15 let a 15 miliard. Ministerstvo vypsalo obří tendr na provoz rychlíků na severovýchodě
Motorová jednotka 845 jako rychlík Ústí nad Labem - Liberec společnosti Arriva vlaky v Jablonném v Podještědí. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Vítěz získá smlouvu od prosince 2029.
A jak to bude s linkou R24? (Rakovník – Praha Mas.n.)? To od roku 2029 přebírají elektrifikované ČD, kvůli úseku Praha – Kladno?
Mimochodem jestli informace v podkladech k 17. jednání Výboru pro dopravu ZHMP sedí tak by snad měla být ve smlouvě opce na linku R29 Kolín – Turnov – Liberec až bude dostavěná infrastruktura.
Kudy by byla taková linka z Kolína trasována? Přes Mladou boleslav, Jičín, či přes Starou Paku?
MB. Více zítra ráno v samostatném textu.
Rychlík Arrivy nejsou opravdu v kategorii epší komfort – snad nějaká WiFi – ale jsou místa bez signálu, tam nefungují ani platební terminály Arrivy.
JAK TO S ČLANKEM SOUVISÍ ?
A první třída nic? Co to je pak za rychlík?
První je v osobácích. 🙂
Jo, tak třeba na tratích, kde jezdí R 14A a R14B, R22 jsou i osobáky většinou bez 1. třídy – tedy ty od Trilexu (Die Lánderbahn).
Co si MD objedná to dostane.
Tady by snad i platilo, že co si MD objedná, to cestující nedostane. :-/
Najednou ministerstvu na Rumburku (resp. Šluknovském výběžku) tak záleží, že tam budou jezdit hned 2 linky.
Srov. se stavem od 12/2019, kdy nebýt Ústeckého kraje, který tam aspoň část spojů objednal, tak by všechny R od Kolína končily v Novém Boru.
P. S. Kontrakt do roku 2044 = do doby, kdy význam Kolína coby přestupního uzlu mezitím výrazně poklesne (po dokončení relevantních VRT) a půjde o docela nevhodnou výchozí stanici takových vlaků.
Linka R22 už do Rumburku jezdí teď a linka R24 nahradí linku L4 takže spojů bude cca stejně. Dost lidí linku R22 využívá i ve směru Hradec Králové a i po dostavbě VRT bude přes Kolín jezdit pořád dost linek (třeba směr Olomouc).
https://zdopravy.cz/rychliky-do-sluknovskeho-vybezku-zustanou-cast-zaplati-kraje-24966/
Rychlíky v úseku Nový Bor – Rumburk od 12/2019 v KRAJSKÉM financování.
Kraje mohou financovat úsek Nový Bor-Rumburk dál, třeba se i tak ministerstvo s kraji dohodlo.
Teoreticky to možné je (i když – očekával bych, že kdyby to tak bylo, tak by ta informace taky byla uvedena); pak by tedy platilo, že ministerstvu ani tolik nezáleží na Šluknovském výběžku, aby do něj aspoň od 12/2029 po 10 letech objednalo a zaplatilo „své“ vlaky.
(přitom jde o sociálně problematický, vylidňující se region atd., srov. s podobnou argumentací dokonce co do výstavby nových tratí + následně objednávky MD mj. u R Praha – Louny – Žatec).
Tím, že rychlík LBC – Pardubice a LBC – Ústí na sebe navazuje, tak aktuálně musí jet v kuse 200 km po neelektrifikované trati (Jaroměř – Děčín). Takovou vzdálenost ale BEMU bez dobití neurazí. Budou tedy v roce 2029 dílčí úseky mezi elektrifikované?
Nejdříve okolo 2031
Na lince R14A neni kde udelat useky s elektrickym vedeni, tunely nejsou razene vysoko, draty se tam nemaji jak vlezt.
kolik tunelů je na úseku Semily-Jaroměř? a rázem máte pod dráty 102 km z 160..to už se na baterky dojet dá, navíc i úsek Turnov-Liberec bude novostavba s novými tunely a s elektrifikací se tam počítá, takže zbývá problematický pouze úsek Semily-Turnov, což je 21 km..
No vyrobit se to určitě dá. Ale aby nenastalo vystřízlivění, až se objeví cenovka, podobně jako u soutěže na expresy do Mnichova.
Toho bych se zas tak nebál.
