Infrastruktura Železnice

Spojení Berlín – Vídeň bude opět rychlejší přes Prahu. Němci opravují trať na 200 km/h

Hlavní nádraží v Berlíně. Foto: Jan Sůra
Hlavní nádraží v Berlíně. Foto: Jan Sůra

Cestování mezi Prahou a Berlínem v příštích třech letech zásadně zrychlí. Už od červnové změny jízdního řádu by mělo díky konci přepřahu lokomotiv dojít ke zkrácení jízdní doby zhruba až o 25 minut. Další zrychlení nastane díky rozsáhlé modernizaci tratě z Berlína do Drážďan, která už probíhá.

Měla by tak skončit anomálie, kdy je kvůli nové trati z Berlína do Mnichova rychlejší cesta do Vídně po zhruba o 200 kilometrů delší trase.

Jednu z částí oprav už DB Netz dokončila: od nového jízdního řádu se vlaky vrátily na hlavní trasu přes Elsterwerdu, přes rok jezdily odklonem. DB opravily za zhruba 10 miliard korun celkem 77 kilometrů tratě. Už touto modernizací se doba jízdy z Drážďan do Berlína až na hlavní nádraží zkrátila ze 122 na 106 minut.

DB ale chtějí jízdní dobu další modernizací zkrátit ještě více na 80 minut, vyplývá to i z materiálu německého Bundestagu.
Podle tiskové zprávy DB by mělo dojít ke zrychlení do roku 2020 zapojením zabezpečovacího zařízení ETCS.

Podle časopisu Železničář je další stavbou, která má zajistit zkrácení cestovní doby mezi Drážďany a Berlínem na 80 minut, je obnova Drážďanské dráhy na území Berlína. Jízda mezi Prahou a Berlínem by se pak mohla zkrátit na přibližně 3 a tři čtvrtě hodiny, dosud jezdí 4 hodiny a 18 minut.

Součástí zrychlení je i obnova 16 kilometrů původní Drážďanské dráhy od stanice Südkreuz v souběhu s tratí S-Bahn do Blankenfelde. Vlaky dosud objíždí část města po vnějším berlínském železničním okruhu k trati Lipsko/Halle – Berlín. Přímá znovu vybudovaná trať na 160 km/h podstatně zkrátí dojezd do centra. Navíc se tak zrychlí spojení mezi stále neotevřeným letiště Berlin Brandenburg International a centrem.

Na českém území se zatím zásadní zrychlení nechystá. Jedinou výjimkou by měla být stavba nových nelahozeveských tunelů, ty ale z doby jízdy uberou maximálně několik minut.

18 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Taky před nimi smekám, U nás je peněz ale dost na protihlukové stěny, ty holt asi staví rádi.

  • Vidíte všichni kde je ten problém? Modernizovali 77 km za 10 mld. Kč = skoro 130 mil./km!!! Kdyby to někdo chtěl u nás, hned se vyrojí obrovské množství kecalů, kteří by zděšeně kvákali o nehorázné ceně/km. Respektive vždy u podobných článků o tratích v ČR vidím komentáře, že zrychlit o 5 minut za stovky milionů (cena mnohem nižší než je zde) je nesmysl, nevyplatí se to a bla bla bla… Zajímavé, že v DE, a i samozřejmě jinde, to je, viz výše, naprosto normální.

    • Tak si porovnejte cenu koridoru mezi do Plzně (bez Ejpovic) a cenu modernizace v Německu.

    • Modernizace dvoukolejné tratě Most – Třebušice – Kyjice stála cca. 1 miliardu ( svršek/spodek, zab. zař., úprava trolejového vedení). V Mostě směr Třebušice se zvedla rychlost z 80-ti na 100/105, Most – Kyjice ze 100 na 120. Moc pěkně se tam jezdí. Zkrátila se i logicky jízdní doba. Proč to takhle nejde všude.

  • A rakušáci uberou dalších 8 minut zrychlením trati Vídeň-Břeclav. Ze 120 půjdou na 160. Mají to začít dělat ve 2019. I tak to bude proti letadlu pořád velká bída. Ostuda je na naší straně.

    • Ještě jsem slyšel, že možná ta rychlost bude i vyšší. Někde jsem četl, že se to vude ještě posuzovat.

  • Pred nemci smekam.stejne tak pred rakusaky jak primo pred nasima ocima vylepsuji a stavi nove trasy. Cesi udelaji v podstate nic a stejne se jim bude jezdit rychleji… 🙂 je to ale vlastne smutny. 🙁 řsd a sždc zacnete fakt makat stejne tak ministetstvo dopravy. Uf. Hrozny. Od toho tam preci jsou odbornici kteri vystudovali patricne obory ne??

    • Já zase smekám před Čechy a Moraváky, kteří na svém úseku trati Brno – Vídeň jezdí 160 už od konce minulého století, tedy minimálně o 20 let déle než Rakušané.

    • Ja vim, ono my cesi jsme strasni sebemrskaci, nicmene ono i u nas se tohonstihlo docela hodne .

    • Vláďa: Máte pravdu, je to smutný… Jak už napsal David, nejstarší dálková trať v Rakousku (KFNB z Vídně do Břeclavi s odbočkou do Brna) byla Carlem Ghegou trasována tak velkoryse, že by 200 km/h ve většině trasy snesla hned, ale v chudším Česku se jezdí 160 km/h a v bohatším Rakousku dosud jen 120 km/h (i když prý ve směru na Vídeň je 15 km dlouhý úsek Drösing – Stillfried už opraven na neuvěřitelných 140 km/h). Přitom tam to je souběh směrů na Prahu a na Krakow. Jsou věci, které prostě nepochopím…

    • Martine tak bys to mohl pochopit tím, že KFNB je v rakouském úseku regionální / příměstská dráha, která vyšší rychlosti až tolik nevyužije.
      „Směr na Prahu a Krakow“ bych upřesnil, že tam denně jedou desítky až nízké stovky osob, to je důvod k přestavbě železnice na 200 km/h?

  • Vzorový výpočet na cestu 8.1.2018
    Berlín Hbf – DE (přestup buď Norimberk nebo Mnichov)- Vídeň Hbf. 79.9 E
    Berlín Hbf – Praha hl.n. – Vídeň Hbf.
    19.9 E + 494 Kč .
    Letenka od Easyjet Berlín – Vídeň 1320 Kč.
    Každý kdo uvažuje jen trochu ekonomicky si cestu do Vídně přes DE pořádně rozmyslí.

    • Michale, mluvíte mi z duše. Normální cestující, tedy nešotouš a nešťoural, prostě sedne na letadlo a za hodinu je v cíli (ok, za tři, pokud beru i transfer z/do města). Ty řečičky o tom, jak davy Rakušanů/Němců objíždějí ČR přes Norimberk se hodí akorát tak to sobotního vydání MF Dnes.

  • Myslím že porovnání v článku už není vzhledem k neexistujícímu přímému spojení přes Prahu aktuální…

    • On by pan Sůra ale asi neměl co dělat, kdyby nesledoval vývoj fiktivního spojení Berlín-Vídeň.