Cestovní ruch Železnice

Vláda chce na železnici zavést jízdné zdarma pro seniory a studenty

Cestující na pražském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra
Cestující na pražském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra

Menšinová vláda Andreje Babiše, která dosud nezískala důvěru sněmovny, dnes významně doplnila své programové prohlášení v oblasti dopravy. Novinkou je plán na zavedení jízdného zdarma na železnici pro seniory nad 65 let, žáky a studenty do dovršení věku 26 let.

Detaily zatím nejsou známy. Nepůjde o úplně bezplatné jízdné, zmíněné skupiny si budou muset pořídit pas, něco na způsob železničářské režijky. Zatím není jasné, kolik by je takový pas stál.

„Senioři a studenti si zaslouží dopravu vlakem zdarma, proto jsme do finálního znění programového prohlášení vlády tenhle náš návrh napsali. Máme tu režijní jízdné pro zaměstnance drah, pro seniory a bývalé zaměstnance. To nám vždy bránilo v soutěžení a otevření trhu na železnici,“ řekl po mimořádném jednání vlády ministr dopravy Dan Ťok.

Ministerstvo totiž plánuje postupné překlopení dnešních režijek do zaměstnaneckého benefitu. Tím by o ně přišli drážní důchodci. Plošné zavedení slev pro všechny seniory jim to má podle Ťoka vynahradit.

Místopředseda ODS Martin Kupka na Radiožurnálu označil zmíněný plán Babišovy vlády za úplatek komunistům, což Ťok odmítl. Pravdou je, že o jízdném zdarma pro seniory (jako náhradě režijek) hovořil už loni v dubnu pro deník E15.

Ministerstvo zatím netuší, na kolik by novinka přišla státní rozpočet. Už nyní stát dopravcům kompenzuje slevy pro děti, studenty a invalidy; částka přitom každým rokem roste. Poslední známé číslo je za rok 2016, kdy nařízené slevy stály rozpočet poprvé více než sto milionů korun.

Rovněž důchodcům zajišťoval český stát slevu na vlak, a to až do roku 2011. Tehdy měli penzisté nárok na poloviční jízdné. Stát pak ale kvůli rostoucím nákladům na kompenzace nechal slevy jen dětem, studentům a postiženým. Zrušenou důchodcovskou slevu nicméně České dráhy nahradily vlastní nabídkou, když za roční stokorunový poplatek mohou jezdit senioři ve vlacích ČD za jízdné snížené o 25 procent.

Podle mluvčího RegioJetu Aleše Ondrůje má stát na podobný krok právo, důležité ale je, aby jízdné zdarma mohli využívat cestující všech dopravců na všech trasách bez ohledu na to, zda jde o komerční nebo dotovaný spoj. Ondrůj zároveň upozorňuje, že jízdné zdarma nebudou moci využít cestující z měst, která nemají vhodná vlaková spojení, například na trasách Písek – Praha nebo Liberec – Praha.

„Cokoliv, co je zdarma, v sobě navíc nese riziko nadužívání. Pak dochází k růstu veřejných výdajů, které by bylo možné využít efektivněji na řešení palčivějších sociálních problémů,“ doplnil Ondrůj.

Podobně se před třemi lety zachovala i slovenská levicová vláda. U skupin, které získaly možnost jízd zdarma, se poptávka prudce zvedla a Slováci museli řešit nedostatečné kapacity vlaků. To vyvolalo napětí mezi platícími a neplatícími cestujícími.

Právě na prudký nárůst počtu cestujících na Slovensku poukazuje prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka. „Na Slovensku během let 2014 až 2017 došlo k nárůstu ze 47,3 na zhruba 72 milionů, tedy přibližně o 52 procent. Takové zvýšení by u nás znamenalo nárůst počtu přepravených cestujících ze 179 na 270 milionů ročně – tedy je potřeba na takový nárůst cestujících připravit zvýšenou kapacitu vlaků i jejich počtem,“ uvedl Vyka. Podle něj by se mělo ministerstvo spíše zaměřit na zlepšení kvality železniční dopravy, například návaznosti či frekvence vlaků.

ANKETA

Souhlasíte s tím, aby vláda na železnici zavedla a financovala jízdné zdarma seniorům a studentům?

79 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Snižte cenu jízdného na polovinu a budete mít vlaky naplněné i důchodci.

  • Je to pitomost, jak už tu bylo zmíněno. Toto pouze odstraní vzácnost statku železniční doprava a povede to k jeho zneužívání se všemi důsledky pro zbytek cestujících, kteří si budou muset dále platit svůj lístek. Zákony trhu jsou neúprosné a pokud se dá železniční doprava pro někoho zdarma, pak tato skupiny bude tento statek využívat více než by činila normálně a protože statku železniční doprava je omezený počet, tak tento se stává méně dostupným pro zbytek zájemců.