Zatímco různých hybridů po Evropě pár jezdí a 120 km/h v dieselu je úplně běžné, na Ex36 chtělo ministerstvo trojsystém+diesel na 200 km/h, a to by se muselo vyvinout od nuly.
U nabízeného řešení na Mnichov nešlo ani tak o to, že by se muselo něco vyvinout, jako spíš o to, že se to ověsilo tolika lokomotivami (aby se stíhaly jízdní doby a byl možný požadovaný 5 min obrat v Mnichově), že náklady na techniku a personál jaksi vyletěly 🙂
Dvousystémových hybridů moc není.
Vlaky, jež spadají pod tyto linky, jezdím docela často. Byl a částečně stále jsem příznivcem ČD, ale je mi jedno, kdo to vyhraje. Hlavně ať provozuje vlaky s milým personálem, dostatkem místa na sedadlech a dalšími věcmi potřebných k spokojenosti zákazníků (cestujících) při cestování vlakem. Ani jedno z toho na těch linkách dnes není a je to ostuda…
Dostatek místa je ale v dnešní době docela sprosté slovo. Jde spíš o to, nacpat co nejvíc lidí na co nejmenší plochu…
No když je hlavní kritérium výběru dopravce cena, je to naprosto pochopitelné.
Moje slova.
Dlouhodobě jezdím R14 a nevidím zásadní rozdíl mezi ČD a Arrivou. Naleštěná bída předtím i teď.
Já bych tu rád viděl vodíkové vozy Siemens Mireo… Ano vím, že němci s tím mají teď problemy pro poruchy, ale rok 2029 je dlouhá doba 🙂 Možná ještě duální jednotky, které jsou schopni jet jak na naftu, tak i na elektřinu.
A nepíše se tam náhodou o něčem takovém?
Nemá vtom označení spíš být severozápad než severovýchd?
Pardubice jsou východní Čechy.
Nevím co s tím mají společného Pardubice. Důležitý je spíš Liberec, protože všechny vlaky pojedou přes Liberecký kraj.
Tak Pardubice s tím mají společný ten R14A. Ale ano, je to spíš SEVER.
Je to severovýchod čech, sever republiky ale jak z toho chcete vykouzlit severozápad?
co je pak třeba Ostrava, když je tohle severovýchod?
Čechy nejsou Česko.
Tak tomu říkejme severoseverovýchod 🙂
Sever.
Tak Ostrava je východ. I Praha leží severneji než Ostrava.
Ostrava je od Prahy spíš jihovýchod 😀
Přál bych si, aby se vrátil rychlík Praha-Harrachov a vozidla při to máme, řada 854 má papíry pro jízdu po ozubnicové trati, kde by od Tanvaldu za Harrachov mohlo být při případné elektrizaci napájeno proudem 1,5 KV stejnosměrných pro provoz historického elektrického vozu Rowanzug
Jako že ten Rowanzug přerozchodujete na 1435 mm a místo Struba tam dáte Abta ?
V Kořenově to vypadá, že to stojí na normálních kolejích a nikde jsem technické specifikace nenašel i když jsem si to přál
Neee, už prosím ty hydry nechte v klidu umřít, zaslouží si to.
Pořád to je kvalitnější vozidlo, než ta německá šunka původního označení BR 628.2
V čem je horší ta BR 628.2 ? V místě pro cestující určitě ne ani v kvalitě WC. Hlučnost by jsem řekl že je stejná. . .
Technické parametry a původní určení?
Takže motor oběhanej domrtva a převodovky několikrát po smrti ?
to platí na obojí
Zrovna WC… pokud jela hydra na R, tak minimálně s jedním vlekem. Takže WC 3x.
to je kravina
Prosím nějaka moderní nizkopodlažní vozidla a ne Hydry. Ty už ne.
A co nástupiště v Čakovicích, krom jednoho perónu v Neratovicích, Kropáčově Vrutici atd. Nízkopodlažní je dnes jedno a upřímně mě se do všeho leze celkem blbě z těch nízkých nástupišť a hydra může vozit řidičák ABfbrdtn, ten plošinu má
Hydry umřou tak za 2-3 roky….
To asi jak kde.
Mínusy super. A na S3, nebo na té R43 do roku 29(5 let) to dojezdi co? Regionovy?
