Letectví

Regionální letiště loni zvrátila klesající trend a přilákala více cestujících

Letiště Pardubice. Autor: Letiště Pardubice
Letiště Pardubice. Autor: Letiště Pardubice

Zlaté časy letecké dopravy a rekordní zájem o zájezdy se loni s velkým zpožděním za Prahou projevily i na tuzemských regionálních letištích. Brno, Ostrava i Pardubice loni zvrátily klesající trend a přilákaly výrazně více cestujících než v roce 2016. Táhnou je především charterové lety nebo jejich obdoba v podobě sezonních pravidelných linek do přímořských letovisek. Karlovy Vary loňské pasažérské statistiky dosud nezveřejnily.

Na brněnském letišti v Tuřanech se letos zastavil úbytek cestujících, který začal rokem 2015. Počet cestujících se zvýšil o 12 procent na 470 tisíc. Poptávka se zvýšila především o lety do prázdninových destinací. V letní sezoně prošlo letištěm více než 260 tisíc cestujících, z toho téměř 100 tisíc do nebo z Řecka. Přes 93 procent letních pasažérů přepravila letecká společnost Travel Service, následují Tunisair a Tailwind. Vše ale není tak růžové. Z Brna se počátkem letošního roku po sedmi letech zcela stáhla společnost Wizz Air a k avizovanému nástupu rumunské firmy Blue Air stále chybějí podrobnosti v podobě letových řádů či data spuštění prodeje letenek.

Na dovolenkových letech stojí z velké části i letiště v Ostravě, kde loni zaznamenali nejvyšší počet cestujících za posledních devět let. Počet cestujících narostl o více než čtvrtinu na 324 tisíc. Největší zájem byl o linky do Londýna, Burgasu, Milána, Prahy a krétského Heraklionu. Sezonních linek do letovisek a charterů bylo 18, klasické pravidelné linky čtyři (Praha, Londýn, Milán, Dubaj).

Také letiště Pardubice se loni odlepilo od hrozivého dna, když odbavilo přes 88 tisíc cestujících. V roce 2016 to bylo 31 tisíc pasažérů, což byl nejhorší výsledek nejméně za posledních deset let. Do Pardubic se loni vrátily ruské cestovní kanceláře, které létají z Petrohradu, Samary, Jekatěrinburgu, Ufy a Kazaně. Podle ředitelky Jany Šmejkalové vykazuje velmi dobrou obsazenost i linka Ryanairu do Londýna. K rekordu z roku 2013 (184 tisíc) má ale východočeské letiště stále daleko. V Pardubicích přitom věří ve světlou budoucnost, čehož důkazem je nový terminál. K němu jsou ode dneška směřovány všechny civilní lety.

Do ošidného leteckého podniku v podobě regionálního letiště se přitom chtějí pustit i Jihočeši, kteří v prosinci položili základní kámen k terminálu na letišti České Budějovice, mezinárodní provoz by chtěli spustit v roce 2020.

Letiště Václava Havla Praha odbavilo v roce 2017 celkem 15,4 milionu cestujících, což představuje osmnáctiprocentní nárůst oproti roku 2016.

Pasažéři na regionálních letištích (v tis.)

Cestující 2017 Cestující 2016
Brno 470 418
Ostrava 324 258
Pardubice 89 31
Karlovy Vary ? 25

Pramen: jednotlivá letiště

3 komentáře

Klikni pro vložení komentáře
  • Na dovolenkových letech stojí z velké části i letiště v Ostravě …
    No, hlavně když si tam nechal Lukša postavit pomník v podobě odbočné železniční trati – kolik z těch 324 tisíc leteckých cestujících ji ve skutečnosti využilo?

  • Dotace nejsou, pouze vsak ulevy dopravcum od poplatku. V Brne napriklad plati tak, jak by spravne mela, jen nakladni spolecnost TNT se svoji kazdodenni pravidelnou linkou.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora