10 km/h. Slováci zavádí na hlavní trati pomalou jízdu, zpozdí i mezinárodní vlaky do Česka

Lokomotiva 350 v čele vlaku IC. Foto: ZSSKLokomotiva 350 v čele vlaku IC. Foto: ZSSK

Důvodem omezení je špatný stav trati.

/aktualizováno 16:47 19.1. o vyjádření ŽSR/ Špatný stav slovenské železnice přinutil tamního správce infrastruktury k razantnímu omezení rychlosti na jedné z hlavních tratí. Bude mít vliv i na provoz vlaků v Česku.

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) zavádí rychlost 10 km/h na trati mezi Bratislavou a Štúrovem v úseku Senec – Bernolákovo. Důvodem je její špatný stav. O omezení informoval slovenský státní dopravce Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK).

„Na trati může docházet ke zpoždění vlaků v rozsahu od 15 do 45 minut,“ uvedla ZSSK. Omezení platí do odvolání. ZSSK uvedla, že ŽSR pracuje na co nejrychlejší opravě trati. K omezení došlo po průjezdu měřicího vlaku. Jde o úsek, kde jinak vlaky jezdí rychlostí 120 km/h.

Omezení bude mít i vliv na vlaky Metropolitan, které spojují Budapešť s Prahou. Od úseku s pomalou jízdou není prakticky možnost zpoždění dohnat, a tak cestující musí počítat s tím, že do Česka přijede vlak obvykle opožděný.

Na slovenské železnici nejde o první případ, kdy špatný stav trati způsobil zpoždění vlaků do Česka. Loni došlo ke zpomalení vlaků při průjezdu bratislavským hlavním nádražím. Důvodem špatného stavu je dlouhodobé podfinancování železničních tratí na Slovensku. Velká část slovenských voličů se ale může po těchto tratích projíždět zdarma.

ŽSR v pátek odpoledne odpověděly na dotazy deníku Zdopravy.cz, odpovědi přinášíme ve slovenštině.

1. Jak dlouho omezení potrvá?

Na odstránenie zistených defektoskopických chýb sú nasadené dostupné personálne, strojné a materiálové kapacity. Vzniknuté chyby na železničnom zvršku sa odstraňujú vkladaním koľajnicových vložiek a ich spojkovaním. Následne bude potrebné vykonať zváranie týchto spojov, ktoré je možné vykonávať len za určitých poveternostných podmienok, ktoré sú stanovené predpismi ŽSR. Počas realizácie zvárania bude potrebné vylúčiť koľaje z prevádzky, čo bude mať vplyv dopravu.

Odstránenie obmedzení na koľaji č. 2 (kde je aktuálne obmedzenie na 50 km/hod) predpokladáme dňa 22.01.2024. Následne budú odstraňované obmedzenia v koľaji č. 1 a ich úplné odstránenie predpokladáme do konca mesiaca (t.j. 31.01.2024).

2. Co je důvodem omezení?

Zavádzanie POTR (Prechodné obmedzenie traťovej rýchlosti) bolo priebežné a začalo dňom 11.01.2024 po zistení nameraných defektoskopických chýb koľajníc po základnej defektoskopickej kontrole. Kilometrická poloha POTR ako aj ich počet bol od tohto dátumu viackrát zmenený, nakoľko prebiehala defektoskopická kontrola. Zároveň boli priebežne zistené chyby odstraňované tak, aby nebola zbytočne predlžovaná dĺžka POTR.

3. Jak dlouhý úsek je konkrétně ve špatném stavu s rychlostí 10 km/h?

Prechodné obmedzenie traťovej rýchlosti (POTR) na rýchlosť 10 km/h nie je konštantne zavedené v celom medzistaničnom úseku trate Senec – Bernolákovo. Toto prechodné obmedzenie bolo dňa 12.01.2024 zavedené v km 73,050 – 74,200 v dĺžke 1 150 m. Postupným odstraňovaním zistených chýb bolo dňa 18.01 2024 POTR skrátené, a je len v km 73,050 – 73,200 o dĺžke 150 m a platí len pre koľaj č. 1 (t. j. smer jazdy Bratislava – Nové Zámky).

 

Meškania vlakov v úseku Bratislava – Galanta sú spôsobené nielen pomalou jazdou z dôvodu POTR, ale hlavne výlukovou činnosťou (obojsmerná jazda vlakov po jednej traťovej koľaji), ktorá je potrebná na odstránenie zistených závad medzi ŽST Senec a ŽST Bernolákovo, ako aj plánovanou výlukou v susednom traťovom úseku medzi ŽST Bernolákovo – ŽST Bratislava Vajnory.

 

 

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), vykonávajú maximálne úsilie pre odstránenie POTR a minimalizovaní meškania vlakov. Po oprave železničného zvršku v tomto úseku budú vlaky opäť jazdiť bez obmedzení.

10 km/h hlavním bratislavským nádražím. ŽSR musely omezit rychlost kvůli špatnému stavu trati

Tagy Kolejový Balkán Železnice Slovenskej republiky Železničná spoločnosť Slovensko ZSSK
316 komentářů