Unuckajet
Fakt vozidlo, které bylo určeno původně pro dálkovou dopravu po modernizacích může žít klidně 60. let a upřímně, co na tu ozubnici chcete poslat, kolik narvete peněz do testů nových vozidel
Po 60 letech se má poslat max do hutí.
To je zase šotoušovina jak stehno. Vozidlo ze 60. let 20. století na výkony ve 40. letech 21. století, to je vážně na Chocholouška. Koho ten 70-80 let starý šrot má uspokojit? Pár umaštěných fotografů?
Co tam jezdí teď a bůh ví, kdy budou dráty, navíc se s cestujícími shodujeme, že hydra je to nejpohodlnější svezení, které ve směru do Mladé kdy bylo
Jezdily tam 842, jako nové, ty jsou pohodlnější. Taky 843 po pořádné modernizaci odjezdily.
Na R21 si pamatuju pouze 854, nic jiného
Jinak ano, souhlasím
843 měly nějakou pořádnou modernizaci?
Bohužel ne, což je škoda
jediná smyslupná modernizace 843 by musela být něco ala reginova..ale tak před 15-20 lety..místo 954 by to možná mělo smysl
není problém 854 dame na reko aby bylo nízkopodlažní a doplníme sběračem a tradá….. dalších 50let tam muže jezdit
Moc nerozumím tomu, proč se nové spojení Praha-Boleslav staví na 200 km/h a vozidla, která zde budou jezdit budou na rychlost 160 km/h.
Ono se staví? Maximálně hubou. 😉
No a způsobí to nějaké problémy (vyjma duševních)?
Pro hypotetickou libereckou Ex vrstvu by byla vozidla nová a že si tyhle R nesáhnou na traťové maximum je asi celkem fuk – i když by trať Milovice – Nepřevázka byla durch na 200, tak je to na těch ~20 km rozdíl minuta a půl.
Asi na MD vyhodnotili schopnosti SŽ v kombinaci s primátorem MB.
Já bych zase při schopnostech úředníků z MD nevylučoval, že si vůbec nevšimli že se něco takové připravuje. Přece jen toto řeší jiné oddělení MD než infrastrukturu.
Ale celé je to zvláštní protože pokud nebude 200km/h nebude ani elektrizace a pak tedy nevím kde rychlík Praha-Tanvald pojede pod dráty aby využil ten hybridní pohon krátký kousek v Praze ignoruju..
Nic o přípravě zakázky nevíte, ale pod rouškou anonymity hned plivete na jiné. Úplně vedle. Nashle.
Pokud vím, tak se vytahují pouze slova ex. presidenta federace strojvůdců Jindřicha Hlase a abych řekl pravdu, tak jeho slova hezký popsala tehdejší a v některých případech i dnešní přístup k veřejné hromadné dopravě, v tomto ohledu, když to vztáhneme na krajské zprávy, tak bych i souhlasil, koukněme se na prakticky zmařenou státní investici do lokálek, které měli lidí rozvážet i do „prdelákovů“ kraje, dnes ty obce mají sotva autobus jednou za dvě hodiny a ve špičce nasazovaná vozidla rozhodně nepoberou úplně všechno a čím dál se jezdí autem a upřímně já čím dál více považuji auto za zločin, pokud… Číst vice »
No nepovídej, jaké lokálky se zmařenou státní investicí by zmenšily počet aut na Prosecké radiále?
Jinak si tedy myslím že ten důvod je ten že takové vozidla nevyrabi (hybrid na 200km/h)
Taky myslím že na R14 200km/h úplně nebude…
na AŽ 200, ale tady se bavíme o linkách nejspíše přes Neratovice, kde nic takového nebude a pro linku z Kolína ten kousek na 200 je asi fakt u R jedno
R14A: 39 pod dráty, 122 bez
R14B: 26 ku 87
R21: 6 ku 127, minimálně do roku 2032
R22: 23 ku 129, min. do 2032
R24: 6 ku 165, min. do 2032. A to se, Horste, vyplatí. Řešení je elektrifikace všech těchto úseků nebo ta novostavba Lysá n. L. – MB. U R14A by imho prospělo také přetrasování přes Jičín, ale modernizace této trati by byla skoro stejně drahá jak VRT (když to přeženu), a výsledkem jednokolejka s Vmax 120 km/h, jelikož nic víc se tam tak či tak neuživí.
