První nové trolejbusy pro Prahu dodá SOR s výzbrojí Cegelec
Trolejbus SOR TNS 18.
Trolejbusy vyjdou Prahu výrazně levněji, než plánovala. DPP přišly do soutěže tři nabídky.
Trolejbusy vyjdou Prahu výrazně levněji, než plánovala. DPP přišly do soutěže tři nabídky.
Jako vyrábět v roce 2022 autobus SOR CN v postkomunistickém designu, to je opravdu tragédie a ukazuje to na totální vyčpělost té společnosti a ještě horší je, že za tyto výrobky hodny 90tých let utrácíme veřejné peníze. Pardubický kraj je snad nejhorší kraj ze všech a já věřím, že v dalších volbách snad už ti amatéři půjdou od válu co to tam vedou. Stačí se podívat na IDS JMK, nové busy (IVECO) v jednotném designu, to je úplně jinej level než to, co předvádí Netolický a ta banda kolem něho.
Vítám návrat trolejbusů do Prahy s otevřenou náručí! Je to takové (a určitě nejenom pro mne) zadostiučinění. Patřím k těm, kteří zažili skoro až potupné rušení trolejbusového provozu. Bylo mi z toho smutno…takže překousnu i ten design! Ale myslím, že dlouhodobě zažitá kombinace žlutokrémové s červenou by byla přece jenom nejlepší. A navíc ve většině měst kombinují sice různé barvy, ale podélně na vozidlech, v tom novém pražském designu je to pojato svisle…
Cegelec a. s. je součást nadnárodní průmyslové skupiny VINCI sídlící ve Francii. Informace o společnosti: Vinci.com. To jen pro informaci, kam půjde většina peněz.
Vy máte dojem že nebudou muset nakupovat žádný materiál, práci a tak? Možná kdybyste řekl většina ZISKU, tomu už bych možná věřil, ačkoliv ještě tu máme i SOR Libchavy…
Na Váš argument by byla zajímavá % na ten materiál a práci. Ty v tomto případě přesně nevím, ale ze zkušenosti s jinými zahraničními firmami vím, že opravdový zisk jde úplně mimo. Ale když Vám to nevadí, že ze sebe děláme hlupáky…?
Neobhajuji Škodu Plzeň, ale běžně se u klubových trolejbusů z Plzně pohání obě zadní nápravy. Rozdíl v trakci je zásadní. Je také jasné, že hnané dvě nápravy jsou dražší. SOR nikdy žádnou kvalitou neoslnili. ŠKODA má s výrobou trolejbusů letité zkušenosti a tady by šlo spíše na sázku o jistotu. Ostatní je otázka dohody. Možná se časem dozvíme co za tím výběrem opravdu je.
Bohužel kšefty „odpovědných“ u nás často platí někdo jiný, většinou běžný občan.
Máte to trošku pomotané.
Poslední dvoumotorové trolejbusy s výzbrojí Škoda byly 22Tr, a to je už skoro 20 let zpátky.
Jakou Škoda v současnosti vyrábí trolejbusovou karoserii? Od ukončení výroby 21/22Tr žádnou, jen teď koupila tureckou autobusovou fabriku, jejíž kastle prioritně nabízí (a v očekávání megazisků škrtí spolupráci s těmi, na nichž stavěla kšefty léta). A pohou dvou náprav? Standardně 15tr a 22tr. Kolik že jich po Plzni jezdí? U novějších klobáků jsou 2 hnanę nápravy za příplatek (nutné velké zásahy do kastle), takže se v ČR tuším ani nevyskytují. Jen kdesi (Ústí?) mají u čehosi hnaný střed.
Mno pokud dobře počítám, tak z Plzně moc dvoumotorových kloubáků nevyjelo. Sanos, 15Tr a 22Tr vyjely z Ostrova. A když se sečtou jednomotoráky z Plzně, tedy 25Tr, 27Tr,31Tr,33Tr, 35Tr a vozy s výzbrojí Škoda Solaris Trollino 18 pro Budapešt, Bergen , Brašov a Cluj Napoca a Crealis Neo, tak jednomotoráky vítězí..
Uprimnu sustrast do Prahy. Aspon ze my v Bratislave dostaneme Skody 27tr Solaris 23ks.
Oba zde uvažovaní dodavatelé výzbroje (Škoda, Cegelec) jsou schopní dodat výzbroj téměř do jakékoliv běžné kastle. Takže o tom jaký výsledek bude moc nerozhoduje škoda-neškoda, viz u nás v Brně zklamání jménem Škoda 31Tr…
Jen 1 hnaná náprava. To bude v zimě do stoupání asi občas zajímavé ..
Kde v CR jezdi trolejbusy se dvema hanymi napravami??
