Infrastruktura Železnice

Správa železnic modernizuje za 1,6 miliardy korun další úsek Podkrušnohorské magistrály

RegioPanter na estakádě přes vodní dílo Újezd u Jirkova. Foto: České dráhy
RegioPanter na estakádě přes vodní dílo Újezd u Jirkova. Foto: České dráhy
Modernizace trati u Chomutova má začít na jaře, potrvá do konce příštího roku.

Železniční trať mezi Ústím nad Labem a Chomutovem čeká příští rok modernizace dalšího úseku. Správa železnic začala soutěžit zhotovitele, který upraví trať mezi zastávkou Chomutov město a Kyjicemi. Zakázka má hodnotu 1,6 miliardy korun.

Stavba má přinést zkrácení jízdních dob vlaků na osmikilometrovém úseku a také času potřebného pro jejich křižování. Úpravami má dojít kromě zvýšení traťové rychlosti také k zajištění vyšší bezpečnosti provozu a dosažení vyšší třídy zatížení.

Stavba zahrnuje velké úpravy stanice Kyjice, kde má dojít k výrazné redukci kolejiště. Ve stanici již několik let nezastavují žádné vlaky, leží mezi uhelnými doly, na přeložce z 80. let 20. století (tzv. Ervěnický koridor). Ve stanici dojde k demolici nástupiště.

V tomto úseku bude provedena demontáž stávajícího svršku a pokládka nového svršku. Stavba zahrnuje dále úpravy mostů a propustků, výměnu trakčního vedení a další úpravy. V mezistaničním úseku se navrhuje úprava traťového zabezpečovacího zařízení v souvislosti se zvýšením traťové rychlosti a nového zabezpečení přejezdů.

Probourání podchodů, lepší nástupiště

K úpravám dojde i v zastávkách Chomutov město a Jirkov zastávka: nástupiště budou zvýšena na 550 mm nad temenem kolejnice pro snazší přístup do vlaku, nástupiště budou mít bezbariérový přístup.

Mapa úseku Chomutov město - Kyjice. Foto: Správa železnic
Mapa úseku Chomutov město – Kyjice. Foto: Správa železnic

I po opravě trati zůstane na trati stejnosměrné napětí, trakční vedení ale budu už připraveno na střídané napětí. Železniční přejezd na místní komunikaci v Chomutově bude nahrazen lávkou pro pěší a cyklisty. Druhý železniční přejezd v Chomutově se opraví a bude nově opatřen světelným přejezdovým zabezpečovacím zařízením se závorami a s automatickou detekcí vlaku. Stávající podchod v Jirkově bude probourán, čímž se umožní přístup i ze strany od obce Otvice. Probourán bude i stávající podchod v Chomutově, další se pak vybuduje v Otvicích, který vyřeší nepovolené přecházení trati. Stavba má začít v dubnu, hotovo má být do konce roku 2022. Detailněji je stavba popsána v letáku Správy železnic.

Trať 130 prochází postupně velkou modernizací, aktuálně běží například modernizace úseku mezi Oldřichovem a Bílinou, modernizace stanic Řetenic a Bohosudov. Na další roky jsou postupně naplánovány další úseky.

 

Odebírat
Upozornit na
guest
87 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin Hosek

6.7 km za 16 miliard? to je torosku moc? A kdy kde se vezmou finance na nove nadrazi Chomutov HL, nadrazi ?

Petr Frýdlant

No proč ne, ještě přibude reko Bílina – Zlatníky – Most a Ústí – Chabařovice a máme to skoro kompletní. A pak se vrhnout na spodní trať přes Úpořiny, tam je to potřeba.

Zesp

A ještě traťový úsek Chomutov – Kyjice

https://youtu.be/6azgJ_IXnvU

Zesp

Video z průjezdu stanicí Kyjice z července letošního roku. Filmováno z posledního vozu R Krušnohor. Ať tedy víte, jak to tam vypadá:

https://youtu.be/2t7it8yXtv4

smekal

Kolik tratovych koleji bude pridano? O kolik procent se zkrati jizdni doba?