Na BEMU nejspíš nic z toho nebude, ale dieselový powerpack hodně výrobců umí a toto zvládnou. A pokud mezitím někde náhodou vyjde prostá elektrizace, tak jedině dobře.
Škoda BEMU a jejich 80 km na baterie, je naprosté minimum toho co nabízí Stadler (200km) a Siemens (150km). Alstom má tuším 120km na baterku.
Stadler Akku má v severním Německu vozební ramena na baterii 87 až 122km a co jsem tak zaslechl, tak co do spolehlivosti je prý naprostá paráda.
neumí škoda i víc? něco jsem slyšel, že konfigurace je na zákazníkovi
Třeba NEWAG Impuls 36WEh – jednotka s elektrickým a dieselovým pohonem. Vzhledem k ceně bych očekával něco podobného. PKP IC teď kupují něco podobného v ceně asi 565 mil. Kč za jednotku o kapacitě 175 osob.
Jenomže PKP IC ty vlaky kupuje v konfiguraci 3kV DC + Diesel. Požadavek Českého min. dop. je ještě 25kV AC. Jediný kdo to má takto ve výrobním programu je Alstom. Alstom Coradia Regiolis/Liner Polyvalent je na 1,5kV DC + 25kV AC + Dieslové powerpacky MAN na střeše. Regiolis je určený pro regionální dopravu a má v elektrické trakci maximalku 160km/h a v nezávisle trakci 140 km/h. Liner je verze pro spěšné vlaky či rychlíky a liší se tlakotěsnou skříní a Vmax 200km/h v elektrice a 140 v dieselu. Alstom do teto jednotky nabízí i baterie ale prozatím si je nikdo… Číst vice »
Nicméně při dané kombinaci lze očekávat 1,5 kV SS meziobvod, takže taky nic přímo použitelného bez rozsáhlejších úprav.
Ano ten poměr je ještě horší než odhadoval… inu budeme z našich daní platit zelenou fantasmagorii
Ono by to přes ten Jičín bylo dost pravděpodobně rychlejší když úsek Turnov – Hradec Králové jede osobák o cca 15minut dýl než rychlík přes Starou Paku, a taky by se dala trať přes Jičín dost zrychlit a oblouky mají místo na narovnání…
přes Jíčín to je rychlejší, po moderznici by to mohlo být dokonce poměrně výrazně rychlejší..ale to se asi nestane nikdy
U tech R24 se pocita, ze se budou v Bolce spojovat s R22? Jinak moc nevim, kam by je chteli vecpat. Ci to bude ten usek treba jezdit misto Os vrstvy?
Spojovat se určitě nebudou, to by se musely spojovat i s R21 pak by to trochu ztratilo smysl.
Vzhledem k tomu, že se jedná o výměnu objednávky se Středočeským krajem za linku Praha – Rakovník, očekávám, že to MD bude platit jen do Bělé a dál to budou platit kraje, které tím pádem budou určovat zastávkovou politiku. On už dneska má na této trati osobák stejnou jízdní dobu, jako rychlík.
Nová R214 je konkurencí pro sezonní Lužickohoský rychlík KŽC.
překlep má být R24
Pobavilo.
R24 bude jezdit hodinu před/po R21 a R22 a bude to náhrada spěšných vlaků R43 Praha-Mladá Boleslav a spojení s linkou L4 Mladá Boleslav-Rumburk (z Mladé Boleslavi to pojede zastávkově)
A to bude všude za Neratovicema stavět?
Praha-Mladá Boleslav má jet R21 a R24 stejně – Praha hl. n.-Vysočany-Čakovice-Neratovice Sídliště-Neratovice-Všetaty-Mladá Boleslav hl. n., R24 bude zastávková až z Mladé Boleslavi.
Takže odstřelí Tišice a všechno za Všetatata od relativně rychlého spojení s Prahou?
A zároveň to rovnou zabijou pro Praha – Č. Lípa. Perfekt…
Tam není co zabíjet. Vlakem se do Prahy z tohoto regionu nejezdí, protože prostě není a nebude pro běžnou dojížďku konkurenceschopný.
Dříve bylo koukám R24 Praha Rakovník a nově to je Praha – Bakov – Rumburk?
Ano, nově by Praha – Rakovník měl být objednáván krajem.