Nebo autobusy?
Je vidět, že jde spíše o fotbal, než o znalosti o trakčních vozidlech.
Máte velké mezery pane…!
Ja jsem se ptal, moc obvykle to neni, pane.
Jinak 15Tr jsou jaksi z minuleho stoleti, r.v. 1988? U jednokloubu to opravdu moc obvykle neni.
Jinak v Praze se na uvedene trati testoval kloubak z Plzne s jednou hnanou napravou…
15 Tr a 22 Tr mají hnané obě nápravy, ale nic modernějšího už ne.
Nemáte pravdu 😉 https://ustecky.denik.cz/zpravy_region/do-usti-miri-specialni-trolejbusy-budou-lepe-jezdit-do-kopce-20140402.html
Takže mají hnanou taky jednu nápravu, akorát místo 3. je hnaná ta 2. 🙂
Moje chyba, ma opravdu jen prostredni.
To „jen náprava č 2“ je ale podstatný rozdíl, stačí si jen pozorně přečíst, proč to požadovali. Ze zkušeností s kloubovými tramvajemi se jedná o nejvíc zatížený podvozek. A je obrovský rozdíl, jestli táhnu zadní část, nebo odzadu přes kloub tlačím celou váhu.
Tramvaje bych do toho moc netahal, tam jde ve snaze o co nevětší podíl hnaných náprav hlavně o (relativně špatný) kontakt ocelové kolo vs kolejnice… jediné typy které mě napadají že neměly všechny nápravy hnané byly K2 a RT6 v minulém tisíciletí… přičemž K2 sice vyjížděla kopec hůř než T3, ale přesto jich jezdily stovky…
Mám pocit, že dvě hnané nápravy byly ve hře. Každopádně cena. No a jinak – ono je někdy lepší se na kopec nevyškrábat a počkat na ošetření komunikace. /cesta dolů bývá horší
V Ústí nad Labem a do kopce na Prosek by se hodily také… Busy tam občas hrabaly.
Občas? V ÚL je hrabání trolejbusů na denním pořádku.
Všude kde jezdí 15Tr.
Třeba ještě z Ústí do Prahy koupí pár kusů na retroprovoz a zároveň zálohu do kopců.
Tomu snad zabrání to, že všechny pravidelné linky budou potřebovat výhradně parciální trolejbusy 🙂
To by do toho kopce museli natáhnout trolej ne? Leda vyřešit dodatečně do retrotrbusu baterku…
Ta trolej tam do kopce bude 😀
15TrM, modernizovana verze, ma vykon motoru 100kW a 120kW,… tento ma vykon 240kW…
V Brně. Ale moc jich už nezbývá.
Plzeň, Zlín, Pardubice,…
Mají dva motory a náročnost na rozjezd, kluzký povrch, nebo stoupání je razantně jiný. Třeba prověřený Škoda 27tr…
Nemáte pravdu, všechny uváděné provozované typy v Plzni a Zlíně mají pouze jeden elektromotor, ergo jednu poháněnou nápravu (neřeším případné historické 15Tr). V Pardubicích mají kromě jiných též 10ks 15timetrových Solarisů (28Tr), což jsou třínápravové nekloubové typy, tam předpokládám skutečně jsou obě zadní nápravy hnané, což je ovšem jiná kategorie než chtěji v Praze…
(15m třínápravové vozy se moc nepoužívají, mj. mají horší průjezdnost úzkými uličkami kvůli délce)
28Tr mají hnanou jen jednu nápravu.
Dík, předpokládal jsem že díky konstrukci by dvě hnané mít (relativně snadno) mohly, na rozdíl od kloubových…
https://www.skoda.cz/produkty-a-sluzby/trolejbusy
V minulosti jezdila tuším čtveřice dvoumotorových trolejbusů ve Švýcarsku, teď snad v Salzburgu či kde. Jednalo se Trollino 18 s výzbrojí právě od Cegelecu, takže to jde i v modernější verzi.
La Chaux de Fonds a nemá 2 motory i Trollino 18 v Ově? Ano, umí se to, ale nikdo to do 18m aktuálně nedělá
Trollino v Ově.
A problém vyrobit by to IMHO nebyl, jenom to prostě zákazníci nepožadují.
Oni by to třeba i chtěli ale ne výrazně dráž a s vyššími náklady na údržbu…
Když to klouže, ani dvojice hnaných zázraky nečiní. Zažil jsem před lety v Ústí na noční 55 – do kopce pod Mírovou se ještě 15Tr vyhrabala (díky dvěma hnaným nápravám a broušení plášťů o obrubníky), ale stejně zůstala viset na Elbě a čekalo se na sypač, protože ani do Krušnohorské, natož do Hornické, by se s tím rozumný řidič nespustil.
