umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Infrastruktura Železnice

800 metrů za 390 milionů. SŽDC chystá velkou opravu problémového náspu

Trať 140 v úseku Dalovice - Hájek. Foto: JP
Trať 140 v úseku Dalovice - Hájek. Foto: JP

Správa železniční dopravní cesty musí opravit problematický úsek trati mezi Hájkem a Dalovicemi na trati 140 z Chebu do Ústí nad Labem. Vypsala už soutěž na firmu, která připraví samotný projekt a následně trať opraví. Odhadované náklady jsou 390 milionů korun.

Oprava se má týkat úseku v kilometráži 181,4-182,2, tedy částečně i úseku, kde loni došlo k sesuvu a opravě za více než 90 milionů korun (kilometr 181,7-181,8). „Hlavním cílem je upravit nevyhovující stav a zabezpečit stabilitu násypového zemního tělesa a mostní konstrukce,“ uvádí SŽDC v zadávací dokumentaci. Tu zpracovala společnost Strix inženýring, která má stejné majitele, jako Strix Chomutov. Ten loňskou opravu náspu prováděl.

Podle mluvčí SŽDC Nely Friebové dochází kvůli k projevům nestability náspu kvůli nepříznivým geotechnickým podmínkám v oblasti i způsobu výstavby železničního tělesa při vzniku a pozdějšímu rozšiřování trati.  „Jedná se o části náspu v úseku km 181,400 – 182,200 a navazujícího zářezu v km 181,300 – 181,400, kde dochází k poruchám geometrických parametrů koleje,“ řekla Friebová.

Na problémy se přišlo při samotné sanaci náspu po sesuvu v loňském roce. Podle záměru projektu zeminy násypového tělesa v navazujících úsecích vykazují vysoký stupeň nasycení, který negativně ovlivňuje smykové parametry zemin v zemním tělese. Kromě vysokého stupně nasycení vykazují zeminy násypového tělesa i relativně vysokou pórovitost, která se těsně po obnovení provozu na trati v přiléhajícím úseku pravděpodobně podepsala na významných (až 8 cm) poklesech zemní pláně a degradaci prostorové a geometrické polohy koleje v blízkosti mostní konstrukce. Ve špatném stavu je i samotný most.

Zatímco zadávací dokumentace mluví o zakázce v hodnotě 390 milionů korun, záměr projektu odhaduje celkové náklady na 517 milionů korun bez DPH. Dokumentace zatím neuvádí dobu opravy, jisté ale je, že dojde k velkému omezení provozu na takzvané Podkrušnohorské magistrále. Podle Friebové by měla celá akce začít na jaře příštího roku.

Nejde přitom o jediný problémový úsek v této oblasti: na úseku km 178,600 – 178,9 došlo k tvarovým změnám náspu. „Na základě výsledků provedených terénních zkoušek byla z důvodu zajištění bezpečnosti provozu zavedena v koleji č. 1 pomalá jízda 10 km/h s vyloučením nákladní dopravy,“ řekla Friebová. Oprava tohoto úseku bude provedena v rámci opravných prací jako celá oprava o kousek dál. Podle ní jsou současně zpracovávány výsledky z probíhajícího projektu Analýza deformací tělesa železničního spodku trati Chomutov – Cheb metodou družicové radarové interferometrie pro dotčenou oblast. Probíhá také příprava provozního opatření pro zajištění bezpečného železničního provozu do doby samotné opravy.

 

15 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

Zde bych rád doplnil k těm cenám. Dnes jsem se bavil s kamarádem, stavařem ze SŽDC a na rovinu řekl, že jak firmy nestíhají doslova střílejí do nabídek třeba dvojnásobné sumy proti dobám, kdy bylo práce málo… No a ty velké firmy to samozřejmě brutálně nadhodnotí všechny a která to tentokrát „má“ vyhrát nabídne o pár korun míň… A všechno to zaplatí daňový poplatník nebo EU. Nadruhou stranu, alespoň nějaké ty prachy zůstanou v republice a můžeme věřit, že ty firmy taky snad koupí nějakou tu techniku…

Jaaa

Tomu se říká kartel a je to trestné…

Y.K.

