Arrivě zůstanou rychlíky až do roku 2027, České dráhy o ztracené výkony neměly zájem

Motorová jednotka 845 v barvách Arrivy i s polepem pro RegioJet a Dopravu Ústeckého kraje. Foto: Michal ChrástMotorová jednotka 845 v barvách Arrivy i s polepem pro RegioJet a Dopravu Ústeckého kraje. Foto: Michal Chrást

České dráhy zůstanou na linkách z Prahy do Trutnova a do Brna přes Havlíčkův Brod.

Společnost Arriva vlaky má už téměř stoprocentní jistotu, že bude na na třech rychlíkových linkách bez soutěže provozovat vlaky až do konce roku 2027. Jistý provoz na další roky mají u dvou linek také České dráhy.

Během zákonné lhůty nikdo nepodal námitky proti plánu uzavřít s oběma dopravci smlouvu takzvaným přímým zadáním. Jde konkrétně o linky R21 Praha – Turnov – Tanvald, R22 Kolín – Česká Lípa – Nový Bor a R24 Praha – Kladno – Rakovník provozované společností Arriva vlaky. V případě Českých drah pak o linky R9 Praha – Havlíčkův Brod – Brno a R10 Praha – Hradec Králové – Trutnov.

Ministerstvo ještě nechce stoprocentně potvrdit, že žádné námitky nepřišly, jisté ale je, že datovou schránkou žádné nedorazily. „Zatím nejsme schopni definitivně potvrdit, zda MD nebudou doručeny nějaké námitky. V případě poštovních služeb musíme čekat ještě na případné doručení. Protože zatím žádné námitky k dispozici nemáme, platí stále předpoklad sjednání smlouvy s Arrivou,“ uvedl na dotaz mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Podobná situace je i u plánu zadat rychlíkové výkony Českým drahám. Současný stav je takový, že o nové smlouvě s nikým jiným už ministerstvo jednat nebude.

Během patnáctidenní lhůty bylo možné proti záměru uzavřít s dopravci smlouvu přímým zadáním podat námitky. Nikdo tak neučinil. Ani České dráhy, kterým v roce 2019 vybrané rychlíkové tratě Arriva vlaky převzala.

ČD: Soustředíme se na soutěže na delší dobu

Podle mluvčího Českých drah Roberta Pagana bude mít státní dopravce o tyto linky zájem po roce 2027. „Předpokládáme, že poté ministerstvo dopravy již bude požadovat vyšší kvalitu vozidel a služeb na delší období kontraktu. O dočasnou smlouvu po roce 2022 se stávající kvalitou České dráhy v průběhu notifikace zájem neprojevily, a to především z důvodu, že pořízení vozidel na přechodnou smlouvu s garancí pouze na období pěti let by nebylo z provozního ani ekonomického hlediska efektivní,“ vysvětlil Pagan. Vozidla, která do prosince 2019 na těchto rychlících jezdila, už nasazují jinde.

Arriva vlaky má smlouvu do prosince 2022. Pak získá novou, která bude platit do konce grafikonu 2026/2027. S největší pravděpodobností to bude znamenat provoz jednotek 845 až do konce nové smlouvy. „Diskutujeme různé možnosti zvýšení kvality vozidel nasazených na těchto linkách,“ uvedl mluvčí Arriva vlaky Jan Holub.

U rychlíků R10 z Prahy do Hradce Králové a Trutnova budou mít České dráhy smlouvu od letošního prosince do konce roku 2028. V případě linky R9 z Prahy do Brna přes Havlíčkův Brod bude smlouva od prosince letošního roku na tři roky.

Tagy České dráhy linka R10 Praha - Hradec Králové - Trutnov linka R21 Praha - Tanvald linka R22 Kolín - Nový Bor linka R24 Praha Rakovník linka R9 Praha - Havlíčkův Brod - Brno linky dálkové dopravy Ministerstvo dopravy R10 Top
299 komentářů