cargo

Z jízdného zdarma má být sleva 75 % ve vlacích i autobusech. Za 6 miliard ročně

Cestující na pražském hlavním nádraží. Foto: Jan SůraCestující na pražském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra

Na ministerstvu dopravy nabývá přesnějších obrysů nedávno oznámený plán na zavedení takzvaného jízdného zdarma pro mládež a seniory. Půjde o

Na ministerstvu dopravy nabývá přesnějších obrysů nedávno oznámený plán na zavedení takzvaného jízdného zdarma pro mládež a seniory. Půjde o výraznou slevu, nikoliv ale stoprocentní. Studenti do 26 let, děti a mládež od 6 do 18 let a senioři nad 65 let mají jezdit vlaky a autobusy po celém Česku o 75 % levněji, než ostatní platící cestující. Předběžné odhady mluví o nákladech 6 miliard korun, které stát ročně dopravcům zaplatí navíc oproti stávající situaci.

Počítá s tím návrh ministerstva dopravy, který byl zpracován na základě požadavku premiéra v demisi Andreje Babiše. Redakci Zdopravy.cz potvrdily existenci materiálu tři na sobě nezávislé zdroje, ministerstvo zatím plán oficiálně nekomentuje. Dá se předpokládat, že Babiš bude chtít představit plán sám.

Oproti původním plánům na jízdné zdarma pro zmíněné skupiny má materiál dvě zásadní změny: jízdné nebude úplně zdarma a bude platit nejen ve vlacích, ale i autobusech. I když ministerstvo nechce zatím žádné parametry zveřejnit, existence materiálu vyplývá i z pozvánky pro dopravce na pondělní jednání s ministerstvem.

Model by měl fungovat bez jakékoliv speciální průkazky. Pouze studenti se budou muset prokázat průkazem studenta, lidé nad 65 let jakýmkoliv průkazem dokládající jejich věk. Na slevy dosáhne každý občan Evropské unie.

Není jasné od kdy začne nový model platit, nejčastěji se mluví o lednu příštího roku. S dopravci se musí ještě doladit systém kompenzací. Ten funguje už teď: pokud jde o nedotované linky, stát dorovnává rozdíl mezi cenou běžného jízdného a zlevněného jízdného, které musí dopravce poskytovat například postiženým či dětem do 6 let.

Zatímco dosud stát ročně na tyto kompenzace vydává kolem čtvrt miliardy korun, zařazením seniorů a většiny populace do 26 let do systému zlevněných jízdenek utratí mnohem více. Materiál počítá s šesti miliardami korun což by mělo pokrýt snížení ceny lístku a tím tržeb ve vlacích i autobusech. Ve hře je ale i možnost, že naopak levnější jízdné přiláká do autobusů i vlaků více lidí a celkové tržby budou vyšší.

Návrh na jízdné zdarma pro určité skupiny se po svém zveřejnění setkal s velkou kritikou. Dopravci upozorňovali především na příklad Slovenska, kde jízdné zdarma vedlo ke snížení kvality a problémům autobusových dopravců. Někteří dopravci už teď po novém návrhu mluví smířlivěji.

„Vypadá to jako rozumný kompromis. Hlavní problém jsem viděl v tom, že by bylo jízdné zcela zdarma a nezahrnovalo autobusy,“ říká například majitel RegioJetu Radim Jančura. Právě soukromí dopravci mohou na novince nejvíce vydělat přilákáním nových cestujících a jistotou kompenzace od státu. Kompenzace se má vypočítávat z běžné ceny, nikoliv ze základní. Tak se v minulosti stávalo, že mezi Prahou a Ostravou se jezdilo za 190 korun, ale dopravci žádali o kompenzaci na základě „oficiálního“ ceníku se sazbou více než 500 korun.

Když vláda poprvé oznámila jízdné zdarma, deník Zdopravy.cz přinesl sedm důvodů, proč je nesmysl ho zavádět. Ministr dopravy Dan Ťok následně slíbil dodání podobného seznamu důvodů, proč by se mělo jízdné zdarma zavést. Zůstalo jen u slibu.

Tagy jízdné zdarma kompenzace vláda bez důvěry
74 komentářů