životnost každého vozidla: 15 let
Garantovaný deklarovaný dojezd na baterie: min. 12 km s použitím topení nebo klimatizace
Výkon trakčního elektromotoru: 240 kW
Kapacita trakční baterie: 106 kWh