Kolikrát za rok by v pražském provozu hnaná náprava navíc byla skutečně přínosem, aby to odůvodnilo větší náklady na nákup, servis i riziko vyšší poruchovosti?
Asi tak. 🙂
Mimo to, stejny problem maji i autobusy…
Myslím, že pokud napadnou 3cm a u muzea 4cm má problém celá Praha…..
Soutěži DPP ještě nějaké trolejbusy?
Pokud vím, tak dvouklouby. Tedy už snad vyhodnocuje.
Vizualizace pouze ilustrační? DPP píše o jednotném nátěru pid…
Zrovna o nátěr bych se nebál, ten určitě bude.
To ale nebude problem Prahy, ale Soru a ten si Kotase srovná. Tohle maji jiste smluvne osetrene.
Kotas si může říkat co chce. Ale to nic neznamená.
Hmm… Tak jak to je?
https://twitter.com/Adam_Scheinherr/status/1482015526025105409?t=fNNYsuJKetopx6loYJ7uSA&s=19
Pro případ smazání cituji celý příspěvek:
„V pondělí jsme začali stavět infrastrukturu pro trolejbusovou linku z Palmovky do Miškovic. Dnes můžeme oznámit, že jsme pro ni s @DPPOficialni
vysoutěžili 15 kloubových bateriových trojebusů společností Carrosserie HESS a Škoda Electric. Od 2022 budou jezdit v trase linky 140.“
Děkuji, pro případ smazání jsem si udělal samozřejmě screenshot. Každopádně jsem zvědavý jak to vlastně je 🙂
Zajimave je, ze je to napsane uplne presne opacne… 😀
Nekdo dostal chybne informace…
To je teda fakt zvláštní situace, že by radní pro dopravu nevěděl, co vybrali, by byl fakt vrchol nekompetence. Na druhou stranu, že by se tady radoval Cegelec a nevěděl, že nevyhráli, to by taky bylo dost bizarní. Kde se asi stala chyba 😀
Zalezi jako informaci dostal od prislusnych uredniku… 😀
Co když si spletl vítěze a VŘ, a Hess+Škoda vyhráli VŘ na tříčlankové trolejbusy na letiště? Přecijenom Hess s Kiepe by tu byl takový atypický/exotický.
To je dost možné. U tendru na normální trolejbusy bych se dost divil pokud by Hess a Škoda dokázali nabídnout lepší cenu než SOR a Cegelec.
To mě nenapadlo, ale dávalo by to smysl! Splést si dvě výběrka už je mnohem pochopitelnější, než zaměnit vítěze a poraženého. Tak to by byla dobrá zpráva, řekl bych 👌🏻
Jestli to tak je, tak je to krásný výstřel do vlastních řad, pokud není hodnocení této zakázky oficiálně ukončeno.
Už to smazal a napsal SOR, takže chyba byla zřejmě u AS.
Otázkou je, jestli si příspěvky na sociální sítě opravdu píše sám, nebo má jako řada dalších politiků někoho najatého. Ve druhém případě se samozřejmě dopředu připravují příspěvky pro všechny varianty a správce sítí pak publikuje ten správný. Anebo taky ne, protože se v dopravě nemusí vůbec vyznat a neví, co je SOR nebo HESS, takže je snadné udělat chybu.
No dost pochybuji, že by někdo připravoval dvě varianty tweetů o výhře v soutěži na trolejbusy. To dělají média nebo vysocí politici u nějakých zásadních událostí typu volby, aby byl rychle venku profesionální příspěvek. Ale u takovéhle blbosti to myslím s klidem může dotyčný napsat až bude jasno, nehledě na to, jestli si to píše sám, nebo ne.
Nemá to nějak málo dveří? 😀
Na Prahu ano (SOR NB18). Jinak jsou čtyři dveře u kloubového autobusu standard.
Doufám, že i Praha se vrátí ke standardu.
Jj, taky jsem čekal, že JZD překoná samo sebe a bude jich 6. 😀
106kWh na 12km? To je teda mazec, chápu že je to na nejhorší podmínky i s rezervou, ale bude to dost drahá součást. Na druhou stranu zase bude moct ujet min 50km za lepších podmínek
Baterky vydrží přes 20 minut plnýho výkonu elektromotoru. To bude na víc než 12km…
Spíš šlo o životnost, záruku dali 6 let, a to znamená, že ji nemohou cyklo až do hlubokého vybití. Když pojedou řekněme 40-80 SOC , tak to je 42kWh na 12 km a to už vypadá lépe. Ta baterie tenhle cyklus udělá na každé trase a po dobu nejméně 6 let. Na jaře bude potřeba energie méně, ale je to zkrátka hodně cyklů.
