Dopravci Železnice

RegioJet a Arriva mají jisté rychlíky od prosince. Povinná je nálepka, režijky neplatí

Motorák dopravce Arriva 628.277 míří z Bavorska do Čech.. Autor: Jan Paroubek
Motorák dopravce Arriva 628.277 míří z Bavorska do Čech.. Autor: Jan Paroubek

Provoz pěti rychlíkových linek objednávaných ministerstvem dopravy převezmou od prosince letošního roku s nástupem nového jízdního řádu definitivně společnosti RegioJet a Arriva vlaky. Ministerstvo dopravy s nimi včera podepsalo smlouvu, která zaručuje Arrivě tříletý kontrakt a RegioJetu provoz na osm let. Stát včera podepsal i smlouvu na linku Ex2 s Českými drahami, kontrakt ale není v registru smluv.

Podle smluv bude stát RegioJetu za provoz linky R8 mezi Brnem a Bohumínem platit 251,7 milionu korun ročně bez inflačního navýšení, cena za kilometr je 119,88 Kč. Arriva získá tříletou smlouvu na provoz motorových rychlíků R21 Praha – Mladá Boleslav – Turnov – Tanvald, R22 Kolín – Mladá Boleslav – Česká Lípa – Nový Bor, R24 Praha – Rakovník a R26 Praha – Příbram – Písek – České Budějovice. Za ně stát zaplatí ročně 243,6 milionu korun, 119,60 Kč za kilometr.

Obě smlouvy jsou na zhruba dva miliony vlakokilometrů ročně. Ukazují, že stát za provoz linek oproti stávajícím platbám Českým drahám ušetří v ceně za kilometr, u linky R8 ale nakonec zaplatí více. Důvodem je vyšší objednávka, vlaků má jezdit více než dosud. To už avizovalo ministerstvo před vypsáním takzvaných tržních rozstřelů. Podle navrženého jízdního řádu mají vlaky jezdit z Brna od 5 hodin ráno do 21 hodin každou hodinu. Namísto patnácti párů spojů má jezdit sedmnáct párů. Dojde tak k navýšení o zhruba 17 %.

Podle posledních dat za rok 2017 ministerstvo dopravy platilo Českým drahám na lince R8 234 milionů korun s cenou 132,9 Kč za kilometr.  Za linky, které vyhrála Arriva, stát platil ceny za kilometr od 124,50 po 225,80 Kč za kilometr. Celkem za rok 2017 zaplatilo ministerstvo 299 milionů korun, stát tak zaplatí o 55 milionů korun méně. Současně ale poklesla i objednávka na lince z Kolína do Rumburku a Šluknova, rychlíky budou nově končit v Novém Boru.

Ministerstvo se rozhodlo pro takzvané netto smlouvy. Platby tak budou (kromě inflačního navýšení či zdůvodnitelného růstu nákladů, například za dopravní cestu) fixní. „Příležitosti a rizika, spojená s časovým vývojem výše výnosů, jsou plně na straně dopravce,“ uvádí se ve smlouvě. Na dopravcích tak bude více záležet, jak se jim podaří nalákat cestující do vlaku. Kraje naopak čím dál častěji přechází k takzvané brutto smlouvě, kdy riziko tržeb je na jejich straně.

Smlouvy řeší i tarif. Dopravci se v nich zavazují, že musejí uznávat i integrované jízdné krajů, kterými vlaky vedou. Pokud se s nimi dohodnou. Vzhledem k brutto smlouvě ale bude v zájmu dopravců se domluvit. Od konce roku 2020 mají uznávat i státní jednotný tarif, který se připravuje. Naopak nemusejí uznávat takzvané režijky.

Kontrakt neřeší detailně to, jakými vozidly budou dopravci jezdit. Arriva už dříve uvedla, že počítá s nasazením motorových vozů řady 845, RegioJet zatím tají, s čím vyjede. Podmínky obou smluv ale umožňují nasazení starších vozů. Náměstek ministra dopravy Ladislav Němec to v prosinci v rozhovoru pro Zdopravy.cz vysvětloval tím, že s požadavkem na nové vlaky by se nikdo nepřihlásil.

Smlouvy obsahují daleko detailnější mechanismus pro přepočet kompenzace na celou dobu platnosti smlouvy. Sledování odchylek od pravidelného provozu bude prováděno odlišným a více automatizovaným způsobem. Smlouvy obsahují samostatnou přílohu věnovanou požadované minimální kapacitě a rovněž minimální kvalitě nasazovaného vozidlového parku. V této oblasti je velmi zásadní požadavek na nepovinnou rezervaci a zároveň striktně omezený počet stojících cestujících,“ řekl v prosinci Němec.

Arriva už své plány po převzetí linek odhalila loni v prosinci, chce například na palubě poskytovat vodu zdarma.  Celkem na tyto linky předpokládá nasazení 27 motorových jednotek řady 845. Jednotky budou mít 110 míst k sezení v případě jednotky s větší toaletou pro vozíčkáře, 122 míst v jednotce s normální toaletou. Arriva počítá s tím, že na každém spoji nasadí jednotku s toaletou pro vozíčkáře, ostatní budou posilové. Zejména ve špičce počítá se spojením až čtyř jednotek, vzniknou tak vlaky s kapacitou přes 400 míst.

„V každém vlaku je pak ještě dalších 18 sklopných sedaček na představcích. U těchto spojů do turisticky zajímavých míst je o víkendech potřeba počítat také s velkou poptávkou ze strany cyklistů, i na to jsme připraveni. Každý motorový vlak má 18 míst pro jízdní kola. V případě rychlíků z Prahy do Tanvaldu počítáme s tím, že budeme běžně do jednoho vlaku řadit v těch nejvíce exponovaných časech tři jednotky, v případě velké poptávky i čtyři,“ řekl v prosinci ředitel Arriva vlaky Jiří Nálevka.

Po smlouvě RegioJetu s Ústeckým krajem  jde o další dvě smlouvy na přímé zadání železniční dopravy s alternativními dopravci, které vzešly z takzvaných tržních konzultací, kdy ministerstvo oslovilo více dopravců a porovnávalo jejich nabídky mimo režim zákona o veřejných zakázkách. Tento způsob ale skončí: ministerstvo už minulý týden potvrdilo, že s takzvanými rozstřely nadále nepočítá a dál se bude soutěžit podle zákona. Kdy, to ale není zatím jasné.

Stát si ve smlouvě stanovil dva kontrolní dny před zahájením provozu, kde bude vyžadovat detailní informace o přípravách. První je stanovený na měsíc po podpisu, další do šesti měsíců.

Smlouvy řeší i pokuty, ty mohou dosáhnout deseti procent hodnoty kompenzace za rok. Podmínkou je například i vylepení samolepek na obou stranách souprav či v interiéru vozů, že provoz je financován na základě objednávky ministerstva dopravy. Ve smlouvě jsou i požadavky na zajištění prodeje jízdenek ve stanicích včetně otvíracích dob.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Kirschner
Host
Kirschner

Pánové nových pořádků vítači měli byste si uvědomit, že zatímco s radostí sledujete likvidaci Českých drah, tak se vám sem nasouvá ještě daleko větší moloch. Nejenže nepřináší nic nového a lepšího, ale rozlejzá se jak po kolejích tak po silnicích. Za pár let se nesvezete ničím jiným co nebude mít pod logem nápis Unternehmen DB. Takže arrivaderci. 🤔

Radka
Host
Radka

A pak budete pracovat u něj, konečně budete mít režijku i na autobusy a ICE a bude od katastrofických vizí o likvidaci zase klid.

Kirschner
Host
Kirschner

Když už slabší jedinec neví, co vyzvrátit do diskuze, vytáhne oblíbenou režijku. Achjo 😕

Radka
Host
Radka

A ono vám snad jde o něco jiného?

Kirschner
Host
Kirschner

Jistě mi jde o něco jiného, ale to vy při svém škatulkování nepochopíte. Nevítač = modrogum a držitel režíjky. To je váš a nejen váš pohled na svět.

Radka
Host
Radka

A o co vám teda konkrétně jde? Že „nové pořádky“ (už tohle výrazivo stačí) „nepřináší nic nového a lepšího“ přece nemůžete myslet jinak, vždyť to není pravda – počínaje Viamontem ve Varech a Vogtlandbahn v Liberci přes 840 tamtéž až po komerční vlaky jiných dopravců na koridoru, které konečně posunuly do „nových pořádků“ lepších a nových přínosů i odolávající a zatuhlé ČD.
Nevím kdo je modrogum, ale zaměstnancem ČD nebo spíš SŽDC a držitelem režijky na 99% jste.

Kirschner
Host
Kirschner

Díky za to jedno procento. Ještě zapláčete na vejdělkem, tedy pokud vás železniční doprava aspoň trochu zajímá.

zesp
Host
zesp

A to jako jak? Že budeme jezdit levněji a konečně v něčem o několik řádů lepším, než u těch, jak vy říkáte „modrogum“? A kdo jiný je jinak přimněje, aby s tou tristní situací v kvalitě cestování něco začali dělat? Konkurence… Ano, režijkáři zapláčou… My, co musíme platit to předražené modré jízdé, zajásáme… Režijkář moc šajnu nemá, co musí běžný cestující zaplatit, a že by za to taky chtěl jet dokonce trošku „rozumně“. Takže, ještě že tu ty Leoše a Radimy máme a že do toho přes ty klacky pod nohama šli… A že díky tomu se dá alespoň na… Číst vice »

petr.r
Host
petr.r

nezapláčem, čd půjde do dějepisu a za ty peníze co vláda tam nacpala bude doprava zdarma, jenom se podívejte na nábřeží kolika lidem musíme platit ty jejich benefity.

Degenerovaný modrý odporář
Host
Degenerovaný modrý odporář

Nojo no, už jen tě čtu a pláču :)) Za ty prachy, co se naleje do Černé díry, bude mnohem víc muziky…

Daniel Mach
Host
Daniel Mach

Pokud by pracovníci ČD byli tak slušní a ochotní jako pracovníci DB, tak bych se jich možná zastal. Ale zkušenost je jiná, tak proč nevyzkoušet něco jiného. Těmi zkušenostmi nemyslím jen to, že jsou příjemní, usmívají se a neujedou, když vás vidí dobíhat vlak, ale i na trati obsluhované vozem bez průvodčího strojvedoucí vyleze z kabiny a vysvětlí vám, jak si v automatu koupit jízdenku (konkrétně se mi to stalo na lince Cranzahl – Chemnitz).

Y.K.
Host
Y.K.

No, no, není všechno zlato co se třpití. Třeba průvodčí se na vyšších kategoriích vlaků ČD hodně vytáhli, jazykové znalosti, zákaznický servis bez problémů, to u přejezdu k DB často pěkně drhne, kdy umí jen Německy a moc zdvořilí občas nejsou (holt je to taky moloch).

Každopádně ČD nikdo nelikviduje a ČD konkurence mimořádně svědčí (ostatně cestující jim rostou), takže je moc dobře, že jsou pod tlakem a musí se trochu snažit i na regionálkách. Jestli má železnice přežít, potřebuje svěží vítr a ne zahnívat v 80. letech 20. století.

kozlík
Host
kozlík

Ono to bude taky tím, že lidi se k průvodčím chovají v osobních vlacích jak k odpadu. Pak se nedivte, že oni pak s vámi taky tak budou zacházet. Když je cestující ke mě slušný, pozdraví, tak dostane odpověď i ode mě, já mu pak poděkuji a popřeji hezký den. Když cestující čumí i po pozdravení ode mě jak osel, tak se pak nedivte, že vás nikdo nepozdraví. Chce to trochu zažít i z té druhé strany a ne jen u ČD. 🙂 Každopádně já mám u DB jiné zkušenosti, než popisujete vy. Ale jak říkám lidem, když mi nadávají… Číst vice »

V.N.
Host
V.N.

