Infrastruktura Železnice

U Karlových Varů opět hrozí sesuv hlavní trati, vlaky musí jezdit desítkou

Sesuv tratě 140 u Dalovic. Autor: SŽDC
Sesuv tratě 140 u Dalovic. Autor: SŽDC

Rok po dokončení oprav sesutého náspu na takzvané Podkrušnohorské magistrále v úseku mezi Dalovicemi a Hájkem hrozí opět zastavení provozu. Kvůli špatnému stavu náspu SŽDC na trati zavedla od pondělí pomalou jízdu a řeší, co s tratí dál. Jednou z verzí je i kompletní uzavření na několik měsíců kvůli špatnému stavu.

Zavedení pomalých jízd vyplývá z informačního systému pro dopravce. Jde o místo v blízkosti úseku, který se loni opravoval. Pomalá jízda je zavedena v km 178,2 – 178,9, loni opravovaný úsek je v km 181,7-181,8. V místě mohly vlaky dosud od loňské opravy jezdit padesátikilometrovou rychlostí, nově jen desítkou. Úsek každý den kontroluje traťmistr, zda nedochází k sesuvu, kvůli kterému by byl provoz nebezpečný.

Že trať není v pořádku, ukazuje i dodatek ke smlouvě se společností Strix Chomutov, která trať loni opravovala. Podle dodatku se navýší hodnota smlouvy o dalších více než deset milionů korun. „Tyto práce souvisejí zejména s novým stabilizovaným tělesem náspu, s novým železničním svrškem, s přípravnými pracemi a odtěžením sesutých hmot a se všeobecným objektem,“ píše se v dodatku. Celkové náklady na sanaci loňského sesuvu tak dosáhnou 101,4 milionu korun bez DPH.

K sesuvu došlo loni v dubnu, provoz byl na trati obnoven v srpnu. Mimořádnost zaznamenal naštěstí včas traťmistr a díky tomu nedošlo k žádné nehodě.

SŽDC tvrdí, že k problém s tratí vznikl už na sklonku 19. století, kdy byla trať rozšířena na dvojkolejnou a došlo k dosypání a rozšíření náspu.

Vyjádření SŽDC (doplněno 30. 8. v 16:15)

V souvislosti s nepříznivými geotechnickými podmínkami a způsobem výstavby železničního tělesa při vzniku a pozdějším rozšiřování trati dochází k projevům nestability na dalších částech zmíněného úseku. Jedná se o části náspu v úseku km 181,400 – 182,200 a navazujícího zářezu v km 181,300 – 181,400, kde dochází k poruchám geometrických parametrů koleje. V těchto úsecích se plánuje investiční akce Sanace nestabilních úseku v úseku Hájek – Dalovice s předpokladem realizace na jaře příštího roku, letos v září bude vypsáno výběrové řízení na zhotovitele stavby.

V měsíci srpnu byla v rámci kontrolní činnosti SŽDC zjištěna závada tělesa železničního spodku také v náspu mezi km 178,600 – 178,950, kde došlo k tvarovým změnám náspu. Na základě výsledků provedených terénních zkoušek byla z důvodu zajištění bezpečnosti provozu zavedena v koleji č. 1 pomalá jízda 10 km/h s vyloučením nákladní dopravy. Oprava tohoto úseku bude provedena v rámci opravných prací zajištěných Oblastním ředitelstvím Ústí nad Labem ve stejném termínu jako výše zmíněná investiční akce.

V současné době probíhá příprava na zadání geotechnického průzkumu a monitoringu mezistaničního úseku Hájek – Dalovice. Zároveň jsou zpracovávány výsledky z probíhajícího projektu Analýza deformací tělesa železničního spodku trati Chomutov – Cheb metodou družicové radarové interferometrie pro dotčenou oblast a probíhá příprava provozního opatření pro zajištění bezpečného železničního provozu do doby realizace uvedených investičních a opravných prací v daném úseku.

Zadávací řízení na projekt sanace trati v daném úseku SŽDC dnes odpoledne oficiálně začalo.

29 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Přemek

Vysvětlení SŽDC je v pořádku, proč se ale po takové nevyhovující historii jezdilo dosud, zůstává nezodpovězeno. Inu, co nám neublíží, to pustíme, ostatní pod pokličku! Jinak náklady sanace náležejí tomu, kdo měl uvést trať po sesuvu do stavu, aby se neopakoval.

Josef22

„kdo měl uvést trať po sesuvu do stavu, aby se neopakoval.“
Jak neopakoval?
Tohle je místo o 3 km dál oproti tomu původnímu sesuvu.

LWQ

Kdyz to tak vidim, jak dlouhy je ten usek? Nebylo by byvalo lepsi za podobne penize postavit novostavbu trati ci most pres to uzemi?

Jiří Kocurek

700 metrů dlouhý most? Zakládaný na zeminách se špatnou únosností? Tak to nebude levné. Hádám, že prastará technologie stavby na hatích by mohla pomoci, udělá−li se to pro patričné zatížení a ne jen pro zatížení koňským povozem. A je−li tam dost mokro, tak dřevěné hnané piloty jsou také osvědčené.

Přemek

Nastudujte si něco o pilotážích mostních konstrukcí, když jste jinak tak snaživý.

LWQ

Myslim, ze mikropiloty zvladaji i pisky a pobrezni vody, takze proc by to nemohli uzit, zde, ze?

Strojvedouci

Hlavně ten to článek je napsaný někde od stolu kdy redaktor se vůbec nebyl podívat na místě. Jinak by věděl že tato pomalá jízda není v daném úseku kde se to pro padlo. Ale je o nějaké cca 2 km dal. Je těsně před Hajkem. A hlavně tato pomalá jízda je tam už skoro dva měsíce.

Nikolaj M.

Skoro dva měsíce přesně už čtyři dny 😀 😀

Mirek

Dobrý den, pravdu má pan Strojvedoucí. Ta pomalá jízda je tam opravdu 2 měsíce.

Matus

Nechci, aby to vyznelo spatne. Ale nebude vhodnejsi misto teto „oficialni“ argumentace po tom trochu zapatrat? Zda se tady opet neprojevuje nejake „nahodne“ vylepsovani situace ze strany SZDC. Ze vam novinarum rikaji jenom cast pravdy, abyste nemeli zbytecne rypave otazky. Jasne, ze to nema zadnou souvislost s problemem u Marianskych Lazni, ale co kdyby to ukazovalo na systemovy problem „Potemkinovskych vesnic“ pro lepsi premie. Nejdriv penize a bezpecnost hned pote.

Petr

Tak ty máš dost 😀 Třeba, ze se prostřednictvím této akce vylepší rozpočet Bohemians 1905.

Strojvedouci

To možná uvedlo szdc oficiálně….. Ale v 1 tratovy koleji před hajekem jezdí 10km/h od začátku července 😉

Strojvedouci

Přesněji km 178,900 až 178,600

Ketchup1970

Na jihu Francie je most, který postavili Řimani a stejně starý je i most v Trevíru. Pokrok je znatelný , jenom nevím , zda je správným směrem

Jiří Kocurek

Mno to bude tím, že v pokrokových dobách není všude setejné skalní podloží.

Xaver

Tak svět se řítí do pekel, to je jasný 😉

Apollo17

Teď ještě zjistit,v kterém místě tratě je ten problém.Přes loni opravovaný úsek žádná pomalá ještě v pondělí ráno nebyla a byla tam traťová 90.Pomalá jízda 50 a pak 10 km/h je již delší dobu v 1.koleji u stanice Hájek,což je asi 3 kilometry od minulého sesuvu

xyz

Připomenu, že problém se stabilitou tělesa se vyskytl i na jiném místě v blízkosti Karlových Varů, a to na okraji města směrem na Chodov. Na jaře 2013 tam byl provoz zastaven po několik týdnů.

Jestli budou muset ten úsek tratě č. 140 znovu zavřít, tak aspoň maličkou útěchou je, že právě konečně skončila série výluk na trati č. 160, takže aspoň nějaké ty „nouzové“ nákladní odklony bude možné vést tudy. Ale i tak… 🙁

Johnny

Na trati 160 skončila výluka včera a od poloviny září na dva měsíce bude zavřená v úseku Blatno – Žatec. 🙁

Třicátáprvní béé

Přesně tak, půlroční výluky na 160 v řádu let je už klasický stav, kdyby to na tý trati šlo alespoň poznat😉
Nouzové odklony tudy asi ne

Kazisvět

Já bych se rovnou soudil s Buštěhradskou dráhou za nekvalitní stavbu, jak si to jako představují, postavit tak nekvalitní trať, co nevydrží ani 150 let?😡
Ještě štěstí , že je to taková bezvýznamná trať, která se může na rok zavřít. Vždyť nám nejvíce záleží na blahu našich zákazníku, vaše dobrá správa…

Jiří Kocurek

Já bych je zažaloval za porušení dogmatu, že tehdy se stavělo bezchybně. 😀

xyz

„porušení dogmatu, že tehdy se stavělo bezchybně“
Někdy se to projevilo/“spoluprojevilo“ již při výstavbě – viz Odlezelské jezero (mmch. v oblasti, kde se nestabilita náspu také v jednom úseku projevovala/projevuje, následkem čehož zde došlo i ke snížení povoleného nápravového tlaku).

Michal

Přeji pěkný den, problém není až tak v tom původním tělese staré jednokolejky budované na bárkách. To bylo vystavěno na svojí dobu velmi dobře tedy až na použitý materiál (jíly, jílovité písky atd.) Ten se chová pokud je v suchém stavu poměrne dobře. Problém nastal při elektrizaci v 60- tých letech, kdy se trať zdvojkolejňovala nevhodnou technologií přísypu bez nějakého vhodného napojení na staré těleso. Použitý materiál byl také nevhodný (uzavřel v náspech vlhkost). Smyková plocha toho sesuvu z roku 2018 byla vlastně po tom starém tělese, stačilo pár dní intenzivních dešťů a bylo zaděláno na problém. A k tomu… Číst vice »

Martin V.

V článku se píše, že trať byla rozšířena na dvojkolejnou na sklonku 19. století, vy tvrdíte, že v 60. letech 20. století. Tak kdy ten přísyp původního náspu vlastně vznikl?

Bude potřeba to příští rok celé odtěžit a vybudovat znovu a lépe, nebo se bude původní násep jen odvodňovat a injektovat?

Hodně štěstí

Problém, který vyšel na povrch po 100 letech. To mají stavební firmy na dálnicích docela smůlu, že problémy vyplouvají hned po pár letech. 🙂 Ale vážně. Asi jediné řešení je vše vybourat a vše postavit znova.

Jiří Kocurek

Znovu a líp. Podobné řešení volil i Karel IV v případě Juditina mostu. Ač postaven v dobách, kdy se stavělo zaručeně kvalitně na celá století, sebrala Juditin most voda*. A tak se Karel IV rozhodl pro novostavbu. Naštěstí stavěl na říční terase a ne na slatině, ale ani tak pilotové základy nezajistily pilíře mostu proti sesutí při povodni v roce 1890*. Karlův most toho vydržel hodně, ale málem ho rozbily tramvaje, na tohle nebyl stavěný, začal se trhat.

*) povodně prý nebyly, to je až novodobé.