Kartel je dohoda.
Pokud hází vysoké ceny, protože mají tolik práce, že nemají důvod jít s cenou na dřeň a když to nedopadne, taky OK, tomu se říká převis poptávky nad nabídkou a je to normální jev na trhu (zvyšující ceny).

hedonism.bot

Mě jen vrtá hlavou, proč teď… je to zvýšením rychlosti (a nápravové hmotnosti) během rekonstrukce a elektrizace před dvanácti lety? To opravdu eso jedoucí s těžkým uhlákem 60-80 kmh zatěžuje trať více než čtveřice bardotek nebo dvojice sergejů jedoucí 40-60kmh?

Jiří Kocurek

Je relativně mokrý rok, oproti těm předchozím a množství vody má značný vliv na pevnost zeminy. To může být jeden z důvodů. Ostatně v článku stojí „Kromě vysokého stupně nasycení vykazují zeminy násypového tělesa…“ a tím se myslí nasycení pórů vodou.

LWQ

Nu pekne, ac to bude znit divne, tak mam dojem, ze za podobne penize by slo udelat reseni typu most (eskatada) na mikropilotech a byt vyreseno na porad. Vsadim se o co chcete, ze do 5-10let se tam dalsi desitky ci stovky milionu posypou znova.

Jiří Kocurek

Hmm, podloží má problém unést násep, ujíždí pod ním. Ale mostní pilíře unese.

Xyz

prečo to stojí trojnásobok ako kilometer diaľnice? nehovorte mi že položenie pár koľajníc oproti širokej diaľnici stojí trojnásobok

Odpadlik

Je v tom reko naspu i mostu. Ale drahý to je, skoro by se možná vyplatilo udelat prelozku jinudy

David

Protože je to poměrně vysoký násep, navíc částečně v oblouku. Výška náspu je vidět na té předposlední fotce, kde je most. Lze jenom doufat, že příští rok se udělá výluka a udělá násep – a další rok se snad neudělá zase výluka a nebude se opravovat most, protože koordinace staveb je opravdu „silnou stránkou“ SŽDC.

Xyz

nebolo by v tom prípade efektívnejšie postaviť rovno most po veľkej dĺžke?

inak ďakujem anonymným minuskarom za vysvetlenie

Martin V.

Most na předposlední fotce vypadá poněkud zvláštně. Jednokolejný oblouk (kamenný, betonový?) a dva metry nad ním dvě ocelové konstrukce? Nevíte někdo podrobnosti o historickém vývoji? Už se zmiňovalo zdvojkolejňování přisypáním náspu. Kdy přesně?

Jiří Kocurek

Jako mnoho tratí: Napřed jedna kolej a pak za několik desetiletí druhá kolej hned vedle. Najdete na spoustě míst, kde jsou vedle sebe dva mosty, každý stavěný v jinou dobu, až to vypadá jako jeden kus. Hranický viaduk dokonce tvoří tři souběžné mosty.

Jiří Kocurek

To je asi tak: Vodovodní trubka PE100 90×8,2 SDR 11 stojí 185 kč/metr. Když se NEzapočítá výkop, obsyp pískem, trasovací vodič, výstražná fólie, zásyp hutněný po vrstvách, oprava povrchu vozovky, práce bagru (i jiné techniky), doprava a mzdové náklady, tak je možno položit 10 metrů potrubí za 2000 Kč.

Radek Janata

Protože zde se „vyzobnul“ do jedné akce právě ten problematický úsek.

Kdežto vy to zřejmě sroováváte s nějaku průměrnou cenou, které zahrnuje úseky levné i drahé (jiná se totiž u dálnic nezveřejňuje).