Třicet stran za 280 tisíc Kč a dotace 84 milionů. Jak v Liberci proměnili parkoviště v centru na P+R
Pro město typu Liberec nelze podle autorů studie aplikovat běžné normové postupy a předpoklady.
Parkoviště P+R v centru města sice působí nevhodně, ale pro Liberec nelze aplikovat běžné postupy. Takový je závěr trojice expertů ze společnosti Projekce dopravní Filip a Fakulty dopravní ČVUT, která je klíčovým argumentem politiků z vedení Libereckého kraje při diskusi o vhodnosti označení nového parkovacího domu za čtvrt miliardy korun jako P+R.
Vyplývá to z dopravně-inženýrské analýzy, za kterou podle údajů v registru smluv kraj zaplatil 280 tisíc korun bez DPH. Investice do 30 stran se kraji mnohonásobně vrátila. Díky nápadu označit parkoviště v centru Liberce za P+R získal na stavbu evropskou dotaci 84 milionů korun. Analýzu si můžete stáhnout zde.
Autory analýzy jsou Jana Jíšová, Josef Filip a Tomáš Tichý. Redakce deníku Zdopravy.cz je oslovila s dotazy k závěrům materiálu, dosud neodpověděli. Analýza se stala klíčovým podkladem pro přidělení dotace. Částečně přitom vychází z dat starých v době tvorby devět let.
P+R parkoviště se běžně staví na okrajích měst, kde lidé auto odstaví a dál pokračují veřejnou dopravou. V Liberci vymysleli, že mají lidé dojet autem do centra města a pak pokračovat do svého cíle veřejnou dopravou. I proto je součástí denní sazby za parkování možnost cestovat 75 minut MHD, i kvůli tomu se přesouvala zastávka tramvaje. Plány na přesun zastávky Rybníček jsou starší než nápad s P+R, k přestěhování ale došlo v den otevření parkovacího domu. Jinak by nesplnil podmínky dotace.
„Cílem těchto parkovišť je odstavení vozidla ve vytipované oblasti zejména na okraji města nebo v jiné vhodné lokalitě a následně pokračování a využívaní MHD města nebo využití jiného způsobu dosažení cíle jako je chůze, cyklo doprava apod.,“ uvádí autoři. (věta byla mírně upravena, protože v původní verzi nedávala kvůli chybějícímu slovesu smysl).
„Logické vazby“
Autoři sami přiznávají, že umístění P+R v centru může vypadat nevhodně. „Z pohledu umístění objektu parkovacího domu je zřejmé, že jeho umístění v centru města působí nevhodně, ale pro město typu Liberce nelze aplikovat běžné normové postupy a předpoklady. I vzhledem ke zmiňované morfologii terénu a vedení tramvajové trati, vnímáme navrhované umístění jako vhodné. Umístění není náhodné nebo účelné pro získání dotačního titulu, ale má logickou vazbu na nadřazenou kapacitní dopravní síť a vazbu na hromadnou dopravu,“ píší v analýze.
Pro umístění parkoviště v centru města mluví především existence průtahu I/35, který Liberec společně se železnicí rozděluje na dvě poloviny a je velmi blízko centru. I proto je střed města přeplněný individuální automobilovou dopravou. To připouští i autoři analýzy, nehledají, podobně jako lokální politici, jiné řešení, než budování dalších parkovišť. Řada měst zejména na západ od našich hranic se snaží naopak ve středu měst počty parkovacích míst omezit nebo zdražit stání v centru. V Česku jde například o Plzeň. Analýza nijak neřeší ani dopravní indukci, tedy jev, kdy volné parkovací plochy přitáhnou do města další auta.
Levněji na okraji, dráž v centru. Plzeň mění ceník za parkování
Podle autorů je na území obce s rozšířenou působností (ORP) vysoký stupeň automobilizace. „Tato skutečnost jen přispívá k nutnosti realizovat parkovací dům, který bude v dostupné vzdálenosti k páteřní síti hromadné dopravy a umožní tak snadný pohyb po městě bez použití individuální automobilové dopravy,“ píší.
Nedostatek míst, ale parkovací dům není plný
Studie současně uvádí, že v Liberci je nedostatek parkovacích míst. Součástí analýzy jsou ale i data o využití parkovacího domu v OC Fórum Liberec. Podle provedeného průzkumu ale nebyl v žádném dnu, kdy prováděli autoři měření, zcela plný, že by v něm nešlo zaparkovat.
Nový parkovací dům vyšel na 246 milionů korun, postavilo ho sdružení Metrostav DIZ a OHLA ŽS. Je v něm 244 míst, jedno místo tak vyšlo na více než milion korun. Pro veřejnost je 100 míst. Jde o součást proměny celého území okolo krajského úřadu.
Kaluže vody, karty zatím nebereme. Kraj zadotovaný parkovací dům reklamovat nehodlá
Opoziční zastupitel: Je to podvod
Vznik parkovacího domu kritizuje především opozice. Opoziční zastupitel Jindřich Felcman zvolený za Zelené ho kvůli možné fintě s P+R označuje jako liberecké Čapí hnízdo. „Předně je třeba zpochybnit myšlenku, že řidiči budou z tohoto parkovacího domu přestupovat na tramvaj. Nedává přeci smysl, aby někdo zaparkoval v samotném centru města, a následně odjel tramvají někam na jeho okraj. Těch 100 míst tak úplně zbytečně zavléká další auta do centra, řidiči budou do parkovacího domu najíždět kolem místa s největší frekvencí lidí ve městě, tedy terminálu Fügnerova. Jde o jednoznačný podvod, aby se využily evropské dotace původně určené pro mnohem smysluplnější dopravní řešení,“ říká Felcman.
Deník Zdopravy.cz se dotazoval na definici parkoviště P+R i ministerstva pro místní rozvoj. Z obsáhlé odpovědi vyplynulo, že pravidla neřeší umístění, ale jen napojení na veřejnou dopravu. „Zmiňovaný projekt splnil všechna hodnoticí kritéria, která schválil Monitorovací výbor IROP 2014–2020 po odborných projednáních. Žadatel doložil relevantní dopravně-inženýrskou analýzu kapacitního řešení parkoviště odpovídajícího jeho využitelnosti pro podporu multimodality v dané lokalitě,“ uvedla mluvčí ministerstva pro místní rozvoj Veronika Hešíková.