    Ovšem to by platilo pokud všichni dopravci budou přísně postupovat podle toho že neprodají více lístků než je sedadel. To se bohužel děje a tak bude důsledkem jen další snížení komfortu cestování ve vlacích bez povinné rezervace míst, kde už teď jezdí vozy zaplněné na 1.5-2 násobek počtu sedadel.

    Nejenom že toto opatření bude problém z hlediska komfortu cestujících, ale bude představovat nemalou zátěž pro státní rozpočet a tedy pro všechny lidi odvádějící daně, což bude mít s časem přímý dopad na jejich životní úroveň, buď budou o toto zvýšeny daně, nebo dojde k tomu že se pojede na dluh a následně se budou muset daně zvýšit ještě více, což znamená že lidem zase zbude méně peněz.

    Pokud se vláda hodlá zavést toto opatření, pak by měly ale být zavedeny vozy III. třídy určené zejména ke stání a lístky zdarma prodávat buď jen sem, nebo lístky do ní prodávat s výraznou slevou oproti II. třídě, už teď je situace taková že na některých vlacích jsou cestující nuceni jet ve II. třídě na úrovni stejné, či horší než v minulosti ve III. třídě. Ke stání mívala KFNB třídu IV., podstatně levnější než byla II. Bohužel ČD ke stání vyžívají třídu II. a v některých případech i I. do které se nahrnou cestující protože jeden nástupní prosto pantera je plný. Pokud by mělo dojít k nárůstu neplatících cestujících, pak musí dojít k zavedení vozů více méně ke stání, protože platit si cenu byť jen II. třídy pak jet na čtvrt metru čtverečním u záchodu je prostě moc. Mě stání nevadí, ale vadí mi možnost že nastane situace že já jako platící budu cestovat s výrazně sníženým komfortem z důvodu překročení kapacity vozu v důsledku toho že budou vlaky pro někoho zdarma.

    III. třída by se ovšem také hodila u příměstských vlaků, kde by jednak rázem vzrostla kapacita, ale hlavně nemá cenu pro jízdu mezi blízkými zastávkami si vůbec sedat. Sice vím, že si lidé jsou schopní v tramvaji sednout na jednu zastávku, tedy asi 2 minuty, ale většina stejně stojí skoro celou cestu.

    Ale můžeme si z programového prohlášení vlády udělat odhad, kdo bude vládu buď aktivně podporovat, nebo tolerovat. Referendum a vlaky zdarma jsou dost dobrými indikátory koho má dojednaného.

    • Pravdu díte….
      Denně dojíždím do práce (naštěstí jenom 20km). 15 minut vydržím i ve stoje. Jenom bych pokud možno rád stál na obou nohou a pokud možno na svých nohou. Další věc jsou tlačenice u východu. Jak známo, důchodci jsou první u sedadel, ale světe div se, když vlak zastaví, tak jsou první i u východu.

    • Mluví z vás pouze závist. Až budete nemocným důchodcům s důchodem 10 000Kč , který musí dvakrát týdne jezdit vlakem do nemocnice vzdálené 70 km budete mluvit jinak.

  • Jízdné zdarma je krátkozraký krok, který už se bude vracet zpět jen velmi těžko. Nedává vůbec žádný prostor pro další práci s cenou za službu přepravy z místo na místo, která má přece vždy nějakou hodnotu a náklady s touto službou spojené se musejí ve výsledku vždy zaplatit, ať už to udělá stát nebo ostatní spolucestující.
    Místo toho, aby stát podporoval otevřenou soutěž mezi dopravci ze které budou těžit všichni zákazníci/cestující/občané – z vyšší kvality a nižší ceny, tak se svými populistickými kroky naopak žene na konec slepé ulice. Už není kam dál zajít, (kromě toho, že začneme důchodcům za jízdu vlakem platit) a návrat zpět bude velmi těžký. Dokážete se představit, že se zjistí, že koncept ‚senioři studenti na nula‘ je dlouhodobě ekonomicky nebo provozně neudržitelný? Řekněme třeba za 5 let. Ten kdo učiní ten krok zpět tou slepou ulicí a opět zavede placení za službu přepravy těmto skupinám, ten v tu ránu skončil. A který politik tuto politickou sebevraždu v budoucnu vykoná??
    Ať je studentům a důchodcům poskytnuta sleva a ať je ta sleva klidně velká (třeba 80%), ale ať vždy každý zaplatí alespoň to pomyslné právo si ve vlaku sednout.