Konkurence je prospěšná v jakémkoliv oboru. I na železnici. Kdo nemá konkurenci , nevymýšlí jak být lepší , jak jít dopředu a degeneruje…

Degenerovaný modrý odporář
Host
Degenerovaný modrý odporář

Lepší kapitalistický moloch z imperyjalistické země, než komunistický zasmrádlý moloch z dob socialismu.

Jíra
Host
Jíra

Má někdo z Vás tady info nebo představu jak ČD vyřeší linku R9 po prosinci 2019 kdy R8 bude jezdit RJ?
Myslím tím s jakou linkou R9 prováže nebo bude jezdit jenom Praha Smichov- Havl. Brod- Brno hl. n. a obrat!?
Je nějaká šance na zlepšení vagonové kultury?

Tronda
Host
Tronda

Není, ČD už to dostaly nabagrováno, tak se snažit nemusí.

petr766
Host
petr766

Na Brno – PV – OL – …. to nevychází oběhově? Nebo to holt překopou. Stejně to bude až se začne dělat okolo Adamova jedno, když většina vlaků má pak jezdit po R9 místo na Třebovou, tak se tam ty vlaky ani nevejdou…

zesp
Host
zesp

A to šrotiště, co tam jezdí teď, to tam asi zůstane minimálně těch 10 let, co… Teď, když už jim nehrozí, že by jim něco dalšího sebrali, se zlepšení nedočkáme… A platit budeme jak mourovatí, že se budeme moci svézti v rozhrkaném Béčku…

JaJeČ
Host
JaJeČ

Pořád se tu řeší, čím bude RJ jezdit: https://imgup.cz/image/LTOs

Iva D.
Host
Iva D.

Bude zajímavé sledovat teorii pana Sůry, že nástupem soukromníků se zvedne počet přepravených osob. Na těchto linkách se starým parkem 846 to bude výzva. Spíš bych to tipovala na úbytek.

Tronda
Host
Tronda

Soukromník nastupuje pouze na linku Brno – Bohumín, další změny budou pouze mezi státními dopravci. Výzva v podobě nasazení 846 to teda bude, protože taková vozidla ještě nikdo neviděl…

Glutexo
Host
Glutexo

Vím minimálně o jednom, kdo ubyde na R8.

petr.r
Host
petr.r

možná více lidí by zajímalo, čím budeš jezdit, jestli je to z důvodu režijky nebo sociálního?

pavel
Host
pavel

Tak jsem se díval na smlouvu. Hnací vozidla nemůžou být 363 (slabý výkon). Zajímalo by měco budou dělat 2 mezinárodní pokladny vedle sebe Hranice, Vyškov, nebo ČD zruší mezinárodní pokladnu? Jančura ji tam mít musí. Jinak pěkné počteníčko.

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Co by tam dělaly 363?

pavel
Host
pavel

v diskusi níže se psalo o pronájmu ČD cargo

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

ČD Cargo sama nemá moderní, rychlé vícesystémové stroje, navíc rychlost na této lince je požadovaná na minimálně 140.

Dominik
Host
Dominik

Proč by je ČD rušily?

Karel
Host
Karel

Je tu plno dotazů. kde RJ sežene lokomotivy a vozy na trasu Brno – Ostrava. A co mu brání je vzít z linky Praha – Ostrava ? Tu si jezdí na vlastní triko a nikdo mu nemůže bránit na ni zrušit část spojů, nebo třeba všechny.

Kubrt
Host
Kubrt

Vozy z Ostravy jistě stáhnout může, lokomotivy ne – na ostravu jezdí dominantně stejnosměrné 162, kdežto do Brna potřebuje dvousystémovky, třeba vectrony od ELL.

Karel
Host
Karel

Tak je vezme z linky Brno – Praha, tam mu taky nemůže nikdo bránit .

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Ne, jenom by to šlo totálně proti jeho koncepci a zdravému rozumu, opouštět to, co draze buduje, aby se tam při záměru jezdit do zahraničí a velkých měst pak zase hned vracel.

noerf
Host
noerf

Karel: Letos má zařadit další 4 traxxy, takže jich celkem bude mít osm, což by na předpokládaných sedm provozních lokomotiv trase Brno – Bohumín mělo stačit. Na trase Praha – Brno – Vídeň (Bratislava) mu zbyde pět Vectronů a tři si může půjčit od Lokotrainu, než zařadí do provozu další traxxy, na které má opci.
S dostatečným počtem vagonů to bude zřejmě horší.

Ostravak
Host
Ostravak

Jestli třeba ty linky nepropojí? Praha-ČT-Brno-Přerov-Ostrava je sice nepoužitelné pro celou trasu, ale pokud mu vyjdou oběhy a navíc budou na 180km dotace, proč ne?

petr766
Host
petr766

Ne že ne, ale dost tam riskuje zpoždění. Ledaže by to měl podobně jako ČD, že ten rychlík má v Brně „vatu“ než jede na Prahu – pokud se ovšem vejde na nádraží na delší dobu…

Adam Goliáš
Host
Adam Goliáš

Dobrý den, mě se bude týkat trasa Kolín- N. Bor. Tam jsem v létě jel s brejlovcem a třemi vagony. Kapacita nevyužitá, pohodlí za jedna ( nevím co je v 1. tř navíc, já jsem skromný -tu bych kliďo oželel) míst pro kola spoustu. Neznam vlaky jiných dopravců, ale v sobotu rano v červenci neni pro cyklistu kam šlápnout, tak snad s tímto stavem bude počítáno. Blbé je, že Šluknov bude odstřižen od přímého spojení, ale dle obj bude jezdit objednané. Tímto se ten kraj ještě více izoluje a lidi půjdou do aut. Nejsem zaměstnanec čd. Pracuji v soukromém sektoru.… Číst vice »

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

Mě dost vadí ukončení linky rychlíků v Novém Boru. Bez ohledu na dopravce. Jezdím často Rumburk – Česká Lípa a přestup, navíc s neznámou čekačkou, není zrovna bonus.

