lot
Doprava ve městě Trolejbusy

DPP má svůj první trolejbus, koupil ho v Plzni za čtvrt milionu

Trolejbus Škoda 24 Tr z Plzně, který koupil Dopravní podnik hl. m. Prahy. Foto: DPP
Trolejbus Škoda 24 Tr z Plzně, který koupil Dopravní podnik hl. m. Prahy. Foto: DPP

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) koupil po více než 60 letech vlastní trolejbus. Po krátkodobém pronájmu různých typů na testování nové linky mezi Palmovkou a Prosekem koupila Prahou vlastněná společnost vlastní trolejbus Škoda 24 Tr od Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP). Použije ho hlavně na výuku.

Trolejbus je patnáct let starý, DPP za něj zaplatil 238 tisíc korun bez DPH. V závěru minulého týdne došlo k jeho přesunu z Plzně do Prahy do ústředních dílen v Hostivaři. Po nejnutnějších opravách jej DPP přelakuje do stejných barev, které používá u svých autobusů typu City Bus.

DPP chce trolejbus využívat na výuku řidičů i servisního personálu v souvislosti s chystanou elektrizací některých autobusových linek, o prázdninách by se měl objevit na lince 58 mezi Palmovkou a Prosekem. Termín zahájení provozu závisí na vývoji oprav Prosecké ulice.

Přeprava trolejbusu Škoda 24 Tr z Plzně do Prahy. Foto: DPP
Přeprava trolejbusu Škoda 24 Tr z Plzně do Prahy. Foto: DPP

DPP naposledy kupoval trolejbusy v roce 1960, kdy koupil 35 trolejbusů Škoda 8 Tr (typové označení Škoda 8 Tr 9 a Škoda 8 Tr 10), provoz skončil v říjnu 1972. K jeho obnovení došlo na podzim 2017, DPP využíval pronajaté vozy. Kmenovou garáží prvního vlastního trolejbusu DPP bude garáž Klíčov.

V následujících týdnech projde trolejbus v Ústředních dílnách v Hostivaři technickou kontrolou a nejnutnějšími opravami. Poté jej DPP přelakuje do stejného barevného provedení, jaké má u svých autobusů typu City Bus a osadí jej informačním systémem PID.

DPP v současnosti pracuje na projektech elektrifikace několika autobusových linek a rozšíření trolejbusové sítě v Praze. Kromě linky 140, na které se v budoucnu rozjedou bateriové trolejbusy mimo jiné do Letňan a Miškovic, DPP připravuje také zavedení trolejbusů na linku 119 na Letiště Václava Havla Praha a další na levém břehu Vltavy. Současně s tím chystá v nejbližších týdnech vypsat veřejné zakázky na nákup nových trolejbusů, které budou v budoucnu na zmiňovaných linkách jezdit.

Základní technické údaje o nově zakoupeném trolejbusu:
Typ vozidla: Nízkopodlažní trolejbus ŠKODA 24 Tr Irisbus tp. č. Ey 6871 p
Výrobce: ŠKODA ELECTRIC s.r.o.
Rok výroby: 2005
Dosavadní provozovatel: Plzeňské městské dopravní podniky, a.s.
Dosavadní imatrikulace: PMDP ev. č. 500
Hmotnost prázdného vozidla: 12 800 kg
Maximální rychlost: 65 km/h
Počet míst k sezení: 30
Počet míst k stání: 56
Výkon trakčního motoru: 210 kW
Agregát pro pomocný pojezd: spalovací motor Kirsch APU IPME, motor IVECO NEF-4TAA

18 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
robert

Hmmmm, Praha objevuje Ameriku… 😀 Kdyby si nezrušili ty trolejbusy, které jim tam jezdily dřív, udělali by líp. Těžko vracet něco, na co není infrastruktura připravená a přizpůsobená. Jelikož se podílím na projektech trolejbusové linky do Letňan a na letiště, tak vím, jaké potíže to provází.