  • je to úplná volovina nebo spíše pragmatický POPULISMUS , bohužel co je zdarma toho si lidé, aspoň většina neváží……..to už jsme tady měli, že bude jednou všechno ZDARMA a jak to dopadlo. Místo toho zase naučit lidi, že každá služba a zboží má nějakou svoji hodnotu a není nic na světě ZADARMO, tak dále sociální inženýři pokračují v devastaci…….tak jim vymyslete rovnou dávku na dopravu, kdy už je i na bydlení a já nevím na co všechno.
    A jak zde bylo napsáno, spousta bude jezdit odnikud nikam jen proto, že to bude zadarmo nebo skoro zadarmo. O různých „sockách“ , kteří už takhle vymetají MHD či vlaky a svou vůní zpříjemňují cestu okolí a když přijde revizor tak s něj stejně nikdo nikdy nic nedostane……
    Prostě …“ SVĚT SE UŽ ZBLÁZNIL 🙁 „……..obecně co bylo dříve nenormální je dnes normální a obráceně.
    V pondělí jedu okolo pracáku, 7:50 a tam fronta 30 metrů a čtyřstup…..co tam ku**a v dnešní době prosperity dělají v takovém hojném počtu……. a v médiích pořád kecy, že nejsou lidi……

    • Upřímně, postavíte k CNCčku za miliony někoho kdo je schopný rozbít lopatu za stokorunu?

  • Až vlaky např. mezi Prahou a Ostravou zaplní důchodci, zbyde mnohem méně míst pro platící cestující, a proto stoupne cena jízdenky řekněme z 300 korun na 600 korun.
    A tím se také:
    1) Zvýší náklady státu, protože za každého důchodce budou platit mnohem více než podle propočtů odvozených ze současných cen.
    2) Zvýší počty lidí preferujících individuální automobilovou dopravu.

    • Na Slovensku je tato přeprava jen ve vlacích v závazku, jakpak to asi mají vymyšlené soudruzi z ANO?

  • Jízdné zdarma plošně? To by byla destrukce vlaků a železniční dopravy.

    Fungovalo by to pouze v případě splnění určitých kritérií.
    1) student musí doložit svůj status platným potvrzením o studiu, mohl by dojíždět pouze v relaci mezi školou a domovem
    2) důchodce musí předložit svojí kartu o kterou by předem požádal – na tu by mohl jezdit pouze na vlacích Os/Sp a R/Rx

    Pokud by mělo být jízdné zdarma zavedené plošně, asi by příliš dlouho nefungovalo bez ostrahy nebo alespoň kamerových systémů. Další možností by bylo zavést u příměstských spojů oddíl ve vlaku pouze pro cestující s nárokem na jízdu zdarma. Oddíl by byl stejný, jen oddělený, bez rezervací a přizpůsoben ke stání (jako v MHD).

  • V Maďarsku jezdí důchodci nad 65 let zdarma ve vlacích i autobusech, mimo vlaků vyšší třídy a dálkových autobusů.Nejlepší na tom je, že všichni občané EU. Nám tam stačí ukázat Občanku.

  • Jízdné zdarma spíš ne, ale sleva třeba 80% z běžného jízdného by zajistila dostatečnou motivaci využívat vlakovou dopravu a přitom by bránila zneužívání. Jinak, za rostoucím zájmem o vlakovou dopravu vidím zejm. snížení cen jízdného v dálkové dopravě a rozvoj integrovaných dopravních systémů v regionální dopravě (ve výsledku opět snížení jízdného), nasazení velkoprostorových vagonů místo kupé má spíš podružný význam, ačkoli klimatizace v létě komfort samozřejmě přinesla (narozdíl od trvelého svícení bez možnosti vlastního nastavení).

  • Naprostý nesmysl. Bude to platit taky v Pendolinu, EC a IC určitě asi ne, ale co není může být?
    A vagony máte? Jo starý B a A , vyřazené lehátkové vozy budou opět v provozu a ještě , že máme Žabotlamy (operativní posila).
    Už to vidím a hlavně na Šumavě narvaný GW Train.
    Zdarma bych to zavedl, jak je to dnes, s tím nemám problém (možná upravit cenu Inkarty).
    1. třída bude plná, asi to je cíl.

    • Koukám teď na zprávy, že by to mělo platit pro všechny dopravce a měl by se vydávat Senior pas, (Junior neřekl) , který má být zpoplatněn (říkal to Ťok teď na Primě).

  • Z jakého důvodu by nemohl senior z Liberce využít nabídku cesty zdarma?

    • Stan: A z Liberce jezdí vlaky pouze do Prahy? Spíš p. Ondůj naráží na fakt, že z Lb do Prahy mají seniořibjezdit jejich žlutými busy.