Běžný Občan
Host
Běžný Občan

Pozdrzeni priojneho vlaku je na rozhodnuti dispecera, takze to klidne možné bude. Jizdenky se budou dat jiste koupit i ve vlaku bez přirážky.

Vlastimil
Host
Vlastimil

Ve vozidlech 845 by v létě měla být povinná výbava defibrilátor.

Tronda
Host
Tronda

A v nosné řadě víkendových rychlíků do Tanvaldu Bymee defibrilátor je? Za to víme, že je tam žebřík, po kterém se do těchto pojízdných konzerv na sardinky leze.

petr766
Host
petr766

Mě tam zaujala ta informace, že nemá být nějak moc stojících cestujících? To chtějí řešit jak?

Josef J.
Host
Josef J.

Nemohu v textu najít nic o nálepce zmíněné v nadpise. O jakou nálepku má jít?

Alex
Host
Alex

Myslím,že to bude nálepka ministerstva dopravy

aldik
Host
aldik

Kéž by se domluvili i na uznávání síťových jízdenek jako je Skupinová víkendový, celodenní a letní jízdenka, včetně variant z eshopu. A stát by mohl připravit svou (stejně dokonalou) verzi aplikace Můj vlak. Opravdu nechci mít v telefonu pro každého dopravce jinou appku a vracet se k nákupu na pokladně taky nechci.

petr766
Host
petr766

Proč by měly být uznávány komerční jízdenky jednoho dopravce u konkurence?

Josef J.
Host
Josef J.

Protože v minulosti to tak už fungovalo, přičemž je v zájmu obou, aby se cestující raději podělil o služby obou, než žádného.

petr766
Host
petr766

V RJ se dalo jezdit na jízdenky ČD? Kdy? Podle mě ty jízdenky stejně ztratili smysl – studenti apod. jezdí už teď skoro zadarmo, takže se jim ty jízdenky nevyplatí a kolik dospělých ji využije, třeba ty letní? Podle mě tyhle nabídky nejsou důležité, dneska je na komerčních linkách taky nikdo neuznává a nic se neděje. V úseku Brno – Bohumín, pokud budu mermomocí chtít jet jen s ČD, tak stále tu možnost budu mít a ani to nebude časově zase o tolik horší než jet přímo. Snad pro kratší úseky to může být problém a nutnost pořídit dvě jízdenky,… Číst vice »

Josef J.
Host
Josef J.

Regiojet a Leo Express nepatřili mezi ty, kdo zmíněné jízdenky uznávali, GWTR ano.

-TR-
Host
-TR-

Ve vlacích GWTR byly tyto jízdenky uznávány, dokud ČD dohodu o uznávání jednostranně nevypověděly.

Tronda
Host
Tronda

Ano, ano, málokdo z těch kdo zde horují pro uznávání komerčních nabídek ČD u jiných dopravců si uvědomují (nechtějí si uvědomit), že ČD jsou ti, kteří tuto dohodu vypověděli, protože se nechtěli dělit o tržby, tak holt má zákazník ČD smolíčka.

Mrc
Host
Mrc

Pokud je mi známo, tak ji vypověděly z důvodu toho, že nechtěly celý systém financovat sami – a soukromnik mu žádné příplatky za údržbu/provoz systému nenabidl 🙂

Vendelín
Host
Vendelín

Nemáte pravdu. Důvody byly úplně jiné. Dohledejte si to na webu.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

To bude asi záležet především na ČD, jestli a za jakých podmínek své konkurenci nabídnou podíl na těchto svých produktech. Zatím váhají i s prostou informací o spojích konkurentů.

Rampa
Host
Rampa

Napadá mě jedna věc, která by snad mohla vyřešit ten tarifní galimatyáš, a budu rád, pokud to okomentuje někdo se znalostí IT. Hodně lidí si tu (logicky) stěžuje, že budou muset studovat několik tarifů a zjišťovat, co kde koupit a jak to kombinovat. Od prosince 2020 sice bude nár. tarif, ale ten bude zjevně drahý. A tak se chci zeptat, jestli by nebylo řešením, kdyby MD vyvinulo aplikaci, která automaticky vypočte nejlevnější jízdenku pro danou relaci, tzn. která zvládne nakombinovat tarify všech dopravců i integrovaných systémů, a vygeneruje uživateli jeden jízdní doklad. Účast dopravců a organizátorů IDS na tomto systému… Číst vice »

Aslanex
Host
Aslanex

Otázka taky zní, zda toto není úkol pro nějakou nezávislou aplikaci?

babilon
Host
babilon

Ajťácky to problém není, pokud dopravci poskytnou informace. Nicméně s jedním dokladem už problém bude – kdo bude řešit ujetí přípojů, storna, apod.?

Permonik
Host
Permonik

Řešení to je. Problém není v technologii (vyvinout takový sw je bežna věc), ale problém je spíše v datech co do nich mají vstoupit. Když se člověk mrkne na třeba IDOS, tak to najde spojení a někdy i cenu. Jenže je to nezavislá aplikace takže malo kdo jim sděli cenotvorbu.
Problém bude v tom, že by musely dopravci zveřejnit cenotvorbu a byl by to možna zasah do svobody podnikami, a v tom směru by byl problém…. Určitě by se někdo našel kdo by kritizol, že systém zvyhodnuje nějakého dopravce atd….

babilon
Host
babilon

Od února, kdy na ČD funguje dynamický tarif, už ceny neukazuje ani IDOS. A pokud omylem ano, tak jsou tam občas nesmysly (třeba zrovna teď Praha-Ostrava Ex 143 za 506 Kč).
Jinak není potřeba sdělovat cenotvorbu, ale jenom cenu pro daný okamžik a danou relaci, kterou dopravce v eshopu stejně zveřejňuje. Ale je pravda, že velkým množstvím dotazů a analýzou odpovědí by se dala cenotvorba zrekonstruovat.

Vendelin
Host
Vendelin

Je to asi jen dočasné omezení.

noerf
Host
noerf

Permonik: přes bileto jde koupit jizdenky několika dopravců (autobus, vlak), pak záleží jestli takový kanál bude zajímavý pro všechny cestující nebo jen pro někoho.

Permonik
Host
Permonik

Jo bileto, kdy jsi jsem to zkoušel. Nevidím možnost koupě jízdenky.
Ale u bileta mě taha z Mošnova do Prahy přes 5 spoju místo aktualních 3 co jezdím.
Zas na druhou stranu do 9.12.2018 šli koupit jizdenky na bus jen u řidiče.

Permonik
Host
Permonik

Idos jsem uvaděl jako příklad. Těch možnosti, aplikaci je dosta, ale chybí mi pořádna funkčnost.

Vendelin
Host
Vendelin

Problémem je dělbs tržeb. Tedy stanovení dprsvedlivých podílů.

Hans-Jurgen
Host
Hans-Jurgen

Tak bych rád věděl jestli se dají koupit pak i místenky. Třeba u R21

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

V této oblasti je velmi zásadní požadavek na nepovinnou rezervaci a zároveň striktně omezený počet stojících cestujících,“ řekl v prosinci Němec.

Martin
Host
Martin

Kde vezmou tolik motoráků 845 ? To si je pronajmou od ČD ?

Kirschner
Host
Kirschner

Ony ČD vlastní řadu 845? Ne vezmou si je od mutter.

Aslanex
Host
Aslanex

Nevezmou. Koupí za víceméně tržní cenu.

Martin
Host
Martin

Spletl jsem si s 854. Kdo se má v těch číslech vyznat 😂

Kirschner
Host
Kirschner
Pán Vtip
Host
Pán Vtip

Když už se potřebujete ukázat, tak se rád od Vás dozvím, kolik jednotek 628 a lá 845 vlastní ČD? Děkuji.

Kajman
Host
Kajman

Mě by zajímalo, jestli se Ústecký kraj pochlapí a zaplatí Arrivě prodloužení rychlíků do Rumburka/Šluknova. Nemá redakce nějaké info v této věci?

MichalS
Host
MichalS

Pokud vím, tak ano. Pan Komínek to psal tuším na Facebooku.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Nebo raději do Ebersbachu?

Kajman
Host
Kajman

S návazností na Drážďany. To vůbec není špatná idea.

Vendelín
Host
Vendelín

Do Ebersbachu ČD v 90 letech jezdily, ale postupně ubývala frekvence a nakonec se to zrušilo.

Kajman
Host
Kajman

No jo, jenže s dost nepoužitelným tarifem (a to tam byla nějaká sleva). Dost se to zvedlo o víkendech od podzimu 1999, kdy se zavedla ta tzv. Freundschaft-karte, čiliže v Německu se jezdilo zdarma na českou jízdenku do st.hr. To jsem tam jezdil šotoušit jak divej 🙂

Karel
Host
Karel

Jak bude řešena přeprava vozíčkářů?Jezdím z Ostravy do Brna každý měsíc.

Tarfix
Host
Tarfix

Né jen vozíčkáři,ale i přeprava kol tam je přes léto hodně využívána. To bude vozit na představku?

Kirschner
Host
Kirschner

Tak cyklovozy není problém dodat. GWTR s tím má zkušenosti.

Dominik
Host
Dominik

Hlavně aby taky byly schváleny, s tím GWTR taky bojovala.

Tronda
Host
Tronda

Bude řešena tak, jak je ve smlouvě.

Karel
Host
Karel

A to je jak?Žlutý na to nemá vozy.Stejně jako přeprava psů.

Daniel Mach
Host
Daniel Mach

České dráhy mají nějaké speciální vozy na přepravu psů? To je škoda, že o tom nevím. Odkazoval bych pejskaře do příslušných vozů. 🙂

Karel
Host
Karel

Ne,ale přepravují je.U Jančuly to nejde

babilon
Host
babilon

Když jsem jel do Komárna, tak jsem tam psa potkal.

Pán Vtip
Host
Pán Vtip

Nejde? Od kdy? Jel jsem několikrát s Jančurou a psy jsem tam viděl. Několikrát jsem jel z Košic do Prahy a jednou si ke mně přisedli cikoši se psem, no psem smrděl brutálně.. Vydržel jsem to zhruba 5 min., víc to nešlo.

AAA
Host
AAA

Ten je nejlepší na medu!

noerf
Host
noerf

Regiojet je zaměřen na přepravu lidí , ne zvířat.

Standa
Host
Standa

Lidí nevím, ale dobytka vozí spousty…

Kajman
Host
Kajman

Kéž by tomu tak bylo… 🙂

petr766
Host
petr766

Tak že žlutý nevozí psy je jedině pozitivní.

V.N.
Host
V.N.

To bude řešeno tak , že si budete muset pořídit vozík s železničním rozchodem a připnou vás k poslednímu vagónu..

Frantisek
Host
Frantisek

Už se ví, jak to bude s pořizováním jízdních dokladů, nebo to zatím nikdo neřeší? Chtělo by to nějaká centrální výdejní místa (ať už nádražní pokladny nebo automaty nebo obojí), kam zadáte počet osob a požadovanou cestu, a ona už vyplivnou možnosti s cenami. Jinak to bude peklo – ke všemu ještě zjišťovat, kde koupit správný lístek, respektive jejich nejvýhodnější kombinaci…

Tarfix
Host
Tarfix

Připravují státní jednotný tarif

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

To je už teď.

petr766
Host
petr766

Tak ono se toho moc nezmění. Teď si u ČD koupíte lístek na jejich vlak a nikde vám aktivně sami neuvádí či nenabízí např. kombinace typu do Ivanovic na IDS a zbytek za ČD. U RJ to bude podobné – bude nabízet nějakou svou cenu na daný úsek (předpokládám že dokup ve vlaku např. pro přestupující cestující nebude problém), možná ve verzi „plná cena“ a „sleva na kreditovku“. A stejně jako teď nebude řešit případné kombinace s IDS (s výjimkou toho, že bude schopen třeba na kase prodat i IDSku, když si o to zákazník řekne, čili stejný stav jako… Číst vice »

Petricek
Host
Petricek

Přínos pro linku R24: Zhoršená dynamika vlaku, snížená obsaditelnost, absence cim dal oblibenejsi 1 třídy, minimum WC, nefunkcni plosina pro vozickare (s kolejnickami 2,5 m je muzou vykladat tak jedine do pole), nemoznost projeti zaveji, snizena spolehlivost historickych vozidel jezdicich navic ve dvoj ci trojceti, z duvodu absence AVV snizeni bezpecnosti, v pripade posileni o treti jednotku kratke perony, nemožnost individuálního osvětlení interiéru, nemoznost servisního zásahu ve vratne stanici atd.

J.H.
Host
J.H.

S něčím z toho by se dalo jistě souhlasit, ale jste si jistý, že na trati z Prahy do Rakovníka je instalováno AVV? Já si tam jednak magnetické indukční body nějak nevybavuji a druhak by to vzhledem k nasazovanému vozovému parku (kdy většina-Regionovy-AVV nemá) nebylo příliš efektivní.

Petricek
Host
Petricek

AVV funguje bez problému na GPS, neprekrocis s ni rychlost, neprojedes zastavku a pokud poznas cervenou od zelene tak ani neprojedes navestidlo. Pokud na nej zapomenes (nejcastejsi pripad) zastavi pred nim. V mlze skvely pomocník, ukazuje vzdalenosti k zastavce, rychlostnikum, navestidlum, zastavi koncem vlaku na miste ktere si zadas. Za ty roky co tu jezdi 0 projetych navestidel, 0 postihu za prekroceni rychlosti, 0 postihu za prejeti zastavky hovoří za vse….Lepsi uz je jen ETCS, ten je ale cenově nekde jinde a stejně bude jen někde.

J.H.
Host
J.H.

Tak o tom, že už se dá AVV provozovat i bez „MIBů“ jsem nevěděl (tak dalece se o zabezpečovací systémy nezajímám a zmínku o tomhle jsem dosud nikde neviděl), děkuji za rozšíření obzorů. Pak ano, uznávám, i tohle se dá považovat za zhoršení.

a8n
Host
a8n

Nedá. Přes GPS se nedá dostatečně přesně rozeznat staniční kolej, takže tam malé MIBy být musí.

Vbb
Host
Vbb

Dá a nemusí. Někde (nějaká přednáška či konference) jsem zachytil informaci, že přes GPS je popsáno přes 1000 km tratí. Když nejsou malé MIBy, tak strojvedoucí, pokud nejede „rovně“, upřesňuje kolej přes displej.
Rakovničáci malé MIBY nemají a jezdí o 106 (vlastně jen o 53, protože jen z Prahy 🙂
Malé MIBY jsou jen na 2 tratích.

Vaa
Host
Vaa

Už to nehul….

Vbb
Host
Vbb

I když vůbec nevíš, o čem je řeč, tak ti to nebrání blbě pyskovat, že jo?

Radek
Host
Radek

No AVV mám sice rád, ale – jsou tam balízy? Nejsou. Je tam přenos kódu? Není. Takže jaké snížení bezpečnosti? Leda, že vlak v případě kolapsu zastaví ve stanici? Pokud se tedy předtím s něčím nerazí?

Vbb
Host
Vbb

Kontrola traťové rychlosti, navádění k návěstidlu (dokud strojvedoucí aktivně nezadá povolující znak). Je to málo?
V případě kolapsu ho dřív zastaví VZ.

Tronda
Host
Tronda

A neplatí tam režijky. Máme to všechno? Mmch jak jsou vozíčkáři přepravování hodnými ČD z Prahy do Tanvaldu nebo Českých Budějovic přes Písek?

noerf
Host
noerf

Tronda: Normální člověk z Prahy do ČB jezdí po koridoru přes Tábor. Je to o hodinu rychlejší a zpravidla pohodlnější vagony.

Jackub
Host
Jackub

A z Prahy do Tanvaldu? 😉

Tronda
Host
Tronda

To jistě ano a smyslem rychlíků po Protivínce ani není vozit lidi z konečné na konečnou, ale jak se dostane vozíčkář rychlíkem třeba z Jinců nebo Příbrami do Českých Budějovic?

noerf
Host
noerf

Tronda: Z Prahy do Protivína, můžete použít expres nebo rychlík přes do Tábora cca 75-90 minut a osobáky některé jezdily z Tábora do Protivína, nebo ČB a pak rychlíkem směr Plzeň, takže jste se tam dostal i s přestupem do 3 hodin, což je stejně dlouho jako z Prahy do Protivína přes Písek.

noerf
Host
noerf

Otázka je, kolik vozíčkářů na těch rychlících provozovaných Arrivou jezdí či jezdilo.