Kosmik

Z pohledu rozsahu a ceny této náročné opravy , jsou zde na portále prezentované jiné projekty z oblasti sci-fi. Různé tunely nebo VRT.

Josef Král

A co stanice Třebušice?

PetrB

Tu využívají zaměstnanci elektrárny Komořany. Předpokládám, že ta zrušena či projížděna nebude.

Vendelín Opatrný

Řekl bych, že část kolejí i vlastni.

PetrB

Ve stanici Kyjice naposledy zastavovali vlaky v roce 2016:

Směr Chomutov:
06:11 (Os 7002) denně mimo 25.12. a 1.1
07:08 (Os 6800) denně
14:21 (Os 7056) denně

Směr Most:
05:40 (Os 6801) pouze prac. dny
06:36 (Sp 1693) pouze prac. dny
14:47 (Os 6809) denně

Vzhledem k tomu, že je tam široko daleko jen pustina, nelze se divit tomu, že vlaky od grafiku od 11.12.2017 tam jen projíždějí…

Třicátáprvní Béé

Ona ta pustina má i své výhody ve vysazování problematických cestujících😉 A věřte, že pár lidí si potom rozmyslí zda jet na černo anebo ne.

Josef Trögl

To jsem zažil jako student ve večerním rychlíku Praha-Louny-Chomutov. V Mostě nastoupila tmavočeška bez lístku. S průvodčím se dohadovala a pak to zakončila s tím, že jede jen do Jirkova, ať ji teď vysadí. A tak jsme zastavili v Kyjích, průvodčí ji vysadil, dostal na cestu pár rakovin a jeli jsme dál. Bylo to někdy kolem 22,15, tak se bába

Josef Trögl

asi prošla.

Plzeňský kraj

K tomu koridoru se chci podívat,je tam pěkná Elektrárna a hlavně řeka Bílina je hezká,jinak modernizace potřebují asi nejvíce nástupiště a hlavně přísná ostraha,ten Jirkov zastávka to je hrůza.

Romanero

Zrovna ta řeka přes koridor je vedena v trubce..

Třicátáprvní Béé

Zřejmě tim pádem je hezká😄 Mimo ty roury je to něco, co se nedá popsat

Bertik

Bilana a hezka reka? No nevim

Josef Trögl

V neregulovaných úsecích rozhodně ano. Pro šotouše ideální procházka třeba ze Rtyně až do Ústí. Příroda, meandry, vlaky…

xXHonza

By mě zajímalo který přejezd se zruší? Jeden slouží jako příjezd k zoo, druhý jako jediná možnost jak přejet koleje po cyklo.

Apollo17

Ten druhý.Bude tam lávka pro pěší a cylkisty.

Jindra

Rovnat oblouk od Rybníka směr Chomutov se asi rovnat nebude, nebo se pletu?

F. K.

Nějaká rektifikace bude.

Razdvatři

Ty čtyři dopravní koleje v Kyjicích jsou po rekonstrukci nějakých pět šest let, takže proč se v tom zánovním svršku zase nehrabat, že. Inu, výluk není nikdy dost…

Kuba

Tak to je nejvyšší čas je zrušit. Když výrazná redukce – to znamená jednu dopravní kolej nebo milostivě nechají aspoň dvě?

Apollo17

Tam je rekonstruováno jen chomutovské zhlaví.jinak vše původní.A rušit se budou manipulační koleje,které kdysi sloužily pro traťovku.

Petr Šimral

Nicméně pokud by někoho napadlo šáhnout i do dopravních kolejí, tak stejně nejsou argumenty, jak tomu zabránit.