„Jejich přepravní kapacita bude 134 osob – 41 sedících a 95“ Nějak to nevyšlo.;)
Přepravní kapacita 134 osob/cestujících, z toho 95 stojících cestujících a 39 sedících cestujících. Dále jsou tam dvě místa pro sedící personál dopravce – řidič a průvodčí. Mně to vychází 🙂
Kapacita je 134 cestujících 95 stojících a 39 sedících. Dvě sedačky ze 41 jsou sklopná sedadla a tam budou lidé stát, aby se využila maximální kapacita.
Jeden z těch sedících je přece řidič, ale ani tak to nevyjde. 😁
Jinak k tomu počtu mne napadlo, že když garantují 12 km plně obsazeného trolejbusu na baterie, že by mohlo dojít k pokusu tolik cestujících do trolejbusu dostat. Aspoň na zastávce. Kdyby se to povedlo, těch 95 stojících cestujících nepochybně bude mít kde se předpisově za jízdy držet…
Není třeba se držet. Není totiž kam upadnout.
To už tady přece dávno bylo. Kloubový Škoda Sanos, papírově obsaditelnost 143 – 145 (podle série), při pokusu v nějakém extrému a špičce napočítali cca 220 lidí plus řidič.
Hlavně byl v osmdesátkách pokus na Strahově (ne te v trajfu, ten už tam dávno nejezdil, ale v dieslelové Karose), skončilo to vylomenim okna a vyloučením z ČVUT.
Koho vyloučili z ČVUT? Řidiče autobusu?
Ne jen Kotasovi. Ale utěšuji se tím, že nic není navěky.
Doufejme, že ani Kotasův vliv na design (v jeho podání spíš děsing) MHD v Praze.
To je věc osobního nastavení, mně se NS docela líbí.
JJ, je, mně se zase docela líbí ten novej šedo-červenej nátěr PID. Na vizualizacích mi to přišlo nic moc, ale už jsem v tom pár busů potkal naživo a vypadalo to dobře.
Já to též viděl naživo a podle mě je to ještě horší než na obrázku. Prostě každý to máme jinak 😉Mimochodem jsem minulý týden zahlédl tu NS 18 co DPP testuje (v klasických barvách) a vypadalo to vážně moc dobře.
přesně tak. Je to ohavné…a to, že za to dostal designér 2 míče se mi taky moc nezdá. Vždyť to by třeťáci základky zvládli v malování taky dát tam dva pruhy a tečku na I.
Také si myslím, že záleží na vkusu jednotlivých dopravních fandů. Žádný designér se nezavděčí představám všech diskutujících. Já osobně na Patriku Kotasovi oceňuji, že umí stávající městskou zástavbu citlivým způsobem doplnit o výrazné dominanty (terminál v liberecké Fügnerově ulici, stanice metra Střížkov…). Jsem spokojený i s jeho návrhy vozidel.
citlivé? kotas? mno…pod tímhle slovem bychsi představil něco jineho
Designově se mi teda vůbec nelíbí, ale co se dá dělat.
Upíra v Praze nechceme 🙁
Kdo je to my? Vy a kdo další?
Já jsem celkem spokojený, výběr proběhl v seriosním tendru a vyhrál český výrobek. Jediné co mi vadí, že to bude v těch slávisticko-brněnských barvách, ale svět není dokonalý.
Jestli se bude soudit se SORem, že je nabídli do soutěže, kde je to jako podmínka a tím se s nima rozhádá, bylo by to velký plus pro český design.
Tak třeba mně se SOR NS taky nelíbí. Je to prostě ošklivé, nemůžu si pomoct.
A mně se zase líbí. NS 18 v klasických barvách PID jsem viděl minulý týden a vypadal moc pěkně.
A je to správně, že design vozidel MHD vyvolává takové vyhraněné názory? SOR NS se půlce lidí líbí a půlka ho nemůže vystát. Naproti tomu nové Solarisy se třeba mně líbí a nevím o tom, že by někomu připadaly vyloženě škaredé.
Solarisy jsou takové nijaké, většinou to o čem se nemluví je právě takové, tedy nijaké. Nejsa šotouš na dálku nepoznám jestli je to Solaris, Man nebo Scania. Prostě krabice.
Nijaké bych řekl třeba o starých NB Sorkách, o bratislavských Otokarech, o předešlé generaci Man Lion’s city, i o novém Iveco Streetway, ale rozhodně ne o vzhledově specifických a ostře řezaných Solarisech. Ti vsadili na odlišnost a oproti Sor NS, které se o to taky pokusilo, to dopadlo výborně.