Což dává naprostý smysl, vůbec jsem nechápal proč R do Rakovníka platí MD…
Protože to byl/je pozůstatek rychliků z Prahy do Chomutova a Varů.
Jen dodám – V kategorii Spěšný vlak
A od kdy? Budou tam nějaké změny s novou smlouvou?
Ano původní R 24 v objednávce MD je jediná jenž neni mezikrajská. Když berem Stř. kraj a Prahu jako jeden celek. A taky je to nejkratší linka v reži MD.
Klidně by to mohly zvládnout moderní diesely ideálně 3 článkové
Proč je nutné jezdit na diesel pod dráty?
Pod jakými dráty? Myslíte vjezd do Kolína, vjezd do Prahy, vjezd do Ústí a průjezd Všetaty?
A na R21 to vyřešíte jak? Dráty máte jenom v Praze zatím a bůh ví, kdy budou dráty z Nymburka do Mladé Boleslavi se Všejanskou spojkou
Pod jakými dráty? Úseky bez trolejí: Jaroměř – Liberec 125km; Liberec – Děčín 90km; Nymburk – Rumburk 130km; Praha – Tanvald 130km. Ty kratičké cancourky „pod dráty“ jsou spíš k pláči.
To neznamená, že se během jízdy pod nimi nedá dobít baterka.
Mno řekněme, že dojezd BEMU 125 km není ještě úplně standardem…
Aby se to mohlo nasadit na tratovy usek o delce 125 km, tak dojezd by musel byt 250.
A pak by byl pravděpodobně problém to na těch kouscích dobít do plna.
A přitom to není zas taková dálka, proč se nedá vložit větší baterka? U elektrobusů je ten dojezd běžný a to jezdí po kolech s větším třením.
Třeba Jaroměř – Hradec Králové – Pardubice nebo Děčín – Ústí nad Labem.
Přesně tak, a vzhledem k tomu, že třeba Pesy umí jezdit i na HVO, což je ekologické palivo budoucnosti, nemusely by ty kousky pod dráty být takovým trnem v oku.
No, Škodovka je asi jediný výrobce, který poptávaná vozidla už fyzicky vyrábí – BEMU Panter (AC + DC + baterie). Stadler BEMU dělá jen jako AC. Ona ta potřeba dvousystémovosti je taková specifická pro Česko.
stadler taky umí baterie – sice ne v čeke homologaci, ale to problém nebude, tak stejně nemá škoda velké BEMU
Až dořeší nápravové tlaky….
Nevag dodává jednotky E + Diesel
A co Alstom?
Škodovka není jediná!
Alstom to vyrábí už několik let jako Alstom Coradia Regiolis/Liner Polyvalent (AC/DC + Diesel nebo Baterie). Mimochodem, jednotky se vyrábí v závodě Reichshofen o který měla zájem Škodovka.
Bylo by ale potřeba násobného dojezdu, což nevím jestli není problém (?)
To vůbec není pravda. Dvouzdrojové jednotky vyrábí všichni velcí hráči – k tomu, co napsali ostatní, dodejme ještě Stadler, který umí vložit dieselový hnací článek do GTW nebo Flirtu.
Takové Talgo má dokonce i D+EMU vysokorychlostní jednotku (S-730), kde je jen vložen motorový článek za standardní elektrický hnací vůz a podle potřeby se dá odebrat.
Škodovka je naopak z velkých výrobců poslední, kdo BEMU uvedl, a DMU/DEMU v portfoliu vůbec nemá (alespoň od dob, kdy byly dodány Dm12 do Finska).
A také Slovensko.
Jak je na tom mimochodem Slovensko a BEMU a podobné drahé srandy? Nebo to radši neřeší?
kde je konec bývale R24 když je tato nová, a ta další linka co má arriva, ta se bude soutěžit v jinem balíku ?
Rychlý Rakovník bude v krajské objednávce.
a nové číslo R se neví ?
Možná to bude jako PID R45
Budou to pouze Sp
Ale hádám že tomu přidel Rkovou linku, po vzoru ostatních Sp v PIDu. Dle aktuální tradice bych tipoval R45
Nejspíše ano
Prakticky určitě R45 – bude to jen rozšíření dnešní Sp linky na Kladno, která s R24 jezdí v hodinovém prokladu.
smazáno pro šíření nesmyslů.
To je Karl Von Bahnhof
I ten retrívr je z toho vlaku smutný.