A co jsem se tam nastál a napucoval lokomotivy, když jsme čekali, až nás pustí dále na přepřah do Bíliny nebo Světce…

Apollo17

Ty 4 dopravní tam asi zůstanou.Využijí se při výlukách ,údržbě a mimořádnostech.Na přepřah už tam dnes nikdo nečeká 🙂

Martin

Co Jirkovske nádraží bude se také opravovat modernizovat? Krom podchodu ve kterých budou spát bezdomovci a stříkat sprejeři?

Strojvedoucí Pavel

Budova má jít k zemi, pokladna se má přesunout do podchodu (bývalý tabák). A probourat skrz do Otvic. Takže tam vlastně zůstane jen podchod. Tím se zbaví bezdomovců a zapáchající moči.

Iveta

Asi to chápu blbě.On je v Chomutově někde podchod?20 let jsem na tom nádraží sloužil a krom totálně zmrvených peronů a zrušení všeho co zde bylo ,jako restaurace,bufet,trafika se s ničím nehlo.A jako v Jirkově probourají podchod a spadnou lidi do zahrádek?Kyjice teda budou řízený dálkově z Města ,jako Rybník? Když se vytrhají koleje a zruší nástupiště (výpravčí na střídání tam asi doletí vrtulníkem) ,ale pravda na to nepotřebuju peron pro rychlík ,jinak zvýšení tratové rychlosti ,a k čemu ? I rychlíky v tom úseku zastavují co 2 km .Hm už to trochu chápu je jen potřeba rozlišovat pojmy.Tedy Jirkov… Číst vice »

Pavel Q

Myslí se CV město.

Démon

si to přečti ještě jednou, jde Chomutov město. žst.Chomutov se přemístí do jiné polohy k autobusovému terminálu někdy kolem roku 2025.

Bpee

Už jsem se bál, že tady nikdo nezačne vzlykat nad zrušením Kyjic. 😀 😀 😀 No jo no, s takovou dráha zůstane navždy zaopatřovacím ústavem, když by se podle této logiky mělo nechat/opravit nástupiště jen proto, aby měl výpravčí jak dojet do práce… zvlášť, když naprostá většina výpravčích jezdí autem.

Apollo17

Tam pak výpravčí nebude.Ani na Městě,ani na Dubině.Aby někdo celou šichtu stavěl vlak.cestu jen 1.koleji a po 2. koleji již nebude potřeba.

Blacklist

Odkud se to bude obsluhovat? Z Chomutova?

Apollo17

Nejdřív z Chomutova,pak z Balabenky.

Blacklist

Tak já třeba s trochou nostalgie ano. Ve stanici jsem sloužil jako výpravčí 3 směnu po spuštění do provozu. a taky poslední denní v Otvicích, které o následující noční navždy skončily.

Vendelín Opatrný

Nevim, co kdo vidi špatného na troše nostalgie.

Jerry

Rychlost na daném úseku se nezvýší?

Démon

Zvýší

smekal

o 5-15 km/h?

Krušky-Středohoří

Železnice na chomutovsku a mostecku má již teď spíše regionální charakter. S výhledovým útlumem těžby uhlí je i nákladní doprava v útlumu. Mnohem více by prospělo urychlení nového železničního spojení s Prahou než tolik investovat do tratě, která byla stavěna právě pro přepravu uhlí.

bkp

Nová trať z Prahy povede do Mostu, odtud budou vlaky právě i přes diskutovaný úsek pokračovat do Chomutova a případně dále do Varů. Pokud teda ta nová trať někdy bude.

smekal

Nepovedou. Dle zprav z Centralni komise je Sosna proti tomu jak byla nakreslena. A musi se udelat dalsi studie…

smekal

Nepovede. Ano, nova trat nebude. Je lepsi byznys se hrabat ve starem. Lip se tam generuji viceprace

