V Praze začala stavba trolejbusové trati do Čakovic, hotovo má být na podzim

Zahájení stavby trolejbusové tratě Palmovka - Čakovice. Pramen: ROPIDZahájení stavby trolejbusové tratě Palmovka - Čakovice. Pramen: ROPID

V prudkém stoupání v Prosecké ulici mají autobusy spotřebu zhruba 52 litrů nafty na 100 kilometrů.

Dopravní podnik hl. m. Prahy dnes v Letňanech slavnostně zahájil stavbu trolejbusové trati Palmovka – Prosek a Letňany – Čakovice. Projekt nese název Elektrifikace autobusové linky č. 140 (Palmovka – Miškovice), po dokončení bude spojení zajišťovat trolejbus číslo 58. Zakázku na stavbu získalo sdružení firem Elektrizace Praha a OHLA ŽS s cenou 283,7 milionu korun, předpokládaná cena byla 290 milionů. „Už na podzim tohoto roku bychom se z Palmovky do Miškovic mohli svézt trolejbusem,“ uvedl na twitteru organizátor dopravy ROPID. Hotovo má být do konce října.

Firmy postaví necelých 15 kilometrů nového trolejového vedení a potřebnou napájecí a dobíjecí infrastrukturu. Nové trolejové vedení bude v úsecích mezi Palmovkou a Kundratkou, Kelerkou a zastávkou Prosecká, a mezi terminálem Letňany a obchodním centrem Čakovice. Trolejové vedení bude po zprovoznění pokrývat zhruba 50 procent trasy, po které budou jezdit takzvané parciální trolejbusy. Ty mohou jet část trasy na baterie.

Vybrané firmy také vybudují novou měnírnu a 18 dobíjecích stání v garážích Klíčov, nabíjecí stanici v Čakovicích a upraví bývalou trolejbusovou měnírnu v Příborské ulici v Letňanech. Ta se tak po desetiletích vrátí ke své původní funkci.

Jediný pražský trolejbus využívá naftový agregát. Pramen: ROPID

Jediný pražský trolejbus využívá naftový agregát. Pramen: ROPID

„Zprovoznění stavby bude znamenat plnohodnotný návrat trolejbusové dopravy do Prahy,“ uvedl už dříve šéf DPP Petr Witowski.

Trolejbusy jezdily v Praze od roku 1936 do roku 1972. DPP obnovil trolejbusový provoz 15. října 2017 přesně po 45 letech od zrušení původní trolejbusové dopravy v Praze. Velký návrat umožnil rozvoj bateriových technologií, které nejsou tak náročné na budování infrastruktury na trase.

První trať mezi Palmovkou a Letňany měří pět kilometrů, přičemž trolejbusové vedení bylo vybudováno v délce zhruba 1,6 kilometru ve stoupání v Prosecké ulici. Začátkem letních prázdnin 2018 pak byla po testech zahájena pravidelná doprava s cestujícími, když na trasu Palmovka – Prosek – Letňany vyjel parciální trolejbus Škoda 30 Tr; linka dostala číslo 58. Od té doby DPP na trati testoval několik dalších vozidel, naposledy svůj vlastní trolejbus Škoda 24Tr Irisbus s pomocným naftovým motorem místo baterie. Zhruba od poloviny letošního roku je provoz linky přerušen kvůli rekonstrukci Prosecké.

„V prudkém stoupání Prosecké ulice autobusy spotřebují zhruba 52 litrů nafty na 100 km. To je strašně moc hluku a emisí. Nahradíme je bezemisními bateriovými kloubovými trolejbusy. Zlepšíme životní prostředí a zvýšíme komfort cestujících i lidem v okolí. Trolejbusy totiž nabízí plynulejší a tišší jízdu. Myslíme i na vzhled ulic. Nevznikne zde les nových stožárů pro trakční vedení. Stávající stožáry veřejného osvětlení vyměníme za nové moderní, které budou svítit a poslouží i pro trakční vedení,“ doplnil dnes pražský náměstek pro dopravu Adam Scheinherr.

Tagy dpp Palmovka - Miškovice trolejbusy Trolejbusy v Praze
149 komentářů