Vaa
Host
Vaa

Pán bude nejspíš pašík s rejží do 1.třídy… tak si to shrňme: o jaké dynamice je řeč? Snad ne o té u hydry…. ano ta má vzkutku raketový rozjezd. Z jedničky když vyházíme režijkáře, tak není půlka židlí třeba. Vytahování plošiny u jakéhokoliv vozidla čd je noční můrou fírů i vlakvedoucích. Projíždění závějí? Chlapče ty jsi zralý na přezkoušky…. Historická vozidla? Hydra pochází z 60. let, 845 z 80tých, matematika je svinstvo, uznávám…. AVV má kteréže vozidlo z těch co tam jezdí? Osvětlení ti stejně každý druhý vlakoš rozsvítí na plno. A co ještě..? Jo ten hajzlík… no v jedné… Číst vice »

Petricek
Host
Petricek

VAA: Rec je o R 24, tak jste poněkud mimo. 750.7 ma AVV z vyroby v roce. 2001. Co se tyce plosin ty se zkousi vzdy pred vykonem na ktery je objednana preprava. Svetlo si kazdy cestujici ovlada sam na rozdíl od 845 kde se rozsvecuje centrálně. Pokud by treba tuto nedeli nebyla trat 120 projeta lokomotivou tak by se moc nejezdilo. SZDC nebylo schopny ani udrzet výhybky ve stanicich, natož pak trat. Zachody 7:2 pro CD, je vzhledem v silnému vandalismu znacna vyhoda. Obsazenost 1 třídy je zhruba 4:1 pro civilisty. Servisni zasah v Rakovníku nebývá problem, nebo se… Číst vice »

Jackub
Host
Jackub

No a co tedy R21 a R22? K tomu řeknete co? 😉

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Pochybuji, že z důvodu změny dopravce nebo hnutí mysli pana Petricka bude SŽDC zkracovat nástupiště. To dělá SŽDC nerozvážně nezávisle na dopravci a možné potřebě.

Petricek
Host
Petricek

Bude muset perony prodlužovat. 3x 845 se nevejde na perony ve vicero stanicich na trati 120…

Martin Hochman
Host
Martin Hochman

RJ netají s čím bude jezdit, RJ totiž neví. A doufám, že na lince Brno – Bohumín bude RJ jezdit za stejných podmínek jako ČD. Tzn., že v určitých dnech téměř každá souprava jinak dlouhá (nutná manipulace s vozy a jejich odstavování) v obratových stanicích. No a samozřejmě záložní souprava pro operativní řešení mimořádností. To všechno totiž ČD dosud na objednávku ministerstva dělali a to taky sakra navyšuje náklady. V kuloárech se hovoří o tom, že RJ dluží kam se podívá. V Brně ani Bohumíně nemá žádné provozní zázemí. Zajimalo by mě kde za 9 měsíců seženou cca 9 lokomotiv… Číst vice »

bob
Host
bob

a ty šibeniční termíny,bude to prča sledovat vývoj události

Tronda
Host
Tronda

Až do prosince si můžete opakovat, že RJ NEVYJEDE!

Karel
Host
Karel

Ale vyjede.Brejlovec z Kladna a přívěšáky od 810,je jich všude plno.

Martin Hochman
Host
Martin Hochman

Ale jo, možná že vyjede. Jen je otázka, kdy dojede. Opravdu jste si nevšimli jak se v některých případech upravují podmínky za kterých se jezdí. Co je pro ČD neporušitelnou podmínkou bez které to nejde (a která je pro soukromníčka v podstatě nesplnitelná) se do výběrového řízení neuvede a po předání linky se zruší i přesto, že předtím něco takového nepřipadalo do úvahy…

petr766
Host
petr766

Konkrétně by něco takového se dalo uvést?

Vaa
Host
Vaa

Ale, ale….

John
Host
John

Jelikož bude jezdit v závazku veřejné služby, tak mu každá banka ráda půjčí, protože peníze budou jisté. O lokomotivy bych se nebál, je to schopný dopravce na rozdíl od ČD. RJ dokáže vyštrachat lokomotivy odkudkoliv. A pak jsou zde Vectroni od ELL, které jsou nyní k zapůjčení. Vozy taky nebudou problém. A posunky má dokonce dvě a to hned elektrické. A to řadu 110, do Bohumína ideální. No a v brně si třeba půjčí žehličku od KDS.

a8n
Host
a8n

Naopak vozy z toho budou ten největší problém.

Leoš Konečný
Host
Leoš Konečný

Vase starosti bych chtel mit, s cim RJ vyjede a jak to ma se zazemim je jejich problem, oni si s tim poradi, myslim ze zrovna zluti udelali dopravu lidskou a nebyt jich, cestovali bychom stale dobytcaky.

Iva
Host
Iva

Tam jde o cestující a jooo to oni si poradí oni jsou vsemocni….někdy mě připadá, že si myslí že jde vše jen lusknutím prstů, ale ono někdy ne,je na to potřeba i čas.

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

90% vozového parku vyfouklá před nosem ČD, protože nebyly povinní se řídit zákonem o veřejných zakázkách, zatímco půjčil soudruh Babiš, tak jo.

John
Host
John

Jak 90% vozového parku vyfoukl před nosem ČD ? Já si myslím, že to bylo spíš naopak. Když nevíte kudy kam, tak zavádíte téma Babiš. Jak úsměvné. Asi Vám to hodně leží na srdci, že tam nebudou platit režijky……

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Já naštěstí se železnicí nemám nic společného, klidně to přenechám masochistům. Tak 90% vozového parku vyfoukl před nosem. Není stahován dolů zákony. Příště prosím zakončete ještě více tečkami, alespoň přes polovinu řádku, argumentu to pak dodává na údernosti.

Jackub
Host
Jackub

Protože si kupuje za svoje, ne za erár. Tak proto se nemusí řídit zákony o veřejných zakázkách.

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

„za svoje“ Oba si půjčují, že by jim stát nějak přeplácel jsem si nevšiml.

petr766
Host
petr766

Nepřežije první zimu…. to už tady taky bylo když začal jezdit. A jezdí.

Vaa
Host
Vaa

Vášnivý čtenář Blesku…. JPP můj vzor.

Rampa
Host
Rampa

Jestli jsem někde rád za vstup alternativního dopravce, tak je to tady na těch středočeských rychlících. Hydra je sice nostalgie, ale pro rok 2020 už neúnosná. Ne že by ty německé motoráky byly nějaká pecka, ale pořád jsou o generaci novější.