  • Totální nesmysl. Jak se píše v článku i tady v diskuzi – kdejaký zevlák se bude vozit vlakem tam a zpátky, kapacita a atmosféra ve vlaku bude napjatá, platící cestující budou otrávení a vnímání dráhy půjde fakt do hajzlu. Už se těším, až pojedu v pátek z práce (lítačka mě stojí cca 12.000 ročně) a budu se hezky houpat přes hodinu na tyči, protože kdo by odolal jezdit každý víkend „na výlet“ zdarma. Státní rozpočet poteče, protože se budou přidávat vagóny, jejichž připojení i cestující bude zcela dotovat stát. Navíc je to zneužitelné a nevýchovné – žití zdarma nikoho nic dobrého nenaučí, studenti ani důchodci navíc nejsou bezpříjmové skupiny. Jsem zvědav, jak se postaví studenti k plnému placení, až dovrší 26 let. Pro mě to tehdy byl poměrně šok, a to jsem všude přišel „jen“ o studentskou slevu. Tihle půjdou z 0 na 100%.

    • „žití zdarma nikoho nic dobrého nenaučí“ – jedna z pravicujících pouček profesora klauze. Vznik kasty bohatých zlodějů, který ten zloděj nastartoval, nikoho z moulů netankuje, ale běda jak vytvoří nějaké výhody moulově podobné přijímové skupině. To je ihned bolševické závidění na pořadu dne.

    • Budvare,
      uvědomujete si že je to jenom jinak řečené bez práce nejsou koláče, nic pravicujícícho na tom není, když se podíváte do historie, tak doba kdy se vyplácí lidem peníze bez vazby na nějakou činnost je novum, respektive kdy je tato suma srovnatelná s příjmy pracujících. (Charitu a almužnu nepočítám) Tato nová situace vyžaduje stále větší a větší transfery, což je z dlouhodobého hlediska cesta do pekel, zejména pokud začíná klesat poměr mezi lidmi do systému platícími a ze sytému vybírajícími. Například důchodový systém je v podstatě letadlo, spoléhá na to že bude mít trvale více nových plátců, než lidí, kteří z něj vybírají. To v situaci dlouhodobé porodnosti <<2 nelze udržet, leda protahováním věku odchodu do důchodu, ale ani to není samospásné.

      Můžete zkusit zvyšovat odvody na kde co, ale tak se jenom dostáváte do situace že výrazně snižujete životní úroveň pracujících, tam to třeba dopracovali v Británii, kde podle všech ukazatelů lidé narození po roce 1985, zhruba, s velmi vysokou pravděpodobností nedosáhnou životní úrovně svých rodičů, zejména se velmi prodražuje bydlení. Zatímco, samozřejmě statisticky, důchodci v Británii požívají výhod vlastního bydlení a podobných slev, jako je ta navrhovaná, lidé kteří jsou ve věku pro založení rodiny na to finančně nemají, protože musí zaplatit vysoké nájmy a musí platit chod státu kde je velká část právě na tyto platby, to navíc při jejich reálně klesajícím vlivu na politiku (prostě je jich výrazně méně něž starších ročníků). Tímto generujete větší a větší problémy do budoucnosti, nikdo s polovinou mozku si nepořídí dítě v momentě kdy sám nemůže skoro vyjít s penězi, a nevyřeší to ani různé přídavky a pod, protože na ty musíte někde zase vzít, takže seberete někomu jinému… Pokud nemáte obrovské nerostné bohatství, tak je sociální stát v posledních fázích demografické revoluce, nebo ve fázi poklesu porodnosti NEUFINANCOVATELNÝ. Nehledě na to by se všechny takovéto slevy, limity a podobně, poskytnuté na základě vyhlášek a zákonů měly ve statistikách, jejich objem, přičítat k objemu prostředků vyplácených na důchody a z toho potom odvozovat reálnou velikost důchodu. On je dost rozdíl v životní úrovni jestli dostanete 12k a všechno platíte v plné ceně, nebo 10k, ale netrápí vás jízdné, objem doplatků za léky a podobně, prostředky dostáváte v jiné podobě, ale dostáváte. Jen pro příklad, v některých zónách IDS JmK cestují senioři zdarma, základní hodinový lístek je za 25Kč, jen pokud by jeli týdně 2x do obchodu, tak je to za měsíc rovno dalším 400Kč k důchodu. Pokud pojedou autobusem každý den, tak je to pro ně zlepšení životní úrovně o 1500Kč měsíčně. A toto už jsou sumy vyšší než o kolik se poslanci neustále hádají.

      Už teď státním rozpočtem proteče suma rovná cca 1/4 objemu HDP, do toho zřejmě nejsou započítána další procenta na sociální a zdravotní dani, už teď je počet dní kdy pracujeme na stát kolem 150, jenom o 10-15 méně než za nejtužší roboty, rok 2018 má 250 pracovních dní, tedy 60 % našeho času v práci bere práce na stát. Další zvyšování výběrů a výdajů na druhé straně může snadno vést k tomu že lidé nebudou schopní pořádně vyžít.