Josef

Zajimalo by me, nakolik je tohle vozidlo vhodne. Co si tak matne vybavuju, tak tyhle trojlebusy v Plzni kdysi davno zacinaly nekde tusim na lince 13, kde zajizdely k Olympii, nebo jak se jmenovalo to OC. Nicmene vetsina linky byla pod dratama a dojizdel se jen kousek na naftu. Zato tady mi prijde, ze ta cast po draty je dost kratka, jinak to pojede na naftu a to jeste nejspis dost blbe.

Radek

Je to vozidlo primárně na zácviky personálu.

kakov

ano máte pravdu, jednalo se o linku 13 k OC Olympia, ale zvládnou mnohem delší trasu, při výlukách se jezdily i delší trasy, teď podobný trolejbus (stejný typ) jezdí na lince 19 Ústř. hřbitov-Radčice, kde bezdrátová část je cca 6 km tam + 6 km zpět

Alex

Vždyť na 19 jezdí ty s bateriemi. Ne tento typ. 🙂

kakov

tak to byl asi záskok, viděl jsem tam v minulém týdnu stejný typ, ale máte pravdu měl se tam primárně zkoušet bateriový

Wojtyla

Tyhle trolejbusy jezdí také na lince 12 do obce Letkov. Ve srovnání s bateriemi to je hrůza, ale jede to. A pokud to má DPP hlavně pro školení, tak nějakou službu to udělá…

Radek

Spíš první novodobý, v muzeu jich několik je a 8Tr se už i na Proseku projela 😉

Martin

Na Prosecke se projela uz i parkrat T400, a musim rict, ze to je dobrej trolejbus, zastaraly, ale odpich to ma slusnej v plnym tolejbusu nebylo znat, ze je to kopec,…

Jakub

Jaký je zhruba dojezd toho diesel-agregátu?

Pavel

Co jsem četl, tak to má nádrž jako autobus
Jede to dokuď se dieselagregát nezavaří.

Jiří 3

Co mi kdysi říkalo pár lidi. Tak trolejbus s DA má vyšší spotřebu jak autobus. Proto taky když se měnilo trolejové vedení u nás v centru města ve Zlíně, tak na linku 11, která jezdí část trasy mimo trolejové vedení, nahradili autobusy, jelikož větší část v ten moment byla mimo funkční trolejové vedení.

Ropák

Tak asi než dojde nafta 🙂

michal

Přesně tak, zavaření hrozilo možná tak u 21Tr, tehdy byl pomocný agregát novinka a naprostá bomba.

Wojtyla

Zavařit se podaří v létě i 24Tr, ani to netrvá tak dlouho…na konečné jsme kolikrát otevírali ten dekl vzadu, aby se to rychleji vyvětralo…

nazor

15 let starý, navíc s dieselagregátem, a ještě bude několik let spolehlivě sloužit, tady jde vidět, proč mají tb smysl. Je třeba koupit ještě další, co se nerozpadají, a můžeme začít jezdit po Praze hned a za pár korun.

Josef

No vyhoda trolebusu v tomhle urcite je, jednak je to jednodussi pohon a taky neni potreba obmenovat kvuli novym eko normam. Na druhou stranu u takhle starych kousku bude problem obecne v tom, ze treba koroze muze velmi rychle zivot toho vozidla ukoncit. Takze sice muze takovej kousek treba pet let jeste slouzit, ale taky muze jit za rok do kytek, protoze oprava nebude rentabilni. Jako nejaka testovaci laborator to bude dobry, ale do nejakyho regulerniho provozu bych poridil neco novejsiho, tohle uz je proste popelnice.

Jan Šlezingr

No, podle té symbolické ceny (tipuju úřední odhad ceny vyzískatelných náhradních dílů) soudím, že je to víceméně šrot na dojezdění kolem komína na zácviku.