-TR-

Tato trať je spojnice těch největších severočeských měst mezi sebou, což je dostatečný důvod pro investici do této tratě. Co se týče spojení s Prahou, lze uvažovat o tom, zda by se nemělo dělat něco s úsekem Žatec – Kladno. Úsek Chomutov – Žatec bude brzy zadrátován celý, problém ale je, že osobní doprava ho nemůže využít, protože většina vlaků pokračuje někam dál za Žatec. Buď do Plzně, nebo do Lužné u Rakovníka. Zadrátování tedy bude mít význam jen pro nákladní vlaky. O úseku Kladno – Praha víme to, že bude někdy zadrátován a zdvoukolejněn. Mezi Žatcem a Kladnem tedy… Číst vice »

Jiří Šrámek

Zadrátováním trasy z Žatce do Kladna v současné stopě bez významných přeložek se cestování příliš nezrychlí. Lze jen doufat, že avizovaná novostavba rychlé železnice do Mostu bude skutečně realizována.
A jen tak na okraj (nechci šťourat)… Největší město na severu Čech je Liberec.

Jiří Jordán

Jen tak na okraj… Liberec má cca o 10 tis. obyvatel více než Ústí nad Labem, což může být defacto rozdíl jednoho sídliště. Tudíž bych města Liberec a Ústí dal do stejného pytle. Navíc v příspěvku výše nikdo nenaznačil, které město je na severu největší. Je o bráno tak, že ta trať spojuje největší severočeská města a to je pravda ať se vám to líbí nebo ne. Liberec je úplně mimo. Schválně, podívejte se na mapu, kde leží Liberec a jaká trochu větší města tam kolem sebe má? Jablonec 40K? Česká Lípa 40K? A dál? Pak se podívejte od Ústí… Číst vice »

Kalanis

Chybí mu nová trať do Liberce.

Jakub

To je dnešní stav… až se v budoucnu propojí Podkrušnohorská magistrála na odbočku VRT, bude spojení do Prahy rychlé (nehledě na to, že i severní spojení do Karlových Varů se tím o půlhodinu zrychlí).

medical_examiner

Až na to, že než se u nás bude stavět VRT, tak už budou všichni její projektanti…v pekle…

David

Budoucnost lepšího spojení s Prahou se označuje jako D7. Dokud/pokud nedojde k vybudování VRT do Mostu, tak to tak i zůstane.

Frantisek

A dělá se vše pro to. Staví se jen dálnice. Ona tedy ta odbočka VRT přes stanice v polích do Mostu (s nádražím na periferii) také spoustu věcí neřeší, ale než se možná někdy začne dělat, stejně už bude vše na silnici…

Kamui

S tím uhlím to bude zajímavé. Myslíte, že po konci těžby reálně hrozí zjednokolejnění + deelektrizace trati Bílina – Řetenice – Ústí?

Blacklist

nemyslíte Bílina-Úpořiny-Ústí??

Mat

Vůbec. Ještě tu je chemický průmysl a osobní doprava. Navíc se tam teď obněnilo TTV.

Josef Trögl

Všichni nejezdí ro Prahy, ale dojíždí se tudy hodně a denně do Mostu, Ústí, Teplic atd.

Tomāš

Ano, má, je zde bohatá a velmi přínosná sekce komentářů 🙃🙂

Pája

👍😀

Džamel

Jen je škoda, že se dělá stejnosměrné s možností přepnutí, protože tyto mezikroky jsou vcelku drahé. Dopravci si poradí, vždyť univerzální loko jsou dnes už standart..

-TR-

Jde tady o osobní vlaky, které jsou v současné době vedeny stejnosměrnými jednotkami 440 (RegioPanter). Sice se budou předělávat na dvousystémové, ale nějakou dobu to taky potrvá.

Džamel

Předělat Pantery na druhý systém bude trvat přesně tak dlouho, jak SŽ vyhlásí přepnutí. Sice se o tom mluví, ale nijak zásadně se na to nespěchá, protože není důvod…

Dominik

Tak třeba Pantery se budou předělávat na střídavinu (dislokované ve východních Čechách a Ústeckém kraji), byl o tom zde článek v červenci, takže se evidentně jen nečeká, až Správa železnic řekne.

