15 let a 15 miliard. Ministerstvo vypsalo obří tendr na provoz rychlíků na severovýchodě
Vítěz získá smlouvu od prosince 2029.
Ministerstvo dopravy udělalo dnes velký krok k zásadní modernizaci provozu na rychlíkových linkách, kde aktuálně jezdí společnost Arriva vlaky. Vypsalo soutěž na patnáctiletý provoz v souboru Severovýchod.
Zakázka s odhadovanou cenou 15,146 miliardy korun byla dnes zveřejněna v evropském věstníku veřejných zakázek. Na profilu ministerstva dopravy zatím detailní dokumentace není, obvykle je zveřejněna během několika dnů. Vítěz získá smlouvu na 15 let, která začne platit v prosinci 2029.
Soutěž se týká linek R14A Pardubice – Liberec, R14B Liberec – Ústí nad Labem, R21 Praha – Turnov – Tanvald, R22 Kolín – Nový Bor – Rumburk a R24 Praha – Mladá Boleslav – Česká Lípa – Rumburk. Jde o výkony, které dosud zajištuje Arriva vlaky, linka R24 je úplně nová. Ministerstvo nedávno prodloužilo Arrivě smlouvu do roku 2029. Poté by už měly vyjet zcela nové jednotky.
Nové vlaky jako podmínka
O tendru se mluví několik let. Již v prosinci uvedlo ministerstvo dopravy, že podmínkou bude provoz s novými vlaky. Stalo se tak poté, co ministerstvo dopravy zpracovalo takzvanou hodnotící zprávu, ve které zjišťovalo, zda jsou pro provoz podle požadavků ministerstva na trhu dostupná vozidla. Celkem čtyři výrobci – Škoda Transportation, Stadler Rail, Newag a Siemens – potvrdili, že vozidla splňující podmínky ministerstva mohou dopravcům dodat. Půjde o hybridní jednotky, které budou kombinovat provoz v elektrické trakci s jízdou na dieselový motor nebo baterie.
Arrivě zůstanou rychlíky do roku 2029, stát prodloužil smlouvu výměnou za klimatizaci
Ministerstvo už dříve uvedlo, že dopravce má nasadit kmenové soupravy o kapacitě nejméně 180 míst k sezení, tedy ekvivalent třídílné jednotky. Výjimkou je linka R22. Ministerstvo u ní požaduje jednotky s kapacitou alespoň 120 míst k sezení. Nad rámec kapacity kmenových souprav dojde u části linek k pravidelnému posilování až na 360 míst.
Ministerstvo chce po dopravcích nasazení duálních vozidel, která umožní jízdu pod trolejemi (stejnosměrnou a střídavou) s rychlostí nejméně 160 km/h a v nezávislé trakci na 120 km. Může tak jít o vozidla kombinující elektrický pohon s dieselovým motorem nebo akutrolejové jednotky (BEMU). Hlavní je, aby nemuselo dojít k přepřahu a nemusela jezdit zbytečně na diesel pod trakčním vedením.