Infrastruktura Silnice

Slováci se dočkají dálnice Bratislava – Košice. Díky Maďarům

Košice. Foto Wikimedia Commons
Košice. Foto Wikimedia Commons

Slovensko sní o souvislém dálničním spojení mezi Bratislavou a Košicemi a chybí jim jen desítky kilometrů do dokončení.  Jenže stavba se zadrhla. Přesto by se mohli už do pěti let řidiči svézt mezi oběma městy po dálnici: přes Maďarsko.

Jižním sousedům Slovenska chybí na dokončení téměř stejně dlouhé trasy mezi největšími slovenskými městy už jen dva úseky, které se mají podle plánů otevřít do roku 2022. Upozornil na to ve svém blogu politolog a ekonom Katedry politologie Filozofické fakulty Univerzity Komenského v Bratislavě Zsolt Gál.

Zatím poslední plán slovenské vlády je dokončit dálnici D1 v roce 2026, tedy čtyři roky poté, co začnou jezdit auta přes Maďarsko. „Ukazuje to na naši neschopnost. Už je pět minut po dvanácté, abychom Bratislavu s Košicemi dokázali dálnicí spojit,“ řekl pro deník SME ředitel Výskumného ústavu v Žiline Ľubomír Palčák.

Trasa přes Maďarsko je o zhruba dvacet kilometrů delší, než přes Žilinu, vede ale podstatně příznivějším terénem pro stavbu dálnic. Analytik INEKO Ján Kovalčík označuje za důvod zpoždění slovenského úseku hlavně netrpělivost premiéra Roberta Fica a jeho ministrů dopravy.

Spojnici přes Maďarsko dnes chybí už jen pár kilometrů. Krátký úsek, který spojuje dálnici M1 mezi Budapeští a Vídní se slovenskou hranicí už existuje, i když jen dvěma pruhy. Maďarská vláda se už ale rozhodla silnici rozšířit na čtyřproudou komunikaci, hotová má být do konce roku 2019. To bude znamenat možnost jízdy po dálnici z Bratislavy až do Miškolce. Odsud vede zatím jen silnice I. třídy, kterou má ale nahradit dálnice.

Slovensko má už dálnici z Košic k maďarské hranici, na silnici R4 naváže stavba 1,7 kilometrů dlouhého úseku. Zbytek z chybějící dálnice M30 má být hotový do roku 2022. Gál současně ale upozorňuje, že příští parlamentní volby v Maďarsku mohou dostavbu ohrozit, protože úsek do Košic není prioritou.

3 komentáře

Klikněte pro vložení komentáře
  • Severní Uhry se tak definitivně stanou integrální součástí Maďarska…

  • Tak z Liberce do Chebu také není problém jezdit přes Bautzen a Dresden (A4 a A72). Stejně jako mnozí jedou vrchem po A4 do Ostravy. Než se matlat po I/35.