Apollo17

V červnu byla již podepsaná smlouva s Pars a do 30 měsíců má být hotovo(12 Panterů).

Pezos

Napájení toho ostrova by se řešilo jak? Šotouši bežící v kolotoči?

Džamel

Tak infrastruktura bude potřeba tak jako tak, tudíž už rovnou udělat napájení. Tímto stylem budeme mít v roce 2050 možná tak hybridní troleje, ale vše ve stejnosměru, krom cancourků které není problém přepnout ze stávajícího…

Pezos

Tak jinak. Má tam být někde napáječka? Pokud ne, byl by nesmysl budovat napáječku někde úplně jinde a tahat 10 km napájecího vedení.

Petr Šimral

Funkční napáječka je v Prunéřově. Ale nezapomínejme na stejnosměrnou DNT, ono to uhlí zase tak rychle do kytek nepůjde…

Pezos

Takže jsem se moc nemýlil, muselo by se postavit asi 15 km dlouhé napájecí vedení podél stejnosměrné části trati (protože úsek Prunéřov – Chomutov není připraven na přepnutí).

Apollo17

Dnt vozí uhlí do Března u Chomutova a pak přea Žatec směr Bílina.

Blacklist

Pokud vím, tak uhlí z DNT se přes Prunéřov asi moc nevozí, předávka je v Březně u Chomutova.

Jirka

A koho to zajímá?

MildaIV

Mobilní měnírna.

Apollo17

A ta se postaví kde?Jen podotknu,že to nejde připojit na 400 V rozvod,ale je třeba 110 000 V.

Pezos

Existuje u nás vůbec mobilní napájecí stanice na 25 kV? Transformátor 110/25 kV by kvůli své velikosti stejně musel stát někde mimo.

Frantisek

Ja bych rekl, ze kdysi davno stalo neco jako „mobilni“ napajeci stanice (pripadne me opravte) na vagonu vedle prejezdu mezi stanicemi K. Vary – Dvory a Chodov, konkretne zde
https://mapy.cz/s/kaluvarovu

Dominik

Je blbost budovat střídavé ostrovy, to je lepší příprava na střídavinu a pak to přepnout naráz.

xyz

Střídavý ostrov v té oblasti tak jako tak je/bude – úsek Kadaň-Prunéřov – Kadaň „nakonec až předměstí“.

Dominik

To že bude neznamená že to je dobře, osobně si myslím, že ne, hlavně pro údržbu bude skvělé, mít v stejnosměrné sítí, pár km střídavých.

Džamel

Tak údržba se to stejně bude muset do budoucna naučit…

Dominik

Co se bude muset naučit? Když se to přepne naráz, tak se nebude muset řešit, kde mají stejnosměr a kde střídavinu.
Naopak ubude práce pod napětím.

Apollo17

Střídavá soustava začíná za Prunéřovem jak do Kadaně,tak do Klášterce ve stejném místě.Žádné ostrovy střídavé sítě ve stejnosměrné sítí neexistují.Nevím,kam na takové informace chodíte

Džamel

Třeba u nás na východě Čech bude také ostrov… Kvasiny…

Dominik

To máte pravdu, osobně si myslím, že to je blbost, ale ještě se ani nezačali stavět stožáry, takže to ve finále dospěje k tomu, že bude hotovo ve chvíli, kdy bude i hlavní tah střídavý.

Džamel

Já si myslím, že bude styk u Týniště… Přeci jen to je významná trať a zbytek bude později…

MildaIV

Tady vúbec nejde o to co se vám líbí, nebo ne, ale o to co je levnější. A levnější je tam dát rovnou střídavinu.

Apollo17

V tomto případě by to asi levnější nebylo,protože na těch 8 kilometrech není napáječka.Z Prunéřova do Kadaně to levnější bylo,protože trať vede kolem napáječky.Až se předělá stanice Prunéřov a Chomutov,přepne se to z Kadaně až k Třebušicím.

P

Partneři

Škoda transportation