Infrastruktura Železnice

Švédové se přiblížili vysokorychlostním vlakům, spojí Stockholm s Göteborgem a Malmö

Švédské dráhy SJ používají zatím tři typy jednotek vlaků pro rychlost na 200 km/h. Jednotka SJ3000 je nejnovější z nich. Foto: SJ
Švédské dráhy SJ používají zatím tři typy jednotek vlaků pro rychlost na 200 km/h. Jednotka SJ3000 je nejnovější z nich. Foto: SJ

Švédsko udělalo velký krok ke stavbě vysokorychlostních tratí, po kterých mají jezdit vlaky rychlostí až 320 kilometrů za hodinu. Doba jízdy mezi Stockholmem a Malmö nebo Göteborgem se díky tomu má zkrátit na 2,5 hodiny ze současných více než čtyř hodin v případě Malmö a pod dvě hodiny u trasy do Göteborgu.

Švédská státní agentura pro výstavbu silnic a železnic Trafikverket chce se stavbou nové a úpravou stávající trati začít na přelomu letošního a příštího roku. Už na konci srpna zadala  zakázku společnosti TÜV SÜD Danmark, aby ověřila rizika celého projektu.  Firma oznámila vítězství na svých webových stránkách.

První část vysokorychlostní tratě má pvést ze Stockholmu do Linköppingu, bude měřit 154 kilometrů, na trase bude celkem 25 kilometrů tunelů a 155 mostů o celkové délce 10 kilometrů. První úsek chce švédská vláda zprovoznit v roce 2028.  Poté má následovat zhrychlení další části do Malmö a Göteborgu. Už na přelomu letošního a příštího roku má začít rozsáhlá modernizace železničního uzlu v Göteborgu.

Vysokorychlostní železnice má být největším infrastrukturním projektem ve Švédsku. Podle informací na stránkách Trafivertetu má být dokončena do roku 2035. Maximální rychlost na švédské železnici je zatím 200 kilometrů za hodinu.

Šéfka Trafikvertet Lena Erixon současně minulý týden představila nový plán na 12 let investic. Ten podle ní odpovídá požadavkům vlády na moderní, efektivní a udržitelný dopravní systém. Švédsko chce do dopravy investovat 622 miliard švédských korun, původní rozpočet se o sto miliard korun. Dalších 90 miliard chce Trafikvertet vybrat například z poplatků za mýto. V rámci železničních investic, na které jde zhruba polovina z této sumy, Švédové například rozšíří kapacitu tratě Uppsala – Stockholm na čtyři koleje.

7 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Puvodni rozpocet se o 100 mld. Zvysil nebo snizil? Svedskych korun nebo je to prepocet?

    Skoda jen, ze se uz take nestavi u nas, … Jinak ten termin maji pekny…

  • Směrnice TSI-HS stanovuje dvě úrovně parametrů vysokorychlostní železnice.
    TSI-HS 2 pro rychlost od 190 km/h do 250 km/h.
    TSI-HS 1 od rychlosti 250 km/h výše.

    Takže např. ÖBB jezdí vysokorychlostně, ale jen do 250km/h.

  • Á jé, doufal jsem, že se za tímhle debilem konečně zavře voda.

    • ubohý komentář. Pan Sůra je bezesporu jeden z nejlepších novinářů, kteří u nás píší o dopravě. Dostane se ke spoustě zajímavých informací zevnitř, nepřebírá jenom agenturní a tiskové zprávy jak mnozí jiní.

  • Zavádějící titulek kazí článek. „Švédové se přiblížili vysokorychlostním vlakům“ evokuje, že je zatím nemají. To není pravda, X2 a X3, jezdící 201 km/h např. z Malmö do Stockholmu jsou vysokorychlostí vlaky a už spoustu let (X2 už až trochu moc ošuntělé). Botnianabanan je novostavba vysokorychlostí trati a jezdí po ni vysokorychlostí vlaky: https://sv.wikipedia.org/wiki/Botniabanan

    • ono je otázkou, co se považuje za vysokorychlostní vlak. většinou až od 250.