      Možná byste měl první říct kdo to ten bohatý zloděj je, z posledních průzkumů veřejného mínění vylezlo že pro Čechy je bohatý někdo kdo bere 50k měsíčně, to je nějakých 12€/hodina, +- minimální mzda v polovičce staré EU. Pokud myslíte podnikatele, tak musíte mít důkazy kdo kde kdy a co ukradl, jinak to nemá váhu a je to jenom klasické vylévání si žluči, nic víc.

  • Další facka pravidelným cestujícím!
    Tak nejenže si teď ve vlaku skoro nesednu, protože polovina vozu jsou expresní rezervace a místenku k traťovce na rozdíl od příležitostného cestujícího, který si koupí lístek on-line, zadarmo nemáte. (kdybych si ji fakt na každou cestu kupoval, tak je to 350 týdně navíc), teď ještě bude vlak narvaný důchodci, z nichž gramotnější polovina si lístek za 0 Kč koupí on-line s místenkou a ta méně (počítačově) gramotná se bude domáhat místa z titulu toho, že je senior. Takže my, kteří projezdíme měsíčně několik tisíc, budeme stát a koukat se na ty, kteří se jedou projet jen proto, že je to zadarmo….

    • U soukromých železničních dopravců je mistenka automatickou součástí jízdenky.

  • Až tohle zavedou, tak se stěhuju. Socialisti zasraní! Už teď ty vlaky jsou dost často naprosto narvaný a tohle, jen sliby na idioty voliče. Na tohle není vozový park!

    • Jenže tohle nejsou socialisti. To jsou populističtí kapitalisti a to, co provádějí, je prostý „marketing“ za peníze nás všech. Potřebným to přitom téměř nepomůže, ale oni získají moc a peníze. Konec politické vložky.

    • Plně souhlasím, jestli to tak půjde dál, tak nejenže nebude mít smysl v ČR podnikat, ale nebude tu už mít pomalu ani smysl žít.

      Budvare,
      kdo vám to bude platit až se odstěhujeme? Myslíte že to těch pár Ukrajinců v montovnách utáhne? Zatím se hřeší jenom na to že obecná znalost cizích jazyků je mizerná a lidi ještě nejsou pořádně zvyklí docházet za hranice, ale to taky už brzo skončí.

  • Tohle je absolutně nedomyšlený krok. Proč si to myslim? i) vyčerpaná kapacita některých tratí – aktuálně už je na některých tratích (např I. koridor, příměstská doprava v Praze) zájem dopravců (který se odvíjí od zájmu cestujících) na hranici kapacity tratí. Není kam vložit další spoj a kvůli omezením (např. délka nastupiště) není možné prodlužovat spoje. ii) kvalita souprav – skokový nárust zájmu o dopravu nebudou dopravci schopni pokrýt kvalitními soupravami.

    Tenhle krok je rozumný tehdy, kdy je potřeba dát impuls a kdy je připravená infrastruktura. U nás osobní železniční přeprava roste dlouhodobě, impuls nepotřebuje. A infrastruktura na to není připravena.

    I když nárust o 40 % jako na Slovensku, kvůli výchozí situaci nehrozí, tak i nárust třeba o 25% sníží kvalitu dopravy a bude mít spíš opačný efekt. Zase se budeme vracet zpátky k autům 🙁

    • Přesně tak. Kdo si bude jízdu platit, na tohle nebude mít nervy. Ve vlaku budou zůstávat jen ty, co se vozej grátis. 30 let snažení v prdeli..

  • To je rozumný krok. V době kdy se ucpávají města automobily asi nelze jinak.

    • Samozřejmě musí onen krok následovat, nebo dokonce předběhnout návazné akce – vytvoření co největšího počtu městských „modrých zón|“ v cílech cest většiny lenochů, kteří v nich nervozním hledáním míst pro odložení plechového miláčka zcela sobecky likvidují životní prostředí obyvatelům měst. Aby to nebylo podobné, jako když se „liberalisovala“ železniční doprava a jaksi pozapomnělo na jednotný tarif. Prachy sypat ano, udělat něco pro cestující ne. Vy mi jistě rozumíte.

    • Pravdu máte, asociálních k*kotů módně pravicujících máme v čechách priveľa.

    • A jak se to projeví konkrétně a pomůže to ve městech? Mysli oslíku.

    • Podporu hromadné dopravy oproti autům je nutno řešit hlavně u lidí, kteří jezdí autem. Což studenti a důchodci převážně nejsou. Důsledkem by tak byly plné vlaky studentů a důchodců a plné silnice dospělých, kteří se nechtějí ve vlaku cpát.