Frantisek
Host
Frantisek

Zato nastoupí nový stupeň propočtů, jaké jízdné použít – PID jednotlivé, PID časové, ČD jednotlivé, ČD skupinové, tarif nového dopravce, a samozřejmě kombinace mezi nimi, zejména v případě přestupu či cesty přes hranice kraje. K tomu sledovat, kdo se s kým jak dohodl a co uznává. A za rok ještě porovnání se státním tarifem. Pecka. 🙂

Kajman
Host
Kajman

No co, šotouš zaplesá :-)))

Gogo
Host
Gogo

A nešotouš jednoduše přesedne do auta než aby řešil rovnici o mnoha neznámých kterak správnou jízdenku poříditi.

Tronda
Host
Tronda

ČD jednotlivé nemá smysl s PID nebo jiným dopravcem vůbec porovnávat, protože je nejdražší.

Michal
Host
Michal

To soudíte podle sebe, nebo předpokládáte, že ve středočeském kraji jezdí samí mentálně retardovaní cestující?

Já měl například IN25 za 72 Kč, s PID (a využitím pražských zón) je to za 54 Kč. Zjistil jsem to jednou a od té doby to přepočítávat nějak nemám potřebu. Podobně jsou výhodnější PID vnější pásma ve srovnání s časovými jízdenkami ČD.

Není lepší si zjistit, jak to je před konstruováním nesmyslných problémů?

nowas
Host
nowas

Určitě ne ve všech případech. Vnitřní Praha(P+0) za 3650 rocně + čtvrtletní traťová jízdenka in25 vychází leckde levněji. I když zaplatíte tu in25. A pokud na těch čtvrtletních projedete víc než 4000 za rok, tak in25 máte zadarmo.

Kirschner
Host
Kirschner

Nových vozidel jsem se nedočkal 😞. Nu což auto mám, holt se přispůsobím situaci. Rozhodně nebudu krmit tochtr zadlužené Dýbán AG. Je pravda, vodu z barelu budu muset oželet. Jízdu ve třicet let starém šrotu také.

Marek Janík
Host
Marek Janík

no jackpot to neni, ale je vrchovatě lokalit, kde musí lidi hrkotat 810kou bez naděje na změnu….

Radek Janata
Host
Radek Janata

To ale není tento případ.

Michal
Host
Michal

To určitě není, svezení vyjící a plazící se hydrou je určitě lepší. Nebojte se, na nějakých výkonech zůstane, můžete se šotopovozit…

Juraj
Host
Juraj

Takže hydra roky nevadila, ale modernizovaná 845 odrazu vadí?

Kirschner
Host
Kirschner

Nie len odrazu, aj každý raz.

Martin1
Host
Martin1

Proč by 854 vadila? Sezení, zejména v 05x bylo naprosto v pohodě.

Michal
Host
Michal

Ano, to vozidlo je proti hydře o půl ligy výš. Taky má pozitivní vlastnost, že jede rychleji. ALE – neplatí tam režijka.

Petr K.
Host
Petr K.

Jsem zvědav, kde pojede 845 rychleji než 854.

Frantisek
Host
Frantisek

Zkrátí se tedy alespoň jízdní doby? Pokud ano, jsem pro. I když porovnávání variant jízdného bude zase o něco náročnější.

Apollo17
Host
Apollo17

To by muselo fungovat Perperum mobile.S bídným výkonem 410 kW to bude živé možná oproti Hydře(590 kW) se 3 vleky 🙂
Třeba PESA má výkon skoro dvojnásobný(780 kW).

Apollo17
Host
Apollo17

To budou mít VZ,nebo budou mít omezenou rychlost na 100 km/h,jako stroje GW-T na lince Most-Plzeň a po Regionově je to nejpomalejší stroj mazi Mostem a Chomutovem?

Martin
Host
Martin

Hydra nevadila, dokud jezdila v barvách ČD. Jakmile to získal soukromník, tak ČD ultras se můžou po*rat a budou kritizovat všechno!

Vaa
Host
Vaa

Protože v ní neplatí režijka!

VRT
Host
VRT

Vadí barva vlaku. Kdyby to byla modrá 845, je to optimální vozidlo. Vždyť je znáte…

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Hlavně to není žádný velký posun.

VRT
Host
VRT

Ono může jen na Švejcích něco ještě horšího než teď?

T.H.
Host
T.H.

Nových vozidel se u tříleté smlouvy dočkat nemůžete, to by ministerstvo muselo být trošku odvážnější (a modré gumy by z toho chytil brutální amok). No a pokud jde o „třicet let starý šrot“, tak by pomohlo, kdyby se pár 845 dostalo k ČD – hned by to byl osvědčený spolehlivý prověřený stroj stejně jako ten ještě o generaci starší generátor kvílení řady 854 :).

Kirschner
Host
Kirschner

Tak Vrchní pan železničář, tedy hned ten po černokněžníkovi Zababovi to dostatečně politicky vysvětlil.

Pán Vtip
Host
Pán Vtip

Přesně.. Viz. jednotky 646. Kdyby je měl Jančura, tak je to „kšunt“, ale u modrých je to jiná. 🙂

Vaa
Host
Vaa

Doteď jsi jezdil v 50.let starém šrotu a nevadilo, hlavně, žerežijka platila.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Stejně chcete jezdit autem, tak si to užijte a nepruďte.

Jackub
Host
Jackub

A v čem na R21 a 22 jezdíte v současné době? 😉 Do auta klidně přesedlejte, ale takovéto teatrální odchody málokdy dopadnou. 😀 A i kdyby, co je ostatním diskutujícím do toho? 😉

Marek Janík
Host
Marek Janík

„Dopravci se v nich zavazují, že musejí uznávat i integrované jízdné krajů, kterými vlaky vedou. Pokud se s nimi dohodnou.“ Čili když se nedohodnou, tak se nezavazují či jak?

Partneři