Infrastruktura Stavebnictví Železnice Zprávy

Železničářům vyšla studie na elektrizaci tratě do Velenic, může pomoci I. koridoru

Trať Veselí - Velenice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Trať Veselí - Velenice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Správa železniční dopravní cesty má dobrou zprávu pro dopravce hledající alternativní cesty do Rakouska. Železničářům vyšlo pozitivně ekonomické hodnocení v rámci studie proveditelnosti k elektrizaci trati mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Velenicemi, o které se mluví dlouhá léta. S modernizací tratě a osazením trolejí by se zároveň zvýšila maximální rychlost z dnešních 100 kilometrů v hodině na 120 kilometrů v hodině. Deníku Zdopravy.cz to řekl ředitel strategie SŽDC Radek Čech.

„Pak by vzhledem k přetíženosti prvního koridoru dávalo logiku odklonit část nákladních vlaků směrem na jih na tuto trasu,“ řekl Čech. Podle něj je 55 kilometrů dlouhá trať vedoucí Třeboňskou pánví příhodná i proto, že má příznivé sklonové poměry srovnatelné s koridorem. Rakušané navíc chystají vylepšení navazující tratě z Vídně do Gmündu. Trať je dnes tranzitní nákladní dopravou fakticky nevyužívaná, osobní doprava je pouze regionální.

Železniční přejezd u Třřeboně. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Železniční přejezd u Třřeboně.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Vzpomínky na Vindobonu či alespoň rychlíky z Prahy do Třeboně dávno vybledly. Kraj by přitom oživení dálkové dopravy na trati přivítal. „My jsme to velmi prosazovali, vychází to dokonce z usnesení rady kraje,“ uvedl dopravní poradce jihočeské hejtmanky Ivan Študlar. Kraj s elektrizací bude počítat v chystané soutěži na zajištění regionálních linek, kdy v případě „zadrátování“ bude muset vítězný dopravce přejít na elektrické vlaky.

Osud projektu má nyní v rukou centrální komise ministerstva dopravy, která zřejmě rozhodne ještě v listopadu. Pokud na projekt kývne, tak se rozběhne příprava, která potrvá nejméně další tři roky. Pokud jde o nákladní dopravu ve směru na jih, věří Čech rovněž v oživení čtvrtého koridoru z Prahy přes České Budějovice dále do Rakouska.

9 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Dobrá zpráva. Mám za to, že modernizace každé trati je plus.
    Konkrétně u této lze očekávat rozvoj v relaci Praha – Třeboň.
    Co se týče nákladní dopravy.
    Transit dále za Vídeň bude velmi mizivý. Spíše se bude jednat o obsluhu firem v oblasti mezi Vídní a Gmündem, jako třeba polotovary, výrobky nebo dřevo.
    Nezanedbatelnou roli však budou hrát i kontejnery do terminálu v Krems a.d. Donau. Právě toto nejkratší propojení Dunajské vodní cesty a Prahy zajistí této trase potřebnou efektivitu a danému terminálu potřebný impuls k rozvoji.
    Jedním dechem je však nutno dodat, že modernizace trati, musí odpovídat potřebám nákladních dopravců. Tedy co se kapacity a rychlostí týče. Jízda 100km/h přes výhybky, je v zahraničí naprosto běžná a personál a dopravci jsou na to zvyklí.
    Zcela jistě nemusí být celý úsek dvoukolejný. Ale tam, kde to příroda umožní, tak proč ne.
    Také dostatečně dlouhé předjízdné koleje. A také zatížení na 25t/náprava.
    Je také jasné, že se tato modernizace musí vykomunikovat s Rakouským správcem sítě.
    Jeho stanoviska souhlasu a podpory, budou mít velmi pozitivní vliv na hodnocení a následné spolufinancování z fondů eu.
    Protože správci těchto fondů slyší na mezinárodní, nebo tzv. přeshraniční projekty.
    V tomto ohledu mne velice zaráží fakt, že takovýchto přeshraničních (železničních) projektů nemáme více.

  • Škoda, že jenom 120, tahle trať je hodně rovná a udělat to na 140 by neměl být takový problém… Navíc, když rakušáci to teď dělají na 160… Pak by to mohlo být zajímavé 🙂

  • Je pravda, že takové kontejnery Uhříněves – Terst by alternativní trasu přes Velenice využily. Bude to ale adekvátní odlehčení vzhledem k výši investice?

    Domnívám se, že je tu mnohem více vážnějších kandidátů na elektrifikaci…

    • Jako aby se do Vídně dostaly po jednokolejce místo dvoukolejky? To už je lepší to vzít přes Summerau.

    • Poutníku, alternativní k jaké trase? Z Uhříněvsi do Terstu (případně do Kopru) bych to spíš než přes Vídeň (viz námitky a) a c) od Rail2005) směroval přes Linz – Salzburg – Villach nebo z Lince po Pyhrnbahn na Graz a Maribor, podle toho, kde je volná kapacita.
      Zbývá sice v těchto variantách námitka b), ale trasování po KFJB do Vídně to neřeší. Nicméně elektrizace tohoto kousku by propojila dvě již zadrátované tratě do souvislého celku.

      Ovšem kontejnery z Prahy do Asie není nutno vozit stále do Hamburgu a pak s nimi plout kolem celé Evropy, když severní Jadran je dnes obsluhován dvěma rotacemi lodí post-Panamax do Činy a okolí https://luka-kp.si/eng/sailing-list/

  • Stejně by mě zajímalo, jak to pánové a dámy a počítají. Někdy ekonomické blbosti ekonomicky vycházejí a jiné ekonomické NEblbosti ne…

  • Vzhledem k tomu, že se většina nákladní dopravy přes naše území odehrává v relaci Balkán – Hamburg (případně s cílem/začátkem v Uhříněvsi a jízdou do jednoho z koncových bodů), tak má tato idea několik slabých míst:

    a) chybějící přesmyk ve stanici Praha-Libeň
    b) kapacita úseku Praha-Hostivař – Benešov // vyžaduje novou trať
    c) kapacita zkrz žel. uzel Wien ve směru z Gmünd na Hegyeshalom

    Asi jako nouzovka, pro odklonění řekněme 20% toku žel. nákladní dopravy z 1. koridoru, ale s mnoha omezeními. Stále se dost veká část se bude odehrávat po jednokolejkách, což nezaručuje úroveň spolehlivosti v čase srovnatelnou s kamiónovou dopravou po dálnici.

  • JČ kraj jim do toho nestihl hodit vidle – zrušit tam náhle skoro všechny osobní vlaky. Jako učinili v únoru 2014 kdy honem, snad během týdne od rozhodnutí zlikvidovali větší část osobáků na trati Veselí _ ČB. Tak aby nevyšla tehdy právě prováděná studie na stavbu hosínských tunelů a zrychlení stavby tratě do Prahy. Osobáky objednávané JČ krajem byly tehdy pomyslným jazýčkem na vahách a JČ kraj situace patřičně využil, aby stavbu pozdrželi. Otázkou zůstává proč.

    • Ty fantasticke hlouposti uz nelze cist.nejdrive se mluvilo o elektrifikaci teto trate systemem 2x 25kv,tedy s autotransformatory po trase,coz byl docela dobry technicky clanek.pak dlouho nic a uz zase neco.je divne,ze je uz po volbach a takove glupotinky jako vrt,brno prerov 200km/hod se vyskytuji bezne.at zmodernisuji trate alespon na 160,to by prce bylo urcite levnejsi.nejbolesti ejsi je na techto blaboleech to,ze jeste se nejezdi ani do budejovic po 2 kolejich a uz nas oblbuji fantasiemi.