  • Podle mého názoru chybí jasné rozhodnutí, zda-li chceme individuální nebo hromadnou dopravu.
    Jak se ukazuje trh na železnici i v autobusové dopravě zvýšil komfort, snížil ceny a hlavně přitáhl cestující.
    Dotovaná doprava v podstatě bude nějak přežívat, dokud někdo neprovede razantní řez, tzn. zrušení nesmyslných spojů, přizpůsobení potřebám cestujících z hlediska času a kvality, soutěž na fixní doplatek nikoliv na proplacení nákladů (možnost vyšších marží pro dopravce při růstu počtu cestujících) a dotovana doprava maximálně jako doplněk, kde není kapacita trhu soutezena v závislosti na pokrytí a rozvoji volného trhu.

    • Řekl bych, že je to mnohem složitější. (Bohužel , lidi často chtějí jen heslovité líbivé věty)

      I dnes veřejná doprava může při správné tarifní politice, vedení linek,kvality vozidel a četnosti spojů přitáhnout lidi.
      Samozřejmě jsou relace, kde nepomůže ani živá voda, popř. kde není výhodné tahat bus, nebo naopak vlak, ale jen jeden druh dopravy.

      Koho by např. před 20 -25 lety napadlo, že bude jezdit tolik lidí vlakem z Prahy na Říčany – Benešov, nebo z Brna do Blanska atd atd.
      Nebo autobusem z Prahy do Mělníka, Příbrami neboBrna do Rosic, Pohořelic apd.
      (Schválně jsem vybral velice vytížené relace)

      Samoz. že projíždět nějaké téměř prázdné vesničky několikrát za víkend, asi dlouhodobě udržitelné nebude.

    • jancurobijci: ale i dnes jezdí mezi Benesovem a Prahou Arriva bez dotací. Stejně jako jsou nesmyslné dotace na koridorovych a mezinárodních linkách.
      Například v Jižních Čechách je zajištěno bez dotací spojení České Budějovice – Český Krumlov – Lipno minimálně dvakrát, v některé dny i čtyřikrát denně nedotovanymi autobusy, dále linka České Velenice – Třeboň – České Budějovice a dále zaměstnanecké linky pro podniky, včetně preshranicnich (Strakonice -Pasov; Prachatice-Aicha). A u většiny dopravců jsou vyšší hodinové mzdy než u dotovaných dopravců.
      Stejně jako není rozhodující věk dopravního prostředku, ale komfort a služby na palubě.

    • Netvrdím, že každá linka musí být dotovaná. U Arrivy ale nevěřím, že je v zisku na Benešově, leda tak u busů.
      Co se komfortu týká, tak souhlas, že je důležitější než věk. I když hodně staré vozidlo už je většinou poznat, věk nezastavíš….

    • jancurobijci: Arriva u Benešova do Prahy v zisku asi není a vzhledem ke kapacitě soupravy asi ani nebude, spíš jde o to, ze kdyby si ministerstvo dopravy pozvali dopravce a zeptalo se jich, jaké tratě jsou ochotni jezdit bez dotací, tak bychom zjistili, ze je jich poměrně dost. A zbytek by se mohl soutěžit nebo navázat spesne vlaky na rychlíky (například Luhacovice, Zlín napojit v Olomouci místo přímých spojů z Prahy, které kapacitně pouze zabírají místo na koridoru pro nákladní dopravu.
      Primárně je nechat volný trh.

    • Zrušení nesmyslných spojů, například vlak po osmé hodině večer, abyste se kromě ranní špičky taky ještě někdy dostal domů? Musíme se smířit s tím, že na regio/každodenní dopravě (což u nás zajišťují i EC spoje) bude v ideálním případě průměrná vytíženost kolem 25%. S brutto smlouvami souhlasím, u krajských IDS není důvod neobjednat výkony bez ohledu na prodej lístků, stejně řeší počet cestujících hlavně objednatel. Ale přizpůsobení se potřebám času úplně dobře vyřešit vlakem nejde (v ČR nejčastěji 1 kolej v 1 směru), v Británii to trh řeší peak tarify (Potřebujete opravdu jet teď? A za tuhle cenu? A za ještě o půlku vyšší?), což není úplně šťastné řešení… On si totiž ty koleje platí stát, tak by je taky mohl poskytovat občanům z pozice státu a ne jako „volný trh“.

    • Honza: Nesmyslnými spoji mám na mysli třeba rychlíky České Budějovice – Pisek – Praha, kde autobus ve stejné trase dává vlaku hodinu.
      Mimochodem před nástupem Regiojetu jezdili autobusy na této trase ráno a okolo poledního do Prahy, odpoledne zpět s kapacitou 45 lidí. Dnes jezdí od pěti ráno do osmi večer z Českého Krumlova autobus pro 63 lidi, z Prahy jezdí od šesti do devíti. Dva spoje končí až na Lipne. Takže je to především o kvalitě služby, přiměřené ceně a dobrém čase.
      A to stejné platí i na železnici. Na trati Praha – Ostrava stoupl díky zvýšené kvalitě služby počet cestujících na dvou až dvouapulnasobek počtu cestujících. Na trati Komarno – Bratislava stoupl počet tři až čtyřnásobně oproti předchozímu dopravci. Na linkách okolo Prahy určitě počet cestujících roste pravděpodobně tak, protože lidé jezdí z okolních měst a obcí do Prahy.
      Hlavní problém dopravy je malá kapacita některých železničních tratí a nenávaznost autobusů na vlaky.

