Nejsou peníze. SŽ po více než roce zrušila velkou zakázku na Podkrušnohorské magistrále u Chomutova
Některé části tratě Chomutov město – Kyjice jsou podle Správy železnic za hranicí životnosti.
Jedna z největších staveb v rámci vylepšování takzvané Podkrušnohorské magistrály se odkládá. Správa železnic (SŽ) po více než roce od vypsání zrušila veřejnou soutěž, jejíž vítěz měl přestavět úsek Kyjice – Chomutov město. Vyplývá to z informací na profilu zadavatele.
Soutěž byla vypsána před Vánoci 2020, uzávěrka pro podání přihlášek byla loni v květnu. Od té doby Správa železnic podle sdělení na profilu vyhodnocovala nabídky, kterých přišlo podle písemné zprávy zadavatele pět. Rekonstrukce sedmi kilometrů trati měla dle předpokladů stát 1,6 miliardy, cena byla stanovena jako nepřekročitelná. Žádný účastník nebyl vyloučen. Stavební povolení vydal Drážní úřad loni v létě.
„Zadavatel s ohledem na úpravu v předpokládané výši disponibilních finančních zdrojů pro rok 2022 odsunul termín realizace této veřejné zakázky,“ píše se ve zprávě. Podle letáku ke stavbě se přitom mělo stavět už od loňského dubna, hotovo mělo být koncem letošního roku. Podobné zdůvodnění použila Správa železnic i v listopadu při zrušení soutěže na vybudování bezbariérového přístupu na nástupiště v Kolíně. Tehdy poprvé připustila nedostatek peněz.
V rámci rekonstrukce úseku u Chomutova se mimo jiné mají proměnit zastávky Chomutov město a Jirkov zastávka. Rozšíří se nástupiště, jejichž hrana bude nově 55 centimetrů nad kolejnicí (dnes je to 30 cm). Pro bezbariérový přístup vzniknou výtahy. Stávající podchod v zastávce Jirkov bude probourán, čímž se umožní přístup i z Otvic.
Plány stavby zahrnují i velké úpravy stanice Kyjice, kde má dojít k výrazné redukci kolejiště. Ve stanici již několik let nezastavují žádné osobní vlaky, leží mezi uhelnými doly na přeložce z 80. let (tzv. Ervěnický koridor). Nástupiště zde bude zdemolováno.
V celém úseku má dojít k výměně železničního svršku i spodku, který je podle železničářů za hranou své životnosti. „Železniční svršek je na hranici životnosti a železniční spodek dokonce již za ní,“ píše se v letáku, který byl naposledy aktualizován v únoru 2020. Zároveň jde o trať, na kterou České dráhy začínají postupně nasazovat své nejnovější vlaky, soupravy InterJet.