Infrastruktura Železnice

Oprava sesunuté trati vyjde na 90 milionů, hotovo má být do konce července

Sesuv tratě 140 u Dalovic. Autor: SŽDC
Sesuv tratě 140 u Dalovic. Autor: SŽDC

Poškozenou trať 140 u Karlových Varů mezi Hájkem a Dalovicemi opraví společnost Strix Chomutov. Za 90 milionů korun má trať zprovoznit do konce července.

Vyplývá to z kontraktu, který SŽDC zveřejnila v registru smluv.  Doba oprav má být nakonec kratší, než se plánovalo. Správci kolejí původně žádali o 209 dní výluky, tedy až do prosince. Tento termín dosud uvádí na své stránce o mimořádnostech České dráhy.

Oprava trati bude nakonec dražší, než SŽDC čekala. V první tiskové zprávě uváděla částku 50 až 80 milionů korun

SŽDC oslovila kvůli zakázce jedinou firmu, zákon takový postup v případě mimořádných událostí umožňuje. Firma musí zprovoznit obě koleje do konce července, do konce října musí mít vše doděláno včetně administrativních náležitostí.

Správci kolejí už mají měsíc po sesuvu jasněji v tom, co jej způsobilo. Podle mluvčí SŽDC Kateřiny Šubové problém vznikl už na sklonku 19. století, kdy byla trať rozšířena na dvojkolejnou a došlo k dosypání a rozšíření náspu. „Podle současných poznatků by takovéto úpravy byly prováděny s využitím takzvaného zazubení původního náspu, které znemožňuje posouvání svahu. Mimo tuto skutečnost byly náspy v té době budovány s využitím tehdejších postupů a tehdejších požadavků na kvalitu materiálu, z čehož vyplývá jejich nedostatečná hutnost a použití z dnešního hlediska nevhodného materiálu. V průběhu času byl tento nevhodný materiál postupně saturován vlhkostí z podloží, což v kombinaci s vyšším zatížením vedlo k celkovému opotřebení náspu tělesa dráhy a jeho náhlému sesuvu,“ řekla Šubová.

SŽDC na takové události není pojištěna.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Sesuv
Host
Sesuv

Železničář: napravovat sesuv celé stráně nemusíte, ale musíte zajistit její dostatečnou stabilitu. Pokud byste „pouze obnovil nízký násep trati“, máte ji do roka dole na dálnici, možná i s vlakem. Bylo by potřeba u trati provést řadu masivních pilířů, jako se dělaly u dálnice, nebo jiné monstrózní opatření, s nejistým výsledkem.

lokodepo
Host
lokodepo

Krásná ukázka toho, jak manipulovat s cenami dle politického zadání. Zde to jde i za 90 mil. Kč – a i to je samozřejmě hodně – a u srovnatelného náspu u Dobkoviček to vyšroubovali do nesmyslné výše a lokálku dorazili dalšími požadavky na modernizaci tratě na celkových 2,8 mld. Kč.

Sesuv
Host
Sesuv

Opravdu? Řekl bych, že tyto dva sesuvy nelze vůbec srovnávat. Zatímco zde se jedná o sesuv náspu o rozměrech cca 100m x 5m x 10 m, tedy odhadem 5000 m3, u Dobkoviček ujela celá stráň o rozměrech cca 200m x 200m x 10m, tedy odhadem 400 000 m3. Způsob sanace bude rozdílný, ale z tohoto je na snad první pohled zřejmé, že cena bude řádově jinde. Ale můžou za to zlí politici, žejo.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Sesuv:
Vaše tvrzení je zavádějící, protože nikdo přece nepotřebuje napravovat sesuv celé stráně, ale pouze její části nezbytné pro opravu železniční trati. Způsob sanace musí být samozřejně rozdílný, protože v Hájku jde o oboustranný a vysoký násep, kdežto u Dobkoviček jde o těleso v mírném svahu – a hlavním problémem je samozřejmě voda v podzemí.
Zlí politici se na tom samozřejmě podílejí v míře nemalé, ale samotný počátek nechuti k obnově je třeba hledat u SŽDC a zejména u jejích ústeckých činitelů.

Milan
Host
Milan

Kolik metrů náspu se bude opravovat?

Michal
Host
Michal

„Sanace zemního tělesa v km 181,7 – 181,8 úseku Hájek – Dalovice“

Michal
Host
Michal

Pár tatrovek správně zazubenýho materiálu, kousek koleje a devadesát mega je doma. 🙂

VRT
Host
VRT

Stupňování slova špatně = Špatně > TSK > SŽDC