    • elb: To není o uzasnem soukromnikovi, ale pokud České dráhy neví, jakou mají obsazenost jednotlivých spojů a jednotlivých tras, tak to neví ani objednatele dopravy, takže nelze efektivně řídit kapacitu souprav a ani stanovit požadavky na ni. Nehledě, že v současné době nic nemotivuje dotované dopravce z kvalitnenim služeb přilákat nové cestující, neboť objednatel ztrátu zaplatí. Kdežto nedotovani dopravci bez cestujících skončí.

  • Až začnou cestovat z nudy indiánští studenti zdarma, jako na Slovensku, tak modernizace půjdou do kopru. Zcela zdarma je špatně.

  • Už takhle se ve vlaku chovají jako zvířata (důchodci i studenti). Proč jim ještě dělat milodary…

    • Přesně. Nechci vypadat jako nelida, ale přesně tyhle dvě skupiny vždycky zaberou nejvíc místa, který potřebujou i pro svoji tašku na sedadle. Děs!

    • Nebojte, za nelidu nejste. Spíše za člověka, který má nějaký mindráček, možná s veřejnou dopravou nesouvisející.

    • To jste asi ještě nepotkal bandu důchodců jedoucích z mechche, nebo možná z funusu, ze kterých táhla borovička a pod. přes půl vagonu a slyšet byli až na druhém konci.

  • Osobně s tímto názorem nesouhlasím, jsou-li k dispozici volné finanční prostředky na dopravní obslužnost, mnohem přínosnější bude zvýšení rozsahu nabídky veřejné dopravy, zejména v dopoledních a večerních hodinách a ve dnech pracovního klidu, například zaplnění nesystémových mezer mezi spoji, slangově „taktových děr“, které cestování na delší vzdálenosti komplikují.

    • Tak nějak. Někde možná místo přehnané hustoty spojů pomohou účelněji promyšlené návaznosti, včetně drobných úprav zejména kolejové infrastruktury (ne vždy nutně přeložky, někde stačí i změna technologie či geometrie, přísun tarifních bodů zdrojům a cílům apod.).

    • 30% národa….Jančura to snad naznačil a řekl, že chce lidi nasměrovat k vlaku. Už i platí, že vlak je levnější, rychlejší pohodlnější a tenhle trend se bude zvětšovat.

    • Tak, jak někteří preferují vlak, je pořád dost těch, co se rozhodují jen auto, bus.
      Já najezdím za rok vlakem hodně, ale třeba v zimě jsem rád, když můžu jet na Praha – Brno busem a ne pod zářivkama ve vlaku, jak někde na operačním sále. A většinou i o něco rychleji.

    • Zkuste ASTRA vůz nebo něco lepšího, ale ty blikající auta v protisměru na D1 Vám nevadí. Vždyt v každým kupé je vypínač a čtecí lampičky, tak zbytek kupé nebudou proti zhasnutí.

    • Tak v soupravách do Grazu nevypnete nic, stejně jako třeba v Panterech. A „Budapešťákům“ se vyhýbám co to jen jde, kupé nekupé, o zpožděních nemluvě…
      Ale ať si každý vybere.
      Je zajímavé, že i sám Jančura mi přiznal, že čekal větší přesun z busů do jeho vlaků v časech, kdy jelo obojí.
      To bylo ještě v době, kdy měl na Brno – Praha míň spojů.
      I před vánocema jezdilo s Flixbusem a Regiojetem hodně lidí v busech, přitom nabídka vlaků je řekl bych dost velká.
      Tím nepopírám, že se našlo plno lidí, kteří do vlaku přešli.
      Osobně znám hlavně „přebíhače“.
      Tedy jedou tím, co je zrovna míň štve a cestu berou spíš jako nutný zlo, než že by se vyžívali v cestě vlakem nebo busem.

    • To tu máme v ČR jenom trasu Praha-Brno? Nebo Praha-Ostrava? Co ten zbytek, z měst kde v lepším případě vede jedna mizerná lokálka. Ti to chtějí?

    • Petr: chceš to jen kvůli tomu, že nemáš rád toho, kdo dálkovku dostal o několik levelů výš než byla dříve a za úplně pohodové ceny. Jinak jasně, zrušme dálkové busy, které jsou většinou i rychlejší než vlak a hlavně bez přestupu a lidi budou nadšením bez sebe jezdit déle a méně pohodlně vlakem, mnohdy i přestupovat. A ještě za to platit. To zase začnu jezdit autem všude a bude pokoj. Přecpané vlaky plné důchodců a studentů Ti s radosí přenechám.

    • Opravdu likvidace dálkových autobusů? Není to spíše jejich výhra? Z použitelných vlaků budou sardinky, nepoužitelné to nezachrání. A to by měla hromadná dálková doprava probíhat přednostně po kolejích, z více důvodů. Vláda investuje jen do nových dálnic. Vidím možné důsledky přesně opačně.

    • „Socka“ jsou dnes levné plechovky venkovanů (nemajících jinou možnost, neb vlaky a busy „tržně“ kraje osekaly) smrdící měšťákům pod čumáky.

    • Budvare, co to meleš? Socka je to, kam si vedle tebe může sednout močí páchnoucí bezďák nebo ožralej uřvanej student. Tyhle si bereš do svýho auta? Babiš nám to ve vlacích hodlá dopřát.

    • Nebezpečnější socka je moula vztekle mlátící do volantu, že nemůže zaparkovat. Pokud do mne narazí při rychlém couvání na prázdný plac (aby mu místečko neucpal jiný) a srazí mne, budu litovat, že jsem raději neseděl v kupé, třeba s několika inkontinujícími individui.

    • Chachar Budvar: sice mi to asi smažou, ale hlupáka jako Ty, aby člověk pohledal…

    • Budvare,
      Vaše řidičské schopnosti nikoho nezajímají, je podezřelé totiž že to rychlé couvání a mlácení do volantu tak dobře znáte. Socka byla odjakživa ta doprava kterou může bez problémů využívat denně příslušník nejnižší sociální skupiny. Pokud Vám nevadí sedět na promočeném sedadle, tak hodně lidem to vadit bude.

  • „Ministerstvo rovněž zatím netuší, na kolik by novinka přišla státní rozpočet“
    Vtip?

  • A co důchodci a děti, kterým vlak do vesnice/města nejede?
    A kdo si myslíte, že tohle nahánění lidí JEN železničním dopravcům nakonec zaplatí?
    Babiš s Němcovou ze svýho?

    Ale na tzv. a samozvaném Svazu cestujících ve veř. dopravě jistě budou jásat….

    • Myslím, že s názorem Svazu se hodně pletete, toto tvrdili v červnu loňského roku, když se to začalo objevovat poprvé. Podle prezidenta Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslava Vyky je snaha o zavedení plošného jízdného zdarma pro některé skupiny obyvatel laciný populismus, který rozhodně dopravě nepomůže. „Na Slovensku dnes díky tomuto opatření mají někteří lidé v podstatě bydliště v rychlíku na trase z Bratislavy do Košic a zpět. Sedět v kupé s těmito cestujícími by chtěl asi málokdo. Zkušenosti ze Slovenska ukazují, že tudy cesta ke zlepšení veřejné dopravy nepovede a naopak jízdné zdarma posiluje vnímání tamní železnice jako skutečnou socku,“ tvrdí Vyka. Podle něj by se za veřejnou dopravu mělo platit. „Politici by místo populistických návrhů mohli veřejné dopravě pomoci tím, že by začali veřejnou a železniční dopravu rozvíjet jako službu pro všechny občany,“ dodal.
      Zdroj: https://ekonomika.idnes.cz/bezplatne-jizdne-seniori-studenti-cssd-fca-/ekonomika.aspx?c=A170620_215515_ekonomika_amu

    • V tom případě se panu Vykovi omlouvám.
      Já vycházel z názorů, které nejednou prezentoval člen tohoto spolku ,pan Tužín, kde vyznělo jasně, že jej autobusová doprava vlastně nezajíma a do autobusu by nevlezl. Jedinou vyjímkou byl max. návoz k nejbližší žel. stanici a to bez ohledu na nesmyslnost, ekon. zhovadilost a zbytečné jednoznačné zhoršení reálné cesty pro většinu obyvatel v dané relaci.
      Přitom od někoho, kdo je v něčem co má název….cestujících VEŘEJNÉ DOPRAVY, bych nočekával, že bere v úvahu CELOU veřejnou dopravu. A to se všema výhodama a nevýhodama toho kterého druhu v právě daném místě(oblasti, relaci)….

    • Dá se to bydlení ve vlaku omezit nějakýma podmínkama třeba nemět adresu na radnici, nemět třeba exekuci a nebýt dlužník. Kartu by musela potvrdit radnice a nějaký systém. Prostě jestli jel někdy na černo nebo má škraloup, tak by neměl na to nárok.

Newsletter

Partneři


Výběr editora